• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze Chinese supercar is de snelste EV ter wereld

Auteur: Bas Leesberg, gepost 26 augustus 2025 om 11:58 – 17 Reacties

Al ging het niet zonder slag of stoot.

Zou Honda echt veel meer Civic Type R’s hebben verkocht omdat het de snelste voorwielaandrijver is op de Nordschleife? Of vulde Bugatti sneller de orderboeken doordat de Chiron de allersnelste ter wereld werd? Kennelijk zijn deze wedstrijdjes verplassen nog steeds reden genoeg voor automerken om het maximale uit auto’s te halen en naar nieuwe hoogtes te laten stijgen.

Ook op dit gebied komen Chinese automerken de Europese concurrenten plagen. Dat bewijst BYD met de Yangwang U9 Track Edition. Waar doorgaans de circuitversie wordt overspoeld met vleugeltjes voor meer downforce, heeft Yangwang bij deze Track Edition duidelijk ingezet op rechtelijnsnelheid. Kijk alleen al naar het gebrek aan de gigantische achtervleugel die wel op de standaard U9 zit.

@spotcrewda, via Autoblog Spots

Record voor snelste EV ter wereld

Toeval bestaat niet, maar op 8 augustus schreven we voor het eerst over deze circuituitvoering. Wat blijkt? Op precies dezelfde dag verbrak de Yangwang U9 het record voor de hoogste topsnelheid van een EV ooit. Je zou denken: heeft Rimac nog geen recordpoging gedaan? Nou, jawel.

De Nevera R kwam in juli 2025 niet verder dan 431,45 km/u. Een slakkentempo vergeleken met het nieuwe record van de Chinese EV. De hoogste snelheid die de Yangwang U9 aantikte bij zijn poging is 472,41 km/u waarmee het de snelste EV ter wereld is. De snelheid werd bereikt dankzij een vermogen boven de 3.000 pk. De aandrijflijn bestaat uit een 755 pk elektromotor… per wiel!

Maar dat is nog niet het hele verhaal. We hebben bijvoorbeeld te doen met testcoureur Marc Basseng. Op de testbaan in het Duitse Papenburg tikt hij de topsnelheid aan, maar begint de EV ook direct instabiel te worden. De bestuurder neemt vervolgens gas (of eigenlijk stroom ha-ha) terug. Daarbij blijft het schudden. Zo erg zelfs dat alle rijstroken nodig zijn om niet met 400 km/u een struik van dichtbij te bekijken. Bekijk hieronder de beelden.

Ook interessant!

  • Supercar van €150.0000
    Productieauto met 3.000 pk(!) is dichterbij dan je denkt
  • Deze Nederlandse auto was ooit de snelste auto ter wereld
  • Tesla Cybercab wordt de meest efficiënte EV ter wereld
  • Nieuwe Vantage Roadster heeft het snelste cabriodak ter wereld

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

BYD, China, Elektrisch, yangwang, YangWang U9

Vorig bericht: « Video: Haastige Mercedes veroorzaakt aanrijding
Volgend bericht: Vergeet de Audi RS6, de perfecte vakantieauto zag jij nooit aankomen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Fruitcake zegt

    26 augustus 2025 om 12:13

    3000 PK, 0 emotie.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 augustus 2025 om 12:18

      Onzin. De testcoureur die bij 470 kilometer de wagen met moeite op de baan kon houden heeft gegarandeerd een heel scala aan emoties gevoeld. Van succes, tot welke vloeistof loopt daar langs mijn linkerbeen, tot regelrechte doodsangst. Emotie zit in de mens, niet in de auto techniek.

      Login om te reageren
    • heckblende zegt

      26 augustus 2025 om 12:32

      mama, oto doet niet goeie vroem vroem geluidje

      Login om te reageren
  2. ttr6 zegt

    26 augustus 2025 om 12:41

    Nee hoor, hij wilde bij 400 +/km/h zijn banden nog wat verder opwarmen, net als in het begin van het filmpje….
    of zou het vooral zijn onderbroek zijn die goed werd opgewarmd :(

    Login om te reageren
  3. ericc zegt

    26 augustus 2025 om 13:14

    Een Jesko of Bug zijn wel stabieler bij zulke snelheden en hebben een pak minder vermogen nodig. Ze zijn er nog lang niet.

    Login om te reageren
  4. KEV9 zegt

    26 augustus 2025 om 14:51

    Accu direct leeg, maar dat zijn de tanks met dinosap ook bij een Bugatti of een Jesko.

    Login om te reageren
  5. Edge zegt

    26 augustus 2025 om 15:12

    Ik vind het toch wel heel erg indrukwekkend om te zien hoe snel die auto blijft accelereren. Vaak zie je bij dit soort runs dat ze boven de 300km/u inkakken en boven de 400km/u de teller met een slakkengang omhoog gaat. Maar hier leek het alsof die auto nog wel 200km/u harder had gekund, zo makkelijk ging ‘ie naar de 470+.

    Login om te reageren
  6. pyrat zegt

    26 augustus 2025 om 15:48

    Een sterke elektromotor ontwikkelen is 1 ding, maar een goed onderstel die hiermee om kan gaan is heel wat anders.

    Onverantwoord eigenlijk dat ze dit soort onbestuurbare raketten mogen verkopen.

    Login om te reageren
    • verdebosco zegt

      26 augustus 2025 om 16:20

      Ja, gewoon met rijbewijs B en een tonnetje op de bank straks bereikbaar. Dat slaat nergens op.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 augustus 2025 om 17:34

      Een onderstel dat pas bij 470 kilometer per uur instabiel wordt zou ik een heel goed onderstel durven noemen.

      Login om te reageren
      • tjorque zegt

        27 augustus 2025 om 08:52

        Maar eentje dat bij het vertragen onstabiel wordt, vindt ik minder geweldig. 🫣

        Login om te reageren
  7. arta zegt

    26 augustus 2025 om 16:14

    Poe hé; das best vlot.
    Het is daarmee niet alleen de snelste EV ter wereld, maar ook een van de snelste auto’s überhaupt.

    Ben benieuwd hoe BYD verder op jacht gaat naar records.

    Als Koenigsegg met 1600pk over de 500km/u kan, zou dat met 3000 pk toch ook moeten lukken?!

    Verder een snelheid die nergens over gaat en niemand gaat halen in normale omstandigheden…

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      27 augustus 2025 om 07:16

      Koenigsegg heeft die 500 km/h nog niet bewezen, hé.
      Maar het kan een aantal dingen betekenen. Bijvoorbeeld dat niet alle 3000 pk geleverd worden op topsnelheid. Of dat het eigenlijk nog sneller kan maar factoren als baan en banden een probleem vormen.

      Login om te reageren
  8. c3po zegt

    26 augustus 2025 om 18:05

    Boeie

    Login om te reageren
  9. shicomm zegt

    26 augustus 2025 om 20:29

    Misschien nog geen windtunnel ervaring ?
    Vering en schokbrekers die geen puf meer hebben ?
    Opmerkelijk om te zien dat ie makkelijk en vrij stabiel naar de 470 gaat en pas bij het “in de ankers gaan ” is ie het ‘kwijt’ ..
    Bizar om te zien dat het zo makkelijk lijkt te gaan !

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 augustus 2025 om 20:55

      Of gewoon banden die het niet aan kunnen…

      Login om te reageren
  10. F Lamez zegt

    27 augustus 2025 om 10:28

    OverspoelT

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North