
Iedereen stelt zich waarschijnlijk iets anders voor bij het begrip ’tijdloze auto’. Sommigen claimen zelfs dat een tijdloze auto helemaal niet bestaat. Bij deze een arbitrair lijstje met auto’s die de kwalificatie in mijn ogen wél verdienen. Spoiler alert: De BMW E39 5-serie staat er niet eens bij!
Al is het maar omdat ik dan eerder zou kiezen voor de Ercole Spada ontworpen E34. Maar ook die haalt de lijst niet! In dit lijstje drie auto’s van verschillend pluimage die om uiteenlopende redenen de tand des tijds vooralsnog uitstekend doorstaan hebben en dat waarschijnlijk ook zullen blijven doen. We trappen maar af met de oudste volgens het principe ‘age before beauty’. Hoewel, van de drie is de eerste inzending niet alleen de oudste maar misschien ook wel de mooiste.
De Citroën DS, beter bekend als ‘de Snoek’
Als je me dwingt om de rest van mijn leven alleen nog in auto’s te mogen rijden van één land, zou Frankrijk niet mijn eerste keus zijn. Tuurlijk, de Fransozen hebben in de loop der jaren echt wel wat juweeltjes voortgebracht, van Alpine A110’s tot Renault Safrane Biturbo’s en alles wat er tussenin zit. Desalniettemin zou de oeuvre-prijs wat mij betreft naar Italië gaan. En vóór Frankrijk zouden misschien zelfs nog wel Engeland en Duitsland op het podium terecht komen. Enfin, ik dwaal af en stoot francofielen nodeloos tegen de borst. Om het goed te maken: een van de auto’s die zeker in het rijtje van Franse juweeltjes past is ongetwijfeld de Snoek.
Er is altijd één feit dat ik bijzonder indrukwekkend gevonden heb aan het ding: 1955. Jawel, zoals velen wel zullen weten stamt de auto uit de tijd dat Dwight D. Eisenhower nog President van Amerika was. Het hele merk Ferrari bestond pas minder dan 10 jaar. De DS komt weliswaar uit Frankrijk, maar hoe dat heeft kunnen gebeuren is nog steeds onduidelijk. Waarschijnlijk was Flaminio Bertoni, de Italiaanse ontwerper van de auto, stiekem een marsmannetje. Hoewel de BX zijn best deed, kon Citroën de impact die de Snoek had later nooit meer repliceren. Het is met afstand het beste werk van de fabrikant en daardoor ook tijdloos.
De DeLorean DMC-12
Tsja heb je het over tijdloze auto’s, dan kan deze DMC-12 natuurlijk niet in het lijstje ontbreken. Al is het maar omdat ‘ie door de tijd kan reizen. Het verhaal van het geesteskind van John Zachary DeLorean is genoegzaam bekend. De Amerikaanse manager besloot zijn goedbetaalde functie op te geven en zijn droom na te jagen. Hij eindigde als een speelbal van de FBI en DEA. Toch leeft zijn roestvrijstaal geworden erfenis voor altijd voort in de vorm van de DMC-12. Tussen 1981 en 1983 werden er zo’n 9.000 exemplaren gebouwd. Een opvolger kwam er nooit, wat er aan bijdraagt dat de DMC-12 nooit zal verouderen.
De Honda NSX
Dit Japanse icoon kwam op de markt in een tijd dat de Japanners zich sowieso wat meer begonnen te bemoeien met het begrip ‘sportauto’. Voorheen hadden ze dat domein toch vooral gelaten aan de rest van de wereld. Oké, er waren wat Nissan’s in de Z-serie en ooit was er de Toyota 2000 GT. Voor de rest waren het toch vooral de betrouwbare hatchbacks en sedans waar de Aziaten hun naam mee vestigden. De NSX was eigenlijk in alle opzichten beter dan de Ferrari 348, behalve qua baaaaaaadge-appeal.
Het kon eigenlijk ook niet anders, want de auto werd mede ontwikkeld door de grootste raceheld ooit. Nee, niet Max Verstappen, maar Ayrton Senna. Dat feit op zichzelf is al genoeg om de auto een legendarische en dus tijdloze status te bezorgen. Geen wonder dat Honda er zo lang over gedaan heeft om met een opvolger op de proppen te komen. De meesten zijn er echter wel over uit dat dat elektrogebakje niet zo indrukwekkend is als de NSX van weleer.
En wat te denken van de Alfa Romeo 159, eeuwige parel..
@valluik: Dat die er niet tussen staat snap ik ook niet.
@valluik: deze reactie vermoedde ik al tegen te komen bij alleen het lezen van de titel van het artikel.. hihi..kudo!
