Dit is de goedkoopste EV van Autotrack

Auteur: , 21 Reacties

Veel auto voor weinig geld. Zit er een adder onder het gras?

Renault Fluence Z.E.

Elektrische auto’s verkopen telkens beter. Een logisch resultaat daarvan is dat er ook meer elektrische occasions op de markt komen. Op dit moment staan er precies 1.068 elektrische auto’s te koop op AutoTrack. De duurste EV op Autotrack is de afgelopen week al behandeld, het was een Model S P100D die net zoveel kost als een redelijke veertien-onder-een-kap in Meppel. Sowieso zijn alle dure occasions van het Amerikaanse merk. Op zich is dat heel erg logisch, want ze zijn ook het enige merk dat in dat segment zoveel elektrische auto’s verkoopt.

Maar we dwalen af, want het gaat nu niet om de duurste elektrische auto’s die op AutoTrack.nl te koop staan, maar om de goedkoopste. Dat is nogal tricky om te bepalen, want het hangt af van de definitie van ‘auto’. De aller goedkoopste is een Renault Twizy uit 2012 met 17.000 kilometer op de klok. Deze ‘auto’ kost 3.990 euro.

Renault Twizy

Scrollen we verder naar beneden, dan zien we nog meer Twizy’s en elektrische uitvoeringen van de Renault Kangoo Express. Renault lijkt daarmee de grootste aanbieder te zijn als het gaat om betaalbare elektrische auto’s, want de goedkoopste ‘echte’ personenauto is namelijk ook een Renault, een heuse Fluence Z.E.. De Fluence is een ruime C-segment sedan, min of meer de opvolger van de Mégane sedan. De wordt voornamelijk verkocht in Zuid-Amerika en Azië. Daar rijden overal gewone uitvoeringen van de Fluence (afbeelding onder) rond, wij Nederlanders kregen alleen de elektrische variant.

Renault Fluence

De goedkoopste daarvan staat op dit moment te koop voor 7.250 euro. Eigenlijk is dat best een scherpe prijs. Want voor dat geld krijg je een moderne auto (hij komt uit 2012) met relatief weinig kilometers, iets meer dan 90.000 km valt reuze mee. Qua uitrusting kom je eigenlijk ook niets te kort, want deze Fluence Z.E. in Dynamique-trim beschikt over lederen bekleding, lichtmetalen velgen, navigatie, climate control en parkeersensoren. In tegenstelling tot veel elektro-gebakjes is de Fluence lekker ruim, zonder dat de auto bijzonder zwaar is met nog geen 1.500 kilo aan leeggewicht.

Renault Fluence

Waarschijnlijk zijn er drie redenen dat de Fluence nooit een populaire auto is geworden in Nederland en de occasions dus verrassend betaalbaar zijn. Ten eerste de styling. Het is gewoon een hele generieke, saaie sedan. Zowel van binnen als buiten zit er geen sjeu aan. De early adopters willen vaak wel een beetje opvallen met hun nieuwe rijdende gadget. Een apart uiterlijk helpt daarbij, ook al is de auto enorm lelijk.

Renault Fluence Z.E.

De tweede reden moet wel de actieradius zijn. De Fluence Z.E. heeft namelijk een actieradius die volgens de NEDC op 160 kilometer is vastgesteld. In de praktijk moet je blij zijn als je 100 kilometer haalt met normaal gebruik. De derde reden is ook te herleiden naar de accu. Deze moet je namelijk leasen bij Renault Nederland, dat kost 79 euro, per maand! Het voordeel is wel dat als de accu slecht wordt, je hem zo kunt omruilen voor een nieuwe. Toch knaagt het wel, want je betaalt bij Renault ook niet jaarlijks 948 euro om de benzinetank te mogen leasen voor een Megáne.

Renault CLuence Z.E.

Maar hey, ben je op zoek naar een tweede auto voor de boodschappen en om de kinderen te vervoeren, dan is het eigenlijk best een logische keuze. Je zit dan wel in een automobiel verdomhoekje. EV-gekkies en milieuridders zien je over het hoofd en de petrolheads geven er ook niet om. De advertentie kun je HIER bekijken.

Renault Fluence Z.E.



