
De Wahnsinn One is een gaaf Nederlands project op basis van de Mercedes 190. Met een dieseltor.
Auto’s uit de jaren ’80 zijn hot and happening dezer dagen. Zeker voor de toplaag van de samenleving waren deze jaren wild en excessief. Denk aan Miami Vice. Reaganomics opgevoerd met een ongezonde dosis cocaïne, zorgde voor excessieve bestuursculturen en bonussen. En dat zie je terug in kapsels, kleding, cultuur en -dus- ook, auto’s.
Zeker niet alles daaraan was objectief ‘goed’ te noemen. Maar met het voordeel van tijd die vergaat, blijft het gave cultuurgoed in de herinnering en verdwijnt de doorgesnoven idiotie naar de achtergrond. Het is moeilijk naar een Testarossa, Countach, E34 M5 of 944 te kijken en niet enigszins te betreuren ‘wat er verloren is gegaan’. Vandaar al die restomods van vandaag de dag natuurlijk ook.

Een van de producten van de 80’s en vroege 90’s, was de Mercedes-Benz 190 Evo. Met deze, zeker voor een gezapige Mercedes, wild bespoilerde ‘baby-Benz’, legde Mercedes aartsrivaal BMW het vuur aan de schenen in het DTM van die tijd. En waar we zeggen ‘het DTM van die tijd’, bedoelen we eigenlijk hét DTM. Want geheel in lijn met de sfeer van de tijd, beelfde deze raceklasse in die tijd zijn hoogtijdagen.
Mercedes won er trouwens pas, toen BMW al een beetje op zijn retour was. In 1992 won Klaus Ludwig pas voor het eerst met de 190 Evo II een titel. Niet lang voordat de eerste C-Klasse werd geïntroduceerd. De M3 had er toen al twee op zak en BMW had ook al in 1984 gewonnen met de 635CSi.
Maar het maakte niet heel veel uit voor het imago van de 190. Naast de M3 werd ook de 190 Evo (Evo I en Evo II), een icoon. Aan de ene kant met mínder legacy dan de M3, waar inmiddels meerdere generaties van bestaan en die je nog steeds (in naam) kan kopen. Maar aan de andere kant met meer allure. De 190 Evo was er maar één keer. Een latere C AMG, is toch wat anders.

Dat zie je ook terug in de prijzen. De Evo I begint bij een dikke ton. Voor een echte, fabrieksnieuwe Evo II, betaal je zomaar drie ton dezer dagen. En in principe heb je dan een oude D-segmenter met 230 pk vierpitter met een taartschep achterop. Als je het heel nuchter bekijkt en geen autoliefhebber bent. Maar zelfs als je dat wel bent en het dus wel kan waarderen, is het wel veel geld voor een niet heel snelle auto.
Geen wonder dus dat de 190 nu ook een graag gebruikte basis is voor restomods. We hebben er al verschillende voorbij zien komen. Onder andere van HWA, het motorsport bedrijf van een van de originele AMG-oprichters, die ook de Mercedes auto’s voor het nieuwe DTM vanaf 2001 ontwikkelden. Maar die laatste, is nóg veel duurder dan het origineel. Namelijk zo’n zeven ton, voor belastingen.

Gelukkig kan je als zunige Hollander ook terecht bij een paar landgenoten. Zij maakten de Wahnsinn One. Deze blepper ziet er ook uit als een 190 Evo II. En heeft het kenmerkende lederen interieur met ‘vier stoelen’. Doch onder de kap huist hier iets anders dan anders. Namelijk een OM606. Kenners weten dan dat het gaat om de oude zes-in-lijn diesel van het merk, met een inhoud van 3.0 liter.
Deze dieselbeuker is opgepompt tot 500 pk, onder andere door een gigantische turbo van Borgwarner. Alle techniek is aangepast om dit vermogen ook ordentelijk en betrouwbaar naar het asfalt over te brengen. De wegligging wordt verzorgd door KW en H&R. Remmen van Brembo zorgen ervoor dat je diesel-loc niet zijn perron mist. Een gaaf detail zijn de velgen; moderne units die lijken op de originele ‘Ceginus’ wielen.

De Wahnsinn One wordt geveild bij 66 Auctions. Bieden kan hier 16 september. Het gerucht gaat dat de mannen achter de auto gaan werken aan een versie op normale peut. Koop dan?





Advertentie zegt 450pk. Waar komt de 500 vandaan?
Van hun eigen website. Ze hebben ‘m nog een beetje opgevoerd.
In elk geval wegenbelastingvrij volgend jaar…
Hoeveel nm produceert ie?
Ik denk wel zeker 100.
…maar serieus: de website vermeldt het niet en ze tweaken nog steeds de motor. Onze concullega’s van AutoTopNL hebben er ook een videootje van op Youtube staan.
Doe mij maar zo een met de viercylinder uit de A45s
Journalistiek is dingen uitzoeken en vragen stellen. Een vraag over het koppel kun je verwachten en dan is antwoorden dat het niet op de website staat heel slecht. Neem dan contact op met dit bedrijf.
Het is de eerste keer in 10 jaar dat ik iemand erom zie vragen. Dus zo vanzelfsprekend is dat niet
Dit is gewoon leuk. Daar sta je dan met je a45 (of b of c) naast het stoplicht richting de oprit van de Autobahn.. je denkt ff snel weg te rijden bij die oude bak.. En dan kom je er niet voorbij en schiet hij ineens weg.. lol.
Zoals ik zeg, gewoon leuk.
Ik zou nooit snel weg rijden als zoiets naast mij zou staan. Extra lang van genieten juist.
Voor een echte EVO 1 betaal je net zoveel, doe mij dan maar gewoon een echte.
heeft ie wel trommelremmen achter, anders hoef k em niet…..
Een OM606… Dat gaat sowieso serieus roet geven als je aan het gas komt…