Deze straatlegale Lotus Elise is een Cayman-killer

Auteur: , 21 Reacties

De Britten gaan tot het uiterste om het de concurrentie lastig te maken.

Net toen we het er wederom over eens waren dat Lotus nu wel genoeg afwijkende varianten van hun wagens de weg op duwden, komen ze met wéér een nieuwe uitvoering van de Elise. Echter geen reden tot frustratie, want zoals gebruikelijk wordt het karretje, waar nodig, bijgepunt om de bestuurder van een nog betere rijervaring te voorzien. De Lotus Elise Cup 260 is hier het meest recente bewijs van.

Deze Cup 260, waarvan er niet meer dan 30 gemaakt worden, wordt aangedreven door een supercharged 1,8-liter viercilinder die ongeveer 250 pk produceert. De Elise accelereert in 3,8 seconden naar de 100 km/u en heeft een topsnelheid van 243 km/u. Vergeleken met zijn voorganger, de Cup 250, is het een milde upgrade. Maar kijk je puur naar het vermogen van beide wagens, dan zit je mooi verkeerd. De echte stappen worden namelijk gemaakt op aerodynamisch gebied.

Door aanpassingen als nieuwe luchtlinlaten, het toevoegen van een carbon front splitter en het plaatsen van een achterspoiler die van de Lotus 3-Eleven komt, genereert hij maar liefst 180 kg aan downforce op topsnelheid. Als we dit vergelijken met de Cup 250 is dat een stijging van 44%! Toch is het geen compleet nieuwe auto. Delen als remschijven en velgen komen gewoon van de Cup 250.

Omdat de Cup 260 als een vervroegd presentje voor de 70ste verjaardag van Lotus wordt gepresenteerd, wordt de wagen uitgevoerd in een speciaal ‘Championship Gold’. Binnenin vinden we nog nieuwtjes als carbon kuipstoelen, gehuld in alcantara, en een blootgesteld schakelmechaniek.

De Cup 260 zal, in tegenstelling tot andere special editions, wereldwijd worden verkocht tegen de voorlopig nog Britse prijs van £58.500, die dicht in de buurt komt van de £59.866 van de Cayman GTS.



21 reacties

Onwijs gaaf ding! Mocht ik ooit een trackday auto kopen, word het een Lotus zoals deze.
@viezefreddyw: dan ga ik voor de Cayman GT4!
@rufctr01: Ja dat vind ik ook een snoepje. Eigenlijk de enige Porsche die ik best wel zou willen hebben.
@viezefreddyw: Er zijn maar weinig auto’s zo puur als Lotus ze maakt, dus wat dat betreft heb je helemaal gelijk! Zou er zelf zo een kopen als ik het geld had.
En toch denk ik als ik er ooit centen voor zou hebben dat ik dit zou kopen ipv een lambo of Ferrari(zijn ook mooie auto’s)maar dit is net ff wat specialer in mijn ogen
Die versnellingspook lijkt op een ODOL. Gewoon een ongecontroleerd, zonder schaamte, uitstekend voorwerp.
@neleev: Als jouw odol er zo uit ziet, dan zou ik eens naar de dokter gaan.
@berlinetta: ik heb tenminste nog een odol
@neleev: hier in Duitsland verkopen ze het medicijn daartegen in elke supermarkt: http://www.odol-med3.de
Gaaf ding? Heeft dit ding ook een sequentiële bak of zo? Of is dat de kabel van de achterruit
Mooie spiegels!
Als er Porsche op gestaan had zouden er heel wat meer van verkocht worden dunkt me
@snel70: en als de wagen namaakt en er Alfa Romeo op zet kom je er niet vanaf.
Maar de vergelijking Elise Cayman slaat nergens op, de Elise is zo puur daarmee vergeleken is een Cayman een koetjesreep, ook heel lekker, maar een heel ander product.
@mashell: Daar heb je helemaal gelijk in, vandaar dat ik de titel ook lichtelijk banaal vind. Totaal andere klasse, ander publiek, andere kwaliteiten.
Is inmiddels toch een van de langst geproduceerde auto’s denk ik. Al meer dan 20 jaar. Langer dan de Super 7!
Ik snap eigenlijk niet veel van de keuze voor motoren. Ja gewicht is premium, het zullen vast kleine lichte blokken zijn, maar dan nog. Je hoeft niet gelijk de Hennessey route te gaan en er een V8 in te zetten om er toch een meer aansprekend blok in te zetten. Een mooie L6? Of een mooie V6? Een Wankel?
@dunhozzie: Daar hebben ze de Exige voor.
@dunhozzie: de Exige S heeft een 350pk V6 van Toyota en kost ongeveer hetzelfde… Dat is trouwens de meer extreme concurrent van de Cayman GTS maar dan wel met 6 cilinders..
Heel tof, zo’n extra snelle versie – maar ik hoop op een extra zuinige. Downsizing, turbo – zo’n pakket. Bijvoorbeeld met de Ford 1.0 Ecoboost. Dan wordt een nieuwe Lotus Elise op Nederlands kenteken voor minder dan 30.000 opeens een mogelijkheid.
Ik word hier hebberig van. Alleen zal de NL prijs niet mals zijn. Even vragen bij VD Kooi wat ze nog voor mijn Elise willen geven…
@rijnounsdoor: Hebberigheid is de drijfveer van onze kapitalistische economie. Doe Rainier de groeten van me als je langs gaat ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).