• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Top 10: hot hatches die helaas nooit meer terugkomen

Auteur: sir_smokalot, gepost 6 juli 2013 om 19:00 – 141 Reacties

Renault Sport Clio V6, we missen je nog elke dag


De downsizingtrend heeft zo zijn voordelen en nadelen. Een van de grootste nadelen is wat mij betreft dat er nooit meer een asociaal groot blok in een hot hatch wordt gelepeld. Dit is een ode aan de laatste der Mohikanen.

Laten we beginnen met te stellen dat de vorige generatie power-hot hatches misschien niet volledig geromantiseerd moet worden. Ze zopen als tempeliers, en zo’n loeizware vijf- of zescilinder in je neus (als hij daar lag althans) was een recept voor onderstuur.

Desalniettemin, dergelijke zware, vaak atmosferische motoren gaven je een unieke rijbeleving en souplesse waar een veel kleiner, drukgevuld blok niet aan kan tippen.

BMW 130i

De tijd dat BMW nog grote atmoferische zescilinders inzette lijkt te vervliegen. In de huidige 1 Serie kan je kiezen uit een zwik aan viercilinders, of een hele dikke geblazen zes-in-lijn (M135i), een 130i is er niet meer.

A3 Sportback 3.2

Geen 1.4’tje voor deze jongen, maar gewoon een loei van een zescilinder. If it fits, I sits.

Ford Focus RS

De RS markeert het einde van de oude 2,5 liter Ford vijf-in-lijn. Zijn opvolger krijgt vier cilinders, en een inhoud van waarschijnlijk 2,3 liter.

Volvo C30 T5

Ook de kleinste Volvo kreeg de forse 2.5 vijf-in-lijn onder de kap, hier goed voor 230 pk en 320 Nm. In de toekomst zullen de Zweden echter alleen nog maar viercilinders (of kleiner) ontwikkelen, en de C30 is inmiddels uitgeproduceerd.

Golf R32

De laatste Golf met zescilinder was er een van dee vijfde generatie, de R32. De wagen was direct herkenbaar aan zijn centrale uitlaten in de achterbumper, en niet alleen bij burgers populair. In het zuiden des lands reed de politie er ook (anoniem) in.

Subaru Impreza 2.5T WRX STI

Weliswaar ‘maar’ vier cilinders, maar wel uit een fors, geblazen, en vervuilend boxerblok. De volgende generatie WRX wordt los van de Impreza ontwikkeld, en wat er onder de kap komt te liggen is nog onbekend. Iets hybride-achtigs lijkt ons echter niet geheel onwaarschijnlijk.

Mazda3 MPS

Ok, het is een viercilinder, maar wel een 2,3 liter grote, met 260 pk. Dat staat garant voor bakken torque steer. Inmiddels is er een nieuwe Mazda3, waarvan we natuurlijk hopen dat er een MPS-variant komt. Maar of daar ook zo’n forse unit in komt te liggen…

Volkswagen New Beetle RSI

Een Kever met 3,2 liter VR6, wat een knotsgek apparaat! Hij is alweer meer dan 10 jaar oud, en bij de huidige Beetle is vooralsnog geen zicht op een extreem gepeperd model. Maar je weet maar nooit….

Alfa Romeo 147 GTA

De laatste leuke Alfa Romeo-hatch, met 3,2 liter V6. Zag er gevaarlijk uit, kon Bonnie St. Claire er uitzuipen, maar toverde bij zijn eigenaars wel altijd een glimlach op het gezicht.

Renault Clio V6

We bewaren het lekkerst voor het laatst. Dit is de enige auto in de lijst met een middenmotor, achter de bestuurder geplaatst, en gewoon een beest.

Ook interessant!

  • Volkswagen Golf 8 R rijtest video
  • Video: Volkswagen Golf 8 R Variant met 320 pk in beweging
    Video: Volkswagen Golf 8 R Variant met 320 pk in beweging
  • Ferrari Portofino M rijtest video
    Ferrari Portofino M rijtest video
  • Video: Golf 4 met 1.200 pk is bizar snel!

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

1-serie, 147, a3, Alfa Romeo, Audi, BMW, c30, clio, focus, focus-rs, Ford, golf, golf-5, gta, impreza, lijstjes, Mazda, mazda3, mps, new-beetle, r32, Renault, sportback, STi, Subaru, t5, top10, Volkswagen, Volvo, wrx

Vorig bericht: « Gespot: de rapste BMW 520d van Nederland [updated]
Volgend bericht: Kijk hoe een konijntje een BMW M3 GTS aanvalt [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. eMbe zegt

    6 juli 2013 om 19:03

    Wat een slappe lijst. 75% is niet bepaald ‘hot’.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      6 juli 2013 om 19:09

      @eMbe:
      Ik tel er ook maar 2, oké met een beetje goede wil 3. Dan tel ik naast de Clio en de Focus ook de 147 mee. De rest wil echt alleen maar rechtuit….

      Login om te reageren
      • ej20g zegt

        6 juli 2013 om 19:46

        @jrk68: de Scooby? Weinig wat zo goed hoekt als een STi hoor…

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          6 juli 2013 om 20:09

          @ej20g:
          Point taken, die zag er zo anoniem uit dat ik hem faliekant gemist heb. Sollyyyy….

          Login om te reageren
          • ej20g zegt

            6 juli 2013 om 20:24

            @jrk68: vergeleken met de eerdere generaties was de vorige generatie inderdaad relatief anoniem.

