• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is de 2.0 viercilinder van Porsche, met 500 pk

Auteur: rynnus, gepost 27 februari 2016 om 16:59 – 57 Reacties

Afbeelding Dit is de 2.0 viercilinder van Porsche, met 500 pkAfbeelding Dit is de 2.0 viercilinder van Porsche, met 500 pkAfbeelding Dit is de 2.0 viercilinder van Porsche, met 500 pkAfbeelding Dit is de 2.0 viercilinder van Porsche, met 500 pkAfbeelding Dit is de 2.0 viercilinder van Porsche, met 500 pkAfbeelding Dit is de 2.0 viercilinder van Porsche, met 500 pkAfbeelding Dit is de 2.0 viercilinder van Porsche, met 500 pk

Bom!
Boxerpower!

Misschien wist je het al, want Porsche rijdt er al twee seizoenen mee rond. Maar dat ze 500 pk uit een viercilinder wisten te halen had je -eerlijk zeggen- 15 jaar geleden niet kunnen bedenken, toch? Yup, that escalated quickly. Het gaat hier om de motor achter het succesverhaal van de Porsche 919 op Le Mans. Ze werden in 2015 eerste en tweede tijdens de legendarische 24u op het Circuit de Sarthe. Voor het eerst legt Porsche zijn kaarten open op tafel.

Wil je dit in je Boxter zeg je? Ik ook, net als Porsche. De 718 Boxster heeft zelfs al de configuratie van de motor afgeleid van hun racer. De korte slag en de directe inspuiting die centraal gepositioneerd is, zijn daar voorbeelden van. Overigens zijn ze qua opstelling totaal niet hetzelfde. De 919 droeg haar cilinders in een V vorm op 90 graden, de Boxster heeft ze uiteraard gewoon liggend als een boxerconfiguratie.

Maar terug naar de 919. In die auto leverde het monsterlok een piekvermogen van over de 500 pk. Meer dan 250 pk per liter! Dankzij het (verplichte) hybride systeem in de racer werd het totaalvermogen nog met 400 pk opgekrikt naar 900 stuks. Not bad. Helaas worden de huisregels in de enduranceracerij aangepast, en daarmee wordt het energieverbruik per ronde wat geknepen. Porsche zal die vierpitter nuke dus wat moeten terugschroeven.

Ook interessant!

  • Porsche LMDh
    Een eerste blik op de gloednieuwe Porsche Le Mans auto
  • Maak een hypercar van je doodgewone Porsche Boxster
    Maak een hypercar van je doodgewone Porsche Boxster
  • Porsche Boxster 25 Years rijtest
    Porsche Boxster 25 Years rijtest
  • Gele Porsche 911 GT3
    Gele Porsche 911 GT3 viert Le Mans succes

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

919, boxster, le-mans, motor, Porsche, Racing, Techniek

Vorig bericht: « Prijspakker: 18x full option Audi RS6 met € 30K korting
Volgend bericht: Klassieker: Maserati Ghibli 2 »

Lees Interacties

Reacties

  1. a3aan zegt

    27 februari 2016 om 17:03

    Zoals Penny het zou zeggen: Holy crap on a cracker. Serieus veel pk uit 2 pakken melk. (dat laatste zou ze natuurlijk niet zeggen ;-) )

    Login om te reageren
  2. gitaarknul zegt

    27 februari 2016 om 17:03

    Toch jammer dat hij moet worden geknepen door regelementen

    Login om te reageren
    • vtechlover zegt

      27 februari 2016 om 21:17

      @gitaarknul: echt hé, ze moeten stoppen met elke keer weer omlaag schroeven van het verbruik in de racerij..

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        28 februari 2016 om 10:22

        @vtechlover: welnee. De fabrikanten verzinnen graag nieuwe zuinige technieken, maar als het niet verplicht wordt door de regelementen verliezen ze de race omdat er dan altijd wel een is die het niet doet. De racerij heeft maar twee doelen, imago voor extra verkopen (winnen dus) en nieuwe technieken testen.

        Login om te reageren
  3. Alfarobert zegt

    27 februari 2016 om 17:04

    Het wordt hoe langer hoe gekker met die electric Turbo’s.

    Login om te reageren
  4. leemster zegt

    27 februari 2016 om 17:04

    1 please

    Login om te reageren
    • meximal zegt

      27 februari 2016 om 22:44

      @leemster: Een halve zou ik ook ok vinden.

