Porsche en Audi weggeblazen door Tesla’s techniek

Auteur: , 107 Reacties

Oké, even achter de oren krabben en her-evalueren...

RS6

Terwijl de Muskias bezig is met een bliksembezoek aan Europa, blijft Elons bedrijf hét hete onderwerp in de wondere wereld van de auto’s. Tesla kent grote voorstanders en diehard tegenstanders, maar wat alle kampen verenigt, is de wil om te weten wat de toekomst in petto heeft voor het bedrijf. Wordt het werelddominantie, of gaat het merk uiteindelijk toch gewoon ten onder in de strijd tegen ‘de grote jongens’? In mijn ogen komt die vraag uiteindelijk neer op de vraag of Tesla de traditionele skills van het auto’s bouwen kan leren, voordat de gevestigde orde bij Panasonic aanklopt hun eigen elektro-swag onder de knie heeft.

Toegegeven, ik had zelf ingeschat dat Ford, GM, Volkswagen en Toyota inmiddels al lang en breed het kunstje van Tesla onder de knie zouden hebben. Maar kennelijk zijn de aandrijflijnen van Tesla’s toch echt wel behoorlijk uitgenast. De rest bijt zich voorlopig min of meer stuk op de actieradius en power die Tesla klanten kan aanbieden. Daarnaast weet het bedrijf dit ook nog eens te realiseren met een relatief zacht kostenplaatje, zo blijkt uit een bericht in Manager Magazin (betaalmuur) over Bram Schot en de stand van zaken bij Audi.

Toen Audi en Porsche namelijk een Model 3 lieten aanrukken om die helemaal de moeder te reverse engineeren, kwam men er naar verluidt achter dat Tesla veel verder was met haar EV’s dan gedacht. Het bericht claimt dat de Duitsers tot de conclusie kwamen dat hun eigen PPE-platform (Premium Platform Electric), dat op de planning staat voor 2020-2021, in verhouding zo’n 3.000 Euro te duur zou worden om te maken. Voor Porsche zou dat nog te overzien zijn, voor Audi echter niet. Hierdoor denkt men naar verluidt zelfs aan het uitstellen van de introductie van het nieuwe platform.

In de tussentijd moet het e-tron platform (rijtest), op basis waarvan nog een paar nieuwe modellen zullen verschijnen, de honeurs waarnemen. Maar ook dit is geen onverdeeld succes. De verkoopaantallen blijven achter bij de verwachtingen en kennelijk is zelfs de hoop al opgegeven dat Audi de twee miljard die het in de ontwikkeling gestopt heeft nog kan terugverdienen. Kortom, de stroggel is echt. Als Tesla nou eens gewoon wat mensen inhuurt om plaatwerkdelen recht op te hangen

Image-Credit: Audi C6 RS6 MTM bij een Supercharging Station via autojunk



107 reacties

Auw die komt aan en dan hebben ze Kia en Hyundai ook nog die ver voorliggen.
@kobus1967: en Jaguar niet te vergeten….
@launchcontrol: lol
@detroitv8: specs van de Audi e-tron zijn slechter dan van de Jaguar….
@launchcontrol: qua range valt de Jaguar nog niet mee, qua afwerking wel natuurlijk.
Die RS6 zal wel van Lincoln geweest zijn.
@aschja: het is een echte rs6 check kent 18 khj 9. Dit is een photoshop met dikke kabel whahahahaahhaa
@elemento:

Nepper maat ..
Je bent er flink ingetrapt ..
@lincoln: Off topic; Raak je in paniek als je geen spatie puntje puntje hebt gedaan en op versturw
@mopar70: *versturen hebt gedrukt
@mopar70:

Rustig maar knul ..
Nergens voor nodig om te stotteren als je mij iets wil vragen zonder vraagteken ..
Geen paniek ..
@lincoln: Gelukkig. Geen paniek. Fijn dat de medicatie werkt! Grtz, Knul.
Jammer dat zo’n artikel niet kan eindigen zonder een sneer uit te delen, maar goed…
@simonmc: misschien kan Audi @Jaapiyo inhuren om Tesla verder te bashen?
@SimonMc: Tja, daarmee laat de schrijver wel zijn onbevooroordeeldheid varen. Maar @jaapiyo mag blijven… hij heeft weinig op met dat elektro gedoe net als ik haha.
@simonmc: fair and balanced toch…
@SimonMc: Ja, beetje jammer. Maar van mij kwam gisteren zijn model 3 showen. En moet zeggen ten opzichte van zijn eerdere model s zit deze wel heel netjes in elkaar. Oké dat alle bediening via 1 scherm of telefoon gaat is even wennen. Al zitten er een paar shortcuts op die eenvoudig een goed werken.
Oe! Audi en Porsche moeten snel een nieuwe bash-campagne beginnen! Money no object!
Dat zal Tesla leren!
En anders kunnen ze altijd nog bogen leading te zijn in de sluitnaden-porno en zachte kunststoffen fetisj!
@jeroenwz: Dat kunnen de reaguurders van AB vast voor ze doen ..
@jeroenwz: HAHA. I love it
Wat ik vernomen heb is dat het technisch niet een probleem is voor de andere merken om een Tesla te maken maar dat ze bang zijn voor reputatieschade. In tegenstelling tot Tesla heb de andere fabrikanten namelijk wel een reputatie en imago te verliezen.

Ze willen dus alleen kwalitatief goed gebouwde auto’s maken met accupakket wat de auto niet zo extreem zwaar maakt als een Tesla met daarin software die meer is dan een Beta versie.

Wellicht een te conservatieve instelling maar toch denk ik dat de oude garde uiteindelijk Tesla weer uit de markt zal drukken.
@cupsport: eerste deel van jouw reactie zou een prachtig commercieel ‘goedpraat verhaal’ van Audi en Porsche kunnen
@cupsport:

Jaaaaaaa .. tuurlijk ..
@cupsport: dat is met de Etron dan zeker niet echt gelukt? Weegt met z’n 90 kWh batterij hetzelfde als een Model X (segment groter) met 100 kWh accu én onnodig zware falconwing doors.

De Etron is wel bijzonder stil en daar verdiend Audi een pluim mee.
@flutterby: Precies haha
@cupsport: Wat een onzin. De Duitse 3 zijn gewoon veel te laat begonnen aan serieuze EV’s omdat ze niet konden geloven dat de wereld aan het veranderen was. De wet van de remmende voorsprong.
@cazzo046: Om last te hebben van de wet van de remmende voorsprong moet er wel eerst een voorsprong zijn natuurlijk ….
@frank2b: die voorsprong heet ‘snellaadnetwerk’ of ‘batterij-techniek’, pick one, anyone.
@dick1980: Hebben de Duitse drie dat dan?
@frank2b: laad (pun intended) eens een kaartje zien van het wereldwijde laadnetwerk van de Duitse 3 dan.
@garp: Dat is er niet.
@frank2b: my point exactly.
@dick1980: moet niet gekker worden. Een internetdiscussie en men is het met elkaar eens hehehe.
@cazzo046: BMW, Mercedes en VAG waren helemaal niet te laat. BMW heeft na de pilot met de elektrische 1 serie de fout gemaakt om er een alternatief submerk van te maken.

Volkswagen heeft al een tijdje de e-UP en e-Golf in de brochure staan en zijn prima eerste generatie EVs. Ze zijn alleen te laten met promoten en opschalen.

En Daimler had nooit afscheid moeten nemen van de samenwerking met en aandeel in Tesla ten tijde van de elektrische B klasse.

