• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze nieuwe 9,4-liter (!) atmosferische V8 is straatlegaal

Auteur: Bas Leesberg, gepost 9 oktober 2025 om 08:53 – 19 Reacties

Een ouderwetse V8 zonder moderne hulpmiddelen.

In een tijd waarin automerken vechten om elke gram CO₂ te besparen, zijn er gelukkig nog bedrijven die gewoon doen waar liefhebbers blij van worden: grote motoren bouwen. Het Amerikaanse Prestige Motorsports introduceert een nieuw blok dat zo ongeveer het tegenovergestelde is van alles wat tegenwoordig hip is: een 9,4-liter V8 die helemaal zonder turbo’s of elektrische hulp het gaspedaal bedient.

De motor heet officieel de “572 Mopar Big Block Stroker”, waarbij 572 verwijst naar de cilinderinhoud in cubic inch – omgerekend 9.373 cc. De basis is een Mopar Gen II Hemi, maar dat zegt nog weinig: volgens Prestige is praktisch elk onderdeel opnieuw ontworpen. Denk aan aluminium cilinderkoppen, een gesmede krukas, versterkte drijfstangen en op maat gemaakte zuigers.

Het vermogen

De V8-krachtpatser levert 710 pk en 930 Nm koppel, allemaal zonder turbo’s, elektrische assistentie of andere moderne poespas. De rode lijn ligt op 6.500 tpml. Er is keuze uit een gietijzeren blok – oersterk en traditioneel – of een lichter aluminium blok dat het rijgedrag iets verfijnt. Beide delen dezelfde boring en slag van 11,43 centimeter.

Wie geen zin heeft om zelf te sleutelen, kan de motor ook bestellen als compleet pakket, inclusief transmissie, koelsysteem en brandstofvoorziening. Prestige Motorsports biedt zelfs een garantie van drie jaar zonder kilometerbeperking – iets wat je niet vaak ziet bij een V8 van dit kaliber.

Wat kost nou zo’n V8-kratmotor?

Het Amerikaanse bedrijf bouwt niet alleen motoren, maar ook complete voertuigen op maat. Elk exemplaar wordt met de hand opgebouwd, maar blijft geschikt voor gebruik op de openbare weg. De prijs voor de motor zelf is verrassend ‘betaalbaar’ voor zijn omvang: 30.999 dollar, omgerekend zo’n €26.600.

Geen batterijen, geen hybride systemen, geen complexe software – alleen zuigers, benzine en brute kracht. De 572 Hemi van Prestige Motorsports is een herinnering aan een tijd waarin vermogen nog niet uit kabels kwam, maar gewoon uit liters. Waar zou jij hem in willen leggen?

Bron: Prestige Motorsports, via AMuS

Ook interessant!

  • Er komt tóch een nieuwe RS6 met V8!
  • Yee Haw! Teruggekeerde HEMI V8 is een belachelijk succes
  • Nieuwe GT met Hemi-V8 komt van een oude bekende
  • Deze heerlijke old school Benz heeft een 6,2 liter V8

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

atmosferisch, hemi, mopar, V8

Vorig bericht: « Taycan-rijders waarschuwen voor gevaren thuis opladen
Volgend bericht: Online je volgende auto vinden is vanaf nu een stuk makkelijker »

Lees Interacties

Reacties

  1. volvo-s60-adept zegt

    9 oktober 2025 om 09:35

    In een ’74 Suburban met cargodoors en een liftkit formaatje unimog.

    Login om te reageren
  2. Exit Luminar zegt

    9 oktober 2025 om 09:40

    Nergens in. Gewoon gebruiken als salontafel.

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      9 oktober 2025 om 09:43

      Prijzig tafeltje.

      Login om te reageren
  3. kniesoor zegt

    9 oktober 2025 om 09:42

    Zelfs het specifieke vermogen (een kleine 76 peekaa per liter) is prehistorisch. Zou niet weten wat je met zo’n blok zou aanmoeten, behalve in een klassieke Amerikaan lepelen.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      9 oktober 2025 om 12:09

      Dat verklaart waarschijnlijk ook waarom de fabrikant een garantie zonder km-beperking durft te geven.

      Login om te reageren
  4. JanJansen zegt

    9 oktober 2025 om 09:51

    Wat moet je met zoiets zwaars en zo weinig vermogen per liter? Waarschijnlijk lust het ook wel een slokje.

    Login om te reageren
  5. jaso013 zegt

    9 oktober 2025 om 10:36

    Past deze in een Ceed? Dan doe ik ut!

    Login om te reageren
  6. rbou zegt

    9 oktober 2025 om 10:36

    In een Riva klassieke houten boot?

    Login om te reageren
  7. RiKe zegt

    9 oktober 2025 om 10:37

    En dan moeten wij het doen met onze downsize blokjes en worden we leeggezogen met milieuheffingen. Wat een grap

    Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      9 oktober 2025 om 15:05

      @RiKe: Ja, want wat een of andere tuner/motorsportboer voor een niche van een niche in de USA levert is natuurlijk één op één vergelijkbaar met wat er in de showrooms van de doorsnee merken staat.

      Troost je met de gedachte dat ook hier te lande werkelijk niets je in de weg staat om in je eigen mancave deze motor te laten afleveren, of voor mijn part zelf zo’n onmeunig lomp blok met eenen ouderwetschen verdeelerkap in elkaar te sleutelen, en deze dan in een klassieker te leggen.

      Login om te reageren
  8. bietje zegt

    9 oktober 2025 om 10:44

    …gewoon omdat het kan…

    Login om te reageren
  9. ericc zegt

    9 oktober 2025 om 11:23

    Dodge “Genaral Lee “ Charger!

    Login om te reageren
  10. erik64 zegt

    9 oktober 2025 om 11:28

    Mmm, past dit in een Puma ST ? ik ben wel klaar met deze 1 liter 3 cilinder…..

    Login om te reageren
  11. ericbmw2000 zegt

    9 oktober 2025 om 11:31

    graag in een ’67 Chevrolet Impala 4 door HT.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      9 oktober 2025 om 12:03

      Wel bij de Chrysler groep blijven anders is het heiligschennis.

      Dus we pakken een charger, challenger, roadrunner of een cuda

      Login om te reageren
  12. Joris24 zegt

    9 oktober 2025 om 12:05

    Misschien eens een gare charger met de kleinste motor met motorschade importeren, minimale BPM afdragen, dan dit erin leggen, langs de RDW, herkeuren op vermogen en dan betaal je geen CO²-heffing maar heb je wel een 10 liter motor in je auto?

    Login om te reageren
  13. i3bestuurder zegt

    9 oktober 2025 om 15:33

    Kolere…een 9,4 liter V8 die het gaspedaal bedient. Ik doe dat gewoon met mijn rechtervoet!

    Login om te reageren
  14. nicodemus zegt

    10 oktober 2025 om 07:08

    Met zoveel PK moet men wel een stevige chasis bouwen.

    Login om te reageren
  15. KennOne zegt

    10 oktober 2025 om 08:24

    Nu nog een goede 69 Charger body zoeken

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North