
Een ouderwetse V8 zonder moderne hulpmiddelen.
In een tijd waarin automerken vechten om elke gram CO₂ te besparen, zijn er gelukkig nog bedrijven die gewoon doen waar liefhebbers blij van worden: grote motoren bouwen. Het Amerikaanse Prestige Motorsports introduceert een nieuw blok dat zo ongeveer het tegenovergestelde is van alles wat tegenwoordig hip is: een 9,4-liter V8 die helemaal zonder turbo’s of elektrische hulp het gaspedaal bedient.
De motor heet officieel de “572 Mopar Big Block Stroker”, waarbij 572 verwijst naar de cilinderinhoud in cubic inch – omgerekend 9.373 cc. De basis is een Mopar Gen II Hemi, maar dat zegt nog weinig: volgens Prestige is praktisch elk onderdeel opnieuw ontworpen. Denk aan aluminium cilinderkoppen, een gesmede krukas, versterkte drijfstangen en op maat gemaakte zuigers.
Het vermogen
De V8-krachtpatser levert 710 pk en 930 Nm koppel, allemaal zonder turbo’s, elektrische assistentie of andere moderne poespas. De rode lijn ligt op 6.500 tpml. Er is keuze uit een gietijzeren blok – oersterk en traditioneel – of een lichter aluminium blok dat het rijgedrag iets verfijnt. Beide delen dezelfde boring en slag van 11,43 centimeter.

Wie geen zin heeft om zelf te sleutelen, kan de motor ook bestellen als compleet pakket, inclusief transmissie, koelsysteem en brandstofvoorziening. Prestige Motorsports biedt zelfs een garantie van drie jaar zonder kilometerbeperking – iets wat je niet vaak ziet bij een V8 van dit kaliber.
Wat kost nou zo’n V8-kratmotor?
Het Amerikaanse bedrijf bouwt niet alleen motoren, maar ook complete voertuigen op maat. Elk exemplaar wordt met de hand opgebouwd, maar blijft geschikt voor gebruik op de openbare weg. De prijs voor de motor zelf is verrassend ‘betaalbaar’ voor zijn omvang: 30.999 dollar, omgerekend zo’n €26.600.
Geen batterijen, geen hybride systemen, geen complexe software – alleen zuigers, benzine en brute kracht. De 572 Hemi van Prestige Motorsports is een herinnering aan een tijd waarin vermogen nog niet uit kabels kwam, maar gewoon uit liters. Waar zou jij hem in willen leggen?
Bron: Prestige Motorsports, via AMuS





In een ’74 Suburban met cargodoors en een liftkit formaatje unimog.
Nergens in. Gewoon gebruiken als salontafel.
Prijzig tafeltje.
Zelfs het specifieke vermogen (een kleine 76 peekaa per liter) is prehistorisch. Zou niet weten wat je met zo’n blok zou aanmoeten, behalve in een klassieke Amerikaan lepelen.
Dat verklaart waarschijnlijk ook waarom de fabrikant een garantie zonder km-beperking durft te geven.
Wat moet je met zoiets zwaars en zo weinig vermogen per liter? Waarschijnlijk lust het ook wel een slokje.
Past deze in een Ceed? Dan doe ik ut!
In een Riva klassieke houten boot?
En dan moeten wij het doen met onze downsize blokjes en worden we leeggezogen met milieuheffingen. Wat een grap
@RiKe: Ja, want wat een of andere tuner/motorsportboer voor een niche van een niche in de USA levert is natuurlijk één op één vergelijkbaar met wat er in de showrooms van de doorsnee merken staat.
Troost je met de gedachte dat ook hier te lande werkelijk niets je in de weg staat om in je eigen mancave deze motor te laten afleveren, of voor mijn part zelf zo’n onmeunig lomp blok met eenen ouderwetschen verdeelerkap in elkaar te sleutelen, en deze dan in een klassieker te leggen.
…gewoon omdat het kan…
Dodge “Genaral Lee “ Charger!
Mmm, past dit in een Puma ST ? ik ben wel klaar met deze 1 liter 3 cilinder…..
graag in een ’67 Chevrolet Impala 4 door HT.
Wel bij de Chrysler groep blijven anders is het heiligschennis.
Dus we pakken een charger, challenger, roadrunner of een cuda
Misschien eens een gare charger met de kleinste motor met motorschade importeren, minimale BPM afdragen, dan dit erin leggen, langs de RDW, herkeuren op vermogen en dan betaal je geen CO²-heffing maar heb je wel een 10 liter motor in je auto?
Kolere…een 9,4 liter V8 die het gaspedaal bedient. Ik doe dat gewoon met mijn rechtervoet!
Met zoveel PK moet men wel een stevige chasis bouwen.
Nu nog een goede 69 Charger body zoeken