@valluik: wij hebben geen lijstje nodig om die te waarderen+
Mercedes Benz W111
@Original_Arnoud: en de w124 natuurlijk!
@eklasse: Juist! Ik heb jou niet voor niets een onofficiële oorkonde uitgedeeld gisteren.
Nou ja, die fransen hebben nog wel meer tijdloze auto’s voortgebracht: een Bugatti Atlantic is nog altijd de mooiste ooit. Ze waren voor de tweede wereldoorlog sowieso de baas.
En een 911 is helaas ook tijdloos. Hoewel, ze passen m steeds aan.
Een Lotus Elise is al zo’n 20 jaar in productie.
maar aan een Alfa Guilia heb je ook je leven lang genoeg.
@lightisride: giulia? Neh
@banaan7: ik denk dat hij de originele guilia bedoelt.
En de Defender natuurlijk. Of was die altijd al oud maar wel tof?
Pontiac Solstice, kan zo weer in productie als het moet.
Porsche 911
Sluit me graag aan qua DS. De DeLorean vinnik twee keer helemaal niks, want prestaties komen niet in de buurt van wat het uiterlijk belooft. De NSX is een Japanse interpretatie van een middenmotor-Ferrari. In sommige opzichten misschien beter dan Il Originale, maar een imitatie nonetheless. Het feit, dat Ayrton Senna da Silva zich ertegenaan bemoeid heeft doet daar wat mij betreft niets aan af.
@amghans:
Betreft de DeLorean, dat vonden meer mensen.
Heb ze ondertussen voorbij zien komen met allerlei verschillende motoren. Toyota 2JZ, Nissan 3.5 V6, uiteraard de LS, twin turbo Buick V6, V8 uit de Porsche 928, Mazda 2 liter 3-rotor; je kunt het zo gek niet bedenken….
@rob:
Misschien is dat idd de beste manier om de auto interessant te maken, ook kleeft er zo wel een beetje een kitcar-imago aan. Maar goed, dat is niet perse slecht.
@amghans: de mate waarin Senna zich bemoeid heeft met de Nsx mag niet eens in de schaduw staan van de rol die Der Michael had bij de ontwikkeling van de Enzo.
@dizono:
Moet bekennen, dat me de kennis ontbreekt om dat te beoordelen. Maar neem graag je woord daarvoor (burp, beetje een anglicisme…)
@amghans: DS. Juist. Ik ook. Toeval bestaat niet: vanmiddag op de A12 haalde ik een pracht exemplaar in en mn vrouw (van tsjechische origine) merkte de gracieuze verschijning ook op. Met de gele verlichting, de achterste knipperlichten hoog in de dakgoot. Ik merkte nog op: tijdloos.
@geelbarrel:
Je hebt duidelijk een vrouw met smaak qua auto’s ! Zou haar in ere houden :-)
Aston Martin Vanquish? DB9?
Fiat Coupé natuurlijk. Beetje meer infotainment van deze tijd en wat LED verlichting en hoppa.. zo weer in productie!
Alleen de NSX in dit lijstje, de rest toch hopeloos verouderd hoor naar mijn mening.
@bofkont:
Vrijwel elke hedendaagse auto wordt volgens het DS-principe geproduceerd ..
De NSX was just another Pontiac Fiero ..
Alleen dan eentje die rete slecht verkocht ..
@lincoln: haha heerlijk!!
De NSX is legendarisch man, maar je zult ongetwijfeld gelijk hebben wat betreft de DS.
@bofkont:
De NSX is nu legendarisch, ik doe er geen uitspraak over of dat terecht is. Maar toentertijd was het een Japans hok waar niemand wat in zag.
@lincoln: Wat is het DS-principe dan? Constructie is vrij ongebruikelijk met een soort zelfdragend chassis met daarop het plaatwerk geschroefd. Dus geen zelfdragende carrosserie.
Ik vind de DS absoluut tijdloos en heb er zelf één in de garage staan, maar eigenlijk is de auto uniek: geen enkele auto ervoor of erna lijkt erop.
911 en E39 horen zeker op dit, discutabele, lijstje te staan…
De oorspronkelijke Alfa Giulia mag ook wel in het lijstje. Misschien wel tijdlozer dan de DeLorean, die wat mij betreft vooral heel eighties is.
Aardige keuze @jaapiyo, maar zou je een van de drie in kunnen wisselen voor deze? Maakt niet uit welke. http://www.supercars.net/blog/wp-content/uploads/2016/03/Screenshot-2016-03-24-12.48.38.png
Tijdloos? De 928, zonder twijfel!