            Login om te reageren
          • dawwg zegt

            7 juli 2013 om 11:09

            @jrk68: Jij ziet wel vaker zaken over het hoofd met je haat-klep…

            Login om te reageren
      • undifined1 zegt

        6 juli 2013 om 23:37

        @jrk68: kon je met de 1 serie wel eens behoorlijk meevallen.

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          6 juli 2013 om 23:53

          @undifined1:
          Snel is een 130i zeker maar te soft voor een hothatch, rwd staat natuurlijk wel garant voor een hoop lol.

          Login om te reageren
      • kor1 zegt

        7 juli 2013 om 00:19

        @jrk68: de rest heeft ook gewoon een stuur hoor, bochten zijn geen probleem…

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          7 juli 2013 om 09:05

          @kor1:
          Je driewieler ook, maar dat maakt het nog geen hothatch….

          Login om te reageren
          • desjonnies zegt

            7 juli 2013 om 09:48

            @jrk68:
            Gna

            Bij een hot-hatch denk ik aaaaaaan

            – 205 GTI
            – Golf GTI (1e generatie)
            – Escortje
            – 106je

            Maar none of the above on the list.

            De definitie van een hot hatch is the unbearable lightness of driving.

            En alhoewel ik zeker Subaru fan ben, kan ik de WRX STi onmogelijk als hot hatch bestempelen.

            Noch enig ander voertuig op dit obesitas lijstje.

            Laten we reeël zijn, de hot hatch is dood, leve de hot hatch.

            Daarom staat er bij mij een 1e generatie 106 Rally in de loods.
            – autootje kost nu nog 2 keer niks
            – onderdelen kosten echt eenkrabbel (2 schiven met blokken voor € 42,00)
            – en over vijf jaar zegt iedereen ooooh jaaa heb jij er nog eentje

            Login om te reageren
          • kor1 zegt

            7 juli 2013 om 10:00

            @jrk68: je reactie geeft je niveau maar weer eens aan. Ik heb een 2-wieler (motor) en een 4-wieler, maar geen 3-wieler.

            Login om te reageren
  2. theblackstig zegt

    6 juli 2013 om 19:10

    Ik mis er één, hoewel het geen Hot Hatch is: De Golf IV met de V5 motor. Voor zover ik uit mijn hoofd weet de enige auto met een V5 ooit gemaakt…

    Login om te reageren
    • rotarypowah zegt

      6 juli 2013 om 19:23

      @theblackstig: De Passat. En de Bora natuurlijk.

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        6 juli 2013 om 19:33

        @rotarypowah:
        Seat Toledo had hem ook.

        Login om te reageren
      • theblackstig zegt

        6 juli 2013 om 19:46

        @rotarypowah @jrk68: Inderdaad, maar het is dan ook precies dezelfde motor. Geen ander concern dan VAG heeft het gebruikt.

        Login om te reageren
        • Hubert zegt

          6 juli 2013 om 19:56

          @theblackstig:
          Zal wel een reden gehad hebben…

          Login om te reageren
          • rikus zegt

            6 juli 2013 om 20:47

            @Hubert: VAG liefhebbers spreken wel eens over t slechtste motorblok ooit gebouwd door VW.

            Login om te reageren
            • jrk68 zegt

              6 juli 2013 om 20:51

              @rikus:
              Als ze dat zelf toegeven, moet het wel heeeeeeeeeeel slecht zijn….

              Login om te reageren
              • rufctr01 zegt

                6 juli 2013 om 21:18

                @jrk68: en VAG fans geven niet gauw iets toe….

              • rikus zegt

                6 juli 2013 om 23:26

                @rufctr01: Raar maar waar.

    • 4991 zegt

      6 juli 2013 om 19:31

      @theblackstig: v5 of vr 5?

      Login om te reageren
      • Svda zegt

        7 juli 2013 om 09:27

        @4991: Europa noemt het een V5 in de states noemen ze alles met vr

        Login om te reageren
        • 4991 zegt

          7 juli 2013 om 18:28

          @dahlback: oh, weeral wat bijgeleerd. Danku!

          Login om te reageren
    • E550 zegt

      6 juli 2013 om 21:21

      @theblackstig: De Amerikaanse Golfs hebben bijna allemaal een 2.5 5 cilinder. Golf VI heeft dat ook.

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        6 juli 2013 om 21:25

        @e550:
        Dat is een andere motor, de V5 is 2,3 en de 2.5 in een lijnmotor.

        Login om te reageren
  3. Robert zegt

    6 juli 2013 om 19:12

    Als je de Subaru WRX STi noemt, mag de Mitsubishi Evo eigenlijk niet ontbreken. En daarmee eigenlijk ook de Supra’s en Skylines ook niet. ’t Zijn eigenlijk ook helemaal geen hot hatches, want coupé/sedans.

    Had deze er beter in kunnen staan: Lancia Delta Integrale

    Login om te reageren
    • ej20g zegt

      6 juli 2013 om 19:47

      @RRRobert: de laatste Impreza WRX STI was in Europa voornamelijk te koop als hatchback. Alleen de laatste 2 jaar kwam de sedan erbij.

      Login om te reageren
    • Hupke zegt

      6 juli 2013 om 23:09

      @RRRobert:

      Imprezza is toch wel een hatchback, en desnoods is het een coach. Aangezien het een 2-deurs is. De evo is een sedan. Supra is een coupe en de skyline is ook een coupe.

