
LEASE DAN!!1!
Ooit was de Toyota RAV4 een veelgeziene verschijning in het Nederlands straatbeeld. We spreken dan vooral eind jaren ’90, begin jaren ’00. Toyota was er vroeg bij met de betaalbare softroader en veel Nederlandse gezinnen zwichtten voor de charmes van de SUV. Met een vanafprijs van circa 25 à 26 duizend Ekkermannen viel de auto voor velen ook net in de sweetspot om er eentje aan te schaffen.
Tegenwoordig zie je hooguit sporadisch nog zo’n RAVje rijden. Onder de kap van het nieuwste model ligt een hybride aandrijflijn, maar die levert geen bijtellingsvoordeel meer op. Bovendien heeft de concurrentie inmiddels ook ontdekt dat dit segment behoorlijk winstgevend kan zijn, mits je de juiste snaar weet te raken. Ieder zichzelf respecterend merk heeft tegenwoordig een SUV van dit formaat in het gamma.
Toch heeft Toyota potentieel de kans gehad om joekelveel extra RAV-en te verkopen in Nederland. Dan gaat het echter niet over het model voor de Europese markt, maar om een speciaaltje voor de Noord-Amerikaanse markt. Tussen 2012 en 2014 ontstonden in Canada iets meer dan 2.400 units van de RAV4 EV, die in samenwerking met -jawel- Tesla ontwikkeld werd.
Dat laatste moet je eigenlijk zo uitleggen: Tesla leverde alles voor de aandrijflijn, Toyota voegde de koets, het chassis, de stoelen en de plastic onderdelen van het interieur toe. De accu, het oplaadsysteem, de omvormer, motor, versnellingsbak en bijbehorende software kwamen allemaal rechtstreeks uit de fabriek van Tesla in Fremont (voorheen uiteraard een Toyota/GM joint venture) en bestaan uit een soort mix van Model S en Tesla Roadster componenten.
De motor levert 154 pk, wat niet overbemeten lijkt voor een 1.830 Kg wegende SUV. Dankzij het insta-koppel van de elektromotor is de acceleratie naar 100 echter best prima; de verkoper claimt zeven seconden. De topsnelheid is daarentegen wel beperkt, want bij 160 kilometer per uur is de koek op. Helaas is dat niet het enige waaruit blijkt dat dit een EV is van een oudere generatie, want de actieradius is helaas meer Tesla Roadster dan Tesla Model S: volgens Trumps favoriete overheidsorgaan (de EPA) bedraagt deze slechts 166 kilometer. De NEDC of WLTP waarden zouden ongetwijfeld een stuk(je) hoger uitvallen, maar linksom of rechtsom houdt het hoe dan ook niet over.
Toch denkt de handige Harry Bart die de auto in Nederland wil verkopen een goede business case te hebben voor zijn product. Het ding komt als pure EV immers in aanmerking voor vier procent bijtelling. Bovendien is het een lel van een auto, met plenty ruimte voor een uit de kluiten gewassen Hollands gezin plus bijbehorende meuk in de kofferbak. In Amerika is alles namelijk groter, inclusief de RAV4. Kijk maar eens naar die beenruimte op de achterbank. De vraagprijs bedraagt 39.995 Euro. Of het daarmee een interessante optie is, laten we aan jullie oordeel over.
Dank Akad voor de tip!
Ideale auto voor de vrouw die haar plek weet.
*vlucht met verbrandingsmotor*
@stuurloos: achter het aanrecht dus
@sanderm3: zo komt ze in iedergeval niet verder als de supermarkt of je schoonmoeder.
@flutterby: mooi zo. Én de slaapkamer. Meer is niet nodig
Volgens kenteken een lagere prijs waarover bijtelling gaat dan je voor de aanschaf moet betalen. Bijzonder
@jpoers: Snap je zin niet?
@joost1234: moest m ook ff teruglezen. Klote Samsung bedenkt soms betere zinnen of woorden…. goed bij de kentekencheck is de nieuwprijs 28930. Daar wordt de bijtelling over bepaald. Nu aankoop is bijna 40000. Dus qua bijtelling niet meer dan een zoe zonder accu.