@live4life: mwa… mooie auto hoor, daar niet van, maar het is en blijft toch wel een kind van de jaren ’80.
Maar Jaapiyo, vergeet je de Japanse Skyline’s niet? Dat waren toch wel behoorlijke sportwagens. @willeme heeft er nog een mooi stuk over geschreven.
Een DMC12 kun je ‘voordelig’ halen in Frankrijk. Daar zitten ze rond de 30-35k. In NL is dat al opgelopen naar bijna 50k. Puur ter info.
Misschien ben ik een cultuurbarbaar, maar ik vind de NSX persoonlijk helemaal niks. Vind de achteroverbouw veel te groot, daarnaast vind ik de achterkant totaal niet bij de rest van de auto passen.
De tijdloze auto bestaat niet. Ouderwetse auto’s wel, net als auto’s die mooi oud worden. Tijdloos zou ik eerder gebruiken voor de manier waarop Porsche de 911 laat evolueren of VW de Golf. En als ik er dan toch eentje moet kiezen: de F40 is zo iconisch dat deze wat mij betreft veel minder 80s is dan bv een testarossa of nsx.
@dizono: Absoluut een goed punt. Geweldig hoe Porsche de 911 laat evolueren terwijl het altijd duidelijk een 911 blijft. Oneindig jammer dat Citroën dat niet met de DS heeft kunnen doen.
De Ferrari 550 en de Aston Martin DB9 horen ook wel in dit rijtje thuis.
Zeer klassieke looks die nu nog steeds goed mee vooruit kunnen.
Volgens mij heeft Senna 1x gereden met de NSX in de testfase en heeft toen een paar tips gegeven. Desalniettemin wel een legendarische auto.
porsche 928 en G-klasse
De DeLorean is by far het meest tijdloos ..
Is ooit eens een heel interessante documentaire in 3 delen over geweest ..
Met doctor Brown en Biff Tanen als ik me niet vergis ..
De NSU RO80. Ontworpen midden jaren zestig en qua ontwerp z’n tijd decennia vooruit. De slogan “Voorsprong door techniek” werd destijds al door NSU gebruikt en is door Audi in grote dankbaarheid geadopteerd.
Goed voornemen ..
Zal eens een artikeltje schrijven over wizkid/mooiboi DeLorean ..
Want dat was toch echt wel een automan in hart en nieren ..
Echt jammer dat hij alleen maar in verband wordt gebracht met dit faal project ..
De delorean is nu net een wagen die extreem verouderd is. Dat ding was al bejaard toen het uitkwam (niet dat ik toen al meningen vormde over auto’s). Daar is nooit iets bijzonders aan geweest.
De DS is hopeloos verouderd, dat is duidelijk een kind van z’n tijd, mag je nog avant-garde roepen totdat je een ons weegt.
En de NSX dat is een hoekige 90’s blok uit de late 80s, mooi ding maar oud.
Moeten we hier op AB niet dat soort onzin gaan zitten verkopen.
@Hupke: De DS een kind van z’n tijd, dan denk je vast aan de jaren ’70. Maar de auto werd al in 1955 geïntroduceerd en is belachelijk vooruitstrevend voor die tijd. Nog steeds is die oer-DS haast een moderne auto met stuur- en rembekrachtiging en een halfautomatische versnellingsbak.
Jaguar E-type vind ik hier ook wel aardig tussen passen. Prachtig mooie auto blijft dat voor altijd.
Niet te vergeten dat de motor uit de DS een Traction verwante is.. en die is al écht oud…
@rd1991: Klopt dat is het grootste minpunt aan de auto. Er was een zescilinder luchtgekoelde boxer gepland, eigenlijk drie aan elkaar gelaste 2CV blokken, maar wegens koelproblemen en geldgebrek moesten ze op zoek naar een alternatief en dat werd de viercilinder Tractionmotor.
Stel je eens voor dat de DS ook nog eens een soepele zescilinder zou hebben! Mijn droom zou zijn om dat in te bouwen maar helaas reikt mijn technische kennis niet ver genoeg…
@frederik: een DS met de motor van een SM zou perfect zijn imo
@phevtreb: is wel eens gedaan
is die ds op de foto niet de gene van opa bianchi?
In Vlaanderen (of misschien enkel in mijn kringen?) wordt de DS ook vaak ‘Strijkijzer’ genoemd. :) Met wat fantasie zie je het wel.
@fanatic:
De bijnaam strijkijzer heeft in geval van de DS weinig met het uiterlijk te maken. Ze heeft die bijnaam te danken aan het ongekende veercomfort. Ze strijkt als het ware alle hobbels en kuilen in het wegdek glad.
