• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze smaakjes van de BMW M4 kun je kiezen

Auteur: willeme, gepost 25 december 2016 om 13:03 – 34 Reacties

BMW


Er schijnt namelijk nog een leuke variant te komen

Bij de introductie van de F82 generatie van de BMW M4 (en de F 80 M3) heeft BMW een heel belangrijk heilig huisje moeten omwerpen. De motor was niet langer atmosferisch. Met het afscheid van de E93 M3 Cabriolet heeft BMW geen atmosferische motor meer in de range. Ok, de range extender van de i3 heeft geen turbo, maar die laten we buiten beschouwing.

Maar BMW zou BMW niet zijn als ze het niet bij één topmodel zouden laten. Ook bij de voorgaande edities van BMW’s sportrakker waren er diverse leuke edities. Aan de ene kant een beetje flauw. Als je de snelste 4-serie wilt hebben, dan koop je de M4, toch? Aan de andere kant, je kan nu precies kiezen hoe hardcore jouw M4 is. De instap M4 (rijtest) is geen stakker. Met 431 pk en 550 Nm zul je nooit iets tekort komen. 0-100 is slechts in 4,1 seconden achter de rug en de topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Zonder die elektronische waakhond moet de 300 kilometers per uur overigens prima te doen zijn.

BMW

Mocht je de M4 net even te gewoontjes vinden, dan kun je de M-Performance catalogus erbij pakken. Daarin kun je je tegoed doen aan diverse accessoires. Van stickersets tot spoilers, velgen en remmen-upgrades. Volgens BMW gaat de M4 er geen streep harder door, maar je kunt jezelf net even onderscheiden van al die andere M4 rijders. In Duitsland en Japan hebben ze er zelfs een speciale Performance Edition van gemaakt, maar zoals gezegd, je kan deze accessoires ook gewoon zelf aanvinken.

BMW

Voor de mensen die nu eenmaal méér willen kun je het Competition pakket selecteren. Dan krijg je de beschikking over maar liefst 450 pk, waardoor 0-100 een hele tiende (!) sneller verloopt. Altijd lekker. Verder krijg je andere vering, hardere dempers en stevigere anti-rollbars zodat je nog beter kunt boenderen. Je kan de Competition gemakkelijk herkennen aan de 20″ velgen die enkel liefhebbers of haters kent; een tussenweg lijkt er niet te zijn.

BMW

Aangezien BMW een lange traditie heeft op het gebied van trackday specials kwam het vorig jaar met de M4 GTS. Dit is de opvolger van de legendarische M3 CSL (E46) en M3 GTS (E92). Voor deze variant heeft BMW helemaal uitgepakt: de achterbank ging eruit, de motor kreeg waterinjectie (nu 500 pk!) en de auto werd getooid met allerhande carbon spoilers en splitters. De M4 GTS laat er geen twijfel over bestaan: dit apparaat is serieus speelgoed. De prestaties liegen er ook niet om: 0-100 in 3,8 seconden en wederom een begrenzer, maar dan op 305 km/u. Misschien nog wel knapper is de rondetijd op de Nürburgring Nordschleife: slechts 7 munten en 28 seconden. Dat is exact even snel als die andere Ringridder, de 991 GT3 RS. Respect.

BMW

Dus je hebt al 4 (!) opties als je jezelf een M4 cadeau wilt doen. Maar er komt waarschijnlijk een vijfde keuze bij, en dat is de M4 CS. Nu is dat een beetje verwarrend, want voorheen was een CS (in de UK) gelijk aan onze Competition uitvoeringen bij de E46 en E92 M3. Onze Spaanse collega’s van Motor.es hebben een vergelijkende test gehouden tussen de M4 GTS en de M4 CS. In dit geval staat CS voor ‘Competition Sport’. De M4 CS combineert de hardware van de gewone M4 Competition met wat onderdelen van de GTS. Dus je hebt 20″ velgen rondom (de GTS heeft 19″ voor, 20″ achter), keramische remschijven, de GTS splitter en ook diens achtervleugel. De maximumsnelheid is 280 km/u.

BMW

In het interieur zet die lijn zich door. De sportkuipen zijn serieuzer dan in de gewone M4, maar lang niet zo extreem als de schaalstoelen in de GTS. Nog een groot voordeel van de M4 CS is dat je een achterbank hebt. En alhoewel we hopen dat je ze nooit nodig zult hebben, de M4 CS heeft de beschikking over gordijnairbags (die heeft de GTS dan weer niet).

