Deze rijdende stofzuiger is diesel’s ergste nachtmerrie

Auteur: , 27 Reacties
Deze rijdende stofzuiger is diesel's ergste nachtmerrie

Of is het juist zijn redding?

Recentelijk hebben drie Duitse bedrijven de handen ineen geslagen om s’werelds eerste emissie-neutrale voertuig te produceren. Mann & Hummel, DHL en StreetScooter waren erop uit de lucht in Duitse binnensteden op te schonen, in het licht van het voortdurende dieseldrama, waardoor miljoenen auto’s mogelijk de binnensteden niet meer inmogen. Echter zijn het niet alleen de door diesel en benzineauto’s geproduceerde fijnstoffen en stikstofoxiden die de bedrijven als drijfveer voor hun project zagen. Slijtende remblokken, banden en wegdekken behoren eveneens tot de boosdoeners.

Als antwoord op de vele neveneffecten die komen kijken bij het rijden van een auto, produceerde het drietal een auto die dit alles tegengaat. Volgens de bedrijven stoot de auto geen koolstofdioxide, stikstofoxiden, fijnstof én lawaai uit. In die zin is de auto dan ook daadwerkelijk milieuvriendelijk. Waar een Toyota Prius bovenstaande via omwegen nog altijd produceert, ruimt de emissie-neutrale StreetScooter zijn rotzooi direct op.

Deze rijdende stofzuiger is diesel's ergste nachtmerrie

Mann & Hummel, specialist op het gebied van filters, begon vorig jaar al op kleine schaal met het op pad sturen van filterauto’s voor in de binnensteden. Hiervoor werden aanvankelijk drie conventionele auto’s gebruikt, zoals je hierboven kunt zien. Later namen ze DHL in de arm om een vijftal StreetScooters te voorzien van een filtersysteem. Het doel van het apparaat was simpel: zuig de omgevingslucht op en filter de verontreinigende stoffen eruit. Bij succes worden deze op grotere schaal in productie genomen

De drie auto’s werken in feite hetzelfde als de StreetScooter. Het systeem verbruikt overigens wel flink wat stroom. Volgens Mann & Hummel zo’n 300 Watt, om precies te zijn, die van de accu’s van de elektrische auto wordt overgenomen. Op een goede dag, wanneer de luchtstroom en het weer gunstig zijn, daalt het verbruik echter met een derde. De sensoren op het apparaat meten het gezuiverde luchtvolume, de concentratie van fijnstof en de weersomstandigheden.

Deze rijdende stofzuiger is diesel's ergste nachtmerrie



27 reacties

Dat lucht op..
zo’n auto komt dan op een negatief co2 per km……krijg je geld toe op je bpm?
@gove: Gezien het design alleen een boete van de modepolitie denk ik.
@gove: Nee hoor,.. eerder negatief op de CO2 balans: er wordt immers energie verbruikt voor het schoner maken van de lucht.

Luchtkwaliteit en Klimaat zijn twee gerelateerde zaken. CO2 is niet direct schadelijk of vuil; je hebt er geen last van, behalve als je iets te snel je colaatje opdrinkt: dan ga je ervan boeren.

Echter: te veel CO2 in de lucht zorgt voor opwarming van de aarde, en binnenshuis voor sufheid, en concentratieproblemen; dáárom moet je ventileren.

Dat die stofzuigers allerlei andere stoffen uit de lucht filtert is harstikke fijn, maar de effectiviteit lijkt mij maar matig. Er zijn meer van dit soort systemen bedacht, volgens mij vooral om subsidie potjes leeg te zuigen, want vergis je niet, hoewel zo’n ding heel gemakkelijk een woonhuis vol aan lucht zou kunnen zuiveren, een flinke bedrijfshal wordt al lastiger. Laat staan “de buitenlucht”. Qua omvang is die toch wel iets groter. En waarom moet die auto dan rijden? Als het systeem zou werken, zet dan filters langs de weg op plaatsen waar het niveau van luchtvervuiling problematisch is.. Gezonde scepsis. Geen azijn op deze ochtend.
@postzegel: als je nou de filterfunctie combineert met een voertuig dat toch op pad is (en in de file in de stad staat het filter soms direct achter zo’n vervuilende diesel) om pakketjes rond te brengen? Geen nieuwe voertuigen erbij dus maar gewoon een bestaande toepassing uitbreiden met filterfunctie.. lijkt me buitengewoon slim en efficiënt.
@w0o0dy: ” staat soms achter een vervuilende diesel ” en de rest van de tijd staat ’t filter energie te verstoken zonder praktisch nut. Ook ben ik bang dat het om symptoom bestrijding gaat. NOx laat zich maar slecht filteren buiten de uitlaat (of eigenlijk ; helemaal niet) ze filteren dus fijnstof weg maar de rest van de stoffen blijft in de Lucht: Koolwaterstoffen, NOx, Ammoniak, SO2,. Misschien is het beter die vervuilende diesel te voorzien van maatregelen ( bij de bronbro dus; niet alleen de straat vegen dus, maar óók voorkomen dat de straat überhaupt vies wordt).
@w0o0dy: Misschien dat het rijden ook wel bijdraagt. Dan verplaatst het filter zich door de lucht ipv dat de lucht aangezogen moet worden.
Misschien wel handig voor de pakketbezorgers. Of alle bedrijfsauto’s in de toekomst. Dan maakt zon lelijke filterdoos aan/op je auto niet zoveel uit.
Maar op een personenauto zou het wel echt afschuwelijk staan.
Voor de rest wel slim bedacht!
@moewat: met dat gewicht wat wij meezeulen? Dat gaat hem niet worden elektrisch.
Zeer slimme creatie dit, laat ze nu ook maar eens in India rondrijden…
@hight96:

