• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze straatlegale WTCC afstammeling kende je nog niet

Auteur: willeme, gepost 27 juni 2017 om 12:33 – 17 Reacties

Chevrolet Lacetti WTCC R+


En dat terwijl het een heel redelijke auto was.

De Chevrolet Lacetti was jarenlang de auto die gebruikt werd in TopGear om te kijken welke beroemheid het snelste was over het circuit van Dunsfold. Helaas werd de Lacetti niet gebruikt omdat ie zo mooi of goed was, maar omdat de truttigheid van de Liana natuurlijk ook op de Lacetti moest afstralen. Beroemdheid met een pothelm, en een Lacetti op twee wielen door de bocht, gevloek van piepjes voorzien. Gouden televisie.

Daewoo Nubira

Maar Chevrolet had grootse plannen om Europa te gaan veroveren. De auto’s waren gewoon Daewoo’s, maar een bowtie (strikje) erop en je was klaar. Het plan was dat Opel ‘Premium’ moest worden en Chevrolet het merk met ‘value for money’. Dat het marketinggeneuzel was, was duidelijk. In Australië kon je zowel Opels als Daewoo’s krijgen met een Holden badge. Lekker overzichtelijk.

Chevrolet Lacetti

Om serieus genomen te worden als fabrikant, en ook een beetje op de emotie in te spelen, besloot GM dat Chevrolet deel moest gaan nemen aan het WTCC, wat weer nieuw leven ingeblazen was. In tegenstelling tot 2010, had Chevrolet behoorlijk stevige concurrentie: Alfa Romeo (156 GTA), BMW (320si), Seat (Leon/Toledo Cupra), Peugeot (407), Honda (Accord Euro R/Civic Type R) en Toyota (Altezza). Chevrolet deed het het eerste seizoen nog niet eens zo heel slecht, maar een podium werd niet gehaald.

Chevrolet Lacetti WTCC

Om de race activiteiten luister bij te zetten, besloot Chevrolet een straatauto te gaan bouwen van de Lacetti racer, de WTCC R+. WTCC voor de raceklasse, uiteraard. R voor Road en de + voor het logo van Chevrolet. Aangezien ze daar in Zuid-Korea niet zo veel ervaring mee hebben, klopte Chevy aan de deur bij RML (Ray Mallock Limited), een bedrijf dat zich specialiseert in raceauto’s, het bouwen van concepts en het finetunen van straatauto’s.

Chevrolet Lacetti WTCC R+

De Lacetti kreeg een in de windtunnel geteste bodykit met dikke voorbumper en hoge achterspoiler. Qua onderstel werd eigenlijk alles aangepast, niet een simpel verlagingsetje. De spoorbreedte nam flink toe, andere veren, dempers en draagarmen. Vervolgens werd ‘ie 30 mm verlaagd en kwamen er speciale Team Dynamics velgen onder. De banden waren Dunlop SP Sport semi slicks, serieus spul. Tevens werd er een sperdifferentieel gemonteerd voor tractie uit de bochten. Om de boel te goed tot een halt te brengen werden er Alcon remmen gemonteerd met vier zuigers.

Chevrolet Lacetti WTCC R+

De motor moest uiteraard onder handen genomen worden, de standaard 1.8 had slechts 120 pk. Dus werd er een mechanische compressor gemonteerd, groot luchfilterhuis en een intercooler. Gecombineerd met een Irmscher uitlaat leverde dit 172 pk op. Het koppel steeg naar 230 Nm. Op zich niet heel erg veel, maar het scheen sneller aan te voelen dan de cijfers: 0-100 in 8 seconden en een top van 215 km/u. Dat lijkt vrij weinig en dat is het eigenlijk ook. Kijken we naar de grootste concurrent, de Skoda Octavia vRS, dan zie je dat de Lacetti nooit een kans gehad heeft. De Octavia was veel sneller, completer, goedkoper en beter gebouwd.

Chevrolet Lacetti Wagon WTCC R+

En dat is eigenlijk de reden waarom het nooit wat is geworden. De Lacetti was in basis te onderontwikkeld om er wat van te maken. De WTCC R+ scheen serieus goed te sturen, en de motor was op zich goed, maar niet krachtig genoeg. Daarbij was de bak nog altijd een Lacetti bak: niet al te best, dus. En om het nog erger te maken: de aanpassingen waren dermate kostbaar dat de Lacetti eigenlijk nooit een kans heeft kunnen krijgen. Er zijn er een paar gebouwd, van zowel de sedan als de stationwagon. Als ie nou 250 pk had gehad en 15% goedkoper was dan de gevestigde orde, had het nog wat kunnen worden. Maar dit was helaas geen levensvatbaar project. Gelukkig hebben de foto’s nog.

Ook interessant!

