• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze Nederlandse truck is de auto van het jaar

Auteur: Loek, gepost 25 januari 2019 om 19:57 – 27 Reacties

Mack miniatuur van het jaar


Verwarrend, maar het is echt zo.

Modelauto’s, of miniaturen zo je wilt, zijn mateloos populair. Sommige mensen vinden het raar en besteden hun geld liever uit aan echte auto’s, maar de liefhebbersmarkt voor kleine modelletjes is groot genoeg dat bijna elke auto denkbaar er in vele schalen is. Fanaten, zoals ondergetekende, zitten soms al met smart te wachten op modelversies van vers onthulde auto’s (DBS Superleggera, waar zijt gij?): het gebeurt zelfs al dat overdreven fanatieke modelbouwers hun modellen zo snel de wereld in sturen dat nieuwe ‘echte’ modellen gelekt worden. De Audi A7 of de Volvo V90 bijvoorbeeld.

Voor alle verzamelaars die hun vitrines vol hebben staan met mooi spul, is de NAMAC opgericht. De Nederlandse Algemene MiniatuurAuto Club biedt voor al meer dan 5.000 leden een mooie plek om verhalen te verzamelen, maar ook om info te geven over modellen. Tevens houden ze vaak beurzen en clubdagen zodat de liefhebbers een platform hebben om hun passie te delen. Daarbij hoort ook de Miniatuur van het Jaar-verkiezing. Welk schaalmodel is hét model dat de fanaten van de NAMAC hebben overtuigd?

Mack F700

Dat is deze Mack F700. Gebouwd door het Nederlandse miniatuurbedrijf Tekno, in schaal 1:50 (de meest populaire grootte voor vrachtwagens). Wat vooral mooi is aan de Mack is dat hij in de kleuren van Overdorp IJmuiden is gespoten en daarom gele kentekens heeft. Een internationale truck met een Nederlands tintje dus. In schaal 1:43 ging men vooral voor klassiek: de Citroën ID Safari van de BBC en de Pegaso Cupola van Matrix Scale Models waren de winnaars. In schaal 1:18 was juist de gloednieuwe Citroën Cactus van Norev de meest populaire auto.

Mack F700

Wie de site van Tekno bezoekt, zal zien dat de Mack in vele soorten en maten op de planning staat. Voor de officiële release van al die uitvoeringen moeten we nog heel even geduld hebben.

Ook interessant!

  • Autoblog Auto van het Jaar 2021
    Dit is de Autoblog Auto van het Jaar 2021!
  • Autoblog Auto van het Jaar 2021
    Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2021! [nog 3 dagen]
  • Zoveel Nederlandse auto's hebben onlogische kilometerstand
  • De Auto van het Jaar 2021: dit is 'm geworden!

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

coty, schaalmodel, trucks

Vorig bericht: « Dit is de goedkoopste Bentayga van Autotrack
Volgend bericht: Te koop: fonkelnieuwe Urus voor een fractie van de nieuwprijs »

Lees Interacties

Reacties

  1. vaakbenjetebang zegt

    25 januari 2019 om 20:02

    Bij het model van het jaar zou ik persoonlijk verwachten dat de wielstanden van het tandemstel kloppen – aan de linkerkant ziet het er niet best uit.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      25 januari 2019 om 21:17

      @vaakbenjetebang: daar is overduidelijk al mee gespeeld. Had jij vroeger geen speelgoedautootjes met kromme asjes?

      Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        26 januari 2019 om 09:25

        @rrrobert: heel weinig, ik heb überhaupt weinig speelgoedautootjes gehad. Vond ik ook niet zo veel aan, want zo’n ding ‘kon’ of ‘deed’ niks. Mijn ouders gaven me gelukkig Lego en al snel alleen nog maar technisch Lego, en dan kon ik lekker auto’s en vooral vrachtwagens bouwen, met ‘werkende’ motoren, versnellingsbakken, dubbel aangedreven tandems, kranen, trailers met gestuurde assen… En nooit kromme assen.

        Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    25 januari 2019 om 20:04

    Tekno heeft mooie spullen. Ik heb er een van een bedrijf waar ik ooit gewerkt heb, en een van een bedrijf waar ik nog steeds werk. Overigens vrij prijzig spul.

    Login om te reageren
  3. ghost zegt

    25 januari 2019 om 20:31

    Eens in de zoveel tijd organiseert de NAMAC een ruilbeurs in de Expo in Houten. Erg leuk als je net de ene modelletje zoekt wat je al jaren zoekt.

