Zonde, zonde, zonde: Porsche had in 2008 gewoon een concept klaarstaan voor een compacte sportwagen onder de Boxster.
Het is een fascinerende gedachte: ergens in de catacomben van de grote automerken staan fantastische auto’s die de buitenwereld nog nooit te zien heeft gekregen. Gelukkig komt er zo nu en dan toch een dergelijk concept of prototype boven water.
Unseen
Porsche pakte vorig jaar groots uit wat dit betreft. Onder de noemer ‘Porsche Unseen’ kwamen ze met maar liefst dertien nog nooit eerder vertoonde concepten op de proppen. Daar zaten diverse bijzonder gave projecten tussen. Je zou denken dat we nu alle concepten van Porsche wel gezien hebben, maar niets is minder waar.
Walter de’Silva
Er is nu nóg een concept opgedoken dat we niet eerder te zien hebben gekregen. Deze keer is het alleen niet Porsche zelf die de auto met de buitenwereld deelt, maar Walter de’Silva. De befaamde Italiaanse ontwerper heeft nooit officieel een Porsche-design op zijn naam kunnen zetten, maar er blijkt nu toch een Porsche-ontwerp te zijn waar hij de hand in heeft gehad.
55One
Het gaat om de Porsche ’55One’, een concept waarvan we tot op heden niet van het bestaan afwisten. Uit de naam kunnen we afleiden dat het een modern eerbetoon is aan de Porsche 550 Spyder. De Porsche Le Mans Living Legend uit 2016 was dat ook, maar die was dan weer geïnspireerd op de dichte 550.
Bluesport
Technische specificaties zijn niet bekend, maar Walter de’Silva geeft wel een hint. Hij verwijst namelijk naar de Volkswagen Bluesport Concept en de Audi e-tron Concept, die mogelijk in productie zou gaan als Audi R4 of R5. Nu wordt het interessant: dit waren concepts voor betaalbare sportwagens met een middenmotor. Deze auto’s zouden hun platform delen met een Porsche die de spirituele opvolger zou zijn van de 550. Daar hebben we alleen nooit een concept van gezien. Tot nu dus!
2008
Een van de weinige concrete stukjes informatie die Walter de’Silva geeft is een jaartal: 2008. Dit klopt met het bovenstaande verhaal. De Bluesport werd namelijk in 2009 gepresenteerd en de e-tron Coupé in 2010. De Porsche zou waarschijnlijk net als de Bluesport een viercilinder middenmotor krijgen. Ferdinand Piëch zag het in ieder geval wel zitten. Helaas weten we inmiddels dat noch de Volkswagen Bluesport, noch de Audi ‘R5’, noch de Porsche ‘550’ er zijn gekomen. Het had zo mooi kunnen zijn…
991 GT3
Interessant detail is dat de voorbumper van de 55One veel gelijkenissen vertoont met die van de Porsche 991 GT3 Mk2, die pas in 2018 uitkwam. Het lijkt er dus op dat deze GT3 een vleugje De’Silva heeft meegekregen. Aan de achterkant is de 550one wat minder goed te herkennen als Porsche. Weliswaar verwijzen de luchtroosters en de centrale uitlaat duidelijk naar de 550 Spyder, maar driehoekige achterlichten zijn we niet gewend van Porsche.
Michael Mauer
Hoewel een productieversie van de Porsche 55One al in 2012 geschrapt was, blijft het idee van een lichtgewicht instap-Porsche toch tot de verbeelding spreken. Design-baas Michael Mauer liet vorig jaar nog weten dat hij maar al te graag een dergelijk model zou bouwen. Helaas vrezen we dat het bovenstaande concept het dichtste is wat we ooit bij een moderne ultralichte Porsche gaan komen.
ttr6 zegt
Leuke Porsche!! Vraagje aan de kenners: heeft dat open schakelrooster Porsche roots? Of is dit een (flauwe) Ferrari-imitatie?
knapzuur zegt
Dat open schakelrooster is al iets ouder dan de merken Ferrari en Porsche, maar kan even niet vinden wie daar als eerste mee kwam!
knapzuur zegt
Die achterlichten zijn volgens mij een design hint naar de Porsche 912/914, verder zie ik weinig 550 Spyder invloeden, gaten in de achterklep maar verder?
knapzuur zegt
Eh.. lekker scherp niet 912/914 maar 914/4 en 914/6.
negennegenzest zegt
Want? De 914 had ook achterlichten?
mashell zegt
Ja, die had rechthoekige achterlichten, dat is een basisvorm. Deze heeft driehoekige en dat is ook een basisvorm. Een heel sterke connectie.
knapzuur zegt
Zeer zeker maar had ook iets meer rechtopstaands aan de voorkant.. daar lijkt het meer op.
rulefollower zegt
volgens mij een hint naar de rode lak boven de achterlichten op het achterscherm.