      Login om te reageren
      • ej20g zegt

        6 juli 2013 om 23:31

        @Hupke: de eerste Impreza was er anders ook als volbloed coupé hoor. Inclusief langere voordeuren vergeleken met de normale sedan. De Skyline was er ook als sedan maar daar hoor je (jammerlijk) weinig over.

        Login om te reageren
      • imba zegt

        7 juli 2013 om 01:55

        @Hupke: @ej20g: O.a. een STI wordt niet bedoeld wanneer je het over een ”hot hatch” hebt.
        Smokalot slaat grotendeels de plank mis met dit lijstje.

        Login om te reageren
        • ej20g zegt

          7 juli 2013 om 02:42

          @imba: eigenlijk waar. Strikt genomen zit de STI ook ruim boven de ‘hot hatch’ segmenten.

          Login om te reageren
  4. roemeen013 zegt

    6 juli 2013 om 19:14

    Golf R32!

    Login om te reageren
  5. gerjan zegt

    6 juli 2013 om 19:16

    Voor mij de clio. Gewoon omdat het toen kon.

    Login om te reageren
    • kenner zegt

      6 juli 2013 om 19:55

      @gerjan: ik ben die clio v6 een keer tegengekomen in spanje. Wat een geluid maakte dat ding !!

      Login om te reageren
      • rikus zegt

        6 juli 2013 om 20:48

        @kenner: Twee weken geleden één gezien in Groningen, wat een gaaf ding!

        Login om te reageren
        • lennyv87 zegt

          6 juli 2013 om 23:05

          @rikus: Klopt! Zie die blauwe wel eens bij Euroborg rijden. Echt breed en begeringswaardig…

          Login om te reageren
          • rikus zegt

            6 juli 2013 om 23:28

            @lennyv87: Inderdaad ja, een donkerblauwe. Ik was bij het Rabobank gebouw voor het werk, en daar kwam het monster zo ineens om de hoek rijden. Maandag ben ik daar weer dus met een beetje geluk..

            Login om te reageren
            • awesome zegt

              7 juli 2013 om 09:09

              @rikus: Blauw met zwarte lichtmetalen velgen, die komt met grote regelmaat voorbij rijden.
              Er rijd in Groningen ook nog een zilvergrijze rond als het goed is.

              Login om te reageren
  6. jrk68 zegt

    6 juli 2013 om 19:17

    In enkele gevallen is het jammer, de meeste zal ik niet missen.
    De downsize trend kan ook leuke auto’s opleveren, denk eens aan de Renault 5 turbo, dat was met slechts een 1.4 4L toch een episch bommetje.

    Login om te reageren
    • saxoke zegt

      7 juli 2013 om 02:02

      @jrk68: nog enkele downsize leuke dingen:
      AX GTi 95pk/800kg
      106 Rallye/GTi
      Saxo VTR/VTS
      …

      Login om te reageren
  7. robert110 zegt

    6 juli 2013 om 19:18

    In die Clio zie ik wel een leuk hobby project. Als ik geld zou hebben voor een nieuwe Clio. En voor een V6 en als ik tijd zou hebben, en een overdekte ruimte voor de auto.

    De Forcus RS is wel miijn all time favoriet.
    De Subaru vindt ik persoonlijk geen hot hatch hoewel het een hatchback is doet de Suby eerder mee in het rijtje evo X, 350/370Z en mischien ook wel de octavia RS.

    Login om te reageren
  8. mo112 zegt

    6 juli 2013 om 19:19

    Zelf heb ik ook een clio(2003) maar mijn liefde gaat toch uit naar de 130i wat een beest van een auto is dat en die clio v6 is net te hardcore

    Login om te reageren
  9. HDM zegt

    6 juli 2013 om 19:19

    En de C32 AMG Sportcoupé?

    Wat mij betreft overigens prima dat die Impreza ”hot” hatch niet meer terug komt, zelfs in de topvariant leek het een saaie wannabe lease auto met net 1 extra gat in de motorkap. Een impreza/wrx hoort gewoon een sedan te zijn, punt.

    Login om te reageren
    • ej20g zegt

      6 juli 2013 om 19:49

      @HDM: mee eens. Als sedan zijn ze gewoon veel mooier (of als coupé, zoals de Type R’s en P1’s van vroeger).

      Login om te reageren
    • reggie-boy_rood zegt

      6 juli 2013 om 20:11

      @HDM: dat is waar !!

      Login om te reageren
  10. wantthegreen zegt

    6 juli 2013 om 19:52

    Nissan sunny Gt-r mis ik in dit rijtje

    Login om te reageren
  11. wantthegreen zegt

    6 juli 2013 om 19:54

    Nissan sunny GTI-R bedoel ik

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      6 juli 2013 om 19:57

      @wantthegreen:
      Dan mag de Delta Integrale evo ook niet ontbreken.

      Login om te reageren
  12. babybenzer zegt

    6 juli 2013 om 19:59

    Hahahaha bonnie st. Claire, haha well played!!!

    Login om te reageren
  13. the-thing zegt

    6 juli 2013 om 20:00

    Ehm riep daar iemand Civic Type-R….

    Login om te reageren
    • waxweazel zegt

      6 juli 2013 om 20:44

      @the-thing: Riep daar iemand hot-hatch met grote motoren .. ?

      Login om te reageren
      • Carreza zegt

        6 juli 2013 om 21:14

        @waxweazel: Riep daar iemand?

