Vergelijking: de nieuwe BMW X6 vs. de oude

Auteur: , 39 Reacties

Zo'n beetje de meest controversiële BMW is grondig op de schop gegaan. Wij kijken wat er is veranderd.

X6 nieuw vs oud

In 2007 kwam BMW ineens op de proppen met de X6. Waarde collega @willeme legde al een keer uit dat stiekem niet BMW maar Dodge dit autotype heeft uitgevonden, maar goed, als een idee slecht is wordt het niet gejat. Dus BMW vond het een goed idee, om een X5, een hoge auto, te ontdoen van zijn praktische gemak en als coupé uit te rusten. Qua design is het moeilijk om zo’n auto goed te krijgen. Qua praktische inzetbaarheid is de auto niet slecht, maar door de aflopende daklijn lever je wat in op kofferruimte en hoofdruimte achter ten opzichte van de X5, terwijl het prijsverschil nihil is. De X6 is bedoeld als een soort sportieve SUV. Twee termen die zich niet graag laten combineren.

Je kunt haten wat je wil, maar er wordt het nodige onderzoek gedaan om te kijken of auto’s uit kunnen. En kan dat niet, dan trekken ze de stekker er weer uit. Zo zijn we verlost van de BMW 2 Serie Active/Grand Tourer, die niet populair genoeg bleek. De X6 is nog wel populair. Ze gingen als warme broodjes over de toonbank en nog loopt men best wel warm voor de coupé-SUV. Maar hij wordt oud, dus het is tijd voor vernieuwing. Dat deed BMW met de gloednieuwe X6 (G06).

Het is logisch dat de X6 nogal lijkt op de X5. Daarom kun je een hoop info over wat er nieuw is aan de nieuwe BMW vinden in de X5-vergelijking. Maar wat betekent dat voor de verschillen ten opzichte van de uitgaande X6? Wij zetten de highlights even op een rijtje.

Voor de duidelijkheid: bij de afbeeldingen staat de nieuwe X6 (G06) bovenaan en de oude X6 (F16) onderaan.

BMW X6 G06
BMW X6 F16

Exterieur
Hier eigenlijk geen verrassingen. De voorkant is krek eender met de nieuwe X5, op één feature na: de lichtgevende nieren. Aangezien we het nu toch hebben over die nieren, die zijn uiteraard op de X6 ook vrij groot. Vooral aan de achterkant zijn de veranderingen duidelijk: daar lijkt de X6 juist op zijn kleinere en recent vernieuwde broertje X4. De achterlichten in traditionele BMW-vorm met het knipperlicht als een hoekje erboven maken plaats voor grote, horizontale LED-balken. Ook net zoals de X4 maakt de achterklep onder de achterlichten een grote knik, waardoor het nummerbord verhuist naar de bumper. Met wat vouwen en knikken rondom de grote stortkokers oogt de bumper ietwat druk, wat bij de vorige X6 toch minder het geval was.

BMW X6 G06
BMW X6 F16

Qua dimensies is het millimeterwerk: de X6 groeit met 26 mm in de lengte en 15 mm in de breedte, met een afname in de hoogte van 6 mm. Dit betekent dat de auto 4.935 mm lang en 2.004 mm breed is, met een langere wielbasis: die groeide met 42 mm. De kofferruimte biedt ruimte aan 580 liter spullen, met zelfs 1.530 liter als je de banken neer klapt. De toename is echter maar vijf liter. Het zijn vooral de passagiers die rianter zitten door de toegenomen dimensies.

Interieur
Tsja, is er bij BMW tot in zeer verre hoogte sprake van gelijkschakeling in de interieurs, dus hier is eigenlijk niks te melden wat niet in de X5-vergelijking voorkwam. Bij de veranderingen moet je denken aan het nieuwe digitale instrumentarium en het nieuwe infotainmentscherm, hooggeplaatst zoals de oude. Het is zeker weer een stapje omhoog ten opzichte van de oude X6, maar verrassend is het niet.