      Login om te reageren
  5. Capibaro zegt

    27 februari 2016 om 17:14

    Walter Röhrl was onlangs niet erg complimenteus over de 4-cilinders in de Boxter noch de turbo’s in de 911. Heb zelf ook niks met beide concepten, maar blij dat iemand dat ook vindt die er iets meer verstand van heeft

    Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    27 februari 2016 om 17:17

    Holy shit. En blijft het ook een beetje heel?

    Login om te reageren
    • gt500eleanor zegt

      27 februari 2016 om 17:29

      @dutchdriftking: dat vraag ik mij ook af!

      Login om te reageren
    • Vincegail zegt

      27 februari 2016 om 18:34

      @dutchdriftking: Porsche was eerste en tweede in de 24 uren van Le Mans. Wat denk je zelf?

      Login om te reageren
      • gt500eleanor zegt

        27 februari 2016 om 21:51

        @vincegail: op langer termijn dan? hoelang gaat zon motor dan mee

        Login om te reageren
        • sr20det zegt

          28 februari 2016 om 14:11

          @gt500eleanor: 24 uur

          Login om te reageren
    • gijsso zegt

      27 februari 2016 om 18:35

      @dutchdriftking: In elk geval 24 uur onder race condities. Zoals @rynnus al zei, wie had gedacht eind jaren ’90 dat er ooit een vierpittertje zou zijn dat 24 uur lang 500 pk kon leveren zonder kapot te gaan.

      Login om te reageren
  7. poes zegt

    27 februari 2016 om 17:21

    Jammer dat de 718 geen V4 heeft gekregen. Die kunnen zo’n prachtig geluid geven…

    https://www.youtube.com/watch?v=vVzYyyvsmi4

    Login om te reageren
    • retetikker zegt

      27 februari 2016 om 18:45

      @poes: De Porsche v4 heeft dezelfde ontstekingsintervallen als een 4 in lijn.
      Die RSV4 heeft dat dus niet.

      Lijkt een beetje op het crossplane/flatplane v8 verhaal.

      Login om te reageren
  8. desjonnies zegt

    27 februari 2016 om 17:21

    Subaru
    Impreza
    WRX
    Sti
    In ‘standaard’ trim 280 pk

    We schrijven de negentiger jaren !

    http://i.ebayimg.com/images/i/251662161736-0-1/s-l1000.jpg

    Login om te reageren
    • jaccovdzaag zegt

      27 februari 2016 om 17:50

      @desjonnies: Scheelt nog altijd 220pk :)

      Login om te reageren
    • karaya zegt

      27 februari 2016 om 18:20

      @desjonnies:

      Niet zo bijzonder, Maserati haalde toen 330 pk uit een 2.0 liter turbo. (Ghibli cup)

      De Alfa 33 Stradale haalde 230 pk uit 2 liter, zonder turbo’s, straatlegaal. En dat in 1967. Bijna vijftig jaar geleden dus!

      (Eat this Honda S2000)

      Login om te reageren
      • remcott zegt

        27 februari 2016 om 18:26

        @karaya: maar dan hetzelfde vermogen leveren terwijl er katalysators en emissie testen gehaald moeten worden?
        Dan blijft zo’n Alfa’tje ook nergens.

        Login om te reageren
        • karaya zegt

          27 februari 2016 om 18:30

          @remcott:

          Daar weten ze bij VAG wel een oplossing voor.

          Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        27 februari 2016 om 18:49

        @karaya:

        Met dit verschil dat die Sti motor, die vol gehangen is met spaghetti waar en Citroën
        monteur jaloers op is, zo gecompliceerd, gewoon zijn ding doet !

        U is nogal van de Italianen, ik ook wel maar mijn vriend de FIAT dealer en STi gek weet het mooi te formuleren :

        In de Delta Integrale zitten 68 metertjes en die heb je nodig, in de Impreza STi zit er maar eentje, en als ie warm is, hoef je daar nauwelijks naar te kijken.

        Login om te reageren
        • KEV9 zegt

          27 februari 2016 om 19:50

          @desjonnies: en met al die metertjes is lancia nog altijd het merk met de meeste rally zeges

          Login om te reageren
  9. reistje zegt

    27 februari 2016 om 17:22

    Ja met turbo’s, dat is valsspelen.

    Login om te reageren
  10. moondustfocus zegt

    27 februari 2016 om 17:25

    Platte V-motoren kende ik al, maar een boxermotor in een V opstelling is nieuw voor mij.