21 reacties

De Twizy is echt een super leuk autootje voor erbij, ik heb er een aantal keer in gereden.. Maar de ‘leaseconstructie’ maakt hem net te duur voor ‘erbij’ je rijdt in een kart maar dan elektrisch, parkeren geen probleem en je zoeft lekker door de stad… De Fluence…. tja…. no words… niet voor mij.
@aalt: hey! Ik heb een goede oplossing voor je: een scooter!
@detroitv8: haha, idd een optie maar niet echt de interesse voor een genotoriseerde 2 wieler… ;)
@aalt: quad dan?
@aalt: 3 jaar geleden stonden ze nog regelmatig met maagdelijke kilometerstanden (onder de 40.000) te koop voor rond de 6000 euro…. Volgens mij was er een eco taxi bedrijfje rond schiphol die hier een tijdje mee rond hebben gereden.
Gaston Plante .. Camille Alphonse .. Charles Jeantaud ..
leggen te shaken in hun kissie ,,
,, ? Nieuw handelsmerk?
@pietertjep85d: @lincoln
@pietertjep85d:

taalnazi ..
@linkie: Adolf H. draait zich om in zijn virtuele graf…
En profil een vreemde auto, de kofferbak lijkt meer bij een groter model auto te horen. Verder wel een grijze auto, maar niet echt lelijk wat mij betreft.
Dat huren van die accu is echt jammer. Voor een nieuwe auto is het nog redelijk maar je zit nu in een segment waar mensen met iets minder ruime portemonnee shoppen. Dan is die 80 euro per maand gewoon teveel. Over een paar jaar wil niemand deze auto nog hebben en kunnen ze het museum in. Of er moet een 60kwh accu beschikbaar komen, dan kan je er nog echte kilometers mee maken.
Actieradius 100 km… Niet eens vooruitgang tov stoommachine met kolen.
Je vraagt je af welke sukkel zo’n ding ooit gekocht of geleasd heeft.
Waarom zou je die accu leasen als je die auto tweedehands koopt? Die accu zit er gewoon in toch? Je koopt dat ding en rijdt ermee weg, Renault hoeft daar niks van te weten. Of ben ik nou zo dom?
@stationcar: Jep. Zo dom.

Nee, de lease accu heeft een simkaartje ( of iets waarmee Renault ‘m kan schakelen ). Niet betaald? Accu dood.

Overigens: belangrijkste reden nummer 4 waarom ie zo goedkoop is: Niet kunnen snelladen.
Of beter, met deze actieradius is snelladen wel een fijne als je eens iets verder weg wilt/moet. De Fluence laad op één fase en daar doet ie dus heul lang over.
Ooit deze EV gereden en wat was ‘ie slecht. Kofferbak vol met accu’s dus amper gewicht op de vooras. Veel gripverlies. Enorm zwabberend als je van links naar rechts stuurde. En een dramatisch bereik.
Jammer van die merkwaardige accu-constructie van Renault. Voor de biaatch hier zou dit ding ideaal zijn. Haar huidige auto rijdt ze nu dik 4 jaar en dit weekend is ze voor het eerst door de magische grens van 50km enkele reis gegaan. Dit zijn echt ideale woon-werk en boodschappen-hokken.
@timdawg: Yep, ik zou er hier ook wel eentje willen voor de vrouw. Maar ik vertik het om de accu te huren voor zoveel geld.
Zijn wij het nu alweer vergeten dan?
Het interessante aan het concept van deze Fluence is/was dat het accupakket snel verwisselbaar is. De laadtijd is daarmee van ondergeschikt belang geworden. De bedoeling was dat tankstations met een accu-omruil systeem zouden worden uitgerust; accu bijna leeg? Hop naar een station en een paar minuten later zit er een vol pakket in.
Het was ook nog expirimenteren met een makkelijk bereik- en verwisselbaar pakket. Bij de Fluence staat het accupakket tussen de achterbank en de kofferbak. Voor bagageruimte en wegligging niet de ideaalste plek, maar hé: pionieren gaat altijd met groeipijntjes. Bij Schiphol was zo’n station, maar dat is een paar jaar geleden gesloten. Dit project (Better Place geloof ik, shit ik ben het ook al bijna vergeten!) draaide ook in Denemarken en Israël.

De Fluence is inderdaad de sedanuitvoering van de Mégane III. De EV-versie is verlengd om het accupakket te herbergen.
De gewone Fluence werd in de halve wereld geleverd, ook in België volgens mij, maar niet in Nederland. In Korea is deze auto bekend met een Samsung badge erop.
@henkp1: Oh ja… dat was ik ook alweer allemaal vergeten. Goede toevoeging!
Bagger auto die fluence. Paar keer als huurauto meegekregen toen ik op vakantie was. Keihard interieur en rijeigenschappen waar de 15 jaar oude Kia van mijn buurman zich nog voor zou moeten schamen. Duidelijk een budget auto voor opkomende markten.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).