    Login om te reageren
    • dracae zegt

      25 januari 2019 om 21:22

      @ghost: Een erg leuke beurs, ik heb nu de ruimte niet om ze neer te zetten, maar ik heb nog een paar duizend vooral oudere SIKU modelletjes. Uit de tijd dat ze nog echt mooi waren. Mooie 1:55 trucks, maar ze zijn later overgestapt op het meer gebruikelijke 1:50 waardoor moderne niet meer bij mijn oude passen.

      De beurs was echt schat zoeken, mooie tijd.

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        26 januari 2019 om 00:20

        @dracae: een paar duizend?! Holy moly! #geldopzolder

        Login om te reageren
        • dracae zegt

          26 januari 2019 om 00:23

          @ghost: Heel veel zijn gewoon ‘kleine’ personen auto’s, de meeste zonder verpakking. De vrachtwagens met doos zijn vast wel het een en ander waard..

          Als ik ze tevoorschijn haal wil ik ze alleen vast niet verkopen..

          Login om te reageren
  4. stuurloos zegt

    25 januari 2019 om 20:43

    “Dat is deze Mack F700”, met kenteken 36-VB-15, wat volgens de RDW een Mack F 786 ST bouwjaar 1980 is. ;-)

    Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      25 januari 2019 om 20:52

      @stuurloos: wat is daar raar aan? Het is een F700-series en daar heb je allerlei smaakjes in, zoals de F786ST.

      Login om te reageren
    • robert110 zegt

      25 januari 2019 om 21:07

      @stuurloos: Het leuke is dat de vrachtwagen in de originele kleurstelling (dus exact zoals het schaalmodel) rond rijdt.

      Login om te reageren
  5. mpgc zegt

    25 januari 2019 om 21:06

    Wat een gaaf model van Tekno. ik heb die blauwe Mack nog in het echt zien rijden.

    Login om te reageren
  6. stephane8200 zegt

    25 januari 2019 om 23:17

    Die Pegaso Cupola is echt supermooi. Matrix model er van ook maar helaas uitverkocht.

    Login om te reageren
  7. lincoln zegt

    26 januari 2019 om 00:07

    Snap werkelijks nix van deze hobby ..
    Ga toch maar eens naar die beurs ..

    Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      26 januari 2019 om 00:22

      @lincoln: ze hebben ook kleine Lincolns. ??

      Login om te reageren
  8. desjonnies zegt

    26 januari 2019 om 08:49

    Dingen zijn heel kort een hit geweest in NL, de dollar was in elkaar geflikkerd en de MACK naam was gewoon een statement.
    Ondanks het imponerend uiterlijk en de brul van de Diesel waren de Daf 2800 Serie, de Volvo F 12 en de Renault R gewoon beter.
    Deze Europese merken hadden naar het voorbeeld van DAF een internationaal service netwerk opgezet wat gewoon een argument was voor aanschaf van één van deze merken.
    Hun verkoperst zagen er op een beurs fantastisch uit met schreeuwerige stars and stripes colbertjes en iedere chauffeur was MACK-gek!

    Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      26 januari 2019 om 09:30

      @desjonnies: Eigenlijk rijdt vrijwel al dat Amerikaanse spul welbeschouwd voor geen kwartje, tot op de dag van vandaag. Nou snap ik de charme van een ongesynchroniseerde Fuller-bak en een dashboard met 27 willekeurige metertjes wel, maar als je er 10 uur per dag mee aan het werk bent is een goede stoel, goed zicht rondom en een geslaagde ergonomie ook wel eens lekker. En vooruit, ik houd van handbakken, doe me dan maar een ZF Ecosplit.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        26 januari 2019 om 09:38

        @vaakbenjetebang: Het amerikaanse spul is wel een stuk lomper gebouwd en daardoor sterker. Op de nette Europese snelwegen en in de krappe steden is het niks maar ze hebben hun plek echt wel.

        Login om te reageren
        • vaakbenjetebang zegt

          26 januari 2019 om 09:46

          @lekbak: Dat snap ik natuurlijk ook wel, maar ook een op misbruik gebouwde truck zou een stuk prettiger kunnen rijden. Sterker nog: de Freightliners en Kenworths van deze wereld bouwen gewoon zulke trucks tegenwoordig, maar met name de eigen rijder in de USA wil er niet aan. Die wil traditie, ambacht, chroom (en vlammen). Een aparte vorm van zelfkastijding, maar dat is natuurlijk zijn goed recht en nogmaals, ik snap de charme van zo’n machine ook wel. Maar mij persoonlijk viel het niet bepaald mee, zo’n ding. Tijdcapsule naar 1964.

