• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ford Puma ST is de goedkoopste hete cross-over

Auteur: machielvdd, gepost 23 oktober 2020 om 11:02 – 19 Reacties

Ford maakt de prijs bekend van hun hoge gifkikker: de Puma ST.

Je hebt hot hatches, maar tegenwoordig is er ook een nieuwe categorie: hot cross-overs. Een compacte sportieve auto, maar dan… hoger. Na de Volkswagen T-Roc R en de Cupra Ateca doet Ford nu ook mee met een giftige versie van de Puma: de Puma ST.

Sportcoupé

Eigenlijk is de Puma ST een soort goedmakertje voor de naam. Nadat Ford het Mustang-label doodleuke op een SUV heeft geplakt deden ze precies hetzelfde met het Puma-label. Om te zorgen dat de naam van een sportcoupé toch niet helemaal onzinnig is kan een sportieve versie daarom geen kwaad.

Sperdifferentieel

Hoe sportief is de Puma ST precies? Dat valt helemaal niet tegen. Net als de Fiesta ST levert de Puma ST 200 pk. Deze aandrijflijn is altijd gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Als klap op de vuurpijl levert Ford de Puma ST zelfs met mechanisch sperdifferentieel. Kom daar maar eens om bij een andere cross-over. Verder is ook het onderstel aangescherpt en de besturing directer gemaakt. 0-100 km/u doet deze rappe Puma in 6,7 seconden en de topsnelheid ligt op 220 km/u.

Looks

Qua uiterlijk toont de Puma ST zijn sportieve inborst met een nieuwe voorbumper, inclusief splitter. Aan de achterkant tref je een heuse spoiler aan. Verder dragen 19 inch sportvelgen en zwarte accenten bij aan de stoere looks.

  • De Ford Puma ST heeft nu een prijs
  • De Ford Puma ST heeft nu een prijs
  • De Ford Puma ST heeft nu een prijs
  • De Ford Puma ST heeft nu een prijs
  • De Ford Puma ST heeft nu een prijs
  • De Ford Puma ST heeft nu een prijs
  • De Ford Puma ST heeft nu een prijs

Prijs

We weten nu ook wat je voor dit alles moet betalen: de prijs van de Ford Puma ST komt uit op €40.725. Voor de echte sportiviteit moet je het Performance Pack aanvinken. Dan komt er nog €1.115 bij. Je krijgt dan het sperdifferentieel en Launch Control. Fun fact: Ford zegt dat de Launch Control uitsluitend voor gebruik op circuit is. Als je de kleur Mean Green wilt zoals op de foto’s kost dat €1.200 extra.

Concurrentie

Hot cross-overs zijn een nieuwe niche, dus de Puma ST heeft nog weinig directe concurrenten. De Volkswagen T-Roc 2.0 TSI Sport met 190 pk komt misschien nog het dichtste in de buurt, maar is langzamer en minder sportief. Deze versie kost €42.480. Er is natuurlijk ook nog de Volkswagen T-Roc R, maar die is met 300 pk weer van een andere orde. Daar is de prijs van €55.485 ook naar. De Puma ST is feitelijk dus de goedkoopste hete cross-over, maar dat komt vooral door gebrek aan concurrentie. Goed om te weten tot slot: een Fiesta ST met dezelfde aandrijflijn is er vanaf €33.600.

De Puma ST is vanaf nu te configureren op de website van Ford.

Ook interessant!

  • Ford Puma ST Gold Edition is geen toeval
  • Ford Puma ST Gold Edition
    Ford haalt meest exclusieve Puma ST naar Nederland
  • Pretpakket maakt de Fiesta en Puma ST nóg leuker
  • Ford Puma Rally1
    Ford Puma Rally1 is hybride rallykanon

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

Ford, geld, puma, Puma-ST

Vorig bericht: « Nederlanders importeren massaal Nissan Qashqai’s
Volgend bericht: Volkswagen schopt prijs Caddy onder de 15 mille »

Lees Interacties

Reacties

  1. Lekker Makkelijk zegt

    23 oktober 2020 om 11:38

    Mooie wagen maar wel stevig aan de prijs met 43K incl sper en die kekke kleur

    Login om te reageren
    • banderas zegt

      23 oktober 2020 om 23:02

      @Lekker Makkelijk: een beetje Mini of Golfje is duurder.