Turbo S zegt
Het stuur lijkt ook op het pas veel later op productiemodellen gebruikte stuur. Zijn tijd ook ver vooruit.
pindakoning zegt
@mercedesbenze350cdi: idd en er zijn meer aspecten die z’n tijd ver vooruit waren; de middenconsule ziet er modern uit, maar ook de voorkant
CL65 zegt
Denk dat ze uiteindelijk de goede keus hebben gemaakt door dit niet in productie te nemen als je ziet hoe de boxster is uitgekotst door Porsche liefhebbers als zijnde geen ‘echt’ Porsche. Iets meer inzicht in het beslisproces was leuk geweest, maar gaan we waarschijnlijk nooit krijgen. Wel heel gaaf.
kle500 zegt
@CL65: De ‘liefhebbers’ hebben een boxster gekocht en zo het merk Porsche van de ondergang gered. De ‘liefhebbers hebben nu en masse een Macan, Taycan, Panamera of cayenne op de oprit staan… ook allemaal échte Porsches. Slap sentimenteel gelul van een handjevol oude zeilers 20 jaar geleden, die ook allemaal flink hun ongelijk hebben gehaald.
Loek zegt
@CL65: als je je keuzes moet baseren op wat Porsche “liefhebbers” (tegenwoordig voor bijna elk automerk een stelletje puberale fanboys trouwens) uitkramen op het internet, dan gaat elk automerk binnen een jaar failliet. Ik denk dat deze auto enkel qua formaat wellicht niet echt des Porsches is of was en dat dat de keuze heeft beïnvloed. Toch raar dat niemand binnen VAG het aandurfde om zoiets echt te bouwen. Mazda en hun MX-5 boeken er al een tijdje succes mee.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Uit onderzoek blijkt dat die ‘echte liefhebbers’ meestal zelf in een 4e-hands Renault Megane Estate diesel blijken te rijden. Iedereen die ooit een Boxster (of Cayman) heeft gereden, weet wel beter: in veel opzichten gewoon een betere rijdersauto dan de 911.
mashell zegt
@CL65: bij Porsche is er de gouden regel: vinden de puristen het niets dan wordt het een groot succes.
jippie zegt
Ik vind ‘t wel een beetje een dames Porsche.
Robert zegt
@jippie: dat zeiden de ‘kenners’ ook van de eerste Boxter, en later de Cayman. Nu zegt menig Porsche purist dat dit ‘eigenlijk de beter sturende 911’ is. Het kan verkeren….
mashell zegt
Logisch, als ze dit op de markt zouden brengen wil niemand meer een Boxster. En ook geen MX5.
W115 zegt
Eeuwig zonde van de volkswagen variant
petroldrinker zegt
Zo zonde dat deze en de R4 niet in productie zijn gegaan, het had zo leuk geweest kunnen zijn…..
mp014 zegt
Ik moet toch een beetje lachen met de titel….. compacte Porsche onder de Boxster…. alsof die laatste verschrikkelijk ruim is 😌
Ik vind het iig helemaal niks en ben blij dat het niet rond rijd. Een duur merk moet duur blijven anders verliest het zn (dure) glans.
b088y zegt
Doorontwikkeling van de stola GTS?
b088y zegt
Stola s82 bedoel ik
joosstra zegt
Niet het sterkste ontwerp van De Silva. Dit lijkt ook op de Toyota MR2, maar dan minder geslaagd. Sommige concepts kunnen beter onder een doek verder stof verzamelen in een hoek.
menaz zegt
@joosstra: MR2 moest ik ook meteen aan denken idd.
moveyourmind zegt
De Cayman was al een zwaar onderschatte aut, dit model zou het helemaal moeilijk hebben gehad het publiek te overtuigen en zou waarschijnlijk ook teveel in het vaarwater hebben gezeten van de Cayman.
rolov zegt
Ze hadden de tt toch al ? Dat zou een directe concurrent geweest zijn
boomhauwer zegt
die is mooi, hadden ze moeten maken.
cthijs zegt
Heb zelf ook ongeveer 3 jaar een boxter gereden,een normale 2500 zonder turbo. Het rare is dat iedereen zei dat het geen echte porsche was en toen ik hem weggedaan had zei iedereen dat het een mooie auto was.ikzelf heb het altijd de fijnste auto gevonden die ik ooit gehad heb en dat zijn er nogal wat geweest.en nooit stukken aan gehad