        Login om te reageren
      • nasty zegt

        6 juli 2013 om 22:54

        @waxweazel: moeten die groot zijn dan? Met 200pk uit n 2.0 en 6,6 sec naar de 100 voor de ep3, en 185pk uit n 1.6 vtec in <6 seconden (ek9) kunnen die best tegen deze wagens op.

        Waardeloze lijst!

        Login om te reageren
        • camber24 zegt

          7 juli 2013 om 10:20

          @nasty: Je snapt blijkbaar de achterliggende gedachte van dit artikel niet..

          Login om te reageren
  14. bluebird zegt

    6 juli 2013 om 20:03

    Doe mij maar de alfa! Oh, wacht…die staat al op de oprit :D

    Login om te reageren
  15. patrickae86 zegt

    6 juli 2013 om 20:10

    Ford 5 in lijn? Lol.. Volgens mij huist daar toch echt een Zweed onder de kap…

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      7 juli 2013 om 00:56

      @patrickae86: Correct.

      Login om te reageren
  16. toyotafortuner zegt

    6 juli 2013 om 20:32

    R32 komt niet meer terug? Was dat maar waar, een buurjongen heeft er een. Ff naar buiten gaan en je komt het vagwaggel direct tegen. BAH!

    147 GTA, lekker! Zelfs in zwart. Wil hem graag terug. Oh wacht, tijdens postbode simon spelen kom ik hem altijd tegen.

    Clio V6, nooit gezien. Lijkt me lastig sturen, maar heerlijk om te zien en te horen.

    3 MPS? Zie hem soms, nog geen geluid gehoord. Underdog…

    Soeb? Wil er 1, wil er 1 wil er 1!

    C30 T5? Nooit gezien of gehoord.

    Focus RS: 1x gezien, toffe wagen!

    Login om te reageren
    • ej20g zegt

      6 juli 2013 om 21:26

      @toyotafortuner: C30 T5 heb ik wel weleens gehoord. Klinkt zalig! Maar welke 5-cilinder benzine doet dat niet?

      Login om te reageren
      • toyotafortuner zegt

        6 juli 2013 om 23:14

        @ej20g: mjah.. 5-cyls zijn idd lekker. Heb er gewoon nooit een C30 T5 gespot tijdens mijn spotrondjes. Of ik moet gewoon meer omkijken naar C30’jes.

        Login om te reageren
        • ej20g zegt

          6 juli 2013 om 23:33

          @toyotafortuner: T5’s zijn ook zeldzaam hoor. Sinds de introductie heb ik er maar een stuk of 4 á 5 zien rijden.

          Login om te reageren
          • toyotafortuner zegt

            7 juli 2013 om 00:06

            @ej20g: ach so.. Net zo zeldzaam waarschijnlijk als de 207RC van weleer denk ik. Heb er maar 1 ooit gespot. Thanks voor de verduidelijking, mede Japanliefhebber :D

            Login om te reageren
            • ej20g zegt

              7 juli 2013 om 00:53

              @toyotafortuner: ja dat denk ik inderdaad. De 207 heb ik nog nooit gezien zelfs! Wat ik overigens het meest zie rijden van de C30 zijn…jawel, 1.6 ecosjokkers. En graag gedaan, mede Japanliefhebber.:)

              Login om te reageren
            • Svda zegt

              7 juli 2013 om 09:31

              @toyotafortuner: die t5 rijd zat rond, zowiezo te herkennen aan de dubbele uitlaat en het heerlijke 5 cilinder geluid.
              207RC wil je toch niet dood in gevonden worden?

              Login om te reageren
  17. awesome zegt

    6 juli 2013 om 20:59

    Ik mis toch echt een Civic Type-R en Nissan Sunny GT-R in dit lijstje.
    Beide zijn begeerlijker dan een Volvo C30 T5 of BMW 130i.

    Die Clio V6 daarentegen… Die zie ik bijna dagelijks bij mijn werk langs komen. Bruut!!

    Login om te reageren
    • wantthegreen zegt

      7 juli 2013 om 01:29

      @awesome: plus één voor de sunny

      Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      7 juli 2013 om 09:16

      @awesome: Uiteraard heb ik daaraan gedacht, maar de focus in dit artikel ligt juist op de zware motoriseringen. De Japanse GTI’tjes zijn allemaal vierpitters met maximaal 2 liter motorinhoud (soms minder, zoals de Swift 1.3 GTI), dit is meer een ode aan de V6- en vijf-in-lijn-schuivers, die bij een nieuwe generatie echt niet meer terug gaan komen.

      Login om te reageren
      • awesome zegt

        7 juli 2013 om 10:29

        @sir_smokalot: Point taken.

        Login om te reageren
      • redbeams zegt

        7 juli 2013 om 19:47

        @sir_smokalot:

        Uitzondering is dan wel de Toyota blade master G (stomme naam dat wel)
        Een 3.5 V6 in een wat “aangepaste” auris ;)

        Login om te reageren
    • Svda zegt

      7 juli 2013 om 09:32

      @awesome: idd de civic type-r voorzien van een heerlijke K20, dan halen we de Mazda uit de lijst in ruil voor deze.

      Login om te reageren
  18. markietwo zegt

    6 juli 2013 om 21:10

    Kever RSI… Omdat hij uniek is en knijterhard gaat !

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      6 juli 2013 om 21:41

      @markietwo:
      Voor 27 rooitjes laad je der in mijn Heimat eentje op, koopje toch?, voor een auto waar er maar 250 van zijn gemaakt.
      Ook staat er nog 1 met weinig km’s voor 39k.

