Het laat zien dat ook compleet aangepakte Porsches zoals deze 356 ‘RSR’ nog altijd veel geld kunnen opleveren.
Porsches staan bekend als auto’s die niet zo extreem afschrijven in vergelijking met de concurrentie. Zelfs als je met een hamer en een bijtel in de weer gaat kan dit gunstig uitpakken voor de restwaarde. Kijk maar naar dit voorbeeld, dat ooit een elegante Porsche 356 uit 1960 was.
Elegant staat niet in het woordenboek van een Amerikaan. Deze Porsche is door Emory Motorsports compleet getranformeerd. De bumpers werden vervangen, de auto kreeg een Singer uitlaatsysteem en er werden nieuwe velgen onder de klassieker gelegd. De velgen zijn geïnspireerd op de Porsche 935, 956 en 962 raceauto’s van weleer. Het Outlaw-recept hebben we vaak genoeg gezien op de 911, maar ook op zo’n oude 356 staat het niet eens zo gek.
Achterin ligt een 2.4-liter viercilinder boxermotor met twee turbo’s. Het blok is goed voor om en nabij de 400 pk. Aan de motor is een relatief moderne G50 versnellingsbak gekoppeld met vijf verzetten. De body van deze 356 staat op een steviger chassis van de veel latere en stijvere Porsche 911 (964).
Afgelopen weekend had RM Sotheby’s de eer het apparaat te veilen. Er werden 46 biedingen uitgebracht op de Porsche MOMO 356 RSR Outlaw by Emory. Inclusief de vergoedingen van het veilinghuis kwam het eindbedrag op 858.000 dollar.
erazor zegt
De voorkant kan me niet echt bekoren (te modern? Doet me een beetje aan een 959 denken, op de een of andere manier…). De achterkant is prachtig! (al hadden die twee extra uitlaatjes (wastegates?) niet direct in t zicht hoeven zitten)
davelepeef zegt
@erazor: die pijpen bij de wastegates zijn ook correcte touches, zoek maar eens een blootfoto van een 935 op ;)
bpc zegt
Veel geld voor een kitcar
johnhert zegt
@bpc: Dat dekt de lading niet écht… Rod Emory is erg thuis in de 356’s en zijn werk wordt toch wel goed gewaardeerd door de kenners…
reactief zegt
Vraag me af of dit bedrag de originele prijs overstijgt. Ofwel de kosten dekt.
Deze RSR vind ik echt heel lelijk trouwens, maar bij Emory maken ze ook regelmatig erg mooie 356’s.
karaya zegt
Die velgen zijn de bom, de rest mag je houden.
Hubert zegt
Lijkt wel een cartoon.
Dutchdriftking zegt
Tja, het is dan ook een wijs ding. Maar voor 8 ton zou ik toch liever zelf een mooi projectje doen in plaats van andermans hobby overnemen.
kniesoor zegt
Zeker een gaaf apparaat en ongetwijfeld een feest om mee te rijden. Zou desondanks voor dat geld toch liever een Ruf SCR hebben.
utregter26 zegt
Ben je niet (veel) goedkoper uit als je zelf een 356 naar dat bedrijf brengt? Dan kan je alles naar eigen smaak samenstellen en heb je ook nog eens meer plezier in het traject.
Arnoud zegt
Ik denk eerder aan een Ruf CTR 3 bij het zien van deze voorkant. En dat is geen compliment. Verder typisch Amerikaans filmpje bla bla, kijk eens wat ik heb gemaakt, bral bral, kutmuziek eronder en wat shots in de woestijn bij ondergaande zon. En dan ook nog beweren het gebouwd te hebben zoals Porsche zelf zou doen.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Daihatsu Copen XL
Kap zegt
ook mijn eerste gedachte :)
davelepeef zegt
Kun je nagaan wat er betaald zou zijn als het daadwerkelijk een mooie wagen was. Er was misschien niet zoveel anders leuks te koop, en niemand komt immers graag met lege handen thuis na een dagje shoppen, dus ja…