Opel Insignia GSI is geen Manta, maar wel lekker

Auteur: , 38 Reacties

Voor als je kinderen krijgt in Maaskantje.

Tegenwoordig leveren de Performance-labels van de bekende merken dermate hoge prestaties dat er ruimte is voor een sub-Performance-label. Denk aan de ’43-AMG’ modellen van Mercedes en de M-Performance modellen van BMW. Opel heeft natuurlijk de OPC modellen, maar ziet ruimte voor een lijn daaronder. Opel heeft daarvoor een bekende naam uit de mottenballen vandaan getoverd: GSI. Voorheen stonden deze drie letters garant voor matjes in de nek, vossenstaartjes aan de binnenspiegel en een Rieger catalogus in het handschoenenvakje.

De eerste Opel die het spits mag afbijten is de Insignia. De Opel Insignia kennen we al als Grand Sport (rijtest) en natuurlijk de Sports Tourer (rijtest). Zo heet als de vorige OPC (rijtest) is de nieuwe GSI niet, maar de prestaties schelen niet heel erg veel. De motor is nu geen V6, maar een tweeliter viercilinder met uiteraard een flinke turbo + intercooler.

Deze combinatie is goed voor 260 pk en een maximumkoppel van 400 Nm. Daarmee haal je de 100 km/u in zo’n 7,5 seconden en kun je doortuffen tot 245 km/u. Daarmee ziet de Insignia GSI er iets sneller uit dan deze werkelijk is. Maar eerlijk is eerlijk: De 318i M-Sport Touring (volledig ‘M4’-uitgevoerd) van je buurman zit met hetzelfde probleem. De prijzen zijn vooralsnog onbekend, maar dankzij het lagere gewicht van de nieuwe Insignia en de zuinigere motor hopen we op minder BPM-taks. Ook is het nog niet bekend of er een nieuwe OPC komt.



38 reacties

7,5 seconde en 245 is vrij traag voor 260pk.
@marvin1608: past prima bij Opel, die gegevens kloppen nooit bij ze.
@blo3to3t: Opel Adam 1.0 turbo loopt volgens het boekje volgensmij 180, heb er zelf 190 mee gereden, op de Flitsmeister. Echt een fijne auto overigens!
@marvin1608: Met mijn vorige auto deed ik min of meer dezelfde cijfers met 305 pk, valt wel mee.

Mooie auto overigens! Ben helemaal geen opel fan maar ik heb dit liever dan al zn concurrenten!
@uselessguy: ik ook met de 850R. 290pk en 420nm maar zit ook rond de 7sec aan de 100. Zal wel door de moderne 4traps automaat komen
Slopel
@marvin1608: 0 naar 100 km/h tijden zeggen mij niet zoveel. 0 naar 1000 m vanuit stilstand is een veel betere maatstaf om prestaties te meten.
Is hier ook een Ghibli in de zijkant gereden ?
Ik word hier niet hebberig van…
@senne: ik ook niet, liever een mooie performance model van een ander merk.
@blo3to3t: je weet toch?
Wel een mooie dikke bak!

Alleen de cijfers zijn een kleine deceptie.
Ik vind het uiterlijk wat overdreven voor “maar” 260pk. Een beetje pretentieus dus. Als je zo’n dikke bak neerzet, gooi er dan wat hybride techniek in of een dikker blok!
@wouterjeuring: maar 260 pk? Want hoeveel procent van het wagenpark heeft meer dan 260pk?
@futse: dat komt omdat men in de categorie van de M5 zo overdrijft met 600 pk. Dan lijkt 260pk weinig terwijl je met de helft daarvan ook al vlot onderweg bent.
@futse: als ik dat moet uitrekenen ben ik wel even bezig. Het gaat mij erom dat dit ding eruit ziet alsof hij de prestaties van een 340i of een Audi S-model levert. Echter, hij is trager naar de 100 dan een Seat 1.4 EcoTSI, BMW 320 en Peugeot 208 gti
Ik vind het een schitterende auto, al helemaal voor Opel begrippen. Cijfers zijn niet heel spannend maar wel gewoon goed vind ik.
@viezefreddyw: voor een jan modaal zoals ik, is 260pk en 7,5seconden naar 100 (in een auto) best dromen hoor… ik moet het nu met minder dan de helft en bijna het dubbel stellen…
@tjorque: Voor Jan Modaal is dit dan ook gewoon een mooie auto, laten we wel wezen. En mensen die roepen dat hij te traag is en de concurrentie tig keer sneller is en weet ik veel hebben vaak geen idee wat ze roepen…
@viezefreddyw: die hebben dan zeker niet naar de prijs gekeken… (zo heb ik onlangs de Zafira met 200pk eens vergeleken met een vag alternatief en kwam er zo 11k€ bij, onder het motto minder is meer)
T zijn misschien niet de ‘dikste’ specs. Maar t is gewoon een prachtige wagen en met GSi opdikpakket wordt t er alleen maar beter op!
Best geslaagd eigenlijk
Deze of de Giulia Veloce… Niet zo moeilijk toch?
via Android app
@dizono: GSI dus?
@dizono: nou, ik vind het vrij lastig.. de Alfa heeft meer cachet maar de Opel is toch een mooie wagen geworden imo. Ik speel op veilig en ga voor de Veloce…

Ik denk dat het tijd is voor een dubbeltest!
@dizono: en de lease-maar voor morgen kan in de prullenbak ;)
Gsi terugbrengen onder OPC vind ik beat een geslaagd idee. Het uiterlijk had wat meer ingetogen gemogen. Maar dit zijn prima prestaties wat mij betreft.
@kilum: beat = best
Mooie kont wel
via Android app
@futse: echt he
Gave bak zeg! Maar dan moet er wel een OPC komen natuurlijk, anders snap ik het idee achter de GSi badge niet.
Nemen ze wel de retro badges van de kadett dan?
Want die van de corsa b waren een beetje gay
260pk is gewoon best veel en vergelijkbaar met een 330i. Helaas doet de sloWpel er 1,5 seconden langer over naar 100…
@thezwart: klopt… wel een klein prijsverschil ;)
Mooie auto!
Mooie wagen, zou hem best willen proefrijden. Prestaties vallen op papier erg tegen. Een beetje leasediesel loopt met 70 PK minder even snel naar de 100. Sterker nog, mijn C250d met “slechts” 204 PK heeft een hogere topsnelheid.

Probeert Opel hier expres marge te houden voor een OPC variant?
De heren van Autoweek zeiden dat Citroen het enige PSA label is dat aanwezig is op deze IAA.
Tja, mijn 330i e46 is nog sneller…

Weliswaar meer slagvolume, maar wel 20 jaar oude techniek zonder turbo.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).