Deze Miura is beter dan nieuw dankzij Lamborghini

Auteur: , 22 Reacties

Precies wat je wil met een oneindig budget.

Er zijn weinig supercars die meer tot de verbeelding spreken als de Lamborghini Miura. Het was destijds een van de eerste supercars waarbij de motor in het midden werd gepositioneerd.

Het is dus logisch dat er diverse instanties zijn die deze auto zo goed mogelijk willen preserveren. Sterker nog, dit zijn auto’s waar niemand dagelijks mee rijdt. Ondanks dat de eigenaren er uiteraard erg zuinig op zijn, is de ene Miura niet zo mooi als de andere.

Lamborghini Miura LP400S '71

Vroeger kon je jezelf (laten) aanmelden voor het onvolprezen programma ‘De Grote Beurt’ om je auto weer in nieuwstaat te krijgen. Maar ja, aangezien de inmiddels 48-jarige Jorrinde Moll een luxe leven leidt in Dubai, moeten de arme Miura-eigenaren elders kijken. Gelukkig heeft Lamborghini hun eigen ‘Polo Storico‘ divisie, zoals in het geval van deze blauwe Miura. Het is een P400S, die aanvankelijk van de zanger Antonio Ciacci (beter bekend als Little Tony) is geweest. De zanger nam de Miura in ontvangst op 2 maart in 1971. Tegenwoordig is de auto eigendom van een Italiaanse verzamelaar. Heel bijzonder aan deze Miura P400S is de kleur: Mexico blauw.

Lamborghini Miura LP400S '71

Dankzij de Polo Storico-divisie van Lamborghini is de Miura weer helemaal in nieuwstaat. Dat ging verder dan wt poetsen en het wisselen van de filters en bougies. Alle versleten of zichtbaar gebruikte onderdelen werden teruggebracht naar nieuwstaat. Daarbij kijken ze bij Polo Storico hoe Lamborghini het in die tijd deed, om exact hetzelfde te doen. Je kan er dus vanuit gaan dat de auto nu helemaal authentiek is. Uiteraard is de puntgave Miura te bezichtigen op het Concorso d’Eleganza bij Villa d’Este.

Niet iedereen is fan van dit soort ingrijpende restauratieprojecten, de auto’s zien er bijna beter uit dan nieuwe. Soms kan het juist mooi zijn dat zo’n auto een beetje verweerd en er ‘geleefd’ uitziet. Aan de andere kant: de foto’s zijn schitterend. Lamborghini is overigens niet de enige met een dergelijke restauratie divisie, zo heeft concurrent Ferrari de ‘Classische’-afdeling.



22 reacties

Tuurlijk moet je die dingen restaureren tot beter dan nieuw staat ..
50 jaar geleden werkten ze in Italië met de beroerdste metaallegeringen ever ..

Ding was na een jaar al meer dan sleets ..
@lincoln: daarom is de titel ook goed gekozen. Die kan zowel slaan op de kwaliteit van het origineel als op de grondigheid van de restauratie.
@lincoln: Idd. en goedkoop Russisch staal …
Lekkere kleur ook!
Prachtig! Vooral en-profil zooooo mooi
wat een prachtig ontwerp blijft het toch
Kunst!
Jammer dat hij scheef hangt.
@markos78: Er moet altijd wel iets te zeiken zijn toch? Dank voor je nutteloze commentaar.
@markos78: Wel apart dat hij van voren én van achteren op de foto naar dezelfde kant hangt… Zal het dan toch aan die aflopende pitlane liggen? Denk je? He?
Ja dit maakt hebberig.
Wat waren wielen en banden destijds toch ook gaaf. Tegenwoordig moet vrijwel ieder ontwerp op minstens 19″ met ultra-platte banden staan om een beetje uit de verf te komen, en bij sportwagens is zelfs dat vaak al amper genoeg. Nee, dan dit, of een Daytona, om maar eens wat te noemen. Gewoon lekker maximaal 15″ en XWX ballonbanden. Fantastisch.
@vaakbenjetebang:

205r15 als ik het goed heb ..

Remmen zijn dus wayyyyyy to kut voor moderne maatstaven ..
Wauw! Gewoon wauw! Soms kan ik gewoon bijna janken van zoveel schoonheid in een ontwerp.

Als een perfect bereidde Spaghetti Vongole met de beste Pinot Grigio die je je maar wensen kan.
Hebben.
Een auto die iedereen mooi moet vinden. Maar heb er helemaal niets mee. Enorm overgewaardeerd naar mijn mening.
@reactief: en in mijn mening de mooiste auto ooit, by far
Prachtig die elegantie van vroege Lamborghini’s. Ondanks dat ik de moderne designtaal met de scherpe lijnen ook kan waarderen, mis ik dit cleane lijnenspel. Niets te veel en daarom perfect.
Er zijn mensen die er mee rijden hoor, een 9-tal jaar geleden passeerde er eentje in Halle op dezelfde autoweg waar ik eens een Aston Martin Lagonda heb zien passeren. In het geval van de Lambo bij de eerste lichten de auto gekeerd, vol op het gas voor minstens een half uur om de auto van nabij te zien, helaas was ie uit het zicht verdwenen :(
Velgen mogen een j breder verder schitterend
Da’s Mien merk! Even zonder geintjes, wat een heerlijk kleurtje zeg, hebben!
Oh, wat geil. Met precies de juiste nummerplaat. R OMA. Je zou bijna verhuizen naar die stad, hierom.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).