Deze Nederlandse truck is de auto van het jaar

Auteur: , 27 Reacties

Verwarrend, maar het is echt zo.

Mack miniatuur van het jaar

Modelauto’s, of miniaturen zo je wilt, zijn mateloos populair. Sommige mensen vinden het raar en besteden hun geld liever uit aan echte auto’s, maar de liefhebbersmarkt voor kleine modelletjes is groot genoeg dat bijna elke auto denkbaar er in vele schalen is. Fanaten, zoals ondergetekende, zitten soms al met smart te wachten op modelversies van vers onthulde auto’s (DBS Superleggera, waar zijt gij?): het gebeurt zelfs al dat overdreven fanatieke modelbouwers hun modellen zo snel de wereld in sturen dat nieuwe ‘echte’ modellen gelekt worden. De Audi A7 of de Volvo V90 bijvoorbeeld.

Voor alle verzamelaars die hun vitrines vol hebben staan met mooi spul, is de NAMAC opgericht. De Nederlandse Algemene MiniatuurAuto Club biedt voor al meer dan 5.000 leden een mooie plek om verhalen te verzamelen, maar ook om info te geven over modellen. Tevens houden ze vaak beurzen en clubdagen zodat de liefhebbers een platform hebben om hun passie te delen. Daarbij hoort ook de Miniatuur van het Jaar-verkiezing. Welk schaalmodel is hét model dat de fanaten van de NAMAC hebben overtuigd?

Mack F700

Dat is deze Mack F700. Gebouwd door het Nederlandse miniatuurbedrijf Tekno, in schaal 1:50 (de meest populaire grootte voor vrachtwagens). Wat vooral mooi is aan de Mack is dat hij in de kleuren van Overdorp IJmuiden is gespoten en daarom gele kentekens heeft. Een internationale truck met een Nederlands tintje dus. In schaal 1:43 ging men vooral voor klassiek: de Citroën ID Safari van de BBC en de Pegaso Cupola van Matrix Scale Models waren de winnaars. In schaal 1:18 was juist de gloednieuwe Citroën Cactus van Norev de meest populaire auto.

Mack F700

Wie de site van Tekno bezoekt, zal zien dat de Mack in vele soorten en maten op de planning staat. Voor de officiële release van al die uitvoeringen moeten we nog heel even geduld hebben.



27 reacties

Bij het model van het jaar zou ik persoonlijk verwachten dat de wielstanden van het tandemstel kloppen – aan de linkerkant ziet het er niet best uit.
@vaakbenjetebang: daar is overduidelijk al mee gespeeld. Had jij vroeger geen speelgoedautootjes met kromme asjes?
@rrrobert: heel weinig, ik heb überhaupt weinig speelgoedautootjes gehad. Vond ik ook niet zo veel aan, want zo’n ding ‘kon’ of ‘deed’ niks. Mijn ouders gaven me gelukkig Lego en al snel alleen nog maar technisch Lego, en dan kon ik lekker auto’s en vooral vrachtwagens bouwen, met ‘werkende’ motoren, versnellingsbakken, dubbel aangedreven tandems, kranen, trailers met gestuurde assen… En nooit kromme assen.
Tekno heeft mooie spullen. Ik heb er een van een bedrijf waar ik ooit gewerkt heb, en een van een bedrijf waar ik nog steeds werk. Overigens vrij prijzig spul.
Eens in de zoveel tijd organiseert de NAMAC een ruilbeurs in de Expo in Houten. Erg leuk als je net de ene modelletje zoekt wat je al jaren zoekt.
@ghost: Een erg leuke beurs, ik heb nu de ruimte niet om ze neer te zetten, maar ik heb nog een paar duizend vooral oudere SIKU modelletjes. Uit de tijd dat ze nog echt mooi waren. Mooie 1:55 trucks, maar ze zijn later overgestapt op het meer gebruikelijke 1:50 waardoor moderne niet meer bij mijn oude passen.

De beurs was echt schat zoeken, mooie tijd.
@dracae: een paar duizend?! Holy moly! #geldopzolder
@ghost: Heel veel zijn gewoon ‘kleine’ personen auto’s, de meeste zonder verpakking. De vrachtwagens met doos zijn vast wel het een en ander waard..

