• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze Speedback GT is een moderne Aston Martin DB5

Auteur: carmiggelt, gepost 27 maart 2014 om 18:32 – 25 Reacties

David Brown Automotive Speedback GT is moderne DB5
In het kader van ‘vroeger was alles beter’ besloot de Brit David Brown Aston Martin’s iconische DB5 te reïncarneren tot zijn Speedback GT. Klassieke Aston-looks, maar wel met een gloedjenieuwe Jaguar V8 onder de kap.

David Brown. Doet die naam een belletje rinkelen? Het is de naam van de man die in 1947 Aston Martin overnam en tevens de man die zijn initialen leende aan inmiddels klassieke Astons. En toch, de David Brown achter deze Speedback GT is niet dezelfde als de kerel die Aston Martin zijn DB gaf. Toeval bestaat.

De Speedback GT is een handgebouwd prototype van aluminium, op basis van een Jaguar XKR. Het idee achter het design? “Delivering a vision of a classic-looking sports car without compromising modern convenience and features.”

Nou, dat is gelukt. Want een blinde ziet nog dat de heer Brown zijn ontwerp sterk heeft afgeleid van het type Aston waarin James Bond in Goldfinger zo lekker over bergweggetjes knalde, de DB5. De lijn, de koplampen, achterlichten, bumpers, motorkap, grille. Kortom, alles. Tot de spaakwielen aan toe.

De aandrijflijn van dit concept is alles behalve klassiek. Daar huist namelijk de supercharged 5.0 liter V8 van Jaguars XKR. Helemaal standaard, en dus goed voor 510 pk en dankzij een vrijwel identiek curb weight een 0-100 sprint in 4,6 tellen. Ook het onderstel en veerpakket is standaard XKR, dus verwacht David Brown Automotive een ongeveer gelijke rijervaring.

Wat zo’n XKR met handgemaakte DB5-swag je kost? Nou, om en nabij de drie ton. Altijd nog goedkoper dan een originele DB5. Mooi product, maar lang niet zo geslaags als die heerlijke Eagle Low Drag.

Ook interessant!

  • Te koop: het ideale Aston Martin DB5-trio
  • Deze Aston Martin is perfect voor Johnny English
  • Aston Martin DB5 Junior No Time To Die Edition met échte gadgets
    Aston Martin DB5 Junior No Time To Die Edition met échte gadgets
  • Bond DB5
    Deze gloednieuwe James Bond DB5 kan van jou zijn

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

Aston Martin, coachbuilding, concept, david-brown-automotive, db5, Jaguar, V8, xkr

Vorig bericht: « De autocollectie van een graffitispuiter (26)
Volgend bericht: Mastretta MXT komt richting Europa »

Lees Interacties

Reacties

  1. JamesBond007 zegt

    27 maart 2014 om 18:36

    Ja en nee, waar de Eagle juist zo geslaagd is door dat die er nog enigszins nostalgisch uit ziet, doet deze auto me denken aan goedkope tuning ofzo.. Het interieur daarin tegen ziet er geweldig uit!

    Login om te reageren
  2. carspotterjwz zegt

    27 maart 2014 om 18:37

    Euhm…. Wauw!!

    Login om te reageren
  3. rc1990 zegt

    27 maart 2014 om 18:55

    Prachtig! En de prijs valt me alleszins mee :) helaas kom ik toch nog zo’n 3 ton tekort.

    Login om te reageren
  4. Arnoud zegt

    27 maart 2014 om 18:57

    Het front is echt heel geslaagd. De achterkant iets minder maar vooral en profil vind ik het achterste deel van de koets niet heel mooi. Het interieur daarentegen is prachtig.

    Login om te reageren
  5. exotic zegt

    27 maart 2014 om 19:09

    Het lijkt alsof deze auto is gebouwd volgens de principes die Horaccio Pagani hanteert.
    Persoonlijk vindt ik het een erg geslaagde conversie!

    En inderdaad dat interieur is whoa!

    Login om te reageren
  6. robgooi zegt

    27 maart 2014 om 19:10

    Doet me denken aan de creaties van Leepu uit Bangladesh. Bekend van Chop shop op Discovery. Wens ze veel succes maar het is niet mijn ding.

    Login om te reageren
  7. norge zegt

    27 maart 2014 om 19:24

    Ik vind hem mooi.

    Login om te reageren
  8. mashell zegt

    27 maart 2014 om 19:28

    Van buiten niet en van binnen helemaal niet. Ik heb er geen problemen mee dat het dashboard design een kruising is tussen Jaguar XJ en Conti GT, maar wel dat het allerlei niet bij elkaar passende materialen en kleuren zijn. Dat glimspul heeft helemaal niets in een auto te zoeken en nog minder in een Aston Martin DB5 reïncarnatie wannabee.

    Login om te reageren
  9. ferrarithijs zegt

    27 maart 2014 om 19:32

    Wielkasten wat omhoog, wielen dus wat dieper in de auto. Beter lichtmetaal eronder en af!

