Deze vier nieuwe auto’s scoren vijf sterren bij crashtest

Auteur: , 26 Reacties

Daarvoor moet je bij twee van de vier auto's overigens wel wat dieper in de buidel tasten.

Renault Scenic is stuk

EuroNCAP heeft weer heel wat gloednieuwe auto’s tegen de muur gezet, zodat jullie weten in welk stuk blik jullie het veiligst zitten. In totaal werden zes auto’s getest: de nieuwe Renault Scenic, de Subaru Levorg, de Toyota Hilux en de Kia Niro (rijtest). Dat zijn toch vier auto’s? Klopt, maar zowel de Hilux als de Niro zijn getest in standaarduitvoering als ook met optionele veiligheidsvoorzieningen.

Wie lijf en leden lief heeft, bestelt deze veiligheidsvoorzieningen, want de meerwaarde wordt goed duidelijk aan de hand van deze botsproeven. De standaard Niro scoort vier sterren, terwijl de Hilux niet eens verder komt dan drie magere sterretjes. En dat terwijl de auto’s met de optionele veiligheidsvoorzieningen beide goed zijn voor de maximale score van vijf sterren.

Dat geldt ook voor de nieuwe Renault Scenic (zowel de vijf- als zevenzitter) en de Subaru Levorg. Bij deze auto’s kun je ook met een gerust hart in de absolute instapversies stappen, aangezien deze ook in standaardtrim goed zijn voor de maximale score.



26 reacties

die hilux heeft dan toch wel een behoorlijke veiligheids optie lijst, als we top gear geloven. horen deuren, een dak en een kreukelzone bij dat pakket?
Inkoppertje :
De Renault heeft vijf sterren omdat die toch niet start wegens elektronische problemen.

Eigenlijk wel knap van die Fransen, al een hele tijd maken ze veilige wagens, maar ze houden dat vooral vol om veilige wagens te blijven maken !
@desjonnies: correctie; Renault maakt auto’s naar NCAP-specificities om marketingtechnisch weer eea uit te melken.
5 NCAP-sterren en de veiligste is niet perse hetzelfde.
Bij de hilux is zeker een bullbar verwijderd voor voetgangerveiligheid. En een automatisch remsteem zodat je vlak voor een steile helling tot stilstand komt.
Je kan ook gewoon niet crashen.
@csx3000: Hoeft toch ook niet aan je zelf te liggen?
@jordydeknecht: Dat noem ik ontwijken.
@csx3000: Dat is op je fiets wel makkelijker inderdaad :)
Hoe zit dat met die testen? Zijn ze redelijk up-to-date of zijn het dezelfde testen van -ik zeg maar iets- 10 jaar geleden?
@misterdrogba: nr die testen zijn anders. Zo krijg je nu punten voor veiligheid systemen. En er is zijn testen bij gekomen. Voetganger, whiplash stoel test. En tegen een muur. Eerder hadden ze al een half overlap test, paal test en zij aanrijding.

En zijn ze strenger geworden nadat elke auto de 5 sterren haalde.
@arjontje: duidelijk, thanks!
@arjontje: behalve de landwind die van vloeipapier en chineeskarton
Zijn de regels strenger geworden? Het is toch al heel lang zo dat auto’s 5 sterren scoren?
@kilum: ja dat dacht ik dus ook al..
@kilum: de testen worden elke keer strenger. zo kan het zijn dat een auto die 5 jaar geleden 5 sterren haalde, nu maar 3 sterren haalt.
Een auto die in de fik vliegt en daarna onder hoogspanning staat hoeveel sterren krijgt die? Van mij – 5 .
@thomasthomas: misschien kun je je telefoon nog even draadloos laden. +1
Doe mij de Subaru maar
Welke opties zorgen voor meer sterren bij de test?
@allesmetturbo: geen vrouwen achter het stuur
Ben persoonlijk een groot fan van de Subaru Levorg een van de mooiste stations, maar ik kijk er niet van op klasse auto.
En de Giulia!
De auto’s in mijn jeugd hadden nog een doorlopende voorbank en een versnellinpook (meestal 3bak) bij het stuur. Duwden ze in Zweden auto’s in het ravijn om kreukelzones te testen. Net voordat ik begon te lessen, werden gordel verplicht te dragen, eerst heupgordels zoals in vliegtuigen, later 3 punts gordels, en dan kwamen de rolgordels eindelijk. De versteviging balk in de deur werd uitgevonden. Er kwam een apk keuring zo ommerdebij 1980, mercedes bouwde de eerste airbag in het stuur, en later werd het handschoenvak vervangen door een passagier airbag. Ziedaar dat het van een zekere dood, naar gewond(Koos Alberts), naar levend uit het wrak komen pas van de laatste jaren is. Laatst een noodstop met mijn Suzuki Baleno uit 1997 met abs, en met al mijn andere vroegere auto’s zeker een botsing, maar door de abs toch alleen geschrokken maar niets geraakt. En zo gaat het verder.
Ben best wel benieuwd of EuroNCAP ook de small overlap crash test (zoals het IIHS uit Amerika) doet. Ik heb filmpjes gezien van 5 sterren (normale crashtest) auto’s die bij die crashtest opeens dodelijk bleken te zijn.
@biohazardracer: net als emissie software speciaal geschreven wordt voor de testomstandigheden, worden carrosserieën ontworpen om te presteren bij de Europese test of de VS test. Zo kan het gebeuren dat een auto 4 sterren NCAP heeft en “best in class” in de VS is: gewoon andere eisen met de belangrijkste markt in het achterhoofd. (De FIAT 500S -tenminste, ik geloof dat dat hok zo heet-, heeft veel Europese sterren, maar kwam als doodskist uit de VS test)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).