• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

EV-rijders geven advies: koop vooral GEEN elektrische auto bij deze merken

Auteur: Bas Leesberg, gepost 5 augustus 2025 om 19:00 – 23 Reacties

Als het aan de ervaringsdeskundigen ligt kun je beter bij een Chinees merk shoppen.

Je auto is je trots, nietwaar? Die verdedig je in een discussie met man en macht. Ja, hij heeft zo zijn keerzijden, maar je blijft trots op hem. Toch zijn er ook automobilisten die niet bang zijn om toe te geven dat ze beter bij een andere fabrikant hadden moeten winkelen.

Om erachter te komen welke EV-rijders hun fabrikanten verraden, deed het Duitse Uscale onderzoek. 5.004 EV-rijders uit Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland kregen vragen over hun auto. De hoofdvraag: hoe tevreden ben je met je elektrische auto en zou je jouw auto aanraden aan een vriend of collega? Daar kwamen interessante resultaten uit voort.

Meer EV-rijders zijn tevreden

De onderzoekers zien dat Duitstaligen die in een elektrische auto rijden steeds blijer worden van hun auto. De reden hierachter is de groeiende kwaliteit van EV’s. De helft van de ondervraagden geeft aan dat hun auto in de zomer een actieradius van 400 kilometer of meer haalt. Vorig jaar bestond deze groep nog uit 38 procent van de geënquêteerden. Ook het opladen gaat vlugger: 75 procent van de elektrische auto’s ondersteunt nu DC-laden met minstens 150 kW tegenover 61 procent in 2024.

Er is ook een keerzijde. Vooral bij het opladen krijgen de autobezitters te maken met problemen. Een forse 73% van de EV-rijders geeft aan problemen te hebben ondervonden tijdens het opladen, zoals het niet starten, niet stoppen of onverwacht beëindigen van het proces. Ook problemen met apps in de auto, trage functionaliteit en reactietijden komt vrij vaak voor (46 procent). Da’s een aanzienlijk aantal respondenten, al was het er in 2024 nog 54 procent van de ondervraagden.

EV-rijders geven advies

Dan de vraag waar het allemaal om draait: welke EV-rijders zijn niet trots op het merk waar ze in rijden? De respondenten geven door middel van een cijfer aan wat ze vinden. Bij 10 smeken ze hun vrienden en collega’s om eenzelfde auto te kopen, bij 0 steken ze de figuurlijke brandende fakkels en hooivorken de lucht in.

De negatiefste uitspringers in de lijst zijn Stellantis-neefjes Opel en Peugeot. Meer dan de helft van de EV-rijders van deze merken geven een 6 of lager. Bij Opel is het zelfs zo erg dat maar 11 procent van de respondenten een 9 of 10 geeft (stemmers die een 7 of 8 gaven zijn uitgesloten). Ook Duitsers, Zwitsers en Oostenrijkers die in een MG rijden geven niet zo snel het advies om ook een Chinese EV te kopen die vindt dat ‘ie een Engelsman is.

Welke ervaringsdeskundigen zijn dan wel trots op het merk waarin hij rijdt? Helemaal bovenaan vinden we Xpeng. Volgens de onderzoekers ligt dit vooral aan de laadprestaties, actieradius en efficiëntie van de elektrische Xpengs. BMW i-rijders spreken zich positief uit over het Beierse merk en ook klanten van Porsche, Polestar en zelfs Tesla doen aan mond-tot-mondreclame.

Hang hier gerust zelf je conclusies aan. Als je dan toch bezig bent: in wat voor auto rijd jij en zou je het merk en model aanraden aan een vriend of collega?

Ook interessant!

  • Het is officieel: de EV is te duur
  • Duitsland wil jongeren in EV lokken met gratis geld
  • Elektrische auto in parkeergarage blijft discussiepunt
    Elektrische auto in parkeergarage blijft discussiepunt
  • Politici: EV's langer belastingkorting, benzineauto's hoger tarief

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

advies, Elektrisch, onderzoek

Vorig bericht: « Chinees automerk bedenkt zich en komt met dieselbeuker naar Europa
Volgend bericht: Dikke V8-sportsedan op Marktplaats heeft bijzonder lage kilometerstand »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    5 augustus 2025 om 19:13

    Alles van PSA met een grote boog omheen lopen, check.

    Login om te reageren
  2. ouwedibbes83 zegt

    5 augustus 2025 om 19:15

    Je legt de Net Promotor Score wel omslachtig uit. Ze kijken naar gebruikers die het echt aan zouden raden (9 of 10) en halen daar de personen die het afraden (6 of lager) vanaf om tot een vergelijkbare score te komen.

