• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is de gaafste Volkswagen T1 die je vandaag gaat zien

Auteur: Loek, gepost 3 juli 2019 om 21:03 – 28 Reacties

Afbeelding Dit is de gaafste Volkswagen T1 die je vandaag gaat zienAfbeelding Dit is de gaafste Volkswagen T1 die je vandaag gaat zienAfbeelding Dit is de gaafste Volkswagen T1 die je vandaag gaat zienAfbeelding Dit is de gaafste Volkswagen T1 die je vandaag gaat zienAfbeelding Dit is de gaafste Volkswagen T1 die je vandaag gaat zienAfbeelding Dit is de gaafste Volkswagen T1 die je vandaag gaat zienAfbeelding Dit is de gaafste Volkswagen T1 die je vandaag gaat zienAfbeelding Dit is de gaafste Volkswagen T1 die je vandaag gaat zien

VW Type 20 voorkant
Oud ontmoet nieuw.

Denk je aan Volkswagen, dan denk je aan drie auto’s. De Golf, die nu al bijna vijftig jaar ons voorziet van een degelijke middenklasser, diens ‘voorganger’ (hij is nog even parallel verkocht) Kever en de T1. Die laatste, een idee van Ben Pon, is zeer gewild. De originele Bulli, Samba, T1, Typ 2, Microbus, Transporter, Kombi, hoe je hem ook wil noemen: zo simpel, iconisch en doeltreffend worden ze niet meer gebouwd. Tuurlijk kun je bij de VW-dealer nog steeds opteren voor een Transporter, dan krijg je een degelijke T6. Een retromodel van de T1 lijkt VW al jaren een goed idee, maar er is nog niks concreets gekomen. De I.D. Buzz geeft hoop, een nieuw icoon met nieuwe (elektrische aandrijving) zou een geinige knipoog zijn. We smijten hem nog niet per definitie dood, maar echt productierijp is hij ook nog niet.

Om de tijd tussen een potentiële nieuwe T1 en het stokoude model op te vullen, doet VW zelf een duit in het zakje. Ontmoet de Type 20 Concept. Voor wie naar de plaatjes kijkt en direct denkt aan ordinair (doch soms wel gaaf) restomodden van een derde partij: het is echt Volkswagen zelf die met dit project op de proppen komt. Of nou ja, het Amerikaanse technologiecentrum van Volkswagen. Zij hebben een aantal toffe technologische foefjes in de startblokken staan en besloten deze te bundelen in een oude VW-bus.

De verpakking kunnen we daarom kort over zijn: een oude T1 met LED-lampen. De ‘primeurtjes’ die de Type 20 meekrijgt zijn interessanter. Bijvoorbeeld de wielen, de spiegels, het stuur, eigenlijk alles wat op de auto oranje is, is gemaakt met Autodesk. Organische vormen zijn gecombineerd met maximale sterkte. Het resultaat is een retro-achtige look, zonder ouderwets te zijn. Dat is best fraai. De structurele ‘stengels’ lijken op takken van bomen. Een mooie ecologische knipoog.

Spiegel

De motor valt tegen. De batterij heeft een capaciteit van slechts 10 kWh. De motorruimte, een beetje leger dan zijn origineel, ziet er gelikt uit, maar de WLTP-waardes zullen niet mals zijn. Niet dat die relevant zijn voor deze creatie, want het is een concept. VW vermeldt de actieradius daarom niet, hoogstwaarschijnlijk omdat er niks te meten valt.

motor

Om commando’s te geven tijdens het rijden, is de Type 20 uitgerust met verscheidende microfoons in het interieur, zodat iedere inzittende de functies van de bus kan activeren of wijzigen met zijn of haar stem. Volkswagen experimenteert al met een dergelijk systeem in productiemodellen, maar die van de Type 20 is geavanceerder, beter en slimmer.