BMW X6 G06
BMW X6 F16

Techniek
We hadden het er net al even kort over: een primeurtje voor de X6 is lichtgevende nieren. Hét bewijsstuk dat kopers van deze auto graag flashy zijn, wat ons betreft. Dat is dus nieuw. Verder kun je uiteraard bij de nieuwe X6 weer kiezen voor een reguliere versie of een M-Sport versie, die laatste zet in op sportiviteit en krijgt ook een beetje extra mee door een M sperdifferentieel. Bij de vorige waren de verschillen tussen de pakketten vrijwel alleen optisch. Ook kun je voor de G06 een offroad-pakket selecteren, met elektronisch ingestelde veren voor verschillende ondergronden. Qua motoren levert de X6 één motor in: de X-Drive 40d. Deze middenmaatse dieselmotor leverde zo’n 313 pk, wat tussen de 30d en de M50d in zat (die leverden 258 en 381 pk). Bij de nieuwe X6 doe je bij diesels instappen in die 30d, nu met 265 pk. De M50d is dan je enige upgrade-mogelijkheid, wat dezelfde zes-in-lijn motor is, maar dan met vier turbo’s en 400 pk. Wie satanssap niks kan schelen heeft de keuze uit twee benzinemotoren: dezelfde motoren als bij de vorige X6, maar dan natuurlijk geüpgraded. Het gaat om de xDrive40i (voorheen 35i met 306 pk) met 340 pk en de M50i, een lekkere V8 met 530 pk (voorheen 450 pk). Heel misschien dat er nog een set instapmotoren bij komt, een X6 M ook nog op de planning, zelfs met Competition-pakket. Waar gaat het heen! Anyway, de vorige X6 M had 575 pk, naar verwachting schiet de nieuwe power-SUV naar ver over de 600 pk, met een toename van 20-25 pk op dat getal in de Competition-trim.

Conclusie
Verrassen doet de nieuwe X6 niet. Onlogische veranderingen krijgen stond evenmin op de planning voor de nieuwe coupé-SUV. De auto borduurt voort op een succesnummer, met de kernwaarden van het ‘nieuwe’ BMW aan boord. De uitspraken over of dat positief is, met name op het gebied van design, zijn verdeeld, feit is dat de auto weer nieuwer, geavanceerder, groter en over het algemeen beter is dan zijn voorganger. Toch, voor wie niet zo graag zichzelf showt en een middenklasse BMW-SUV koopt vanwege praktische inzetbaarheid: houd het dan lekker bij de X5.



39 reacties

De eerste generatie was duidelijk de mooiste. En dat was al een mastodont.
@jochempie: Die was echt lelijk.
@Jochempie: De eerste generatie was al lelijk, maar de nieuwe generatie is gewoon om te kotsen. 🤢
De X5 ziet er veel beter uit van achteren, deze X6 lijkt wel op de oerlelijke achterkant van de 5GT, en is veel praktischer, meer zitplaatsen en meer ruimte.
@grandmasterb: helemaal mee eens. De huidige X5 is een hele nette en strakke auto. De X3 was al netjes en de 3 serie is ook goed gelukt. Jammer dat BMW die designtaal niet doorzet op andere modellen, maar nog steeds ook gedrochten maakt.
Waarschijnlijk is er een markt voor… In China of zo.
@grandmasterb: de X5 ziet er juist van achteren helemaal niet goed uit. Enorme achterlichten met weinig vorm om het formaat te camoufleren, de onhandige twee delige achterklep en nog steeds de dakkapel: een zwarte spoiler die moet verbloemen dat de achterruit eigenlijk te rechtop staat. Qua achterkant is deze nieuwe X6 juist veel beter gelukt, interessantere vlakkenverdeling, het heeft sowieso wat meer vorm.
Geef mij maar de oude. Niet de mooiste auto die kan kiezen maar ik wil hem wel hebben.
Wel echt knap dat ze de proporties nog vreemder hebben weten te maken dan die van zijn voorganger.
Zonde van de grondstoffen dit hok.
Zo’n M-pakket maakt het wel meteen zo’n lekker agressief ogende auto. Mooie wagen!
@draaiiorgel: volgens mij kijken wij niet naar dezelfde auto?
@katoenboer: volgens mij zijn wij geen eenheidsworsten en verschillen smaken.
@draaiiorgel: vind ‘m ook gaaf.
Ben een groot BMW liefhebber, maar heb wel m’n vraagtekens bij huidige interieur. Fraai hoor, maar als ik dan het binnenste van de vorige generatie zie word ik gelijk warm, heb ik bij de nieuwe niet. Evenals front. Achterlichten nieuwe X6 dan wel weer heerlijk. Lijkt ‘ie een stuk breder door!
Doe mij inderdaad die oude maar! Wat was dat een allejezus dik ding erg patserig misschien maar als je het toch doet doe het goed
Wat een gruwelijk lelijke achterkant zeg! Sowieso vind ik de hele X-lijn niet om aan te gluren, maar deze achterkant werkt gewoon op m’n lachspieren 😅
Bijna 5 meter lang en dik 2 meter breed. Daarmee kun je een plekje in tenminste de helft van alle parkeergarages wel vergeten, denk ik.
@rrrobert: verdien je dat dan nog wel? 🙃
Snel de gehele productie naar China verschepen. Ga ik China van mijn lijst met potentiële vakantiebestemmingen halen.
Het wordt erger en erger…
Kan iemand mij even uitleggen waarom je een x5 zou laten staan voor een x6? Gewoon even een serieuze uitleg van iemand die dat zou doen.
@87sandyd: omdat smaken verschillen. Er zullen zeker ook mensen zijn die de X6 een veel mooiere lijn vinden hebben dan de X5 en die de ruimte achterin niet nodig hebben maar wel een grote hoge auto willen.