    Login om te reageren
    • verdebosco zegt

      5 augustus 2025 om 20:29

      De populatie per merk was ook interessant geweest. Want hoe populair is zo’n Xpeng in de DAS-landen?

      Login om te reageren
      • Barry zegt

        5 augustus 2025 om 21:40

        Lastig te zeggen, NPS werkt toch al slecht in Europa. Wanneer negen mensen Xpeng hebben beoordeeld en acht daarvan geven een 9 en één een 7 dan heb je de score hierboven al. Is dat representatief?

        In totaal zijn er 5.004 bevraagd maar er staat niets over het aantal per merk.

        Login om te reageren
        • DeWitteCondor zegt

          6 augustus 2025 om 00:34

          Ik denk dat mensen die een Xpeng kopen zich zo schamen dat ze maar doen alsof het een geweldige auto is.

          Login om te reageren
    • mashell zegt

      6 augustus 2025 om 06:29

      Maar krijg je wel een zinvolle conclusie als je de cijfers 7 en 8 die “gewoon goed” betekenen niet mee neemt? Nu neem je de klagers en de alles is hosanna mensen wel serieus maar de realisten niet.

      Login om te reageren
  3. JelmerS zegt

    5 augustus 2025 om 19:15

    Mini countryman SE EV (zelfde als een iX1) bevalt beter dan de vorige Tesla model 3 performance. Vooral accuraathrid over range en de autopilot functionaliteiten van de mini zijn veel beter voor elkaar. Ondanks dat het formaat de grens van een zeecontainer nadert is het toch razend knap dat de mini look en feel toch overduidelijk aanwezig is

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      6 augustus 2025 om 09:28

      Ik heb in allebei proefgereden (allebei de 313pk versie) en dan valt wel op hoeveel vrij spel Mini krijgt met hun invulling van het concept. Waar de iX1 een nette, degelijke auto is met sportieve randjes, is de Mini echt een kermis met rare schermen, hondjes in beeld en de meest vreemde geluiden als je hem op zijn staart trapt (de Mini, niet de hond).

      Ja de iX1 kan ook een ‘boost’ geluidje maken maar bij de Mini verwacht je bijna een 12-jarige jongen met een galm in zijn microfoon die zegt hoe gaaf de Turbo Polyp is :D

      https://www.youtube.com/watch?v=xb0-7XOYDxg

      Login om te reageren
  4. Hubert zegt

    5 augustus 2025 om 19:31

    Tot nu toe niets te klagen in mijn Mokka-e.
    En collega die er al een paar jaar in rondrijdt, heeft ook nog geen problemen ervaren.

    Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      6 augustus 2025 om 00:35

      Dan moet het wel een topauto zijn.

      Login om te reageren
      • Hubert zegt

        7 augustus 2025 om 12:50

        Als je van N=2 uitgaat, dan is het en top-auto

        Login om te reageren
    • Marco zegt

      9 augustus 2025 om 10:43

      Meningen verschillen… ik was zeer blij toen ik die Mokka ev mocht inleveren bij de dealer. Wat een hok is dat zeg. Geen opties te bekennen. Actieradius van een frikadel. Oplaadsnelheid van een tube tandpasta Ziet er wel leuk uit.
      Ik heb ook echt iedereen in mijn omgeving afgeraden om Opel EV te kopen.
      Desondanks veel fijne kilometers gewenst uiteraard.

      Login om te reageren
  5. verdebosco zegt

    5 augustus 2025 om 20:26

    Stellantis heeft grote uitdagingen. Rij ik nog even door in mijn allerbeste auto ooit, van Stellantis.
    Een uitdaging is om de Chinezen bij te benen. Al zal ik nooit in zo’n saaie Xpeng, BYD of Nio gaan rijden.

    Login om te reageren
  6. kas_par zegt

    5 augustus 2025 om 23:29

    heb zo’n 4,5 jaar de ID.3 gereden. Heerlijke auto en met name de self-driving mogelijkheden zijn fantastisch. De auto denkt in alles met je mee. Remt af, maakt snelheid, stuurt mee. En dat alles echt foutloos. Mis dat wel in mijn nieuwe auto. Bewust weer weggegaan bij Volkswagen omdat ze meer waarde hechten aan de meer traditionele Volkswagen rijders die geilen op nutteloze knopjes en klokjes. Rij nu de Kia EV3 een paar maanden. De eerste ruim 1000 km erop zitten. Rijdt erg fijn, goede range, laadt snel op. Stopcontact aan boord is een leuke extra (al doet ie het niet tijdens het laden helaas!), de assisted driving is wel beduidend minder dan bij Volkswagen, maar nog steeds zeer ruim voldoende en bovenal heel betrouwbaar. Zou beide auto’s een ieder zeker aanraden. ID.3 krijgt van mij een 9. De EV3 is nog te vroeg om te zeggen, maar zal ergens in diezelfde regionen uitkomen verwacht ik.