      Login om te reageren
  19. porscheFan64 zegt

    6 juli 2013 om 21:33

    Kun je nagaan als Volkswagen de golf w12 had gebouwd, dan was dat gewoon “the mother of hatchbacks”.

    Login om te reageren
    • tmenges zegt

      6 juli 2013 om 21:38

      @porscheFan64: Ja vooral in bochten!!

      Login om te reageren
  20. tmenges zegt

    6 juli 2013 om 21:37

    c30 t-5 hoort er eigenlijk niet tussen mijns insziens.. tuurlijk is 230 pk veel en snel , het was tevens de top in het c30 gamma maar t is géén hot hatch in de zin dat het een supersportieve bochtenridder is, ’t is meer een soort gt onder de hot hatches… Vind t eigenlijk wel vreemd dat de civic vti er niet tussenstaat… had destijds 170 pk waar de golf gti er slechts iets van 120 van had…

    Login om te reageren
    • pleiades zegt

      6 juli 2013 om 22:42

      @tmenges: Kijk even naar de titel. Snelle civics bestaan nog steeds.

      Login om te reageren
      • tmenges zegt

        6 juli 2013 om 22:58

        @pleiades: Welke snelle civic? op dit moment is er een 1.4 met 100pk , een 1.6 diesel met 120 pk en als klap op de vuurpijl een allesverpletterende 1.8 met 140 asfaltverscheurende pk’s leverbaar …. Een Type R (waarmee je mij onder de tafel probeert te lullen) is helaas niet leverbaar!

        Login om te reageren
        • pleiades zegt

          6 juli 2013 om 23:15

          @tmenges: Voel je je meteen aangevallen dan? En de Type R is nog niet leverbaar, maar komt wel terug. (in 2015) :’) En het ging hééééél toevallig over hot hatches die niet meer terugkomen.

          Login om te reageren
          • tmenges zegt

            6 juli 2013 om 23:22

            @pleiades: o nee voel mij niet aangevallen :)ok t ging over hot hatches die niet meer terugkomen. maar wie zegt dat mazda geen mps meer gaat maken, en wrx sti modeljaar 2014 komt er óók!!

            Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            6 juli 2013 om 23:32

            @pleiades:
            Je hebt echter 1 niet geheel onbelangrijk deel van het verhaal gemist. Het gaat om grote motoren.
            De MPS was 2.3 liter en daarmee de kleinste uit deze lijst. Het is onwaarschijnlijk dat een eventuele opvolger dat weer krijgt daar Mazda alles op Skyactive gooit en die is slechts 2 liter.

            Login om te reageren
            • sir_smokalot zegt

              7 juli 2013 om 09:21

              @jrk68: Ik heb stille hoop dat ze de TBi-blokkies van Alfa kunnen lenen voor een MPS, als die hele tie-up althans wat vloeiend verloopt. Zou niet weten wat ze er anders in zouden moeten lepelen.

              Login om te reageren
              • jrk68 zegt

                7 juli 2013 om 09:30

                @sir_smokalot:
                Dat zal wel “stille hoop” blijven vrees ik.
                Ze kunnen natuurlijk ook een haardroger op de skyactive schroeven. Maar zoals zo treffend uit het AMG/M/RS artikel kwam, hoeveel moeite wil je doen voor 1 á 2% van de verkopen in crisistijd.

                Mijnsinziens zou de industrie er beter aan doen om te leren van de geschiedenis, 30 jaar geleden was er een enorme keus uit betaalbare ragbakkies.
                Zo heb ik nog een Innocenti DeTomaso gehad. Wat heb ik daar een lol mee gehad, lichtjes getuned naar een pk of 90 maar slecht 700kg en het onderstel van de oude Mini.
                Niet supersnel maar gek genoeg om de hooligan uit te hangen.

              • sir_smokalot zegt

                7 juli 2013 om 10:10

                @jrk68: Heel veel pk’s heb je niet per se nodig, vraag dat maar aan alle MX-5 fanboys in mijn vriendenkring :)

              • jrk68 zegt

                7 juli 2013 om 13:26

                @sir_smokalot:
                Iets wat ik al een heel poosje weet, een S1 Elise en een Smart Roadster hier.
                Beide amper boven de 100pk maar bakken vol lol….

        • ej20g zegt

          6 juli 2013 om 23:34

          @tmenges: tot kort geleden was er in Japan nog een Type R leverbaar. Deze stond op hetzelfde chassis als de Civic Hybrid hier.

          Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      7 juli 2013 om 09:18

      @tmenges: Klopt. Net zozeer als de R32 een heel ander karakter heeft dan de GTI. Ik heb ze voor het gemak ‘hot hatches’ genoemd, maar in de pure zin des woords kan je daar kanttekeningen bij zetten. Het ging mij juist om de grote zuipblokken die er in lagen, met als summum wellicht de GTA’s van Alfa.

      Als daar nog een nieuwe van komt, dan is het een 1750 viercilinder, toch een ander karakter dan een atmosferische V6.

      Login om te reageren
    • Svda zegt

      7 juli 2013 om 09:45

      @tmenges: Het verhaal gaat om grote motoren in wagens, civic gaat niet verder dan 2.0 en 4 cilinder

      Login om te reageren
  21. Hupke zegt

    6 juli 2013 om 22:08

    Hoe kan die beetle in hetzelfde rijtje staan als een geniale clio V6?