Interieur

Dan het dashboard. Zoals het origineel is er nauwelijks een dashboard, alleen een stuur wat zo heerlijk klassiek direct via een zichtbare stang door de vloer gaat. Achter het stuur zit iets compleet nieuws: een 3D-holografisch instrumentarium. Zo voorziet de Type 20 je van informatie op een prachtig display. Ook is er voor het scherm samengewerkt met Nvidia, en zitten er zowel in het display als in de deur een set camera’s die je biometrische gegevens kunnen aflezen. Denk aan FaceID op de nieuwste iPhones. Misschien wel de toekomst, rijden zonder autosleutels.

De Type 20 is een vingeroefening, verwacht dus niet dat deze retrotastische bus daadwerkelijk op de straat verschijnt. Maar het moet gezegd worden: het idee is gaaf en de uitvoering is ook gaaf. Bewegend beeld check je hieronder.

Ook interessant!

  • Een eerste glimp van de nieuwe Volkswagen Amarok
  • De compleet nieuwe Volkswagen Multivan is eindelijk officieel
  • Volkswagen accu
    Waarom Volkswagen zes (6!) fabrieken bij gaat bouwen
  • Vijf punten waarop de nieuwe Volkswagen Caddy Cargo scoort!

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

busje, concept, T1, Volkswagen

Vorig bericht: « CO2-uitstoot Schiphol en auto’s bijna gelijk
Volgend bericht: Vergelijking: de nieuwe BMW X6 vs. de oude »

Lees Interacties

Reacties

  1. denx zegt

    3 juli 2019 om 21:14

    Uiteraard heeft ieder z’n eigen smaak, maar ik vind dit niks. Geef mij het origineel maar.

    Login om te reageren
    • evdw zegt

      6 juli 2019 om 08:13

      @denx: Wat een gezeik, oke die stengels zijn ook niet zo mijn smaak maar dit is toch verder supergaaf en superstrak gedaan?! Reken maar dat je je nek verdraaid als je dit op straat tegenkomt.

      Login om te reageren
  2. risl zegt

    3 juli 2019 om 21:14

    Verschrikkelijk… Heb vandaag leukere T1’s gezien!

    Login om te reageren
    • gebruikersnaam3 zegt

      4 juli 2019 om 08:48

      @risl: Inderdaad, en volgens mij geld dat zo’n beetje voor alle T1’s inclusief Braziliaanse rotzooi

      Login om te reageren
  3. toniominestrone zegt

    3 juli 2019 om 21:15

    Ik heb vandaag geen andere T1 gezien anders had, hoe slecht deze er ook uit zou hebben gezien het gewonnen.

    Login om te reageren
  4. Volvo_440_turbo zegt

    3 juli 2019 om 21:16

    Inderdaad de gaafste, ik heb vandaag namelijk geen ander exemplaar gezien…

    Login om te reageren
    • supercarboy zegt

      3 juli 2019 om 22:02

      @Volvo_440_turbo: dat klopt

      Login om te reageren
      • Volvo_440_turbo zegt

        3 juli 2019 om 22:18

        @supercarboy: neen gij, dat klopt als een bus!

        Login om te reageren
    • beefcake zegt

      3 juli 2019 om 22:25

      @Volvo_440_turbo: ook de lelijkste. Dat dan weer wel.

      Login om te reageren
      • Volvo_440_turbo zegt

        3 juli 2019 om 22:33

        @beefcake: jij bent wel bij de pinken precies ;)

        Login om te reageren
  5. inbedrijf zegt

    3 juli 2019 om 21:23

    Ontzettend vet gedaan! Als je graag dit soort projecten wilt zien kijk dan even bij rich rebuilds op YouTube komische gozer die alles doet met elektrische auto’s https://youtu.be/Tto6bglCevA

    Login om te reageren
  6. rollingstoned zegt

    3 juli 2019 om 21:24

    Die (oranje) frutsels zij veel te modern voor zo’n klassiek apparaat.

    Login om te reageren
  7. Arnoud zegt

    3 juli 2019 om 21:24

    Een roestige emmer wint het hier nog van.