Maar ja, achteraf is makkelijk praten. Feit is wel dat Tesla het niet had gered als er eind 2017 begin 2018 concurrentie was geweest.
@flutterby: ze zijn wel degelijk (te) laat. Het gaat niet zozeer over de techniek an sich, maar over de prijs waarmee je het in een auto kan inbouwen. Een van de duurste componenten daarbij is de batterij, en dat verhaal heeft Tesla nu eenmaal heel veel beter voor elkaar dan de Duitse fabrikanten.
@BaRa: dat is waar. Ik bedoelde alleen dat ze niet te laat op de boot gesprongen zijn. Alleen wel op de verkeerde, langzame boot.
@cupsport: feitelijk gezien zou Yolanthe hier prima bij mij op schoot kunnen zitten, waar het niet dat ik toch even moet oppassen wat mijn omgeving hier van denkt – vrouw van voetballer, b-presentatrice. Met dat in het achterhoofd kan ik die sportschool en carriere lekker laten voor wat het is, ik bestel nog een pizza en trek er 1 open. Maar let wel, het had gekund he!
@cupsport:
Audi E-tron, gewicht: 2500kg.
U zei?
@cupsport:
De Duitse merken hebben niets te verliezen. Ze hebben immers al keihard verloren. In hun arrogantie dachten ze tot in lengte van dagen matige diesels te kunnen produceren. En nu krijgen ze het “kunstje” van EV niet onder de knie. Het enige wat we van VAG zien zijn verhaaltjes over hoe geweldig hun EV’s zullen worden en hoe ze Tesla gaan verpletteren. Maar praatjes vullen geen gaatjes. Ze kunnen het domweg niet.
@cupsport:oude garde over oude garde…
Toyota zou veel verder kunnen zijn, als ze daarvoor gekozen zouden hebben. Ze hebben natuurlijk volledig ingezet op Full Hybrid. Gaat wel veranderen overigens, de ruzie tussen Panasonic, Tesla en Toyota is opgelost sinds een week of 2. Tesla wilde enige klant van Pana blijven, is over per 22 januari jl. Toyota heeft altijd gezegd te wachten op de volgende stap, en heeft daar al veel in R&D gestoken: solid state accu techniek. Dat moet nu snel kunnen gebeuren met de gecombineerde Jap Force erachter
@svenska_aeroplan_ab: Dat Toyota wacht kan ik goed begrijpen. Toyota is een bedrijf dat altijd naar de lange termijn kijkt.

Er zijn nu al leverings problemen met de accu’s waardoor Kia en Hyundai leverings problemen hebben. Met de solid state accu tech zouden ze de grondstof problemen deels kunnen opvangen net als diverse andere problemen van de huidige accu tech.
Dus Mercedes-Benz, BMW en Audi zijn marktleiders, ze bouwen elke niche mogelijk maar vooral lompe landboten. Hun aandrijving is echter hopeloos achterhaald en ze kunnen niet mee met de technologische vooruitgang van hun concurrentie en naar de vraag van de klanten. Dit is letterlijk hoe de Amerikaanse autobouwers in elkaar gevallen zijn in de 70s. We zijn één oliecrisis verwijderd van hun faillissementen.
@shiva:

Wet van de remmende voorsprong ..
Daar zijn subsidies voor uitgevonden ..
@lincoln: benieuwd hoeveel Tesla’s verkocht zouden zijn zonder subsidies.
Tanks hebben grote tijd op Europa en Japan achtergelegen. In Amerika kwamen ze in de jaren 90 er pas achter dat er ook nog iets anders bestond als een 8 cilinder. Nu keren de rollen zich, the way hoe het gaat in het universum.
@tttijn:

Buffalo Electric Vehicle Company is al sinds 1915 out of business ..
Tanks = Yanks.
@tttijn: als = dan
Audi komt met een loodzware auto van maar liefst 2700kg en eigenlijk net iets te groot (het had wat kleiner gekund in deze tijd). Gevolg is een zeer matige actieradius. Gewoon niet goed genoeg.
En dan ook nog een idioot grote grille erop schroeven omdat elke Audi een grote bek moet hebben. Net als de eigenaar?…
De marketingmachine van Audi draait op volle toeren om de e-tron toch aan de man te brengen. Testritten worden enkel in warme oorden als Afrika en Dubai toegestaan. Op de (complete) testrit met cijfers van Bjørn Nyland in Noorwegen staat en ban tot eind februari.

