• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit doen de 17 knoppen op het stuur van een F1-auto

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 6 juli 2018 om 17:07 – 26 Reacties

Dit doen de knoppen op het stuur van een F1-auto


Er gaat een wereld voor ons open.

Vanochtend, voorafgaande aan de eerste vrije training van de Grand Prix van Groot-Brittannië, slingerde Mercedes plotseling en onaangekondigd een uiteenzetting van hun Formule 1-stuur online. Natuurlijk zullen ze het een en ander achter hand houden, maar desalniettemin is het een welkome kijk in de wereld van het mooiste circus op aarde.

Omdat het plaatje dat de Duitse equipe op internet plaatste in het Engels uitlegt waarvoor de functies precies dienen, voelen wij ons geroepen de boel enigszins te vertalen en verklaren. Hieronder lees je de exacte functies van de knoppen. (klik HIER voor een grotere foto)

Dit doen de knoppen op het stuur van een F1-auto

1. Drag Reduction System (DRS)
De eerste functie die Mercedes toelicht spreekt voor zich: de knop bedient het Drag Reduction System. Hiermee kan de coureur in de DRS-zones zijn achtervleugel openklappen, waardoor hij minder luchtweerstand geniet en sneller kan gaan. Een trucje dat inhalen vereenvoudigt, dat is het.

2. Skip 1/10 Preset
Op het eerste gezicht lijkt dit eveneens een vrij eenvoudige functie, maar in de praktijk zijn de twee knoppen het allerminst. Volgens Mercedes worden ze gebruikt om “critical control sensors on the car and Power Unit” te managen. De coureur heeft in totaal echter 100 sensoren om rekening mee te houden. Met dit knopje kan hij ze managen, in stappen van 1 (rechts) of 10 (links).

3. Gearbox Neutral
Omdat Formule 1-auto’s tegenwoordig bijzonder fragiel zijn, is het logisch dat de teams de neutrale versnelling een aparte knop geven. Op deze manier kan de coureur de auto niet per ongeluk in zijn neutraal zetten.

4. Pit Lane Speed
In feite is de pit limiter een soort cruise control voor Formule 1-auto’s. Wanneer de coureur deze knop indrukt, overschrijdt de auto de vooraf aangegeven snelheid van de pitstraat niet. Omdat dit per circuit kan verschillen, wordt dit van tevoren op de juiste manier geprogrammeerd.

5. Pit Confirm
Wanneer de coureur geen zin heeft om via de radio aan te geven dat hij naar binnen komt, kan hij dit knopje indrukken. Hierop wordt er automatisch een melding naar de pitmuur gestuurd, zodat het team zich klaar kan maken voor hun coureur.

6. Differential
Met deze knop kan de coureur tot in het kleinste detail de instellingen van het differentieel van zijn auto aanpassen. De functie is zo precies, dat de coureur per bocht kan bepalen hoeveel koppel er naar de afzonderlijke achterwielen toegestuurd moet worden. Sterker nog, de coureur kan het koppel zelfs afstellen voor verschillende gedeeltes van één enkele bocht: “entry, mid and exit,” zo schrijft Mercedes.

7. Engine Braking
Deze functie heeft ongetwijfeld te maken met het brake-by-wire-systeem waarover de Formule 1-auto’s beschikken, dankzij de hybride systemen die erin liggen. Met deze knop kan de coureur bepalen hoeveel de auto uit zichzelf afremt wanneer de coureur zelf niet remt of gas geeft.

8. Brake Balance
Een van de belangrijkste zaken waarmee de coureur rekening moet houden, is het afstellen van de rembalans. Dit gebeurt middels deze draaiknop.

9. Mark
Hiermee kan de coureur een opmerkelijk of belangrijk detail in de data aangeven, zodat het team begrijpt waarover hij spreekt.

10. Accept
De ‘default modes’ waar de coureur doorheen kan scrollen met de Skip 1/10 Preset-knop (zie 2) kunnen hiermee worden geaccepteerd.