Als ik ze tevoorschijn haal wil ik ze alleen vast niet verkopen..
“Dat is deze Mack F700”, met kenteken 36-VB-15, wat volgens de RDW een Mack F 786 ST bouwjaar 1980 is. ;-)
@stuurloos: wat is daar raar aan? Het is een F700-series en daar heb je allerlei smaakjes in, zoals de F786ST.
@stuurloos: Het leuke is dat de vrachtwagen in de originele kleurstelling (dus exact zoals het schaalmodel) rond rijdt.
Wat een gaaf model van Tekno. ik heb die blauwe Mack nog in het echt zien rijden.
Die Pegaso Cupola is echt supermooi. Matrix model er van ook maar helaas uitverkocht.
Snap werkelijks nix van deze hobby ..
Ga toch maar eens naar die beurs ..
@lincoln: ze hebben ook kleine Lincolns. 👍🏻
Dingen zijn heel kort een hit geweest in NL, de dollar was in elkaar geflikkerd en de MACK naam was gewoon een statement.
Ondanks het imponerend uiterlijk en de brul van de Diesel waren de Daf 2800 Serie, de Volvo F 12 en de Renault R gewoon beter.
Deze Europese merken hadden naar het voorbeeld van DAF een internationaal service netwerk opgezet wat gewoon een argument was voor aanschaf van één van deze merken.
Hun verkoperst zagen er op een beurs fantastisch uit met schreeuwerige stars and stripes colbertjes en iedere chauffeur was MACK-gek!
@desjonnies: Eigenlijk rijdt vrijwel al dat Amerikaanse spul welbeschouwd voor geen kwartje, tot op de dag van vandaag. Nou snap ik de charme van een ongesynchroniseerde Fuller-bak en een dashboard met 27 willekeurige metertjes wel, maar als je er 10 uur per dag mee aan het werk bent is een goede stoel, goed zicht rondom en een geslaagde ergonomie ook wel eens lekker. En vooruit, ik houd van handbakken, doe me dan maar een ZF Ecosplit.
@vaakbenjetebang: Het amerikaanse spul is wel een stuk lomper gebouwd en daardoor sterker. Op de nette Europese snelwegen en in de krappe steden is het niks maar ze hebben hun plek echt wel.
@lekbak: Dat snap ik natuurlijk ook wel, maar ook een op misbruik gebouwde truck zou een stuk prettiger kunnen rijden. Sterker nog: de Freightliners en Kenworths van deze wereld bouwen gewoon zulke trucks tegenwoordig, maar met name de eigen rijder in de USA wil er niet aan. Die wil traditie, ambacht, chroom (en vlammen). Een aparte vorm van zelfkastijding, maar dat is natuurlijk zijn goed recht en nogmaals, ik snap de charme van zo’n machine ook wel. Maar mij persoonlijk viel het niet bepaald mee, zo’n ding. Tijdcapsule naar 1964.
@vaakbenjetebang: In de bossen en mijnbouw worden ook door grote bedrijven nog van die lompe dino’s ingezet. Rondom bladveren en een grote bonk staal waarvan de tekeningen nog net niet uit de oorlog komen.

Ik snap die zelfkastijding wel trouwens. Het is een kwestie van eer dat je truck er gaaf uit ziet, het is robuuster en gaat dus langer mee. En het schakelen went vanzelf. Al 60 jaar lukt het om er dagelijks 10+ uren op te zetten, dat kan vandaag de dag ook nog wel.
@lekbak: Da’s een kwestie van smaak, ‘dat het er gaaf uitziet’- ik persoonlijk vind het geen porem, al dat chroom, maar to each their own. Het stijltje lijkt de Europese eigen rijders ook wel aan te spreken als ik de ‘customized’ interieurs van met name sommige Scania’s zie, die met hun roomwitte gecappitonneerde kussentjes en rode verlichting feilloos de sfeer van een penoze-bordeel weten te creëren. Doe mij maar modern en strak.

Met het schakelen heb ik ook geen moeite als in ‘ik kan het niet’, maar de toegevoegde waarde is volgens mij niet zo gek groot qua duurzaamheid. Ook in Europa doen we aan bos- en mijnbouw en grondverzet met hoge treingewichten onder allerlei omstandigheden. Toch zie je hier zelden tot nooit een ongesynchroniseerde ‘bak en voor zo ver ik weet liggen de Volvo’s en Scania’s die in Zweden met 60+ ton door de bossen baggeren ook niet aan de lopende band huilend in een hoekje van de werkplaats.
@vaakbenjetebang:
Ik niet, moest nadat ik jaaaaren niet meer met iets groter dan een 7.5 tons oude Eurocargo had gereden met een dikke MAN op pad. Was best wel ff wennen zo een groot monster, maar wat zijn die dingen veranderd zeg, een wasmachine knop als versnelling en een meesturende achteras op de motor wagen, super stoelen, dood stil, zelfs een dijkje nemen was voor deze roestige knar een koudkunstje.
Ik ben van de Volvo F89 generatie, met stapelbak, die bij je vrieskou gewoon niet in zijn versnelling kreeg !
@desjonnies: ja, zo’n moderne TraXon of hoe-heet-diens-voorganger-ook-alweer. Inderdaad net een wasmachineknop. Is overigens ook een bak zonder synchro’s, maar dat terzijde. In de sneeuw/gladdigheid is het soms wel een beetje een onding, als je vanuit stilstand weg wilt laat-ie je soms niet handmatig een hogere wegrijversnelling kiezen omdat je nog niet rolt. Maar het is qua gemak inderdaad lichtjaren verwijderd van een stapelbak natuurlijk.
@vaakbenjetebang: In Rusland, waar er ontzettend veel lange afstanden worden gereden, zie erg veel US-trucks zoals International, Frightliner, Peterbilt en Volvo. Buiten dat de onderdelen goedkoper zijn, zijn ze ook comfortabeler.
@e550: goedkoper in onderhoud zullen ze zeker zijn. Wat misschien ook mee zal spelen in Rusland is dat US trucks over het algemeen alle soorten diesel lusten, ik weet eigenlijk niet of er in iedere uithoek van Rusland zomaar zwavel- en andere ‘zooi’-arme diesel te vinden is. En mocht er onderweg iets sneuvelen, dan ben je met een US truck met een beetje bushcraft weer sneller onderweg, waar je met een Europeaan misschien nooit meer weg komt.
@vaakbenjetebang: Zeker waar. Buiten het Europese continent, is het een stuk moeilijk om een goede tankstation te vinden.
Leuk, maar geef mij maar schaal 1:1.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).