    Het hart zou de clio V6 kiezen, het verstand de VW golf en met een combinatie van de 2 kom ik bij de subaru wrx sti uit.

    Login om te reageren
  22. replicant zegt

    6 juli 2013 om 22:15

    Heerlijk zo’n Clio V6!

    Login om te reageren
  23. nickjacker14 zegt

    6 juli 2013 om 22:41

    Er komt dus geen focus rs meer……. Ik had nog een stille hoop dat dit geweld terug zou keren in een nieuweren verpakking……..

    Login om te reageren
  24. norge zegt

    6 juli 2013 om 22:51

    Geeft niks, redding is nabij….. http://www.autoblog.nl/nieuws/kia-pro_ceed-gt-rijtest-en-video-60019

    Login om te reageren
    • tmenges zegt

      6 juli 2013 om 23:02

      @norge: Gelukkig , zat al peentjes te zweten!

      Login om te reageren
  25. Hupke zegt

    6 juli 2013 om 23:12

    Overigens staat er geen enkele peugeot in het lijstje als je het over hot hatches hebt moet er er in die hun line-up toch sowieso eentje te vinden zijn.

    106, 205, 206 de ralley’s en de gti’s,…

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      6 juli 2013 om 23:26

      @Hupke:
      Allee salle, hedde gij de tekst gelezen…?
      Het gaat om grote motoren in kleine auto’s. Niet om koffiemolentjes….

      Login om te reageren
    • Svda zegt

      7 juli 2013 om 09:40

      @Hupke: Peugot hoort daarin ook niet thuis en wat jrk69 zegt het zijn allemaal koffiemolens.

      Login om te reageren
  26. oskaar7 zegt

    6 juli 2013 om 23:12

    Had hele andere auto’s in mijn hoofd.

    Login om te reageren
  27. stanoow zegt

    7 juli 2013 om 00:01

    Mini Cooper S JCW met 211pk. Iemand???

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      7 juli 2013 om 00:03

      @stanoow:
      Gaan ze die downsizen dan…? Bij mijn weten krijgt zijn opvolger een 2 liter i.p.v. een 1.6.
      Lees de eerste 2 regels anders nog even aandachtig terug….

      Login om te reageren
  28. kungfupanda zegt

    7 juli 2013 om 00:18

    Een ode aan de laatste der Mohikanen is niet compleet als je hierbij de eerste vergeet.
    Namelijk :

    AMC Pacer.
    5000cc V8 !! ;-)

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      7 juli 2013 om 23:28

      @kungfupanda:

      AMC had 5 jaar eerder de Gremlin al met dezelfde V8.

      Login om te reageren
      • kungfupanda zegt

        8 juli 2013 om 16:38

        @carmasterr:
        Je hebt helemaal gelijk. Dacht altijd dat de volgorde andersom was.
        De Gremlin was een stuk knapper.

        Login om te reageren
  29. qoekje zegt

    7 juli 2013 om 01:47

    Metro 6r4 3.0 v6 400pk

    Login om te reageren
  30. Arnoud zegt

    7 juli 2013 om 08:00

    Mijn Peugeot 205 1.9 GTi komt helaas ook nooit meer terug.

    Login om te reageren
  31. bayernmunchen zegt

    7 juli 2013 om 08:23

    Zo’n tien jaren geleden stond er bij een Subaru dealer in het oosten des land ook een Clio V6 te koop,zilver kleurig.(-reed toen der tijd zelf een Impreza Gt turbo MY 2000,laatste model van deze oer-impreza met een EJ20G motor.)
    Ik mij toen laten vertellen dat deze Clio was ingeruild op een WRX Sti.De vorige bestuurder van deze Clio kon dat ding niet in bedwang houden,om het even zo te zeggen.Dat was/is een ‘bom’op wielen,met zo’n 250pk.(+)
    Renault doet mij niks,maar die V6,wat een bak,prachtig.
    Dit model Clio heb ik sinds die tijd,nooit meer op de weg zien rijden.

    Login om te reageren
    • tweede_woning zegt

      7 juli 2013 om 10:32

      @bayernmunchen: wellicht was de reden wel van de abominale staat van bouw van zo”n v6 clio , zeker de eerste serie . Kan ook de reden zijn er 1 te willen bezitten…

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        7 juli 2013 om 13:29

        @tweede_woning:
        Jij was toch ook van de Lotus?
        Dan kan een series 2 Clio V6 geen probleem zijn.

        Login om te reageren
        • tweede_woning zegt

          7 juli 2013 om 15:22

          @jrk68: dan heb je een wel heel beperkte mechanische kennis , dat geeft niet , het is nu alleen zo zichtbaar ( voor velen )

          Login om te reageren
  32. lincoln zegt

    7 juli 2013 om 09:06

    wie heeft er dan ook zin om 1 op 5 te rijden in zo,n klein gebakkie ??

    gaat toch nergens over ..

    Login om te reageren
  33. Alfarobert zegt

    7 juli 2013 om 09:14

    Ik ga uit het rijtje hierboven voor de Alfa 147.Die laten tunen bij Auto Delta in Engeland.Komt hij terug als 3,7 liter.Die hebben ook een 156,3,7ltr.Zou ik die toch nog liever hebben.