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            26 januari 2019 om 10:04

            @vaakbenjetebang: In de bossen en mijnbouw worden ook door grote bedrijven nog van die lompe dino’s ingezet. Rondom bladveren en een grote bonk staal waarvan de tekeningen nog net niet uit de oorlog komen.

            Ik snap die zelfkastijding wel trouwens. Het is een kwestie van eer dat je truck er gaaf uit ziet, het is robuuster en gaat dus langer mee. En het schakelen went vanzelf. Al 60 jaar lukt het om er dagelijks 10+ uren op te zetten, dat kan vandaag de dag ook nog wel.

            Login om te reageren
            • vaakbenjetebang zegt

              26 januari 2019 om 10:36

              @lekbak: Da’s een kwestie van smaak, ‘dat het er gaaf uitziet’- ik persoonlijk vind het geen porem, al dat chroom, maar to each their own. Het stijltje lijkt de Europese eigen rijders ook wel aan te spreken als ik de ‘customized’ interieurs van met name sommige Scania’s zie, die met hun roomwitte gecappitonneerde kussentjes en rode verlichting feilloos de sfeer van een penoze-bordeel weten te creëren. Doe mij maar modern en strak.

              Met het schakelen heb ik ook geen moeite als in ‘ik kan het niet’, maar de toegevoegde waarde is volgens mij niet zo gek groot qua duurzaamheid. Ook in Europa doen we aan bos- en mijnbouw en grondverzet met hoge treingewichten onder allerlei omstandigheden. Toch zie je hier zelden tot nooit een ongesynchroniseerde ‘bak en voor zo ver ik weet liggen de Volvo’s en Scania’s die in Zweden met 60+ ton door de bossen baggeren ook niet aan de lopende band huilend in een hoekje van de werkplaats.

              Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        26 januari 2019 om 12:14

        @vaakbenjetebang:
        Ik niet, moest nadat ik jaaaaren niet meer met iets groter dan een 7.5 tons oude Eurocargo had gereden met een dikke MAN op pad. Was best wel ff wennen zo een groot monster, maar wat zijn die dingen veranderd zeg, een wasmachine knop als versnelling en een meesturende achteras op de motor wagen, super stoelen, dood stil, zelfs een dijkje nemen was voor deze roestige knar een koudkunstje.
        Ik ben van de Volvo F89 generatie, met stapelbak, die bij je vrieskou gewoon niet in zijn versnelling kreeg !

        Login om te reageren
        • vaakbenjetebang zegt

          26 januari 2019 om 12:54

          @desjonnies: ja, zo’n moderne TraXon of hoe-heet-diens-voorganger-ook-alweer. Inderdaad net een wasmachineknop. Is overigens ook een bak zonder synchro’s, maar dat terzijde. In de sneeuw/gladdigheid is het soms wel een beetje een onding, als je vanuit stilstand weg wilt laat-ie je soms niet handmatig een hogere wegrijversnelling kiezen omdat je nog niet rolt. Maar het is qua gemak inderdaad lichtjaren verwijderd van een stapelbak natuurlijk.

          Login om te reageren
      • E550 zegt

        26 januari 2019 om 12:35

        @vaakbenjetebang: In Rusland, waar er ontzettend veel lange afstanden worden gereden, zie erg veel US-trucks zoals International, Frightliner, Peterbilt en Volvo. Buiten dat de onderdelen goedkoper zijn, zijn ze ook comfortabeler.

        Login om te reageren
        • vaakbenjetebang zegt

          26 januari 2019 om 12:48

          @e550: goedkoper in onderhoud zullen ze zeker zijn. Wat misschien ook mee zal spelen in Rusland is dat US trucks over het algemeen alle soorten diesel lusten, ik weet eigenlijk niet of er in iedere uithoek van Rusland zomaar zwavel- en andere ‘zooi’-arme diesel te vinden is. En mocht er onderweg iets sneuvelen, dan ben je met een US truck met een beetje bushcraft weer sneller onderweg, waar je met een Europeaan misschien nooit meer weg komt.

          Login om te reageren
          • E550 zegt

            26 januari 2019 om 13:22

            @vaakbenjetebang: Zeker waar. Buiten het Europese continent, is het een stuk moeilijk om een goede tankstation te vinden.

            Login om te reageren
  9. alfapeter zegt

    26 januari 2019 om 10:09

    Leuk, maar geef mij maar schaal 1:1.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North