BMW

Het is vooralsnog onduidelijk of de CS op andere markten geleverd gaat worden. Er zijn 60 stuks aangekondigd voor de Spaanse markt, maar dankzij de populariteit van dit model aldaar schijnt het dat BMW aan het kijken is om dit model in meerdere landen te leveren.

Voorkeuren voor welk type (en waarom!) zijn welkom in de comments!

Ook interessant!

  • BMW M3 G80 Competition rijtest video
  • Video: BMW M4 CSL mag weer buitenspelen
  • Autoblog video: rijden met de nieuwe BMW M3 & M4!
  • Video: BMW M4 G82 met handbak doet de Hockenheimring
    Video: BMW M4 G82 met handbak doet de Hockenheimring

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, competition, Coupe, f82, gts, kies-maar, m4, sport, Vergelijkingen

Vorig bericht: « Zo trof een Amsterdammer zijn Golf aan
Volgend bericht: Dit zegt Christian Horner over teamorders »

Lees Interacties

Reacties

  1. baap zegt

    25 december 2016 om 13:06

    Doe mij deze maar en er verder niets meer aan doen, http://www.autoblog.nl/nieuws/kan-een-bmw-m4-nog-mooier-83280

    Login om te reageren
    • Donstil zegt

      25 december 2016 om 13:36

      @baap: Zo de tandjes idd wat een bruut apparaat zeg.

      Login om te reageren
    • hight96 zegt

      25 december 2016 om 14:04

      @baap: Eens, zou de M-striping op de voorbumper wel weglaten eerlijk gezegd! Verder echt super uitgevoerd

      Login om te reageren
    • bischero zegt

      25 december 2016 om 14:56

      @baap: wielen zijn naar mijn smaak een of twee maatjes te groot, verder wel een serieus mooi apparaat!

      Login om te reageren
  2. thomasthomas zegt

    25 december 2016 om 13:06

    De GTS werd wel flink afgekraakt door Clarkson in The Grand Tour.

    Login om te reageren
    • Dimglor zegt

      25 december 2016 om 13:34

      @thomasthomas: Niet enkel daar, bij de ECOTY was het ook niet allemaal positief.
      Daar hadden wel 2 juryleden de M4 GTS op de eerste plaats gezet.

      Login om te reageren
  3. qoekje zegt

    25 december 2016 om 13:11

    Mercedes c63 amg coupe

    Login om te reageren
    • keeper1 zegt

      25 december 2016 om 13:17

      @qoekje: Renault clio

      Login om te reageren
      • lekkerlinksrijden zegt

        25 december 2016 om 13:56

        @keeper1: Batavus 18 speed

        Login om te reageren
  4. viezefreddyw zegt

    25 december 2016 om 13:16

    Ik kies de Mercedes C63AMG Coupe. Vind ik absoluut de mooiere auto met een prachtig interieur. En als ik die niet mag kiezen dan ga ik voor de E92 M3. Mooier en klinkt bruter.

    Login om te reageren
  5. allesmetturbo zegt

    25 december 2016 om 13:27

    Dus voor echte patrolheads die nog een atmos. blok willen moeten een i3 kopen :’ )

    Login om te reageren
  6. schuiftrompet zegt

    25 december 2016 om 13:34

    de enige reden om voor een c63 te gaan is het geluid en het zitcomfort lijkt me ( who cares in zo een auto). voor het rijden kies ik sowieso voor de GTS, ookal zijn de looks.. apart te noemen

    Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    25 december 2016 om 13:51

    E46 CSL met handbak ombouw graag.

    Login om te reageren
    • spykerboy zegt

      25 december 2016 om 14:34

      @dutchdriftking: wtf? Hoe verklooy ik een absolute top auto, les 1

      Login om te reageren
      • B100 zegt

        25 december 2016 om 16:17

        @spykerboy: Zou idd waanzin zijn. SMG (zeker in de CSL) is wat mij betreft te verkiezen boven de handbak wat rijplezier betreft. Maar veel mensen kennen het systeem niet, of hebben er slechts kort mee gereden en denken onterecht dat het een automaat is.

        Login om te reageren
        • spykerboy zegt

          11 januari 2017 om 10:23

          @b100: idd, heb een daily M3 SMG gehad toen ik 18 was, jaar lang mee gereden en vond het absoluut geweldig, die klappen met schakellen etc, mensen moeten er echt een keer goed mee rijden dan zijn ze om. Zoek nu alweer 2-3 jaar naar een “nieuwe” E46 M3 maar kom nog steeds niks tegen met SMG binnen mijn budget en eisen helaas :(

          Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        25 december 2016 om 16:22

        @spykerboy: of een gewone ombouwen naar CSL specs. Waarschijnlijk nog goedkoper ook.