    Login om te reageren
  34. Svda zegt

    7 juli 2013 om 09:38

    Ben absoluut geen franse fan maar een vriend van me heeft een Clio V6 voorzien van een zeldzaam kleurtje, beetje oranje rood met micca.
    Golf r32 een heerlijke wagen en zie die toch het liefste van het type 4.
    Subaru heeft helaas de fout gemaakt door een hatchback uit te brengen en die moeten ze alleen in Sedan leveren. Alleen in mijn ogen is de 1e impreza het mooist en vooral de 22B.
    Alfa niet echt fan van.
    Bmw 1 serie doet me helemaal niets.

    Login om te reageren
  35. desjonnies zegt

    7 juli 2013 om 09:59

    Dit zijn allemaal obesitas kindertjes, die door het gebruik van een zware motor presteren, nix in dit lijstje is een echte hot-hatch.

    Bij een echte hot hatch hoor je je deurplaten buigen onder de spanning, als je hem loeihard in een bocht zet.
    In een echte hothatch is comfort een accessoire en eigenlijk niet aanwezig.
    In een echte hothatch stuur je de wagen met je billen en je onderrug.
    In een echte hothatch zit geen enkele klapzak.
    In een echte hothatch wil je geen stuurverkrachtiging.
    In een echte hothatch zitten remmen zo groot als ouderwetse LP’s
    In een echte hothatch is een enorme voorraad aan aftermarket verbeterings en veranderings onderdelen verkrijgbaar.
    In een echte hothatch kun je jezelf hardstikke deaud rijden.
    In een echte hothatch zit nauwelijks ABS
    In een echte hothatch zit een gewledige prijs-kwaliteits verhouding.
    In een echte hothatch wil IEDEREEN gezien worden.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      7 juli 2013 om 10:12

      @desjonnies: Helaas paste ‘Top 10: obesitas kindertjes, die door het gebruik van een zware motor presteren, maar volgens de strikte definitie van het woord geen hot hatch zijn, maar toch rap gaan’ niet op 1 regel…

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        7 juli 2013 om 10:38

        @sir_smokalot:
        Weet je Smoke,
        je humor snap ik helemaal, maar je weet volgens mij ook donders goed dat ” none of the above ” echt voldoet aan de definitie van een hot hatch

        Jeremy Clarkson geeft in de docu ” the new romantics ” een liefdesverklaring af over zijn favoriete auto : de hot hatch.
        En hoewel de man soms een blaaskaak mag lijken, met deze docu slaat hij in mijn wereld de spijker op zijn kop

        http://www.youtube.com/watch?v=IocMDfTw1_0

        Login om te reageren
        • captainknowit zegt

          7 juli 2013 om 12:30

          @desjonnies: Laat Clarkson de Clio V6 nu 1 van de beste hot-hatches vinden… Blijkbaar wordt jouw definitie niet door iedereen overgenomen…

          Login om te reageren
    • jeffreym3 zegt

      7 juli 2013 om 10:30

      @desjonnies: Dat is jouw definitie van een hothatch. Leuk en aardig, maar wat jij noemt is leuk voor + versies van hothatches. Meer bedoelt voor een circuit dan de openbare weg. Enige die dit nog waat maakt is Renault met de Megane 2 r26R. Hotter en kaler krijg je ze niet.

      Van het bovenstaande rijtje heb ik enkel de 147GTA mogen (en willen) bezitten en het was een genot om er mee te rijden. Tijdloze auto. Moest wel voorzien worden van wat upgrades zoals fatsoenlijke lichtgewicht velgen, sperdiff, remupgrade en eigenlijk ook de 2×2 einddemper..

      Login om te reageren
      • tweede_woning zegt

        7 juli 2013 om 10:35

        @jeffreym3: 2 keer 2 einddemper en weg originaliteit van de GTA.

        Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        7 juli 2013 om 10:51

        @jeffreym3:
        Ik zie dat je mijn punt juist helemaal mist, voor mij is een hothatchjuist een auto waarmee mijn vrouw gewoon boodschappen kan gaan doen, snel als het moet maar vooral praktisch en niet echt over de top en betaalbaar.

        Grappig dat je de 147 GTA noemt, Italianen hebben altijd de neiging gehad om, als ze zoiets neerzetten, gelijk een race-monster te creeëren.
        Ik zou meer op de Alfa Sud Sprint willen wijzen als zijnde een echte hot hatch.
        Drie deurs, sneller dan zijn broertjes of zusjes, onderscheidend op straat en toch praktisch genoeg voor het dagelijks gebruik

        Login om te reageren
        • Arnoud zegt

          7 juli 2013 om 11:52

          @desjonnies:
          Dan is een Peugeot 205 1.3 Rallye ook een heel goede hot hatch.

          Login om te reageren
    • tweede_woning zegt

      7 juli 2013 om 10:33

      @desjonnies: autoblog heeft de ”brommerjeugd ” toch opgevoed met het feit dat pk”s is waar het om draait…..

      Login om te reageren
    • rotarypowah zegt

      7 juli 2013 om 10:53

      @desjonnies: oftewel, een echte hot hatch moet nog gemaakt worden.

      Login om te reageren
    • Rob zegt

      7 juli 2013 om 11:51

      @desjonnies:
      Er is wellicht hoop, bij Nissan….
      http://www.autofans.be/nieuws/officieel/26202-ook-nissan-micra-krijgt-gepeperde-variant
      Tuurlijk, er zullen vast wat elektronische snufjes aanwezig zijn, maar ik denk dat Nissan er iets super geinigs van gaat maken..