Ik vind persoonlijk de X6 ook niet mooi maar ben er wel aan gaan wennen.
@87sandyd: een X6 ziet er wat vlotter uit. Zo’n X5 is best hoekig en krijgt dan een stationwagen/bestelauto uitstraling en er zijn mensen die dat erg lelijk vinden. Zo’n hatchback daklijn als de X6 heeft is gewoon wat vlotter.
Wat ik mijzelf altijd afvraag, als er zoveel moois te koop is voor dat geld, waarom zou je dan zoiets als een X6 kopen? Naar mijn mening is deze auto vanuit elke hoek echt een gedrocht ..
Pffff twee van die auto’s op m’n netvlies. Geen best begin van m’n dag
@gulli: kom op, je hebt het dieptepunt van de dag nu al gehad, hij kan alleen maar beter worden 🤣
@tjorque: daar heb jij dan weer gelijk in! 😊
1 voor de instap pooier en de andere voor de ervaren pooier
De eerste generatie X6M vind ik nog steeds erg dik.
Lomp dikschip versus lomp dikschip. Ik zie het verschil niet?
Op containerschepen verschillen de kleuren van de containers tenminste nog…

Wat ik wel zie is een verdomd goed racepaard dat ingezet wordt om iets met de finesse van een ploeg te trekken.
Doe maar de vorige versie, of de originele X6
Lichtgevende nieren? Really?
Er zit wel een opgaande lijn in. De eerste generatie was een dikke drugsdealer bak, die vorige vooral meh maar deze ziet er gewoon goed uit. Met afstand de best gelukte versie.
Het verhuizen van de nummerplaat achter naar de bumper nekt m.i. het design van de kont. Geheel uit verhouding.

Toevallig 2 weken terug het uitgaande model een week gereden: vind het niks (waar ik wel hou van hoge zit en suv). Onoverzichtelijk, lomp gevoel, afstandelijk. X5 zou mijn voorkeur hebben.
@peke: mijne ook alhoewel ik ook niet echt kan wennen aan dat nieuwe model! Heb zelf de vorige gehad in een X5M50d uitvoering, subliem. Misschien nu maar vior de X7 gaan 👍🏻
@mp014: x7 lijkt me echt ook wel serieus gaaf. Ik ben zelf alleen niet in de race voor dit soort auto’s. Ik rij zelf niks kinderachtigs maar dit is voor mij te hoog gegrepen.

:)
De voorkant vind ik beter dan vorig model, welk een beetje braaf was voor de wagen dat het is.
Achterkant past hier niet bij en dan kies ik voor allereerste model. Interieur is sowieso de nieuwste dat ik kies want de rest is echt te gedateerd voor de prijs van de wagen
lomp en patserig versus lomp en patserig
Het blijft een boot met wielen.
Grill geeft licht ?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).