Deze Volkswagen Lupo heeft 230 pk

Auteur: , 40 Reacties
Dikke Lupo

Voor als een Volkswagen up! GTI niet genoeg is.

Gisteren publiceerden we de rijtest met de nieuwe up! GTI met 115 pk. Een leuke auto, ondanks het ‘geringe’ vermogen, maar er zijn mensen die geen genoeg nemen met ‘leuk’ en die liever voor ‘spectaculair’ gaan. En zo komen we vanochtend uit bij dit staaltje huisvlijt. We hebben hier te maken met een Volkswagen Lupo voorzien van een motorblok uit een eerste generatie Audi TT. Deze 1.8 turbo had oorspronkelijk 180 pk (ook op kenteken) maar volgens de verkoper van de Lupo is dat aangepast naar ongeveer 230 pk dankzij het aanpassen van het motormanagement en de inlaat. Geen paniek! Hij is nog rustig te rijden hoor mensen, want hij heeft zes versnellingen.

Lupo 1.8T
Lupo 1.8T
Los van de motorpret is er ook esthetisch het één en ander aangepast. Zoek de tankdop! Juist, die ga je niet vinden tenzij je het rechter achterlicht wegklapt. Verder zijn de knipperlichten verhuisd naar de koplampunits en zijn de handgrepen, dakgoten, het derde remlicht en de deursloten allemaal foetsie. Dat noemen ze ‘cleanen’ in tuningland. De wielkasten zijn overigens maximaal gerold om plaats te bieden aan de 9j Brock B5 velgen. De kleur is bruin met goud en metallic.

In het interieur twee stoelen die per stuk al meer kosten dan sommige tweedehands Lupo’s: elke Cobra Misano met Nappa-leder en gespoten achterkant kost namelijk €1200. Ook is er een halve kooi geïnstalleerd, zijn schroefgaatjes gecleand en is er een Gladen Audio stereo geïnstalleerd.

Hebben? De Lupo kost net zoveel als tien Cobra Misano’s’: €12.000 en hij is van jou. Da’s minder dan een beetje Lupo GTI doet tegenwoordig, dus grijp je kans!

Met dank aan @Bierbuik voor de tip!



40 reacties

Jammer van de verschrikkelijke voorkant. de rest kan ik wel waarderen.
Al had het ding 800 pk, wat een verschrikkelijk lelijk ding
Meh.. Ik vind deze toch een heel stuk netter gedaan.
@jochempie: Oh, werkt niet. Deze: https://goo.gl/HsB6jA
@jochempie: Zeker, wat een kanon! Maar jammer van de grote subwoofers achterin…
@viezefreddyw: Het lijkt wel een ziekte te zijn onder die gepimpte Lupo’s! De ziekte van Woofer.
@jochempie: Als ie nu VW Puppy had geheten, dan had ik die woofers nog gesnapt. Wolven blaffen helemaal niet. Wat een gekkies.
Dan nog liever naakt op mijn fiets door Amsterdam => wat ik al effectief gedaan heb….
@Volvo_440_turbo: zeker tijdens de gayparade?
@fouadski: nope, WNBR, er waren wel veel gays bij, dat wel…
Tuning van 2004/2005. Goh wat is mijn smaak toch verandert. Staat ook al verschrikkelijk lang te koop. Tuurlijk heeft het geld gekost om em zo te bouwen maar als die de helft krijgt mag die in zijn handen klappen.
@gloudertje: Hij kan beter gaan kijken wat de actuele oud ijzer prijs is, en dan in z’n handen klappen.
@rikus: Haha wilde niet te negatief zijn ;)