    Login om te reageren
  10. lacker zegt

    27 maart 2014 om 19:56

    Hier wordt ik dan wel weer blij van! Maar om er een XKR voor op te offeren… da’s toch ook een mooi ding!

    Login om te reageren
  11. Kuifje zegt

    27 maart 2014 om 19:59

    heeft hij nou een opklapbank in de achterbak?! *laatste foto

    Doet me een beetje aan porsche denken met de mindset van ‘platter is beter’. Hier dus niet

    Login om te reageren
  12. Hupke zegt

    27 maart 2014 om 21:03

    Ik vind de wagen niet begeerlijk, maar wel tof om te zien dat er een petrolhead is dat z’n droom heeft kunnen waarmaken.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      27 maart 2014 om 21:59

      @Hupke: Ik ben dan wel gecharmeerd van het ontwerp, maar ik deel je mening dat het waarmaken van dromen met een uitkomst als deze enorm bewonderenswaardig is. Het getuigt van veel lef om zoiets van de grond te brengen, wetende dat je puristen enorm tegen de haren in zal kunnen strijken.

      Login om te reageren
  13. toyotafortuner zegt

    27 maart 2014 om 22:44

    Goed gelukt! Best mooi

    Login om te reageren
  14. Rob zegt

    27 maart 2014 om 22:48

    Het moet je ding zijn. Ik twijfel nog of het mijn ding is.

    Het grote probleem is -waar ook deze Jagaston last van heeft- dat het een fraaie wagen is…,
    totdat je het origineel er naast zet: dan zijn die nieuwe dingen gewoon ontzettend lomp en lijkt er ineens niks meer te kloppen aan het design.

    Zie ook:
    http://www.autoblog.nl/nieuws/is-deze-ferrari-250-gt-spyder-onderhuids-een-california-61802
    http://www.autoblog.nl/nieuws/equus-bass-770-nieuwe-muscle-car-klapt-er-hard-in-61950
    http://www.autojunk.nl/2010/09/lamborghini-miura-concept

    Login om te reageren
    • PeugeotGTI zegt

      27 maart 2014 om 23:43

      @Rob:
      Die Equus Bass is toch de bom of ben ik nou gek??

      Ik bedoel:

      Login om te reageren
      • Rob zegt

        28 maart 2014 om 08:44

        @PeugeotGTI:
        Het is een fraaie wagen, zeker.
        Maar een klassieke muscle car uit de jaren 60/70 vind ik 100x leuker.

        http://www.netcarshow.com/ford/1968-mustang_bullitt_fastback/800×600/wallpaper_01.htm

        En of je gek bent mag je zelf bepalen ;-)

        Login om te reageren
        • PeugeotGTI zegt

          28 maart 2014 om 09:45

          @Rob:
          Leuker zijn ze wel, alleen niet bepaald bruikbaar in het dagelijks verkeer.
          Een auto als de Eagle Speedster geeft je toch “the best of both worlds”

          Of ik gek ben of niet, daar zijn de meningen over verdeeld :-p

          Login om te reageren
          • slinger zegt

            28 maart 2014 om 10:23

            @PeugeotGTI:
            Volgens mij kost die Bass iets van zeven en een halve ton, als ik dat tegen een 69′er Mustang/Camaro/Charger aan gooi dan wordt die ook heel goed dagelijks bruikbaar en heb ik geen auto met een identiteitscrisis welke musclecar ie nou echt wil zijn.

            Login om te reageren
            • PeugeotGTI zegt

              28 maart 2014 om 16:29

              @slinger:
              True, true . . .

              Login om te reageren
          • Rob zegt

            28 maart 2014 om 15:57

            @PeugeotGTI:
            Maar zo’n Equus of Eagle zijn toch ook niet bruikbaar als dagelijkse auto? En daarbij kosten ze een godsvermogen, zoals Slinger meldt.
            Dus dat gooit ook een beetje roet in het eten. Doe mij dan maar een moderne wagen hebben met een knipoog naar het verleden, dan een moderne wagen wat een exacte kopie is uit het verleden..
            F-type ofzo ;-)

            Login om te reageren
  15. FB_100003908191927 zegt

    28 maart 2014 om 07:21

    persoonlijk vind ik dit best een geslaagde retro auto

    Login om te reageren
  16. slinger zegt

    28 maart 2014 om 10:23

    @PeugeotGTI
    Volgens mij kost die Bass iets van zeven en een halve ton, als ik dat tegen een 69’er Mustang/Camaro/Charger aan gooi dan wordt die ook heel goed dagelijks bruikbaar en heb ik geen auto met een identiteitscrisis welke musclecar ie nou echt wil zijn.

    Login om te reageren
  17. krokant zegt

    28 maart 2014 om 13:36

    Ja!! Samen met de Eagle Speedster in de PORNOGARAGE! Ik sluit me op voor t weekend jongens, dag!

    Login om te reageren
  18. jacobsen zegt

    29 maart 2014 om 13:55

    Lang niet zo geslaagd als de Eagle?? Dacht het wel!! Schitterende creatie!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North