Een gloednieuwe Skoda Superb, in 2023!
We leven in een tijd waarin auto’s allemaal elektrisch worden. Of een crossover. Of natuurlijk een combinatie daarvan. In veel gevallen gaat dat echter ten koste van de traditionele D-segment middenklasser, maar niet in het geval van Skoda. Ja, er is een Enyaq iV voor de gene die een elektrische crossover wenst, maar ze denken nog altijd aan de traditionele klant.
Het doet een beetje denken aan Phil Dunphy’s Phil’sosophy, over het ‘inside the box’-denken. Dankzij elke marketinggoeroe zit de hele wereld ‘outside the box’ te denken, waardoor we de traditionele wensen en eisen van de traditionele klant over het hoofd zien.
Veel automerken zijn gestopt met hun normale D-segment sedan en stationwagon. En wat doet Skoda? Precies, die doen gewoon stronteigenwijs en lanceren vandaag de gloednieuwe Superb!
Broeder van de Passat
Helemaal een verrassing is het natuurlijk niet, vooral niet omdat Skoda zelf al diverse afbeeldingen en schetsen had gedeeld. Daarnaast stond op de IAA in München de nieuwe Volkswagen Passat, waarmee de Superb altijd (tot bepaalde hoogte) zijn basis deelt. Een groot verschil is dat de Skoda Superb er ook is als sedan-esque hatchback, naast de Combi (stationwagon). De Passat is er enkel en alleen als Variant.
Een belangrijk onderdeel van de Skoda Superb is diens formaat. Voor een D-segment auto is de Superb namelijk altijd erg ruim geweest. Zie het een beetje als 5 Serie-ruimte voor minder dan 3 Serie-geld. De nieuwe Superb is 4,91 meter lang, 4 centimeter meer dan voorhen. De stationwagon is precies 4,90 meter lang
Gloednieuwe Skoda Superb: afmetingen
Qua breedte gebeurt er iets bijzonders, want de nieuwe Superb is smaller dan zijn voorganger. Het is slechts 1,5 centimeter, maar toch. De reden hiervoor is waarschijnlijk dezelfde hoeveelheid ruimte, maar minder luchtweerstand.
De Cw-waarde van de hatchback bedraagt slechts 0,23! Bij de Combi is dit overigens alsnog een lage 0,25. De hoogte is 1,48 meter en de wielbasis bedraagt 2,84 meter. Dat laatste getal zorgt ervoor dat passagiers heel veel ruimte hebben.
Ja, een E-Klasse of 5 Serie hebben een grotere wielbasis, maar daar nemen de in lengte geplaatste motoren veel meer ruimte in. Bij de Superb zijn de motoren overdwars geplaatst, vandaar dat het eindelijk niet zo heel erg veel scheelt qua beschikbare binnenruimte.
Motoren gloednieuwe Skoda Superb
Over motoren gesproken, in Nederland zul je het moeten doen met mild-hybride en plug-in hybride aandrijflijnen. De reguliere benzine- en dieselmotoren gaan aan onze neus voorbij. De plug-in hybride komt tot 204 pk en kan dankzij de 25,7 kWh accu meer dan 100 km elektrisch afleggen. Je kan ‘m 11 kW thuisladen of ‘snelladen’ met 50 kW.
Geen zin om te laden? Dan is er nog een 1.5 TSI e-TEC (ja, zo schrijf je dat) met 150 pk. Deze heeft een elektrische generator aan de transmissie zitten en voornamelijk ondersteunt bij wegrijden. In beide gevallen heb je een DSG tot je beschikking, dus schakelen is niet nodig.
Interieur
In het interieur is er naast een hoop ruimte voor bestuurders ook plaats voor diverse typische Skoda-features. Denk aan de smart-dials. Dat zijn fysieke knoppen (draai en druk) waarbij de bestuurder zelf de functionaliteit kan bepalen. Dat klinkt nu al beter dan goedkope schermen met haptische feedback.
Verder is het interieur opgetrokken uit duurzame materialen, veelal gerecycled. Optioneel kun je ‘ergo’-stoelen bestellen met geperforeerd leder. Deze hebben dan eventueel ook verwarming, ventilatie én massagefunctie, plus elektrische bediening met memory. Dik, hè?
Wil je ‘m bestellen? Nou dan heb je geluk! De gloednieuwe Skoda Superb zal namelijk in het voorjaar van 2024 op de markt komen, dus al over een paar maanden volgens Skoda Nederland. Tegen die tijd hopen we ook iets meer te kunnen vertellen over de levertijden en prijzen. Uiteraard zullen we je op de hoogte houden op Autoblog.nl!
dawwg zegt
Een ‘Superb’ met maximaal een 1.5T en geen diesel; een gemiste kans wat mij betreft, maar wel weer een knappe bak zo te zien.
torsen zegt
Bij de oosterburen is het aanbod beter.
