• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze gloednieuwe twaalfcilinder Jaguar is heerlijk fout

Auteur: willeme, gepost 30 december 2018 om 13:03 – 34 Reacties

Arden AJ4


Maakt de ongeslagen V12 zijn terugkeer?

Dat restomodden alsmaar populairder wordt, is bekend én heel goed nieuws. Oude auto’s uit de glorietijd aanpassen naar moderne maatstaven is iets wat hele mooie resultaten kan opleveren, zoals deze 11 briljante restomods. Eigenlijk is restomodden niets anders dan achteraf tunen. Dat is natuurlijk iets wat al jaren gebeurd. Nu de restomod trend aanhoudt, halen de tuners van naam en faam weer hun oude projecten uit de mottenballen.

Ruf CTR '93

Een bekend voorbeeld is de Ruf RCT (afbeelding boven). Een goed geslaagde restomod, zou je zeggen. Niets is minder waar, want de auto werd al eens gebouwd tussen 1993 en 1995. Een andere Duitse tuner, Arden, vond dit wel een goed idee en komt met een soortgelijk project, de AJ4.

De AJ4 is niet nieuw, integendeel. Het was destijds een van de eerste auto’s die Arden onder handen nam. Arden bestaat al sinds 1972 en ze houden zich voornamelijk bezig met Jaguars, alhoewel ze zich sinds het millennium ook bekommeren om Land Rovers en MINI’s. Hun AJ4 project is in dit geval gebaseerd op een oude Daimler Double Six. Standaard had deze auto de meest luie twaalfcilinder ter wereld.

Arden AJ4 '18

Dat lossen ze bij Arden op. De auto wordt ten eerste naar nieuwstaat gebracht. Vervolgens krijgt de V12 de beschikking over nieuwe inlaatspruitstukken, een sportuitlaat, nieuwe ECU en gasklephuis. Het vermogen is nu gestegen van zo’n 250 pk naar 320 pk. Dat lijkt niet zo bijster veel, maar vergeet niet dat die 250 Jaguar-paarden wel heel erg optimistisch zijn en de Arden-paarden een vrij behoudende opgave.

Arden AJ4 '18

Om het vermogen in goede banen te leiden heeft de Arden AJ4 ook een aangepast onderstel in de vorm van met Koni ontwikkelde schokdempers en grotere remmen. De velgen zijn het enige minpuntje, want die lijken thuis te horen in de jaren ’90 op een fout getunede Toyota Carina E. Verder zijn alle chromen details zwart geverfd en heeft de auto een lekker foute bodykit. Wat de prijs is van dit project is niet duidelijk, maar reken maar dat het veel geld kost. Wil je gewoon een auto naar nieuwstaat brengen zonder de tuning, dan is dat ook mogelijk. Mocht je wél de upgrades wensen, maar niet de uiterlijke opsmuk: dan kan dat ook. Hopelijk gaan die deze AJ7 met 460 pk sterke V12 ook weer nieuw leven inblazen.

Ook interessant!

  • Jaguar XF (2021) rijtest video
    Jaguar XF (2021) rijtest video
  • geen nieuwe Jaguars
    Geen nieuwe Jaguars meer tot 2025
  • Jaguars worden eindelijk betrouwbaar
    Jaguars nog betrouwbaarder, aldus Jaguar
  • Jaguar I-PACE Black scheelt weer opties aanvinken

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

arden, Jaguar, restomod, tuning, V12, velgen, verlaagd, xj, zwart

Vorig bericht: « De Autojunk-statistieken van 2018!
Volgend bericht: Tilburgse kansenparel besteelt fietser vanuit auto »

Lees Interacties

Reacties

  1. aquila2003 zegt

    30 december 2018 om 13:16

    Ik willem!

    Login om te reageren
    • dracae zegt

      30 december 2018 om 14:40

      @aquila2003: Ik Willeme?

      Login om te reageren
  2. rikus zegt

    30 december 2018 om 13:21

    Waar zijn die 11 briljante restomods?

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      30 december 2018 om 20:49

      @rikus: Ze staan erbij, thanks ;-)

      Login om te reageren
      • rikus zegt

        30 december 2018 om 21:09

        @willeme: een regelrechte topper ben je. Thanks.

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          30 december 2018 om 21:17

          @rikus: Jij mag er anders ook best wezen!

          Login om te reageren
  3. lincoln zegt

    30 december 2018 om 13:21

    Chique hoor ..
    Daimler grill met een kraantje erboven ..

    Anyway .. net als bij BMW ..
    Altijd voor een 6 pitter gaan ..

    Login om te reageren
    • schoen85 zegt

      30 december 2018 om 18:02

      @lincoln: waarom de 6 i.p.v. 8 of 12? Bij E-type is dat bekend, maar waarom ook bij de XJ?

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        30 december 2018 om 21:16

        @schoen85:

        Voegen nix toe behalve gewicht en twee keer zoveel slijtage delen ..
        Ook teveel hitte onder de kap ..

        Heb een Jag MB en BMW gehad met V12 en was alles behalve onder indruk ..

        Login om te reageren
        • porsche911s zegt

          31 december 2018 om 14:21

          @lincoln: Voegt zeker wel wat toe!

          1: Vermogen
          2: Verbruik

          Login om te reageren
  4. donvincenzo zegt

    30 december 2018 om 13:24

    Kunnen ze dit ook met vrouwen? Na 20 jaar weer terugbrengen naar het exemplaar dat je eigenlijk altijd had willen hebben?

    Login om te reageren
    • alcantara zegt

      30 december 2018 om 13:35

      @donvincenzo: Als je geluk hebt poept je vrouw een dochter uit die er na 20 jaar uitziet zoals je het eigenlijk altijd had willen hebben.