  • Chevrolet Corvette uit productie
    Legendarische Chevrolet Corvette uit productie*
  • Mijn Auto: Chevrolet Corvette C4 van Peter
    Mijn Auto: Chevrolet Corvette C4 van Peter
  • Chevrolet Bolt EUV is echt een nieuw model
  • Gespot - Deze Peugeot kende je nog niet

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Chevrolet, Daewoo, nubira, wtcc

Vorig bericht: « Ferrari 488 rijdt zich te pletter in Zuid-Afrika
Volgend bericht: 11 auto’s die de Gulf-livery niet verdienden »

Lees Interacties

Reacties

  1. gt500eleanor zegt

    27 juni 2017 om 12:40

    Die station kende ik nog nie, mooie wagen!

    Login om te reageren
  2. sjoerd95 zegt

    27 juni 2017 om 12:52

    Echt een zeer gave wagen. Ziet er nog erg goed uit ook! Hier heette trouwens alleen de hatchback Lacetti. De sedan en stationwagon heetten Nubira.

    Login om te reageren
  3. potjak zegt

    27 juni 2017 om 12:55

    Emotieloze auto’s. Nooit mooi gevonden ook deze uitvoeringen die ik nog niet kende zijn het wat mij betreft niet.

    Login om te reageren
  4. gregorius zegt

    27 juni 2017 om 13:11

    Top @Willeme: nooit gedacht dat ik NA topgear me ooit nog eens zou vermaken met iets wat gerelateerd is aan een Lacetti. Je bewijst het tegendeel: mooi verhaal!

    Login om te reageren
  5. berlinetta zegt

    27 juni 2017 om 13:13

    Ik vind de Europese modellen van Chevrolet de meest zaaddodende modellen die men kan kopen. Als je een showroom van dit merk uitloopt, kom je huilend naar buiten. En dan te bedenken dat dit de fabrikant is die de Corvette bouwt.

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      28 juni 2017 om 10:52

      @berlinetta: Het is dan ook niet voor niets dat men bij Corvette moord en brand schreeuwden toen al het zaaddodende Koreaanse spul werd gerebadged naar Chevrolet. Daarom wilden ze van Corvette een apart merk maken.

      Login om te reageren
  6. autodrop zegt

    27 juni 2017 om 13:18

    Wij hebben in ’98 een nieuwe Daewoo Nubira Wagon gehad. Prima wagen, money for value. Er reed in die tijd trouwens ook een Hyundai station rond met exact hetzelfde uiterlijk.

    De Lacetti Wagon ziet er prima uit!

    Login om te reageren
  7. lincoln zegt

    27 juni 2017 om 13:22

    In Amerika is Chevrolet een soort van Dacia ..

    Het verwachtingspatroon van Europeanen over dit merk is elke keer weer “bijzonder” te noemen ..

    Login om te reageren
  8. jvthof zegt

    27 juni 2017 om 13:37

    in het orinele persbericht stond toen: Bovendien is de Nubira Stationwagon WTCC R+ voorzien van een aangepaste versnellingsbak, met sterkere bussen en kortere schakelwegen, waardoor het schakelen nog sneller verloopt.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      27 juni 2017 om 13:43

      @jvthof: Dan konden ze het woordje ‘nog’ weghalen ;).

      Login om te reageren
      • Onehp zegt

        27 juni 2017 om 13:50

        @willeme: ‘nog minder slecht’

        Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    27 juni 2017 om 13:45

    Maar het idee was leuk, en dat is ook wat waard.

    Login om te reageren
  10. Onehp zegt

    27 juni 2017 om 13:49

    Nog ooit zo een Nubira geleend, een van de slechtst rijdende autos ooit die ik heb mogen sturen…

    Dat het teveel kostte om dat ding beetje deftig te krijgen begrijp ik direct

    Login om te reageren
  11. qoekje zegt

    27 juni 2017 om 14:06

    Dat is net zoveel vermogen als een premium BMW 320SI

    Login om te reageren
  12. jaso013 zegt

    27 juni 2017 om 14:37

    Ahh de grote broer van mijn kalos. Ik ben fan. Heeft deze auto emotie: nee. Sex appeal: nee. Eigenlijk heeft ie vrij weinig maar brengt je wel goedkoop en droog van A naar B. Dit geldt zo’n beetje voor de gehele deawoo rebatched chevvie familie.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      27 juni 2017 om 14:48

      @jaso013: er zijn veel meer auto’s die dat doen voor dezelfde prijs. Soms zelfs met emotie en/of sex appeal. Dit blijft prul.

      Login om te reageren
      • blata zegt

        27 juni 2017 om 20:32

        @lekbak: zelf een deawoo nexia gehad als eerste auto. Heel veel plezier mee gehad, was een bak met karakter

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North