Motoren
Benziner
1,5 TSI (mHEV) 7-Gang-DSG 110 kW (150 PS)
2.0 TSI 7-Gang-DSG 150 kW (204 PS)
2.0 TSI 7-Gang-DSG 4×4 195 kW (265 PS)
Diesel
2,0 TDI 7-Gang-DSG 110 kW (150 PS)
2.0 TDI 7-Gang-DSG 4×4 142 kW 193 (PS)
Plug-in-Hybrid
1.5 TSI iV* 6-speed DSG 150** kW (204 hp)
minimoke1984 zegt
Een diesel Phev? Kan zeer interessant zijn .. ook voor NL lijkt mij..
Overigens de gewoon Phev ook niet verkeerd met die accu en laadmogelijkheden
denx zegt
Zeker geen gemiste kans. Diesels verkopen niet in NL door overheidsbeleid. Slechts een handje vol mensen zouden nog een diesel willen/nodig hebben. Dus natuurlijk levert Skoda geen diesels in NL.
Allison Burgers zegt
Dit ziet er erg goed uit. Dit of zo’n lelijke 5-serie? Doe mij deze maar.
alcantara zegt
Dit of achterwielaandrijving? Doe mij de BMW maar.
tortuga zegt
Die 5 heeft wel betere motorisaties. Behalve die I…
Robert zegt
Imposante wagen, hoor. Tikje anoniem vormgegeven misschien, maar de doelgroep voor deze auto zal daar echt niet van wakker liggen. En een dikke 100 km rijbereik voor de plugin hybride is wel heel lekker voor het woon-werkverkeer.
banderas zegt
Hebben ze deze designtaal niet inmiddels al 10 jaar? Beetje heul erg voorspelbaar.
Andreivierfunf zegt
Dit is verdorie een elegante bak geworden zeg! Overduidelijk modern en strak maar heel erg clean en rustig. Ze kunnen het dus wel bij VAG!
Doe maar een donkerblauwe of donkergroene met walnootbruin leder, 19 of 20 inch velgen met lekker veel spaken en zet er een Chrome pakket op.
jaso013 zegt
Ja, mooi, strak en genoeg ruimte voor alles en iedereen… maar wat een saaie bak zeg! Zonde.
Richmond zegt
Mooie auto, duidelijk een evolutie. Ziet er nieuw uit en tegelijkertijd laat het de huidige model niet meteen verouderd uit zien. Alleen het dashboard is niet mooi. Voor je neus een plat scherm dat groter is dan de overkapping. Ziet er uit alsof het scherm later geplaatst is en men geen nieuw dashboard wilde ontwikkeling
iphonistvongates zegt
Welcome back reincarnatie van de Ford Mondeo SW Estate! Ziet er strak uit met al die extra botox op de juiste spot’s. Deze gaat hoog eindigen op de lease-favoriet lijstjes.
PunicaOase zegt
Gaaaaaap..
Flutterbear zegt
PHEV met 25 kWh.. Onze Golf heeft 35 kWh maar komt daar ook ruim 2x zo ver mee (2,5x op papier). Als je elke dag wilt laden is dit voor woon-werkverkeer wel interessant maar in mijn ervaring is niet dagelijks laden veel relaxter.
Edge zegt
Ik vind hem enorm tegenvallen, omdat hij veel te veel op de Passat lijkt. Bij de vorige generaties deed VAG nog moeite om de Passat en Superb anders uit te laten zien, maar hier hebben ze geen enkele moeite gedaan en is het niks meer of minder dan een Passat met een ander setje lampen en andere logo’s.
Allison Burgers zegt
De eerste Superb was 1 op 1 een Chinese VW Passat Lingyu.
tjorque zegt
Heeft hij die 690 liter ook als PHEV?
Als dat het geval is vind ik het een interessante auto :)
timdawg zegt
Jammer van die achterkant. Net of een Insignia en een Focus s*x hebben gehad. Als plug-in met tegen de 100km rijbereik en alle ruimte is dit natuurlijk een perfecte wagen. Wat wil je nog meer.
lekkerlinksrijden zegt
Een V8
rutgerg zegt
Die station is net een Opel Insignia zo schuin van achteren.
leaper035t zegt
Achterlichten doen me ook denken aan Ford Focus station en zelfs een Mercedes E station. Heel generiek allemaal…
alfagtv6 zegt
Ligt het aan mij of is die achterkant wel erg anoniem? Beetje fiat lijkt het ook wel. Verder een mooie bak!
saxoke zegt
Enorm dikke auto als stationcar! Alleen hoe die dr uitziet als je m recht langs achter bekijkt vind ik wat tegen vallen, maar verder echt een prachtige auto!
Efkes in Duitsland shoppen voor een 2.0tsi265 zou er evt in de toekomst wel inzitten.
ozzytrk zegt
Heerlijke interieur, dit moet je wel met het dikste pakket halen anders heb je geen Suberb.
wjeurs zegt
Geweldige auto’s, veel uren in doorgebracht. Design is meer een facelift dan nieuw heb ik het idee. De kont van de station vind ik niets, maar dat is misschien wennen. Doen ze bij de Octavia beter vind ik