    Login om te reageren
  7. Onehp zegt

    6 augustus 2025 om 00:06

    Ik kan in ieder geval een testrit aanbevelen aan mensen die principieel niet tegen EV zijn, maar ze doorgaans veel te saai vinden om als ‘leuke’ auto te hebben.
    Mijn 4e EV, maar de Ioniq 5 N is de eerste die ook de rol van ‘de leuke auto van papa’ heeft genomen. En ‘papa’ vind het fantastisch want het is veruit de beste familieauto en rijdersauto die hij heeft gehad. De eerste omdat ie en heel ruim en redelijk comfortabel is én lekker kan doorjakkeren zonder dat tinitus mama bezwaar maakt, en de tweede gewoon omdat het een enorm leuke rijdersauto is na twee gelijktijdige blinde knopdrukken op het stuurwiel (L=custom1 + R=N e-shift), ondanks het gewicht die niet in de weg staat van rijplezier zoals eerst gedacht, stoort helemaal niet. Mis mijn benzineautootjes niet, want die bleven toch vaak thuis staan als we op stap waren…

    Login om te reageren
  8. audirs3 zegt

    6 augustus 2025 om 01:30

    Dit is wel heel simplistisch. Iemands visie van een EV is niet alleen merk maar ook model afhankelijk. Bijvoorbeeld een Q8 etron heeft weinig bereik en laad super traag, terwijl een A6 etron het tegenovergestelde is.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      6 augustus 2025 om 08:21

      Wat? Q8 e-tron heeft een prima bereik en laadt met de “kleine” batterij 150 kWh met een tafelberg laad curve en de grote accu laadt zelfs nog wat sneller. Alleen 800V wagens laden echt sneller. Bij snelladen gaat het niet om een hoog getal aan het begin maar aan de gemiddelde snelheid die je haalt (Yep Tesla dat truukje kennen we).

      Login om te reageren
      • audirs3 zegt

        7 augustus 2025 om 13:52

        @mashell Nou voor de facelift maar een WLTP bereik van 328km. 0-80% laden in 30 minuten. Dat is best wel behelpen. Een vriend van me heeft net zijn e-tron ingeruild voor een A6 etron, echt een verademing volgens hem. Rijbereik verdubbeld, laadsnelheid gehalveerd. Echt een game changer.

        Login om te reageren
  9. petroldrinker zegt

    6 augustus 2025 om 08:26

    Uhm, eigenaren worden steeds blijer naarmate ze er 1 bezitten? wat een indoctrinatie weer zeg. Wij nu aan onze 2e EV een nieuwe lease (want moest verplicht EV zijn helaas nogsteeds) maar deze is nog erger kwa bereik etc dan de vorige ondanks dat die 5jaar ouder was…. wat een farce zijn die EV’s toch

    Login om te reageren
    • petroldrinker zegt

      6 augustus 2025 om 08:28

      Grrrr, fix die edit knop nou is autoblog is pas 2 jaar ofzo niet werkend? toevoeging nog: Wat overigens ook niet helpt is dat de EV’s die wel interessant kunnen zijn niet verkocht worden hier (xiaomi YU7 had ons wel interessant geleken gezien we EV moeten als lease)

      Login om te reageren
    • RUBERG zegt

      6 augustus 2025 om 08:58

      Uitslagen van onderzoeken zijn ‘indoctrinatie’? Graag uitleg… Uw werkgever kiest kennelijk de verkeerde auto uit.

      Login om te reageren
    • ty5550 zegt

      6 augustus 2025 om 08:59

      Dan kies je toch echt de verkeerde ev’s. Net hetzelfde als dat men alle verbrandingsmotoren zou afkraken op basis van een rit met een a segmenter met 1 liter motor.

      Login om te reageren
  10. fanboy zegt

    6 augustus 2025 om 10:41

    Tja ik heb ook een elektrische Opel, maar ben er toch erg tevreden mee. Maar goed, dat was nog een General Motors auto.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North