@jpoers: Dan moet je je telefoon opvoeden kerel :)
@dawwg: het is net als met een vrouw
@dawwg: vroegah, had men telefoons met een fatsoenlijk toetsenbord eronder niet zo’n gevoelloos typ ding op t scherm. Wordt oud denk ik.
Dan kies ik voor de Kia Niro EV, ook ruim genoeg en meer dan 400km range.
@kobus1967: hopelijk heb je geduld.
Deze kende ik nog niet!
https://www.youtube.com/watch?v=Qb7vg08zluQ
Meer range is te realiseren..
4% bijtelling gaat in voor 4 jaar vanaf 1e datum tenaamstelling. Aangezien laatste productie in 2014 was, geldt dit dus voor de meesten al niet meer. Klik-beet.
@dick1980: oh wacht, wordt natuurlijk gecorrigeerd naar geldend tarief: ook 4%. Dus je bent alsnog in 2021 de sjaak.
@dick1980: 60 maanden na datum eerste tenaamstelling, dus 5 jaar, maar ook in dat geval valt er niks meer te profiteren. Overigens adverteert de verkoper zelf ook met 4 procent. Kom je toch mooi van een koude kermis is thuis…
@dizono: hmm, het ligt iets genuanceerder, maar 4 procent is het alvast niet meer. 7 procent over de eerste 50.000 vn de nieuwwaarde en 22 procent over de rest. 7 procent omdat in 2019 de bijtellingskorting 18 procent is (22-18=4) maar in 2013 de bijtelling nog 25 procent bedroeg (25-18=7). Ingewikkeld weer…
@Dizono: is 4% nieuwwaarde tot 50.000 en 22 daarboven. Niet 7%. Deze is trouwens maar 29000. Tenminste dat zie ik bij de kentekencheck
@jpoers: correct, je valt ‘terug’ na 5 jaar naar het nu geldende tarief: toevallig voor deze auto tot 2021 ook nog 4%. En idd, vergissing van mijn kant: 60 maanden = 5 jaar vanaf datum 1e tenaamstelling
@dick1980: niet correct. Het is zoals @dizono aangeeft: basistarief minus 18% korting is in dit geval 7% bijtelling, want basistarief is 25%. Het basistarief ligt namelijk ‘eeuwigdurend’ vast op het voertuig op basis van de eerste registratie. De bijtellingskorting ligt voor 60 maanden vast en is daarna ieder moment conform de dan geldende regels.
@berrychello: weer wat geleerd, dank!
@jpoers: 7% als die niet nieuw is?
@dizono: exact wat dizono zegt. 7% bijtelling, want 25% (basistarief) – 18% korting (ivm uitstoot).
@dick1980: 5 jaar
@dick1980: auto komt uit oktober 2013 en de toen malige bijtelling geldt 5 jaar lang. Daarna krijg je de bijtellingkorting zoals die nu geldt tov het toen geldige standaardbijtellingspercentage. Dus in dit geval is de bijtelling 7%, aangezien ev’s nu een korting hebben van 18% (22 vs 4), maar in 2013 de standaardbijtelling 25% was. Dit is in ieder geval zoals ik het begrepen heb.
@alassad: nope, je wordt naar het nu geldende tarief gezet na 60 maanden. Dus 4%.
@dick1980: dick, waarom zo eigenwijs? Ben benieuwd naar jouw bron, want uit de informatie van de Belastingdienst blijkt dat je ongelijk hebt.
@berrychello: ah, je hebt helemaal gelijk. Weer wat geleerd. Why so offended?
@dick1980: het werd al een paar keer gemeld en ik erger me eraan dat zoiets zonder argumentatie/bewijs wordt tegengesproken. Het zit wat ingewikkeld in elkaar en voor m’n werk heb ik dat onlangs uitgezocht en in kaart gebracht. Het is relevant voor veel mensen (bijtelling van een plugin gaat na 60mnd dus ook naar 25%!) dus daarom vind ik het belangrijk dat duidelijk wordt hoe het nu echt in elkaar zit. En echt waar, ik heb me er zelfs speciaal voor geregistreerd hier.