11. Race Start
Voordat de race begint, vertelt de coureur zijn auto met deze knop dat hij straks volledig vermogen in moet zetten. Vergeet de coureur dit, of doet hij iets fout bij het instellen van deze functie, dan ligt er een Hamilton-Rosberg-scenario à la Spanje 2016 in het verschiet.

12. Radio
Klikt de coureur op deze knop, dan krijgt hij de pitmuur aan de lijn. Resulteert soms in grappige woordwisselingen, maar is veelal de bron van het eeuwigdurende geklaag van de rijders.

13. Strat Mode Rotary
“Strat mode 6, strat mode 6,” horen we wel eens tijdens de wedstrijd. Jawel, met deze knop kan de coureur bepalen in welke motorstand zijn auto staat. Moet er brandstof worden gespaard of is er juist meer vermogen nodig, dan is deze knop de beste vriend van de coureur.

14. Menu Rotary
Hoewel deze knop over het algemeen weinig doet voor de prestaties van de auto, heeft de coureur hem wel degelijk nodig. Hiermee kan o.a. de helderheid van het display en het volume van de radio worden aangepast.

15. HPP Rotary
De onbegrijpelijke commando’s die de race engineers regelmatig over de radio schreeuwen, hebben veelal betrekking tot dit knopje. Met name de instellingen voor de Power Unit worden hiermee geregeld. De coureur kan met deze knop o.a. de MGU-K afstellen en bepalen hoeveel energie er wordt opgeslagen.

16. LED’s
Goed, technisch gezien is dit geen knop. Desalniettemin is het noodzakelijk voor de coureur om te zien hoeveel toeren er worden gemaakt. De LED-lampjes laten dit zien.

17. Shift Paddles
Uiteraard moet degene achter het stuur tientallen, zelfs honderden keren per ronde schakelen. Met de linker paddle ga je één versnelling omlaag, met de paddle rechts ga je juist een versnelling omhoog. De sequentiële versnellingsbak in de Formule 1-auto’s hebben momenteel acht versnellingen.

Ook interessant!

  • Koop deze F1-auto als aandenken aan Kimi Raikkonen
  • Video: grootste F1-auto van Lego ter wereld
    Video: grootste F1-auto van Lego ter wereld
  • Er is nu al gedoe rondom de zojuist onthulde Haas F1-auto
  • Record! McLaren F1 verkocht voor meer dan 17 miljoen euro
    Record! McLaren F1 verkocht voor meer dan 17 miljoen euro

Nieuwste artikelen

  • Politie pakt motor van Brabantse vlogger af
  • Als je de trap niet opkomt, dan ga je maar Le Mans rijden?
  • Deze knotsgekke Lambo staat nu te koop in Nederland
  • VW Touareg in de uitverkoop: tot €10.000 goedkoper
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, Mercedes, Racing, stuur, Techniek

Vorig bericht: « VT2 Groot-Brittannië: Verstappen crasht auto in de muur [updated]
Volgend bericht: Tranen! Vrouw eist dat echtgenoot Alfa 159 verkoopt »

Lees Interacties

Reacties

  1. koekwaus zegt

    6 juli 2018 om 17:20

    Met +1 knop voor de comment section van autoblog.nl

    Login om te reageren
  2. donvincenzo zegt

    6 juli 2018 om 17:29

    Ik mis de Jenson button.

    Login om te reageren
    • simppa zegt

      6 juli 2018 om 23:43

      @donvincenzo: Het knopje was een beetje verjaard en eind 2016 overbodig verklaart. Er was nog maar één team die er gebruik van maakte.

      Login om te reageren
    • Jaymz zegt

      7 juli 2018 om 12:50

      @donvincenzo: ik mis de navigatie

      Login om te reageren
  3. camber24 zegt

    6 juli 2018 om 17:30

    Top artikeltje Harry!