    Login om te reageren
    • bug2000 zegt

      28 februari 2016 om 07:52

      @moondustfocus: die kreet ‘boxerpower’ onder het plaatje is verwarrend. Dus ik eens lezen, en in de rest van de tekst staat dat er dus ook een boxer-configuratie van is…

      Login om te reageren
  11. panlat zegt

    27 februari 2016 om 17:30

    Dat is wat voor in vw kever

    Login om te reageren
  12. Rick-dos zegt

    27 februari 2016 om 17:32

    Konden ze 15 jaar geleden ook al maar toen wilden we atmosferisch en dan wordt het wat lastiger.

    Heden ten dage door turbo’s te gebruiken is dat hele pk pr/opschep verhaal totaal niet imposant of interessant meer. Kom maar terug als men atmosferische motoren met die waardes in auto’s gaan proppen….

    Login om te reageren
  13. turbotoll zegt

    27 februari 2016 om 18:00

    500pk in het formaat van een bierkratje…

    Login om te reageren
  14. kwatkam zegt

    27 februari 2016 om 18:01

    PK’s zeggen niets over hoe het blok rijdt. Ik zou graag de vermogens en koppel grafieken willen zien. In de praktijk heb ik liever minder vermogen en meer koppel, vooral onderin.

    Login om te reageren
    • KEV9 zegt

      27 februari 2016 om 19:51

      @kwatkam: diesel kopen

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        28 februari 2016 om 10:28

        @soulmaster: en dan onder de 1500 toeren niks hebben omdat de turbo het nog niet doet.

        Nee een grote atmosferische benzinemotor is nog altijd onovertroffen. Daarbij is een motor met twee kleppen per pot zwaar superieur tov eentje met 4 kleppen wat koppel en soepelheid betreft. Dat is nog zuinig ook.

        Login om te reageren
        • KEV9 zegt

          28 februari 2016 om 10:47

          @lekbak: zeker nog nooit in een moderne TDI gereden. Mijn audi heeft vanaf stationair al meer koppel dan de meeste benzinegestookte auto’s.

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            28 februari 2016 om 10:55

            @Soulmaster: moderne diesels zijn nog steeds niet perfect. Ook die hebben een ondergrens en turbogat.

            Een grote atmosferische motor heeft die twee dingen niet. Dat die Audi van je onder alle omstandigheden sneller en krachtiger is dat geloof ik direct, maar soepeler is het ding absoluut niet!

            Login om te reageren
  15. werf76 zegt

    27 februari 2016 om 18:12

    “Maar dat ze 500 pk uit een viercilinder wisten te halen had je -eerlijk zeggen- 15 jaar geleden niet kunnen bedenken, toch?”

    Volgens mij reden ze vroegah in de BTCC in 86 met Sierra rs500 cosworths die al meer dan 500pk leverden uit 2 liter.

    En btw, boxerpower? Het plaatje is geen boxer motor.

    OT, als het 500pk uit 2 liter is voor een straatauto uit de fabriek, dan is dat erg veel.

    Login om te reageren
    • karaya zegt

      27 februari 2016 om 18:23

      @werf76:

      Ja und? BMW haalde 1500 pk uit 1,5 liter in de formule 1, midden jaren tachtig.

      De acceleratie was zo heftig dat coureurs moeite hadden met opschakelen.

      Login om te reageren
      • talladega zegt

        27 februari 2016 om 18:56

        @karaya:
        Onvergelijkbaar, die gingen 1 kwalificatie mee en hadden geen beperkingen qua brandstofverbruik.
        Beter vergelijkt gij hem met de huidige F1 motoren, die leveren vergelijkbare vermogens uit een pintje minder en blijven bijna net zo lang heel.
        Porsche heeft gewoon een puike prestatie geleverd, alleen niet zo bijzonder om de loftrompet te steken.

        Login om te reageren
      • werf76 zegt

        27 februari 2016 om 19:00

        @karaya: Ja und? Dat hoef je niet tegen mij te zeggen hoor. Ik heb het artikel niet geplaatst. Ik wees hen alleen ergens op. Maar idd, BMW haalde idd erg veel uit de kwalificatie motoren. Zoveel uit een 4cyl. Erg krankjorum als je het mij vraagt haha.