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        30 december 2018 om 14:31

        @alcantara: Pulling a Fritzl?

        Login om te reageren
      • johnhert zegt

        30 december 2018 om 14:37

        @alcantara: Josef Fritzl, is that you ?

        Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      30 december 2018 om 14:46

      @donvincenzo: dat kan, maar net als bij dit exemplaar kost ’t scheppen met geld, blijf je toch altijd goed zien dat ze eraan hebben zitten sleutelen en rijdt ’t uiteindelijk toch minder lekker dan een jonger exemplaar.

      Login om te reageren
      • dawwg zegt

        30 december 2018 om 15:21

        @dondeboer: Inderdaad, hoe goed je het plaatwerk ook onderhoudt of laat repareren; de interne smering wordt over tijd gewoon minder en minder. Daarnaast gaat de ECU na een jaar of 40 in failsafe-modus en is er helemaal geen lol meer te beleven … inruilen is de beste optie !

        Login om te reageren
        • schoen85 zegt

          30 december 2018 om 18:06

          @dawwg: inruilen is helemaal niet nodig joh. Gewoon een nieuwe daily en deze in de garage parkeren voor de zonnige weekenden.

          Login om te reageren
  5. thomasthomas zegt

    30 december 2018 om 13:36

    Daimler Double Six die naam blijft toch geweldig.

    Login om te reageren
  6. jochempie zegt

    30 december 2018 om 13:47

    Oh mijn God wat heerlijk! En rasechte guilty pleasure!

    Login om te reageren
  7. stationcar zegt

    30 december 2018 om 13:59

    Daimler inderdaad, zie de bobbeltjes in de grille en boven de nummerplaat aan de achterkant.
    Ik blijf me maar afvragen waarom Jaguar het merk Daimler niet weer nieuw leven in blaast, het is toch vrij roemloos ten onder gegaan…

    Login om te reageren
    • hiostu zegt

      30 december 2018 om 14:09

      @stationcar: omdat Daimler er nog een autofabrikant is die iets met Daimler in de naam heeft ?

      https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Daimler_(Duitsland)

      Login om te reageren
    • phaeton zegt

      30 december 2018 om 14:10

      @stationcar: Daimler het moederbedrijf van Mercedes-Benz?

      Login om te reageren
      • stationcar zegt

        30 december 2018 om 17:43

        @phaeton:
        Nee, Daimler de autofabriek uit Engeland. Het moederbedrijf van Mercedes heet natuurlijk zo, maar het automerk Daimler hoort bij Jaguar, en aangezien er altijd Daimlers te koop waren zie ik niet in waarom dat nu niet meer zou kunnen, als concurrent voor Bentley ofzo.

        Deze Daimler voor de jongeren onder ons:
        https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Daimler_(Verenigd_Koninkrijk)

        Login om te reageren
      • stationcar zegt

        30 december 2018 om 17:44

        @phaeton:
        Per slot van rekening gaat dit artikel over een Daimler…

        Login om te reageren
  8. phaeton zegt

    30 december 2018 om 14:08

    Het idee is briljant, de uitvoering niet mijn smaak. Liever een moderne zes in lijn en alles in nieuwstaat zonder verdere opsmuk. Nieuw blond leer, houten stuur. Mooi.

    Login om te reageren
  9. rob5nismo zegt

    30 december 2018 om 14:47

    Resto modden lijkt me ook wel leuk om te toen maar dan met een corsa A of een E kadett of een ander betaalbaar model auto wat toch leuk eruit zag

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      31 december 2018 om 15:02

      @rob5nismo: je bedoelt op een auto die en masse verkocht zijn om vervolgens de daaropvolgende jaren volledig weg te rotten zodat ze nu zeldzamer zijn dan de gemiddelde supercar??

      Login om te reageren
  10. sabrerator zegt

    30 december 2018 om 16:50

    Motorisch aanpakken: oké
    Maar optische tuning op een Jaguar werkt niet. Niet op de foute Duitse wijze.

    Login om te reageren
  11. flashevan zegt

    30 december 2018 om 17:26

    Voor mij liever het exemplaar wat Jaguar zelf bouwde ter ere van 50 jaar XJ: https://www.autoblog.nl/nieuws/jaguar-viert-50ste-verjaardag-xj-met-speciaaltje-107486

    Login om te reageren
  12. Robert zegt

    30 december 2018 om 18:38

    Buurman van m’n ouders had vroeger zo’n Daimler Double Six. De eerste keer dat ik -als 8-jarig jochie- op de achterbank meereed, zei hij op een gegeven moment: “Even stil zijn, jongens. Dat geluid wat je hoort… zijn de knaken die je door de brandstofleidingen hoort stuiteren.” Pas veel later snapte ik die grap…

    Login om te reageren
  13. apriliarsv zegt

    30 december 2018 om 19:21

    Tunen is natuurlijk per definitie achteraf ?

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      30 december 2018 om 20:49

      @apriliarsv: Behalve bij deze 12 auto’s:

      https://www.autoblog.nl/nieuws/deze-12-getunede-autos-kon-je-gewoon-bij-de-dealer-bestellen-97613

      Login om te reageren
  14. E34M5Touring zegt

    30 december 2018 om 19:48

    https://goo.gl/images/S1vC44

    Liever een broadspeed XJ12. Vind ik toch net effe bruter.

    Login om te reageren
  15. imarinos zegt

    30 december 2018 om 21:30

    Wat een heerlijke auto!
    Ik snap het commentaar over de V12 maar het geluid en het ‘zoeven’ over de weg is zo fijn.

    Maar wel even andere velgen bestellen, deze zijn echt afzichtelijk van Arden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North