      Login om te reageren
  36. jawi94 zegt

    7 juli 2013 om 10:09

    Kheb een keer een clio v6 gezien wat een ding mooi blauw dik hoor maar was dat wat? Nog problemen ermee? Because renault

    Login om te reageren
  37. remi83 zegt

    7 juli 2013 om 10:52

    Paar jaar geleden zelf in mogen rijden… De Clio v6 had me hart gestolen! Bijzondere auto! En het bekijks dat je heb… Bizar!!

    Login om te reageren
  38. bayernmunchen zegt

    7 juli 2013 om 11:05

    @tweede_woning,

    Het betrof hier toen om de tweede generatie V6 Clio,zeer spartaans interieur.
    De verkoper zei toen letterlijk dat de eigenaar er niet mee kon ‘omgaan’,vooral in de bochten.
    Deze Clio stond toen te koop voor zo’n rond de 30.000Eu.wat ik me kan herinneren.
    De eigenaar van deze V6 had er toen een nieuwe WRX Sti gekocht,wat overigens een goede keuze is geweest.

    Login om te reageren
    • tweede_woning zegt

      7 juli 2013 om 11:28

      @bayernmunchen: op de openbare weg veel te listig en op een circuit een aan/uit auto. Moet je niet willen , want ook nog beroerd gebouwd. Zat ander spul die de moeite waard is.

      Login om te reageren
      • captainknowit zegt

        7 juli 2013 om 12:39

        @tweede_woning: Als je uitspraken kopieert, doe het dan goed, en weet waar je over praat… Ik rij al 6 jaar Clio V6, en hij is alleen listig als je de grenzen opzoekt. En geloof me, die grenzen liggen heel ver en horen niet op de openbare weg…
        Beroerd gebouwd ? Fase 1 (door TWR gebouwd) werd zo wel omschreven, Fase 2 (door Renault Sport zelf gebouwd) dus niet.

        Login om te reageren
        • tweede_woning zegt

          7 juli 2013 om 15:29

          @captainknowit: zoals ik al gezegd heb is de eerst serie van Tom een beroerd geval , bouw , handling. De 2 de is zeker beter . Bedenk dat je ook in de regen kan rijden (.) , daarnaast hoort een auto geen aan/uit karakter te hebben waar overstuur bij uit blijft .
          Rondjes draaien , leuk hoor , zekier als je de ruimte hebt om de boel heel te houden.
          De liefde moet wel realistisch blijven …..

          Login om te reageren
        • tweede_woning zegt

          7 juli 2013 om 15:39

          @captainknowit: …product van een veel te korte ontwikkelingstijd , kijk hoelan lotus en porsche erover gedaan hebben een ultiem gedarg te krijgen . Verder de vraag waar je eigen grenzen liggen , indien laag is het welliht acceptabel.
          genoeg zo.

          Login om te reageren
  39. RoccoS zegt

    7 juli 2013 om 11:58

    Ik begin misschien oud te worden, maar ik mis de Lancia Delta HF Integrale. Mooie tijden….

    Login om te reageren
    • Joost zegt

      7 juli 2013 om 13:07

      En wat

      En de Renault 5 alpine turbo, de Renault 5 turbo 2, daihatsu charade gti, fiat uno turbo

      Op de turbo 2 na allemaal boodschappenwagentjes waar je ook flink mee kan gassen. In de turbo 2 passen nl geen boodschappen :)

      Login om te reageren
      • Arnoud zegt

        7 juli 2013 om 13:41

        @iJoost:
        Kleine correctie: Daihatsu Charade GTti. Een 993cc 3 cilinder turbo blokje met 101pk.

        Login om te reageren
        • Joost zegt

          7 juli 2013 om 22:39

          @Original_Arnoud: kende de naam niet exact…

          Maar een hot hatch hoeft niet per se een 5 of 6 cylinder te hebben. Die gekke Daihatsu wel eens gereden en dat ging best vlot….

          Ook wel eens Uno Turbo gereden, dat wil ook zeker wel van zijn plek. Met een 1400 cc blok…

          Login om te reageren
  40. bayernmunchen zegt

    7 juli 2013 om 14:54

    Dan kan deze er ook wel bij in het rijtje: Opell Kadett 2.0 16V.

    Login om te reageren
  41. volvofreak zegt

    7 juli 2013 om 21:00

    jullie hebben het allemaal fout!
    jullie vergeten allemaal de Fiat 600 Abarth misschien geen autobahn cruiser maar wel bochten auto

    Login om te reageren
  42. carmasterr zegt

    7 juli 2013 om 23:33

    MG Metro 6R4.

    Login om te reageren
  43. shicomm zegt

    8 juli 2013 om 08:38

    De focus RS en de R32 hadden in elk geval een goddelijke sound.
    Doodzonde dat dat niet is gebleven…

    De RSI hoort hier eigenlijk niet thuis ; niet alleen vanwege z’n uiterlijk maar vooral vanwege de ronduit bezopen aanschafprijs..

    Login om te reageren
  44. kungfupanda zegt

    8 juli 2013 om 16:39

    Hoeveel mensen hebben daadwerkelijk het artikel gelezen?

    Login om te reageren
  45. Anoniem zegt

    17 juli 2013 om 12:06

    Wat, geen 850 R?!

    Login om te reageren
  46. wrxkoenigseggtr zegt

    1 november 2014 om 15:27

    I.t.t. veel mensen vond ik de Subaru Impreza WRX Sti hatchback altijd lekker jammer dat die weg is.

    Login om te reageren
    • centho zegt

      21 mei 2015 om 23:39

      @: Of de Ford Focus RS500

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North