        Login om te reageren
  8. griffendahl zegt

    25 december 2016 om 13:55

    Dan graag ‘gewoon’ een M3, met de keramische remmen, niet dat ik dat verschil eruit haal maar ’t ziet er zo bruut uit.

    Login om te reageren
  9. mashell zegt

    25 december 2016 om 13:56

    De rode zoals op de eerste foto en dan gewoon als “basismodel”. Die is snel en duur zat. Al dat puristische gedoe maakt de wagen meer geschikt voor het circuit maar minder voor gewoon heel veel lekker autorijden.
    Ik denk zelfs dat ik eigenlijk liever een 440i met schuifdak en wat comfort opties zou hebben, ook snel zat en dankzij de veel minder lelijke bumpers een stuk eleganter.

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      25 december 2016 om 13:58

      @mashell: daarin ga ik helemaal met je mee. 440 is idd snel zat

      Login om te reageren
  10. jaapiyo zegt

    25 december 2016 om 14:16

    “…de range extender van de i3 heeft geen turbo, maar die laten we buiten beschouwing.”

    *slow clap*

    Login om te reageren
  11. spykerboy zegt

    25 december 2016 om 14:22

    Graag de M4GTS voor mij, hoe exclusiever hoe liever, (goed voor de belegging en leuk rijden) en dan door individual in die rode lak spuiten om hem nog exclusiever te maken ?? en dan uiteraard lekker ervan genieten!!

    Login om te reageren
  12. v60polestar zegt

    25 december 2016 om 15:22

    Allemaal leuk, maar doe mij maar een c63 pls!

    Login om te reageren
  13. awesome zegt

    25 december 2016 om 15:43

    De mooiste M4 is een M3.

    Login om te reageren
    • banaan7 zegt

      25 december 2016 om 16:40

      @awesome: ik vind de normale m4 toch mooier

      Login om te reageren
  14. riri zegt

    25 december 2016 om 17:42

    Dat rood staat hem goed !

    Login om te reageren
  15. ericc zegt

    25 december 2016 om 21:02

    Vriend van mij heeft een CS gekocht in Spanje. Binnenkort voert hij de wagen in in België.

    Login om te reageren
  16. kniesoor zegt

    25 december 2016 om 21:43

    Ik houd ’t bij een gewone, al zouden de onderstelmodificaties van de Competition wel prettig zijn om het rollen om de lengteas van een gewone de wereld uit te helpen, da’s toch wel een beetje een zwak punt.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 december 2016 om 10:25

      @amghans: “rollen om de lengte as” is typische Autovisie terminologie waarvan niemand eigenlijk weet wat het betekent.
      Ik ben in elk geval zeker dat plotseling omrollen en op het dak terechtkomen geen M4 probleem is.

      Login om te reageren
      • kniesoor zegt

        26 december 2016 om 11:06

        @mashell:
        Iedereen, die wel eens flink met een M4 heeft doorgereden begrijpt wat ik bedoel. Iedereen met een IQ, dat 1 procentpunt of meer groter is dan zijn/haar schoenmaat overigens ook.

        Login om te reageren
        • bloemfontein zegt

          26 december 2016 om 11:54

          @amghans: ik rijd er elke dag in, en best pittig maar heb geen idee wat je bedoeld…..

          Login om te reageren
          • kniesoor zegt

            26 december 2016 om 13:09

            @bloemfontein:
            Wellicht rij jij alleen maar hard rechtuit, maar je moet maar eens flink bochten gaan boenderen, dan begrijp je m’n opmerking wel, vermoed ik. Zeker als je een straffe AMG of een straffe 991als vergelijkingsmateriaal neemt.
            Verder niets tegen een M4, integendeel, heb er zelf ook één. En ben er blij mee. Maar dat betekent niet, dat er niets op aan te merken is.

            Login om te reageren
  17. jorden zegt

    26 december 2016 om 00:21

    een M2

    Login om te reageren
  18. bloemfontein zegt

    26 december 2016 om 10:12

    Rijd zelf de ” normale ” M4 en met zijn standaard 431 pk bloedje snel! heb er een Akra ( dus iets meer pk ) onder en andere velgen en wat origineel bmw performance opties en je hebt ” naar mijn mening ” een super auto! en ja heb ook gevraagd naar de GTS en de komende DTM uitvoering maar beide uitverkocht! Niet omdat ik sneller wilde maar vanwege het exclusieve karakter van de auto’s.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North