    Login om te reageren
    • ikschrijfookoverautos zegt

      6 juli 2018 om 17:32

      @camber24 IK WIL ANONIEM BLIJVEN CAMIEL! (bedankt, hehe)

      Login om te reageren
      • camber24 zegt

        6 juli 2018 om 17:48

        @ikschrijfookoverautos: Lol. Sorry Eric… ;-)

        Login om te reageren
      • kukuk zegt

        7 juli 2018 om 01:49

        @ikschrijfookoverautos: Thanks Harry, een verademing!

        Login om te reageren
  4. ikleesookoverautos zegt

    6 juli 2018 om 17:33

    Dan ben je toch wel een ultieme man、 你知道

    Login om te reageren
  5. FieRo zegt

    6 juli 2018 om 18:19

    Lijkt net of ze op hun smartph one zitten tijdens het rijden..

    Login om te reageren
    • FieRo zegt

      6 juli 2018 om 18:19

      @fiero: – spatie

      Login om te reageren
      • kukuk zegt

        7 juli 2018 om 01:50

        @fiero: Thanks voor de uitleg, snapte er al niets van ?

        Login om te reageren
  6. Benny_Weisz zegt

    6 juli 2018 om 19:38

    Ik weet uit zeer betrouwbare bronnen dat de #LH44 uitgerust is met een extra knop die de make-up spiegel in en uit doet klappen….

    Login om te reageren
  7. Dizono zegt

    6 juli 2018 om 20:20

    Maar hoe stuur je nou?

    Login om te reageren
  8. frederik zegt

    6 juli 2018 om 20:36

    Jezus hebben ze tijd om hun auto te herprogrammeren tijdens het racen? Respect!

    Login om te reageren
    • gitaarknul zegt

      6 juli 2018 om 23:42

      @frederik: er is een filmpje, ook van mercedes dacht ik (ros) waar ze aanduiden wanneer hij iets op zijn stuur doet tijdens een quali rondje, erg intressant

      Login om te reageren
  9. Gulli zegt

    6 juli 2018 om 21:08

    Waar zit het knopje voor Apple CarPlay?

    Login om te reageren
  10. rob5nismo zegt

    6 juli 2018 om 21:47

    Weer wat bij geleerd thnx autoblog

    Login om te reageren
  11. scubakabouter zegt

    7 juli 2018 om 07:46

    Mij vallen vooral de drie knoppen voor rembalans en 2 knoppen om het differentieel bij te stellen op? Waarom 3 knoppen voor de rembalans, voor, achter en Links rechts, waar is de derde dan voor?

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      7 juli 2018 om 11:14

      @scubakabouter: de handrem

      Login om te reageren
    • Dizono zegt

      7 juli 2018 om 12:33

      @scubakabouter: entry, mid en exit van de bocht, voor elke fase dus apart instelwiel.

      Login om te reageren
      • scubakabouter zegt

        7 juli 2018 om 13:16

        @Dizono: thx voor de uitleg. Nou ben ik weer even bij? Zo eens wat beter op letten tijdens de qualificatie.

        Login om te reageren
  12. vtechlover zegt

    7 juli 2018 om 10:20

    Knop 8 (wit) wordt ook niks aangegeven, mmm

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      7 juli 2018 om 12:34

      @vtechlover: jawel, fijnafstelling van de rembalans. Wieltje 8 is voor grove afstelling, de twee drukknoppen voor fijnafstelling.

      Login om te reageren
    • vroaaar zegt

      7 juli 2018 om 12:37

      @vtechlover: knop 8 is onderdeel van de breakbalance bediening die bestaat van 1 draaiknop en 2 drukknoppen. Draaiknop stelt basis mapping in van breakbalance en met de drukknoppen kan de coureur dan finetunen.

      Login om te reageren
  13. wildbeest zegt

    7 juli 2018 om 18:56

    Twee keer shifte up, drie keer down, neutral = party mode

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North