Audi had het veel beter kunnen doen: lichte materialen en betere stroomlijn. Die grille eraf natuurlijk. Hoe bedenk je het ook.
Dit is geen “Vorsprung durch Technik”. Dit is nog steeds achterstand. 5 tot 7 jaar nadat Tesla op de markt komt. En dat is jammer. Want Tesla heeft wel batterijtechniek, maar kan de auto’s nog steeds niet netjes afgewerkt in elkaar schroeven.
@kroon: Je kan zeggen van de Etron wat je wilt, maar het verbruik maken ze goed met snelladen met 150 KW van 10 tot 80%! Verder kan die thuis ook alle drie de fases benutten en na een nachtje slapen zit de batterij weer vol. Daar kan Jaguar en Mercedes nog iets van leren.
Whahahahahah kent audi is 18 khj9. Dit is.een echte rs6. Welke gek maakt een photoshop foto met elektriciteit kabel
@elemento: zo parkeer ik ook altijd op de elektro-plekken, stekker in de achterbak en faken dat het elektrokar is ;)
@pcooperworks: ik zal voorkant van mn auto maken… alleen men ziet of het aan staat of niet. Ook al heb je kabel aangesloten je krijgt toch een boet3
@elemento: Denk eerder dat die kabel tussen het audi logo en de kentekenplaathouder is geklemd voor even een leuk kiekje te maken
Tsja. Een hoop mensen hebben meningen, maar die voorsprong in techniek wordt door velen onderschat. Bloomberg zette recent een paar specialisten op een tear down, zie https://youtu.be/Lj1a8rdX6DU @2:34. Die winden er geen doekjes omheen: accu en motoren zijn ongeëvenaard.
Vreemd. Volgens mij had de Muskiajas in de beginjaren van Tesla alle info over zijn e-techniek vrijelijk gepubliceerd zodat iedereen een goede elektrische auto kan bouwen.

Iedereen, behalve de Duitsers kennelijk?
@frank2b: Klopt. Ze hebben toch gekozen voor andere technieken en het zelf te doen.
Verschil tussen iets perse wel willen en eigenlijk niet willen. Tesla wilde heel graag elektrische auto’s maken. VAG zou het liefst géén elektrische auto’s maken maar moet wel omdat ze nu een groeiende markt aan het verliezen zijn. Tesla lijkt op dit moment de enige producent te zijn die in staat is om, in de nabije toekomst, een elektrische auto te maken die minder dan 50 k kost (4% bijtelling) en een goede actieradius heeft (400km). Okay, samen met Huyundai Kona dan. VAG blijft teveel op 2 gedachten hinken.
@pomoek: mogelijk een goed punt.
@pomoek: onder dwang en druk veranderen is nooit leuk. Uit het veilige comfortabele midden geforceerd worden om te veranderen en de aandeelhouders te vertellen dat er HEEL veel productielijnen en fabrieken afgeschreven moeten worden, deals met toeleveranciers opbreken en er dient een bult geld moet gestopt worden in innovatie. Doe het maar eens. Dit resulteert in lange afbouwstrategieen. Die rem heeft Tesla amper doordat hun wil en doel is om electische innovatie te doen. Ik ben wel van mening dat VAG geluk heeft met dieselgate – ze zijn daardoor uit hun comfortzone gedwongen en moeten met een meesterzet komen om de boel weer vlot te trekken, ev biedt ze dat perspectief en speelveld, en doordat ze de reputatie en interne klap recentelijk al gehad hebben in de vorm van dieselgate – zal iedereen graag meedoen aan de transitie. Ik ben totaal geen VAG fan, maar de ev ontwikkelingen die ik zie – zien er gedegen en redelijk compromisloos uit.
@bmohnee: dat dacht ik ook altijd, dat VAG er wel zou komen als ze de schouders er onder zetten enz., maar uit het artikel hierboven blijkt eigenlijk het tegenovergestelde. Ze liggen mijlenver achter op Tesla.
@pomoek: als ze de ID-Buzz een fatsoenlijke range en prijs geven word dat denk ik de grootste verkoopklapper in jaren voor VW.
@kobus1967: 2022 baby.
@pomoek: en Kia maar dat is eigenlijk ook Hyundai.
Een bedrijf dat zich volledig focust op 1 aandrijflijn in 1 model is natuurlijk heel wat anders dan een bedrijf dat meer dan 20 modellen heeft en meer dan 50 aandrijflijnen. Ok Tesla heeft nu 2 modellen erbij, maar het blijft in principe bij 1 en dezelfde soort aandrijflijn. Het investeren van Audi in 1 nieuwe blok voor de hele modellenreeks, kost meer dan dat Tesla in totaliteit heeft geïnvesteerd. Als je daarnaast ook bedenkt dat Audi relatief laaf ja begonnen met het ontwikkelen van een elektrische aandrijflijn, is het niet meer dan logisch dat ze achter lopen.
@jeanclaude: Misschien moet en gaan de gerenomeerde autobedrijven daar dan eens iets aan doen. Keep it simpel en focus op je kwaliteit, innovatie en techniek ipv 100.000 verschillende configuratie mogelijkheden aan te bieden wat het hele productieproces en alles daar omheen onnodig complex maakt.
@evdw: helemaal mee eens.
@evdw: bijna al de eerste auto’s waren elektrisch, niet erg innovatief dus, eerder vintage.
@johnwaters: Wat is je punt precies? Volgens mij zeg ik nergens dat de huidige elektrische auto’s een innovatie zijn.
@evdw: mijn punt is dat EV’s en Tesla vooral veel te veel verheerlijkt worden. Tesla is duur, slecht afgewerkt en niet innovatief. De lokale AB kwijlers krijgen er enkel een spontane erectie van omdat ze verblind zijn door de acceleratiecijfers van een auto die ze zelf meestal niet kunnen betalen. En over het milieuaspect zullen we maar helemaal zwijgen. In een promotiefilmpje over een veldwegeltje rijden tussen de windmolens maakt nog geen milieuvriendelijk auto.
@johnwaters: Oke nou ja je punt heeft dan helemaal niets met mijn eerdere opmerking te maken dus ik snap niet dat je dat dan als reactie op mijn post geeft.
Waarschijnlijk wil je gewoon weer erg graag ff zeiken op Tesla, leef je vooral lekker uit zou ik zeggen.
@evdw: tot genoegen
@johnwaters: Tesla te duur ? Er staat nou net in dit artikel dat ze de model 3 probeerde na te maken maar dat ze 3000 euro duurder uitkwamen.
@jeanclaude:

Jaaaaaa tuurlijk ..
@lincoln: jaaaaa tuurlijk wat?
@jeanclaude:

Hoeveel platforms heeft VAG nu eigenlijk ??
@lincoln: ik heb het nergens over platformen in mijn verhaal. Ik ben het inderdaad met je eens als je bedoelt dat heel veel auto’s op hetzelfde platform staan bij Audi. Neemt niet weg dat er erg veel verschillende configuratie mogelijkheden zijn, waar tientallen jaren aan investeringen en technologieën inzitten. Ik hoop dat je het met me eens zal zijn, dat als Audi vanaf nu alles wat ze hebben qua budget en technologie investeren in elektrische auto’s en aandrijflijnen, het binnenkort toch in de buurt komt van Tesla?
@jeanclaude: Tesla heeft al drie verschillende platformen, dan tel ik verschillende accu soorten en elektromotoren als verschillende platformen.

De gevestigde orde lukt het niet eens om 1 platform zo goed te krijgen.
http://www.faqt.nl/recent/elektrische-auto-juist-zeer-vervuilend/
@e36m3gt: Lekker onderzoek, er wordt niets vergeleken alleen maar aangegeven dat het produceren en rijden met een EV milieu belastend is. Uiteraard is dat milieu belastend, open deur.
Hier heb je meer aan:
https://blog.widodh.nl/2014/11/een-ev-is-schoner-dan-een-ice/
Maar is Tesla ook leverancier van alles wat de andere marktleiders leveren? Vullen zij alle niches?
Allemaal leuk, maar Tesla kan niet bouwen wat al de rest wél kan bouwen.
@johnwaters: en de rest nog niet wat tesla kan – mooi potje touwtrekken – wie gaat gelijk aan zijn kant krijgen. De wereld er omheen is niet statisch…marktvraag en sentiment is ook aan verandering onderhevig.
@bmohnee: ik zal dezelfde reactie geven als er destijds gegeven werd bij de eerste Chinese auto’s “het zijn merken zonder historie”. Tesla is een merk zonder historie, en een trend, en een hype.
@johnwaters: als alles historie moest hebben voor het wat kan betekenen zou iets per definitie nooit kunnen bestaan.
@bmohnee: behalve als het over Alfa-Romeo, Porsche en Ferrari gaat.
@johnwaters: Maak jij je druk over de “historie” van je in Polen/Tsjechië/Turkije gebouwde auto… ?
@esprit_de_flandre: ik vind dat iemand voor joker staat als hij met zijn schijtdure Mercedes denkt dat hij “premium Duits” rijdt en dat zijn auto een Goulash Mercedes is gebouwd in Hongarije en met een Renault motor ronddrijdt.
@johnwaters: Welke Chinese auto’s zijn er verkocht die 140.000 euro waren en met zulke prestaties en innovaties ? Vertel …
@robusa: geen enkele, een beetje autokenner stelt zulke vragen niet.
@johnwaters: Oftewel jouw vergelijking sloeg idd nergens op dank u.
@robusa: Jij had het over auto’s van 140.000 Euro. Ik hoef geen verantwoording af te leggen voor jouw woorden.
Stroggel is geen woord, ook niet ‘in de straat’; het is struggle of gewoon strijd.
@dawwg: AB-schrijvers durven zich wel eens vergrijpen aan taalinnovatie…
