• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze Porsche 914-restomod krijgt Cayman-zescilinder

Auteur: machielvdd, gepost 15 januari 2021 om 10:26 – 14 Reacties

Porsche 914 restomod Fifteen Eleven Design

Weer eens wat anders dan een Porsche 911-restomod: een Porsche 914-restomod.

De instapper van Porsche was de afgelopen 25 jaar de Boxster. Met een vanafprijs van €83.231 is er echter nog wel ruimte voor een model onder de Boxster. Daar is al de nodige speculatie over geweest en recent dook er zelfs een prototype op. Desondanks lijkt het erop dat de Boxster voorlopig gewoon de instapper zal blijven.

Een model dat werd genoemd als mogelijke inspiratiebron voor een nieuwe instapper was de 914. Dit was in de jaren ’70 de instap-Porsche. Het feit dat de auto aanvankelijk als Volkswagen was bedoeld zegt wel iets over de positionering. Met een 1,7 liter Volkswagen-motor die 80 pk produceerde was het ook geen snelheidsmonster. Qua design was het wel een uniek verschijning.

Porsche 914 restomod Fifteen Eleven Design

Of het een mooie verschijning is, dat is vraag twee. Bij het Britse Fifteen Eleven Design vinden ze van wel, want ze hebben de 914 als basis genomen voor een restomod-project. Ze hebben de 914 is een stuk breder gemaakt met een widebody. Tevens zijn de lampen en de bumpers gemoderniseerd en zien we een ducktail. Het targadak is omgetoverd tot panoramadak.

Ook onderhuids wordt de 914 een stuk moderner. Fifteen Eleven Design gaat er namelijk de 3,4 liter zescilinder uit de Cayman S in lepelen. Daarmee zal het vermogen rond de 300 pk uitkomen. Dat is een stuk meer dan de originele 914, die nooit verder kwam dan 110 pk. De 914 van Fifteen Eleven zal verder uitgerust worden met een zestraps automaat en een nieuw remsysteem. Ook voor de ophanging zullen de Britten leentjebuur spelen bij de Cayman.

Porsche 914 restomod Fifteen Eleven Design

De Porsche 914-restomod is er nu nog uitsluitend als render (mocht dat je nog niet opgevallen zijn), maar daar wil Fifteen Eleven het niet bij laten. Ze willen de auto nog dit jaar gaan bouwen. Het bedrijf zegt zowel links- als rechtsgestuurde exemplaren te leveren. Prijzen zijn nog niet bekend, maar als je een betaalbare Porsche zoekt kun je waarschijnlijk toch beter naar een Boxster gaan kijken.

Ook interessant!

  • toekomst Porsche 718
    Toekomst Porsche 718 bekendgemaakt
  • Cayman GT4 crasht hard in Enschede
  • Maak een hypercar van je doodgewone Porsche Boxster
    Maak een hypercar van je doodgewone Porsche Boxster
  • Waarom de Porsche Cayman GT4 knaak remt

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

914, cayman, cayman-s, Porsche, restomod

Vorig bericht: « Dit is de nieuwe Le Mans-hypercar van Toyota
Volgend bericht: Video: wanneer even niet opletten grote gevolgen heeft »

Lees Interacties

Reacties

  1. doublechevron65 zegt

    15 januari 2021 om 11:03

    Teveel van het goeie (slechte)…

    Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    15 januari 2021 om 11:17

    Ik vind hem wel gaaf. Of hij beter is dan het origineel weet ik niet, maar het origineel maakte mij niet hebberig, deze wel. Persoonlijk zou ik wel voor een handbak gaan. Wel slim om de 914 te gaan aanpakken nu alle 911`s ouder dan tien jaar allemaal al ’ten prooi’ zijn gevallen aan restomodden.

    Login om te reageren
    • Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt

      15 januari 2021 om 13:26

      “allemaal” gaat wel heel ver hoor. De meeste Boxsters, Caymans, 996-en en 997’s staan origineel te koop.

      Login om te reageren
      • sudbina zegt

        15 januari 2021 om 18:27

        @F36GC: dutchdriftking tracht te zeggen dat zodra je een 911 gaat restomodden je een van de velen bent en waarschijnlijk geen autoblog post krijgt; een 914 restomodden is lichtelijk uniek en publiciteit gegarandeerd.

        Login om te reageren
        • Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt

          15 januari 2021 om 18:52

          Dat staat er niet, maar als dat bedoeld wordt is het dd logischer.

          Login om te reageren
  3. hbk62 zegt

    15 januari 2021 om 11:36

    Ik vind t een fraaie poging tot reanimatie van een prachtige classic.

    Login om te reageren
  4. cossiekiller zegt

    15 januari 2021 om 13:07

    Maar had de originele nu 80 of 110pk?

    Login om te reageren
    • Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt

      15 januari 2021 om 13:20

      Volgens mij is de 914 geleverd als 914/4 met 4-cilinder (80pk) en 914/6 met 6-cilinder (110pk).

      Login om te reageren
  5. Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt

    15 januari 2021 om 13:23

    Hier staat een volledig gerestaureerde 914/6 te koop voor de prijs van een (bijna) nieuwe Boxster: https://www.opcclassics.nl/collection/porsche-9146/

    Login om te reageren
  6. vacano zegt

    15 januari 2021 om 13:24

    best geslaagd, ziet er knap uit

    Login om te reageren
  7. Robert zegt

    15 januari 2021 om 16:10

    Zeker geslaagd. Al ben ik wel benieuwd naar de onderhuidse veranderingen, want los van alle (potente) Cayman hardware, zal de zelfdragende carrosserie qua stijfheid e.d. ook best wel wat te stellen hebben met een motorvermogen wat drie keer hoger is dan bij het origineel.

    Login om te reageren
  8. frederik zegt

    15 januari 2021 om 17:52

    Of je scoort voor minder dan 10k * een 2.5 Boxster. Die beginnen behoorlijk goed op te drogen.

    * We hebben het even niet over de onderhoudskosten. :)

    Login om te reageren
  9. jjcp zegt

    15 januari 2021 om 18:04

    Simpsons did it!

    https://www.autoblog.nl/check-deze-ontzettend-dikke-porsche-914

    Login om te reageren
  10. caprio zegt

    16 januari 2021 om 09:29

    Hoe verkracht je een prachtig ontwerp, dat zich kenmerkt in eenvoud. Daar hebben ze niet van begrepen met widebody en ducktail

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North