@fanatic: net zoals de 2cv (lelijk eendje) daar een geitje genoemd wordt.
BMW Z8 zou ook in dit rijtje passen
Dit topic kunnen echt meer auto’s aan toegevoegd worden. Jaguar xj, Peugeot 406, bmw z3. Zoveel voorbeelden te noemen van tijdloze auto’s. Leuk onderwerp, uitgebreider mag het best nog een keer.
De morgan. Dat ding is ook al weer sinds 1956 in productie
De meeste tijdloze auto’s zijn roemloos aan hun einde gekomen, zijn we vergeten, simpelweg omdat we ‘de idee’ en/of het design van deze wagens hebben omarmd, geaccepteerd en de gehele auto industrie daarna deze ideeën heeft overgenomen.
Ik geef u de Chevrolet Corvair, bekijk het ontwerp, de lage brede carrosserie, de lage heuplijn en het ‘zwevend’ dak, een stijlicoon dat o.a. door Paul Bracq is overgenomen bij het ontwerp van de Mercedes 230 SL ‘pagode’, de NSU Prinz en de Range Rover.
http://www.conceptcarz.com/images/Chevrolet/64-Chevy_Corvair-Sedan_KM_08_RH_05.jpg
De Renault R16, zo vernieuwend en revolutionair op ALLE fronten : de vijfdeurs carrosserie, de fabricagemethodes waarbij voor het eerst de zijkanten van de wagen als geheel werden gemonteerd, de nieuwe aluminium motor en de fabriek in het Normandische Sandouville, het model zonder dakgoten, het interieur met de beste ventilatie mogelijkheden, de voorwielaandrijving en de multi functionele carrosserie, de wagen is door IEDERE massa fabrikant gekopieerd.
http://www.handelsblatt.com/images/renault-16-ab-1965/11185918/2-format2010.jpg
De Ford Mustang. Een Europees aandoende spooortwagen die tevens de strijd aankon gaan met de goedkope Europese imports in de VS, Ford had heel goed gekeken naar de fouten die Chevrolet met de Corvair had gemaakt door een te Europese auto te willen bouwen, Ford’s eigene Lee Iacocca (wiens biografie voor iedere petrolhead een Must is) wist de Mustang te realiseren voor een schijntje aan ontwikkelingskosten dor het platform van de goedkope Ford Falcon te gebruiken.
De Mustang is nog steeds HET symbool van marketing strategie, gelanceerd in een optimistische tijd en wist razendsnel een enorme niche in te vullen, deze wagen is de stamvader van de Manta, Capri Scirocco en Fiat 124 Coupé generatie.
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/c7/a2/70/c7a270a4fce6d197920b681579792e2f.jpg
Goed, ik kan zo nog wel ff doorgaan,maar dit zijn in mijn ogen drie enorme mijlpalen geweest, ieder op hun eigen manier.
Waarom zou een auto tijdloos moeten zijn?.. De DS tijdloos, dat snap ik nog wel.. je kunt eigenlijk aan het ontwerp niet zien hoe lang geleden het is ontworpen.. maar dat geldt net zo zeer voor de Fiat 500, Kever, Mini en 911, Mustang… ontwerpen die karakter hebben, of je ze nu mooi vindt of niet en die duidelijk makkelijk te reincarneren zijn naar de huidige tijd..
ik zie dat totaal niet bij de Nsx en delorean.. dat zijn gewoon copycat hokken uit de 80-er jaren.. opgeblazen met een leuk verhaal van Senna of MJ-Fox.
Tijdloos hoeft helemaal niet vind ik… een auto mag best de tijd laten zien zoals een E-type of oude Giulia dat doet.. de ontwerpen blijven boeiend en gaan nooit vervelen…reincarnatie is dan helemaal niet nodig.
Alle 3 die AB hier voorsteld vind ik echt voorbeeldig.
Als er een land is waar ik tot de rest van mijn leven mee veroordeeld ben hun auto’s te blijven rijden dan kies ik Japan uit.
Land twee: Duitsland, en als geld geen rol speeld in verband met de vele dure reparaties en taloze onderhoudsnota’s en brandstofverslindende karakter Amerikaanse auto’s.
Maak me ongelukkig, dan moet je mij voor de rest van mij leven verbannen in een Franse auto.
Niet dat ik gelijk aan de prozak moet als ik niets anders heb dan een gare Citroën AX, ik kom er wel uit die nachtmerrie.
@frederik.
In een Citroën SM ligt een 6 cilinder. Wel eentje die meer aandacht nodig heeft dan een parkiet zonder spiegeltje in een kooi.