        Wat ze tegenwoordig uit zo’n motor kunnen halen wanneer ze geen limiet zouden hebben :)

        Login om te reageren
      • turbotoll zegt

        27 februari 2016 om 19:43

        @karaya: Dat broodje-aap verhaal dient maar eens de wereld uitgeholpen worden.
        Die 1500pk is een “geschat” vermogen van mensen op de pitmuur tijdens een qualificatie op Monza van Gerhard Berger aan de hand van gemeten vermogen en vergelijkingen met rondetijden en topsnelheden. Het was met een dichtgelaste wastegate op een do-or-die qualificatiemotor op bijna pure tolueen en koudijs op de intercooler, nog voor de vuldrukbeperkingen van het volgende seizoen. Het gebruikelijke vermogen lag een stuk lager.
        Lees hiervoor de boeken van Ian Bamsey (“International Race Engine Directory” en “The 1000 BHP Grand Prix Cars”) die buitengewoon de moeite waard zijn.

        Login om te reageren
  16. trustmeiamanengineer zegt

    27 februari 2016 om 18:17

    Dit is helemaal geen boxer… De 919 heeft een V4……

    Login om te reageren
    • trustmeiamanengineer zegt

      27 februari 2016 om 18:21

      @trustmeiamanengineer: hmm, staat idd wel in de tekst, maar is wel een beetje een onsamenhangend verhaal…

      Login om te reageren
    • bug2000 zegt

      28 februari 2016 om 07:55

      @trustmeiamanengineer: er is ook een boxer-variant van staat er, maar idd: beetje verwarrende kreet onder het plaatje.

      Login om te reageren
  17. mrrallycross zegt

    27 februari 2016 om 18:32

    Mooi hoor

    Login om te reageren
  18. jippie zegt

    27 februari 2016 om 18:53

    Ik ben van de oude stempel: ik zie liever 8- en 12-cilinders in de racerij. Ik zie het nut er ook niet in van waarom een raceauto zuinig/stil/schoon zou moeten zijn.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      28 februari 2016 om 10:31

      @jippie: omdat fabrikanten dan zuinige technieken ontwikkelen waar jij en ik later profijt van hebben.

      Login om te reageren
  19. gecko75 zegt

    27 februari 2016 om 18:58

    Lancia delta S4 had ook al 500 pk in de jaren 80 uit een 2.0 4 cilinder

    Login om te reageren
  20. fietsbel1 zegt

    27 februari 2016 om 19:47

    Kawasaki h2r haalt 330 pa uit een liter ben niet onder de indruk. Standaard race motoren halen dik 200 pa zonder turbo.

    Login om te reageren
  21. 3246cm252kw zegt

    27 februari 2016 om 20:12

    In 1983 had BMW al een 1.5 liter met 1500pk ?

    Login om te reageren
    • niekie1999 zegt

      27 februari 2016 om 21:13

      @3246cm252kw: na ongeveer een half uur turbo lag

      Login om te reageren
  22. lekkaah zegt

    27 februari 2016 om 20:55

    @rynnus: leuk is miss ook om die tweet van porsche te linken waarop toyota en audi op hebben gereageerd (de onthullingstweet)

    Login om te reageren
  23. maestrobains zegt

    27 februari 2016 om 21:57

    Mooi die CNC lijnen, ziet precies hoe die laag voor laag uit het aluminium heeft gefreesd.

    Login om te reageren
  24. rolov zegt

    27 februari 2016 om 22:04

    15 jaar geleden zat ik in een fiesta met 700 pk cosworth blok. Zijn foto’s van om te bewijzen ;) tijd vliegt dat wel.

    Login om te reageren
  25. mrmiyagi1982 zegt

    27 februari 2016 om 22:57

    JANKERTS!! 500pk uit een 2ltr is hoe dan ook veel zelfs met turbo. Bmw had zus alfa had zo. Nou en. Porsche v4 iek vin geel mooi :D

    Login om te reageren
  26. Poll zegt

    28 februari 2016 om 08:54

    Dit is wel vrij verwarrend hoor jongens, en V motor met ‘boxer power’ eronder..

    Login om te reageren
  27. Poll zegt

    28 februari 2016 om 08:57

    Oja, in 1987 had ik al een dikke vtec jonguh, met tweeduizend pk

    Login om te reageren
  28. gallardogt zegt

    28 februari 2016 om 11:27

    Wat mij betreft is de volgende generatie 911 alleen beschikbaar met 4-cilinder boxter en slanke korte kont.

    Login om te reageren
  29. Bart_V zegt

    28 februari 2016 om 12:33

    800 pk uit een toyota 3SGTM (afgeleid van de 3SGTE)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North