• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze officiële AC Cobra is gloednieuw en elektrisch

Auteur: machielvdd, gepost 11 december 2020 om 11:17 – 14 Reacties

AC Cobra Series 4 Electric

Het uiterlijk schreeuwt ‘V8’, maar deze AC Cobra is toch echt volledig elektrisch.

Als je een AC Cobra ziet rijden kun je er bijna automatisch van uitgaan dat het een replica is. Als er namelijk van één auto veel replica’s gebouwd zijn, dan is het wel van deze roadster met zijn Britse looks en Amerikaanse sound. Toch worden er tegenwoordig ook weer officiële AC Cobra’s gebouwd.

Terug

We schreven het in juli al: de AC Cobra is terug, maar niet op de manier waarop je verwacht. Hoewel het eerste wapenfeit van het wederopgestane AC Cars identiek oogde aan het origineel, ontbrak er toch iets essentieels: een dikke V8. In plaats daarvan was de nieuwe AC Cobra Series 1 volledig elektrisch. Een versie met een verbrandingsmotor was er ook, maar die is niet heel veel beter. Die heeft namelijk vier cilinders te weinig.

  • AC Cobra Series 4 Electric
  • AC Cobra Series 4 Electric
  • AC Cobra Series 4 Electric

Superblower

AC Cars begon nog bescheiden met de tamelijk ingetogen Series 1, naar het voorbeeld van de vroege modellen. De AC Cobra is echter vooral bekend in zijn latere, minder ingetogen gedaantes. AC Cars presenteert daarom nu de Series 4, geïnspireerd op de Superblower uit 1977. We moeten jullie teleurstellen: deze is wederom elektrisch.

Surreëel

Het uiterlijk verraad echter niets van de aandrijflijn, behalve de afwezigheid van uitlaten. Verder is het de AC Cobra zoals we hem kennen, met de kenmerkende rolbeugels en striping. Om zo’n auto geruisloos voorbij te horen zoeven moet bijna een surreële ervaring zijn.

Specificaties

Hoewel je qua geluid dus veel gaat missen, zul je geen vermogen of koppel tekort komen. De AC Cobra Series 4 heeft namelijk 614 pk en 1.000 Nm koppel. 0-100 km/u is daarmee mogelijk in 3,8 seconden. Het is een EV, dus we moeten het ook nog hebben over de actieradius, hoe raar het ook klinkt. De range van deze AC Cobra komt uit op 322 km. Voor een toertochtje op zondagmiddag moet dat voldoende zijn. AC vraagt voor de Series 4 Electric omgerekend €183.000. Er zijn weliswaar duurdere AC Cobra’s, maar goedkoop is anders.

V8

We zouden bijna zeggen dat het doodzonde is dat AC Cars deze auto nieuw leven inblaast zónder er een V8 in lepelen. Gelukkig hebben we goed nieuws: dat hebben ze wel degelijk gedaan. Naast de Series 4 Electric leveren ze namelijk de bovenstaande 378 Superblower. Die heeft gewoon een Amerikaanse V8. Om precies te zijn een 6.2 V8 die afkomstig is uit de Camaro ZL1 en 588 pk levert. Dat klinkt al een stuk beter.

Ook interessant!

  • AC Cars heeft de Cobra op stroom nu helemaal af
  • Elektrisch rijden is nu officieel goedkoper
  • Pimp je BMW leasebak met een AC Schnitzer stuur
    Pimp je BMW leasebak met een AC Schnitzer stuur
  • elektrisch rijden duurder
    Elektrisch rijden duurder vanwege hoge stroomprijzen

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

ac-cobra, Elektrisch, V8

Vorig bericht: « Nyck de Vries mag in Mercedes F1-auto rijden in Abu Dhabi
Volgend bericht: Huh: BMW zet Mercedes in het museum »

Lees Interacties

Reacties

  1. pomoek zegt

    11 december 2020 om 11:26

    Liever één elektrische AC Cobra op de weg, dan 10 AC Cobra’s in garages die niet buiten mogen spelen.

    Login om te reageren
  2. cossiekiller zegt

    11 december 2020 om 11:33

    Heeft AC Cars dan nu een samenwerking met GM? Omdat ze de motor van de ZL1 erin leggen… Is toch altijd Ford geweest.

    Het enige voordeel van de elektrische is dat de actieradius waarschijnlijk hoger ligt dan de V8 met 500+ pks. :-)

    Login om te reageren
    • kle500 zegt

      11 december 2020 om 11:46

      @cossiekiller: crate-engines zijn nog steeds een ding..

      Login om te reageren
  3. shibby zegt

    11 december 2020 om 11:45

    Gebruikt ie wel wisselspanning? Anders is het natuurlijk een DC Cobra

    Login om te reageren
    • tortuga zegt

      11 december 2020 om 12:41

      @shibby: ???ik ga er aan! Verder vind ik dit graaf, denk dat de actieradius ook verder is dan een v8 versie!

      Login om te reageren
    • arta zegt

      11 december 2020 om 13:06

      @shibby: +100

      Login om te reageren
    • florisje zegt

      11 december 2020 om 13:32

      @shibby: Hahah, gemiste kans achteraf gezien

      Login om te reageren
    • okdoei zegt

      11 december 2020 om 14:00

      @shibby: pweaah pweaaahhpp

      Login om te reageren
    • doublechevron65 zegt

      11 december 2020 om 14:47

      @shibby: zullen we het maar bij stroom houden…?

      Login om te reageren
  4. maxidyne zegt

    11 december 2020 om 13:32

    De hele charme van die wagen is de blubberende V8. Vind dit persoonlijk helemaal niets.

    Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    11 december 2020 om 13:42

    Tja deze auto wil je met een bulderende V8, je koopt hem niet omdat hij zo lekker praktisch is. Al denk ik wel dat ik hem liever elektrisch heb dan met een vierpitter…

    Login om te reageren
  6. jarnobakker zegt

    11 december 2020 om 18:24

    Hier hoort een dikke Ford v8 in en geen GM

    Login om te reageren
    • wernerv8 zegt

      11 december 2020 om 22:52

      Juist ?

      Login om te reageren
  7. Benny_Weisz zegt

    12 december 2020 om 16:14

    Een lekkere AC Cobra die elektrisch wordt aangedreven staat bij mij op dezelfde hoogte als een lekkere wijf die ooit als jongetje is geboren…. kortom, ik pas liever…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North