    Login om te reageren
  8. smoked zegt

    3 juli 2019 om 21:29

    Zonde, verpest exemplaar dit.

    Login om te reageren
  9. frank2b zegt

    3 juli 2019 om 21:30

    Die velgen komen uit een 3d-printer?

    Echt?

    Login om te reageren
  10. e36thuglife zegt

    3 juli 2019 om 21:33

    Hallo autoblog jullie bepalen niet voor mij wat de gaafste T1 is die ik vandaag zie ik kijk nu naar dopere dan deze maar ik ga niet zeggen welke.

    Login om te reageren
  11. jeroenwz zegt

    3 juli 2019 om 21:45

    Dit is niet de gaafste, zeker niet. Ik vind een gewone veel en veel mooier. Zoals deze
    https://www.kieftenklok.nl/uploads/a0fba8c754267e39703eb870c4eb75d1/photo-920_Kieft-en-Klok_2019-06-12-12-50-10_vintage-volkswagens__img1.jpg

    Login om te reageren
  12. Gulli zegt

    3 juli 2019 om 21:52

    Mijn panelen hebben vandaag nog meer opgeleverd dan 10 kWh!

    Login om te reageren
  13. Pallas zegt

    3 juli 2019 om 21:59

    Gadverjakkes wat lelijk, bijna knap om het zo te verprutsen qua uiterlijk.

    Login om te reageren
  14. kniesoor zegt

    3 juli 2019 om 22:02

    Ik vind ‘t i.t.t. de meesten hier een prachtige vingeroefening, chapeau bas voor VW’s amerikaanse technology centre.

    Login om te reageren
  15. dare2think zegt

    3 juli 2019 om 23:54

    De T1 doet hier simpelweg dienst als ophangrek voor veel nieuwe techniek. De motor en batterij zijn alleen om hem van z’n plek te krijgen en misschien twee blokjes om. Range is niet het doel van de auto, wel het grote aantal nieuwe productieprocessen die hiervoor nodig waren.

    Login om te reageren
  16. superfred zegt

    4 juli 2019 om 00:00

    Van Amerikanen had ik dan toch minstens een dikke V8 achterin verwacht. Verder; interieur is wel okay, van buiten een beetje too much.

    Login om te reageren
  17. tenaci zegt

    4 juli 2019 om 07:04

    Wel aardig ding, maar er zijn veel mooiere. Als hij wat lager lag was het al beter.

    Login om te reageren
  18. bakkerst zegt

    4 juli 2019 om 07:36

    @redactie,
    Een kleine aanvulling, Autodesk is geen ontwerp studio of iets dergelijks, Autodesk is een CAD software ontwikkelaar, onder meer bekend van Inventor, een 3D ontwerp/engineering pakket. Ze zullen VW wel gesponsord hebben met software en ondersteuning om nieuwe functionaliteiten onder de aandacht te brengen gerelateerd aan 3D print technologie of het genereren van de organische vormen met voldoende sterkte en stijfheid.

    Login om te reageren
    • Wouter zegt

      4 juli 2019 om 13:05

      @bakkerst: Je hebt gelijk, heb ik aangepast. Dank!

      Login om te reageren
  19. Dutchdriftking zegt

    4 juli 2019 om 08:05

    Veel te weinig vermogen, en lelijke oranje details. Dat kan beter….

    Login om te reageren
  20. gebruikersnaam3 zegt

    4 juli 2019 om 08:53

    Dus wel high tech shit er in proppen maar niet effe 5 minuten werk besteden aan het vinden van een passend bolkopmoertje voor de spiegels…

    Login om te reageren
  21. henkhekje zegt

    4 juli 2019 om 09:30

    Ik vind het een vreselijk lelijk ding.. ik ben absoluut geen Volkswagen fan (in tegendeel zelfs) maar de T1 vind ik in vele vormen een prachtige bus. Zelfs een Ratlook kan ik waarderen, maar dit…. brrrrrr

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North