Nu de kopregel van het artikel nog, maar dat is niet aan jou :)
@berrychello: omdenken: je ergernis heeft je dus ook iets goeds gebracht, namelijk je registratie hier! ;-) Goed dat je je inspant om zoiets volledig duidelijk te maken, trouwens. Daar hebben we allemaal wat mee. Voort het overige, laat je niet misleiden door het niveau van sommige reacties hier – er zijn mensen die openstaan voor feiten en een goed gesprek. Waarvan akte. ;-)
Voor die prijs koop je ook een gloed nieuwe Hyundai Kona electric toch? Waarom zou iemand dan in gods naam een 7 tot 5 jaar oude auto kopen met een substantieel mindere actieradius?
@thedrivingdutchman: levertijd? Ruimte?
@sanderp: zijn leasemaatschappijen met een voorraad. Fact.
Kun je zelf niet spec’en maar als je zo’n ding gaat rijden is dat niet je eerste interesse.
@bischero: die leasemaatschappijen vragen dan waarschijnlijk de hoofdprijs, want iedereen die ik spreek moet er gewoon op wachten.
Mooi trucje voor beenruimte creëren. Beide zetels naar voren schuiven en een foto maken van de achterbank. Vervolgens beide zetels naar achteren en een foto maken van de voorzetsels.
@momo: nooit geweten dat het zo werkt.
@rolov: Het was pas leuk met het verkopen van mijn mazda. Daar kon de achterbank ook nog van heen en weer. Ik bleef maar schuiven bij het maken van de foto’s!
@rolov: ik moest lachen ?
@jaapiyo: Je vergeet te vermelden dat Toyota al een RAV4 EV had voor Tesla namelijk van 1997 tot 2003.
Daarvan zijn er 20 jaar later blijkbaar nog 500 in gebruik. Netjes.
Als fanboy van beide merken vind ik het jammer dat ze zijn gestopt met samenwerking en dat Toyota niet meer met EVs doet, ze kunnen het namelijk prima.
@fanboy: misschien doen ze nog een samenwerking vanwege de sterke accu’s. En misschien in de toekomst een elektrische Prius. Maar dan wel met genoeg range.
@fanboy: ik kwam ‘m idd tegen bij het schrijven van het artikel, maar ja dat spul is wel heel achterhaald inmiddels ?
@jaapiyo: Zeker achterhaald idd, maar wel heel grappig dat het rijbereik ongeveer hetzelfde was :)
Wel van historisch belang, net als die van GM rond zelfde tijd.
Maar deze Rav4 is ook zeer belangrijk. Niet de auto zelf, maar de samenwerking die er toen was tussen de merken. Waardoor Tesla ook zijn eerste fabriek kreeg, een oude fabriek van Toyota. En wat uitwisseling van techniek.
gigantische beenruimte.
gigantische prijs.
zero range…
Nou is het een Toyota, dus er gaat vast niet zoveel stuk…
Maar als onverhoopt wel iets stuk gaat dan lijkt het me ineens stukken minder leuk dat het het enige exemplaar is in Europa. Of zou het dan ook vandaag besteld morgen in huis zijn voor vervangende onderdelen?
@moveyourmind: wat zit er daadwerkelijk op dat stuk kan van Toyota…Vwb de Tesla onderdelen; dat is bij hun reguliere modellen al dramatisch geregeld (sorry fanb0iZ, gewoon de feiten) dus dat zal bij deze niet anders (lees: nog erger) zijn.
@jaapiyo: ach dr crashed ook weleens een tesla, prima om aan onderdelen te komen die gewoonweg prima OK zijn en aangezien Tesla zich niet met deze auto kan bemoeien qua “wij servicen je auto niet omdat dr geen nieuwe tesla parts gebruikt zijn”-gejank.
@dakarbemo: nou daar vergis je je lelijk in. Leasemaatschappijen sparen kosten noch moeite maar slagen er zelden in de onderdelen te bemachtigen. Met een maandenlange huur inzet als gevolg.
@bischero: Denk niet dat leasemaatschappijen 2e hands onderdelen accepteren of überhaupt weten dat dr onderdelen te vissen zijn uit dode Model S-jes? Tis nogal een zeldzaamheid dus gebrek aan kennis zou me ook niet verbazen.
gemiste kans om hem niet REV4 te noemen