En dan plaatsen op een Hilman Ambassador . Zit dat filter na 3km vol.
@Hubert: Haha misschien een leuke voor Top Gear!
@hubert: dei zijn zelfs in India inmiddels al behoorlijk zeldzaam.
Interessant. Maar werkt wellicht enkel in traagrijdend verkeer?
Mediastunt. Totaal niet realistisch inderdaad. Moet we straks zo’n fijnstofzuiger overal monteren?

Ik heb zo’n Streetscooter wel eens van dichtbij gezien. Het ziet er gammel uit en heel erg in elkaar ‘gebastelt’ zoals ze dat op zijn Duits zeggen.
waarom moet zoiets op een auto gezet worden? Als je toch zulke filters wil installeren in steden, zet ze dan op het dak van een lelijk kantoor met een zonnepaneel er naast… Heb je geen gewicht wat je mee moet slepen met een auto, geen extra luchtweerstand, etc etc. Deze oplossing is echt net niks…
@mda: Op het dak heeft niet veel nut. Zo’n ding moet op straatniveau, want daar bevindt zich de meeste vervuiling natuurlijk. Maar gewoon ergens stationair zetten en aansluiten op een zonnepaneel is wel een goed idee…
De mensen snappen het nog steeds niet. Mann& Hummel wil de technologie mainstream maken en DHL kan door zijn 5000 streetscooters aan te laten passen een flinke bijdrage leveren in de binnensteden van Duitsland. Zoals gezegd rijden die daar waar de vervuiling is en ze rijden toch al.. kleine aanpassingen en een extra functie voor het voertuig.

Overigens bespaart DHL dankzij die streetscooters al 16.000 ton aan CO2 per jaar.
De volgende stappen zijn deze technologie op andere voertuigen toe te voegen. Stadsbussen bijvoorbeeld, of voertuigen van de gemeentewerken.. prima opties om veel van die technologie daar in te zetten waar de vervuiling tot problemen leidt.
Hoe arrogant ben je om daar een Volkswagen voor te gebruiken.
Hebben die nog niet genoeg kapot gemaakt?
Ik snap niet waarom die zooi op de daken van auto’s moet geplaatst worden i.p.v op strategische plaatsen in de steden of langs de baan. De aerodynamica van het betreffende voertuig is verpest door zo’n ding te monteren, daardoor zal het verbruik verhogen en zo dweil je dus met de kraan open. Waarom niet dus gewoon die technologie verwerken in de berm langs de weg, op daken van gebouwen, tussen de vangrails, noem maar op.
@scaglietti612: That’s what I said… ;)
Die streetscooters zijn echt pure ellende, ik rij er voor m’n bijbaantje regelmatig in en het enige wat dat ding bij mij oproept is de vraag “hoe hard heb ik dit baantje eigenlijk nodig?”.
@basf: Tja, ligt eraan hoeveel het schuift. Ik kan wel leukere bijbaantjes bedenken maar je rijdt toch een beetje rond op een scooter en dat is toch ook niet zo verkeerd?
@ikleesookoverautos: Voor mijn leeftijd verdient het zo gek nog niet maar ik doe het vooral omdat ik er plezier in heb. Behalve dan als ik in de streetscooter moet rijden haha
@basf: Het idee achter de StreetScooter is wel geweldig. Misschien niet perfect, maar wel geweldig.

Ik wil graag geloven, dat DHL het goede voor heeft om de CO2 uitstoot te verminderen. Net als andere bezorgers. DHL heeft een grote investering gemaakt door StreetScooter te kopen, hem te ontwikkelen en daarmee de diesel-bestelwagens te vervangen. https://en.wikipedia.org/wiki/StreetScooter. UPS maakt gebruik van bestaande voertuigen, zoals de elektrische fiets https://www.blogto.com/city/2017/10/ups-deliver-packages-bike-toronto/ en FedEx gebruikt ook al zeker sinds 2010 electrische voertuigen https://about.van.fedex.com/newsroom/fedex-express-and-modec-roll-out-electric-vehicles-in-paris/
Misschien om over na te denken, als je weer in je StreetScooter stap :-)
Dus zó komt de auto van Dyson er uit te zien.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).