      Login om te reageren
  2. mcshine zegt

    23 oktober 2020 om 12:01

    Onder de 6 sec naar de 100 wil ik nog sportief noemen, maar dit blijft met moeite een i3 voor in de sprint..

    Login om te reageren
    • weetikveel zegt

      23 oktober 2020 om 13:03

      Een kleine/klein aanvoelende handgeschakelde wagen hoeft minder snel te zijn voor een snelheidsgevoel. Anders zou een 205 GTI ook nooit zo geliefd zijn.

      Login om te reageren
      • mcshine zegt

        23 oktober 2020 om 15:20

        @weetikveel: geweest.

        Login om te reageren
        • vaakbenjetebang zegt

          23 oktober 2020 om 20:20

          @mcshine: je gaat ons toch niet wijsmaken dat je liever zo’n crossover met een opgevoerd motortje hebt dan een 205GTI?

          Login om te reageren
          • mcshine zegt

            23 oktober 2020 om 20:47

            @vaakbenjetebang: Uhm nee?

            Login om te reageren
    • torsen zegt

      23 oktober 2020 om 15:55

      @mcshine: Met dat soort logica zou je een Rolls-Royce Phantom sportief willen noemen maar een Clio RS Trophy dus niet?

      Login om te reageren
      • mcshine zegt

        23 oktober 2020 om 20:47

        @torsen: maakt niet uit, tis gewoon te langzaam.

        Login om te reageren
        • torsen zegt

          23 oktober 2020 om 23:07

          @mcshine: redelijk marktconform voor het snellere B segment werk.
          Misschien liggen je verwachtingen gewoon te hoog?

          Login om te reageren
  3. mcshine zegt

    23 oktober 2020 om 12:01

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    23 oktober 2020 om 13:17

    Wat je ook van Cross-overs vind, als je vrouw met deze rijd dan is het geen straf om af en toe van auto te wisselen.

    Login om te reageren
  5. xytras zegt

    23 oktober 2020 om 13:45

    6.7 sec, is dat niet dezelfde tijd als de Fiesta ST, beetje raar, aangezien ik toch verwacht dat deze wat zwaarder is en een minder gunstige stroomlijn heeft. Waarschijnlijk uit gemakzucht gewoon dezelfde tijd genomen.

    Login om te reageren
    • Lekker Makkelijk zegt

      23 oktober 2020 om 14:51

      Fiesta doet 6,7s en deze doet 6.9s is gewoon een typefout waarschijnlijk.

      Login om te reageren
  6. bernoulli zegt

    23 oktober 2020 om 14:00

    Het is dat er bij staat dat het een cross-over is, maar ik zie gewoon een hatchback met hooggeplaatste koplampen.

    Leuk ding!!

    Login om te reageren
    • saxoke zegt

      23 oktober 2020 om 15:37

      @bernoulli: en een hoge motorkap en hoge gordellijn. Daardoor zit je iets te hoog van het wegdek en is het het allemaal “net niet”

      Login om te reageren
  7. snowgasm zegt

    23 oktober 2020 om 18:24

    Oef, die is stevig aan de prijs. Even wat doorsparen en je hebt een Focus ST!

    Login om te reageren
  8. towi1989 zegt

    23 oktober 2020 om 23:07

    21% duurder dan een fiesta st….. hoe dan?!

    Login om te reageren
    • speedster72 zegt

      24 oktober 2020 om 10:37

      Vraag, aanbod, nieuwigheid (en dus een stukje ontwikkeling terug verdienen). Om te produceren zal er inderdaad niet veel verschil in kosten zijn.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North