
Al ging het niet zonder slag of stoot.
Zou Honda echt veel meer Civic Type R’s hebben verkocht omdat het de snelste voorwielaandrijver is op de Nordschleife? Of vulde Bugatti sneller de orderboeken doordat de Chiron de allersnelste ter wereld werd? Kennelijk zijn deze wedstrijdjes verplassen nog steeds reden genoeg voor automerken om het maximale uit auto’s te halen en naar nieuwe hoogtes te laten stijgen.
Ook op dit gebied komen Chinese automerken de Europese concurrenten plagen. Dat bewijst BYD met de Yangwang U9 Track Edition. Waar doorgaans de circuitversie wordt overspoeld met vleugeltjes voor meer downforce, heeft Yangwang bij deze Track Edition duidelijk ingezet op rechtelijnsnelheid. Kijk alleen al naar het gebrek aan de gigantische achtervleugel die wel op de standaard U9 zit.


Record voor snelste EV ter wereld
Toeval bestaat niet, maar op 8 augustus schreven we voor het eerst over deze circuituitvoering. Wat blijkt? Op precies dezelfde dag verbrak de Yangwang U9 het record voor de hoogste topsnelheid van een EV ooit. Je zou denken: heeft Rimac nog geen recordpoging gedaan? Nou, jawel.
De Nevera R kwam in juli 2025 niet verder dan 431,45 km/u. Een slakkentempo vergeleken met het nieuwe record van de Chinese EV. De hoogste snelheid die de Yangwang U9 aantikte bij zijn poging is 472,41 km/u waarmee het de snelste EV ter wereld is. De snelheid werd bereikt dankzij een vermogen boven de 3.000 pk. De aandrijflijn bestaat uit een 755 pk elektromotor… per wiel!
Maar dat is nog niet het hele verhaal. We hebben bijvoorbeeld te doen met testcoureur Marc Basseng. Op de testbaan in het Duitse Papenburg tikt hij de topsnelheid aan, maar begint de EV ook direct instabiel te worden. De bestuurder neemt vervolgens gas (of eigenlijk stroom ha-ha) terug. Daarbij blijft het schudden. Zo erg zelfs dat alle rijstroken nodig zijn om niet met 400 km/u een struik van dichtbij te bekijken. Bekijk hieronder de beelden.





3000 PK, 0 emotie.
Onzin. De testcoureur die bij 470 kilometer de wagen met moeite op de baan kon houden heeft gegarandeerd een heel scala aan emoties gevoeld. Van succes, tot welke vloeistof loopt daar langs mijn linkerbeen, tot regelrechte doodsangst. Emotie zit in de mens, niet in de auto techniek.
mama, oto doet niet goeie vroem vroem geluidje
Nee hoor, hij wilde bij 400 +/km/h zijn banden nog wat verder opwarmen, net als in het begin van het filmpje….
of zou het vooral zijn onderbroek zijn die goed werd opgewarmd :(
Een Jesko of Bug zijn wel stabieler bij zulke snelheden en hebben een pak minder vermogen nodig. Ze zijn er nog lang niet.
Accu direct leeg, maar dat zijn de tanks met dinosap ook bij een Bugatti of een Jesko.
Ik vind het toch wel heel erg indrukwekkend om te zien hoe snel die auto blijft accelereren. Vaak zie je bij dit soort runs dat ze boven de 300km/u inkakken en boven de 400km/u de teller met een slakkengang omhoog gaat. Maar hier leek het alsof die auto nog wel 200km/u harder had gekund, zo makkelijk ging ‘ie naar de 470+.
Een sterke elektromotor ontwikkelen is 1 ding, maar een goed onderstel die hiermee om kan gaan is heel wat anders.
Onverantwoord eigenlijk dat ze dit soort onbestuurbare raketten mogen verkopen.
Ja, gewoon met rijbewijs B en een tonnetje op de bank straks bereikbaar. Dat slaat nergens op.
Een onderstel dat pas bij 470 kilometer per uur instabiel wordt zou ik een heel goed onderstel durven noemen.
Maar eentje dat bij het vertragen onstabiel wordt, vindt ik minder geweldig. 🫣
Poe hé; das best vlot.
Het is daarmee niet alleen de snelste EV ter wereld, maar ook een van de snelste auto’s überhaupt.
Ben benieuwd hoe BYD verder op jacht gaat naar records.
Als Koenigsegg met 1600pk over de 500km/u kan, zou dat met 3000 pk toch ook moeten lukken?!
Verder een snelheid die nergens over gaat en niemand gaat halen in normale omstandigheden…
Koenigsegg heeft die 500 km/h nog niet bewezen, hé.
Maar het kan een aantal dingen betekenen. Bijvoorbeeld dat niet alle 3000 pk geleverd worden op topsnelheid. Of dat het eigenlijk nog sneller kan maar factoren als baan en banden een probleem vormen.
Boeie
Misschien nog geen windtunnel ervaring ?
Vering en schokbrekers die geen puf meer hebben ?
Opmerkelijk om te zien dat ie makkelijk en vrij stabiel naar de 470 gaat en pas bij het “in de ankers gaan ” is ie het ‘kwijt’ ..
Bizar om te zien dat het zo makkelijk lijkt te gaan !
Of gewoon banden die het niet aan kunnen…
OverspoelT