@johnwaters: Tesla wil niet bouwen wat de anderen bouwen. En de anderen bouwen nog steeds inferieure elektro voertuigen. Die Audi verbruikt bijna 2 keer zoveel stroom per km als de Model S… Lachwekkend of diep triest you tell me.
Dat Tesla’s niet al te deftig gebouwd zijn is van weinig belang. Panelgaps en dergelijke los je op door de juiste mensen aan te werven. En daarvan zijn er vast genoeg die de stap van Ford of GM naar Tesla willen maken…
@esprit_de_flandre: dus, je betaalt 75.000 Euro voor een scheef in elkaar geschroefde auto en je vindt dat niet belangrijk. Ooit zal Tesla dit oplossen. Je moet er écht in geloven, het blijft een religie.
@johnwaters: blijven Amerikanen, ze hebben minder met klinisch perfecte afwerking. Kan je wel vertellen dat het qua piepjes en kraakjes perfect in elkaar steekt.

Het is ook geen auto met iDrive/MMI/Comand. Maar een computer met wielen. Die ook nog zelf kan rijden.
@johnwaters: Heeft niets met geloven of religie te maken.

Het scheef in elkaar geschroefd zijn is niet onbelangrijk, maar is van weinig belang voor de toekomst van het bedrijf.

Tesla wil overleven, dus gaan ze de bestaande problemen moeten aanpakken. En die zijn makkelijk op te lossen, want het zijn vooral simpele, “ouderwetse” productieproblemen. Er zijn meer dan genoeg ervaren mensen te vinden die dat kunnen oplossen.

De nieuwerwetse problemen die VW en dergelijke hebben daarentegen, dat is veel moeilijker. Ondertussen zitten ze al jaren te beloven. En iedereen denkt: “Tja, met hun ingenieurs, budget en productiekwaliteit, dat wordt een topproduct en zal Tesla van de kaart vegen.”

Met de bouwkwaliteit zal het wel snor zitten, maar technisch blijkt het allemaal zo fantastisch niet te zijn. Ik ben benieuwd hoeveel ze er verkocht krijgen met die prijs…
@esprit_de_flandre: Eens en wat is een panelgap waard als je de meeste (exoten ook) auto’s zoek rijd ?
@RobUSA: serieus? Je betaald een ton voor een auto en dan maakt niet uit hoe hij in elkaar is geschroefd? Als hij maar sneller optrekt..?
@fouadski: Ja serieus want panelgab is voor mij niet belangrijk en heeft meer met correct afstellen te maken dan met in elkaar schroeven want de Tesla’s hebben inmiddels al bewezen dat ze zeer goed in elkaar geschroefd zijn met 500.000 + kilometers op hun teller en still going strong, vandaar dus.
Trouwens Ferrari’s die een veelvoud kosten die spontaan in de brand vliegen daar zou ik meer zorgen over maken dan een panelgap.
Laatst nog een Tesla Model S Lang’s zien komen die 350.000 mijl had gereden. Originele accu’s, originele aandrijflijn, alleen maar slijtdelen en normaal onderhoud… Dat zie ik Audi niet redden met ice of elektro motor.
@w0o0dy: dat weet je nog niet zeker (speculatie), probeer ’t eens met aandelen.
Lees ik hier nou een positief stukje over Tesla? Pleurt bijna van m’n stoel..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).