
Minder dan 12.000 Euro betaal je voor dit stijlvolle slagschip met 7.0 liter V8 op Marktplaats. Je kan er alleen niet mee driften…
Dit keer geen dikke Duitser, knappe Italiaanse of hete Japanner van Marktplaats op je beeldscherm, maar een Vee Eight Motor uit de hoogtijdagen van Vee Eight Motors. Jawel we knagen een volvette burger weg en reizen af naar het Amerika van de good ol’ days. Daar vinden we deze Oldsmobile Toronado van 1967, vlak voor het Malaise Era dus.
Cubic Inches
Dat is te merken, want onder de kap vind je een V8 met een inhoud van 425 cubic inches, oftewel 7.0 liter. Deze levert een gezonde 385 pk. Hier nog geen verstikkende regulatie waardoor de motor geknepen moest worden. De auto heeft ook een hobbel-de-bobbel starre achteras. Dus je zou verwachten dat je elke bocht met rokende achterwielen en het stuur in de andere richting doorkomt. Doch niks is minder waar.

General Motors
Deze Olds was medio jaren ’60 namelijk de eerste(!) voorwielaangedreven auto sinds de Cord 812 uit de jaren ’30. Dat was dus sowieso bijzonder, maar extra bijzonder omdat het gevaarte op het General Motors ‘E Platform’ stond. Dit deelde de Toronado met de eveneens voorwielaangedreven Cadillac Eldorado, maar ook met de achterwielaangedreven Buick Riviera. Het was dus toen al een ‘multi-inzetbaar’ platform.
Hydramatic
Om kostenbesparing ging het in dit geval dus niet. De Rocket V8 werd ook gebruikt in andere modellen, net als de ‘Turbo Hydra-Matic’ automatische driebak. Het voordeel van de voorwielaangedreven layout, was vooral dat de cabine van de Toronado een volledig vlakke vloer had, zonder tunnel voor de cardanas. Daarnaast was het misschien ook wel gewoon ‘iets nieuws’.

Dubbele wishbones en speciale bandjes
Om alles in goede banen te leiden was de voorwielophanging hoogwaardig met dubbele wishbones. Tevens waren er speciale banden van Firestone speciaal voor dit model, met een stijvere wang aan de voorkant. Nu hebben we gisteren definitief vastgesteld dat FWD niet premium is. Maar om eerlijk te zijn zal het voor de Amerikaanse slagschepen uit die tijd, niet heel veel uitgemaakt hebben. Op de limiet had je altijd terminaal onderstuur. Het enige was dat de Toronado, zoals journalisten uit die tijd opmerkten, met geen geweld te provoceren was tot overstuur. Eigenlijk is een blik op de auto al genoeg om dat vast te stellen, met die gigantische neus.

Wij Europeanen hadden niks te lachen
Overigens kunnen we lachen om Amerikaanse slagschepen, maar de realiteit is wel dat deze auto voor Joe Blow in 7,5 seconden 100 reed, met ruimte en comfort voor iedereen aan boord. Moest je in Europa in die tijd maar eens om komen. Hier mocht Otto Normalverbraucher zich in zijn handjes knijpen met een Kevertje in die tijd. Tevens waren deze auto legendarisch voor hun betrouwbaarheid. Het waren de dagen dat Amerika nog ‘gewoon’ groots was, in plaats van weer groots gemaakt diende te worden. Zelfs de snobistische Europese autojournalisten van de ‘Europese auto van het jaar’ verkiezing, zetten de Toronado op plek drie. Ongekend voor een Amerikaan.

Luipaard
Dit exemplaar op Marktplaats is van binnen uitgerust met een stijlvol luipaardprintje. Het ding heeft volgens de verkoper wat krasjes hier en daar. Hier geldt het adagium ‘het rijdt en het schakelt’. Voor de prijs kan je een gokje wagen. De brandstofkosten zullen wel fors zijn, maar worden ietwat gemitigeerd door de obligate LPG-installatie. Koop dan?





Ze zijn om te bouwen naar rwd. Jay Leno heeft er 1 met een beer van een motor. Model vind ik erg mooi.
Als je maar genoeg geld (zeg maar, zoveel als Jay Leno) hebt is alles om te bouwen van voor-naar achterwielaandrijving. En ja, ik weet het, multi-use platform maar die van Leno is wel wat verder aangepakt.
Je hoeft em ook geen 1200pk motor te geven. De rwd swap is relatief eenvoudig.
Aanvulling: eerste Yank met FWD sinds de Cord. Wij hadden met dank aan Citroën in de tussenliggende tijd zat FWD’s
Dat zeg ik, maar die waren dus niet premium.
(Hoewel ik de TA en vooral de Snoek wel kan waarderen als vooruitstrevende bakens verzettende auto’s in hun tijd)
Ik durf hem nog wel aan dat de DS in die tijd behoorlijk premium was. Avant la lettre, dat natuurlijk wel, wat die term (die heden ten dagen slecht marketingprietpraat lijk) bestond natuurlijk nog niet.
Het was inderdaad een ruimteschip. Niet echt mijn ding, maar in die zin wel gaaf. Als ik een Frank Lloyd Wright huis zou hebben zou ik erover nadenken.
Ga er voor! Moet je wel uit Europa vertrekken want hij heeft hier geen huizen gebouwd. In de VS maak je de meeste kans, kun je meteen uit deze liberale helleput weg. Actief beleid tegen dat vreselijke woke, wat wil je nog meer. En in de VS zijn wel wat DS’en te vinden. Stuur je een foto?
Niet nodig joh, ik kan van daaruit toch ook gewoon jouw favoriete artikels blijven schrijven voor AB?
Traction Avant in je DS en wonen in een avant garde huis. Komt wel goed dan. Dan wen je ook wel aan die DS. Moet je wel de frontoverhang kunnen slikken. Want daarop had Citroën een abonnement sinds de DS.
Ben niet zo’n liefhebber van luie paarden. Zelfs niet als print. Liever gretig trappelende paardjes. Een stuk of 500 a.u.b.
385 komt wel enigszins in de buurt…Later was er ook nog een variant met 455 cubic inch.
Als we lineair extrapoleren, zal die standaard aan een peekaa of 410-415 komen. Maar goed, Lingenfelter of één van diens diens conculega’s zal daar vast meer van kunnen maken.
– diens
Een FWD Amerikaan zal mij nooit kunnen bekoren. Ik zou om deze reden coupé Deville verkiezen boven een eldorado. Ook al was de eldorado in die tijd de duurdere wagen.