In onderdelen is het nog wel een paar duizend waard
Ik begrijp heel goed waarom er geen foto van de voorkant van deze auto bij het artikel geplaatst is. Doet gewoon pijn aan je ogen!
Tja, het blijft een Lupo. Niet dat er iets mis is met een Lupo. Heb er zelf ook vaak in gereden en het zijn best geinige karretjes. Ik zou alleen een andere auto uitzoeken om veel geld in te steken.
Geinig dat die motor er in ligt maar de rest had niet gehoeven.
In geen 12.000 jaar…
Serieus mooi gedaan, maar niks zo persoonlijk en smaak gebonden als “tuning”!
Gaaf ding. Ik kan dit soort projecten altijd wel waarderen. Iemand is zo autogek om zijn auto om te bouwen naar zijn eigen wens. Kan ik alleen maar toejuichen. Standaard is saai. Alleen die ICE vind ik een beetje overbodig. Een rolkooi en mega soundsystem is een beetje te veel van het goede. Verder een topauto. Die stoelen zijn gaaf, die motor is ijzersterk en het is een Lupo, dus niemand verwacht dat het een uiterst rappe dreumes is. Gezien de moeite, tijd en onderdelen die gebruikt zijn om dit te creëren valt 12 mille eigenlijk best mee, mits alles functioneert.
@willeme: Dit soort projecten zijn altijd gaaf. Vooral de Belgen konden er wat van. De scene is nu wat ingekakt, maar sites als Cleaned.be hadden een behoorlijke aanhang, met gave projecten. Tegenwoordig is het een setje wielen en airride en klaar is het “project”. Zelf ben ik geen “tuner”, maar ik kan het wel waarderen.
Wat leuk dat iemand dit doet, en wat een unieke auto!
Wist niet dat Audi ook een Lupo maakte..
Stond vorig jaar ook te koop maar toen voor 18.000. Wat ik jammer vind van dit project is dat de basis geen Lupo GTi is.
🤢
Als je ‘m het uiterlijk van een Lupo 3L mee zou geven is het wel grappig :)
Een gevalletje ik weet wat ik doe maar eigen veiligheid maakt niet uit.
Bij een aanrijding achter komen de gordels naar voren en zit je los in je stoel.
Bevestig deze op een plek nog voor de kooi, dan weet je zeker dat je strak in je stoel blijf zitten.
Ik werd best enthousiast, hier is aandacht aan besteed… tot ik een foto van de voorkant zag haha
Ideale plofkraak-auto. Waarbij zowel de kraak als de plof erna wat mij betreft voor de voorkant zouden moeten gelden.
Hoe raakt dat door de keuring?
@wimof: Nou, deze is herkeurd door het RDW waardoor de 180pk motor op kenteken staat (zie tekst). Dus kan ie ook gewoon voor de APK.
RIP ogen. Tering die voorkant.
Als het jasje normaal was gebleven was het zo veel beter.
Laat me raden. Johny en Debby hebben een kleine Kenji verwekt en moeten nu plaats voorzien voor een maxi-cosy.
Lekker blok, had ik ook jaren geleden in mijn A3 8L. Lekker veel koppel onderin en met chipje een feest. 200+ lijkt erg mooi op zo weinig gewicht, maar toch heb ik dit blok liever in een A3 8L (1100kg). Lijkt mij toch een stuk meer vertrouwen geven als je wilt trappen dan dit autootje op die kleine bandjes
Eigenaar doet hem weg omdat hij volwassen(er) is geworden hoop ik? Zonder grappen, duidelijk dat er een hoop tijd en kennis in is gegaan, vind het zelf echter totaal niet mooi. Zoveel vermogen op de voorwielen bij een lichte auto, ben wel benieuwd of er dan nog te spreken is over ‘wegligging’, of het puur stuiteren is.
@helpp:
Ik ken het verhaal van deze auto enigszins, de bouw was te volgen op het Lupo Forum, waar ik toentertijd ook veel te vinden was (reed zelf Arosa). De groene Lupo uit de bovenste foto was van de zoon van de eigenaar van deze Lupo. Dus de eigenaar was oud genoeg om volwassen te zijn.

Ik heb best respect voor het werk en dat iemand vol er voor gaat om zijn visie werkelijkheid te laten worden, maar persoonlijk zou het Audi-front niet hoeven en de wijze af afwerken binnen is ook iets over de top. Alles, maar dan ook alles moest glad en strak. Ieder naadje, ribbeltje, enz. moest glad.
230pk en trommelremmen achter…..
Of het nou mooi is of niet, het is een knap staaltje knutselwerk, ik kan de toewijding ( of ‘obsessiviteit’, zo u wil) waarmee dit autootje ge-/verbouwd is wel waarderen.
Welkom in 1995
#meeto

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).