• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is de goedkoopste EV van Autotrack

Auteur: willeme, gepost 3 juni 2018 om 20:58 – 21 Reacties

Renault Fluence Z.E.


Veel auto voor weinig geld. Zit er een adder onder het gras?

Elektrische auto’s verkopen telkens beter. Een logisch resultaat daarvan is dat er ook meer elektrische occasions op de markt komen. Op dit moment staan er precies 1.068 elektrische auto’s te koop op AutoTrack. De duurste EV op Autotrack is de afgelopen week al behandeld, het was een Model S P100D die net zoveel kost als een redelijke veertien-onder-een-kap in Meppel. Sowieso zijn alle dure occasions van het Amerikaanse merk. Op zich is dat heel erg logisch, want ze zijn ook het enige merk dat in dat segment zoveel elektrische auto’s verkoopt.

Maar we dwalen af, want het gaat nu niet om de duurste elektrische auto’s die op AutoTrack.nl te koop staan, maar om de goedkoopste. Dat is nogal tricky om te bepalen, want het hangt af van de definitie van ‘auto’. De aller goedkoopste is een Renault Twizy uit 2012 met 17.000 kilometer op de klok. Deze ‘auto’ kost 3.990 euro.

Renault Twizy

Scrollen we verder naar beneden, dan zien we nog meer Twizy’s en elektrische uitvoeringen van de Renault Kangoo Express. Renault lijkt daarmee de grootste aanbieder te zijn als het gaat om betaalbare elektrische auto’s, want de goedkoopste ‘echte’ personenauto is namelijk ook een Renault, een heuse Fluence Z.E.. De Fluence is een ruime C-segment sedan, min of meer de opvolger van de Mégane sedan. De wordt voornamelijk verkocht in Zuid-Amerika en Azië. Daar rijden overal gewone uitvoeringen van de Fluence (afbeelding onder) rond, wij Nederlanders kregen alleen de elektrische variant.

Renault Fluence

De goedkoopste daarvan staat op dit moment te koop voor 7.250 euro. Eigenlijk is dat best een scherpe prijs. Want voor dat geld krijg je een moderne auto (hij komt uit 2012) met relatief weinig kilometers, iets meer dan 90.000 km valt reuze mee. Qua uitrusting kom je eigenlijk ook niets te kort, want deze Fluence Z.E. in Dynamique-trim beschikt over lederen bekleding, lichtmetalen velgen, navigatie, climate control en parkeersensoren. In tegenstelling tot veel elektro-gebakjes is de Fluence lekker ruim, zonder dat de auto bijzonder zwaar is met nog geen 1.500 kilo aan leeggewicht.

Renault Fluence

Waarschijnlijk zijn er drie redenen dat de Fluence nooit een populaire auto is geworden in Nederland en de occasions dus verrassend betaalbaar zijn. Ten eerste de styling. Het is gewoon een hele generieke, saaie sedan. Zowel van binnen als buiten zit er geen sjeu aan. De early adopters willen vaak wel een beetje opvallen met hun nieuwe rijdende gadget. Een apart uiterlijk helpt daarbij, ook al is de auto enorm lelijk.

Renault Fluence Z.E.

De tweede reden moet wel de actieradius zijn. De Fluence Z.E. heeft namelijk een actieradius die volgens de NEDC op 160 kilometer is vastgesteld. In de praktijk moet je blij zijn als je 100 kilometer haalt met normaal gebruik. De derde reden is ook te herleiden naar de accu. Deze moet je namelijk leasen bij Renault Nederland, dat kost 79 euro, per maand! Het voordeel is wel dat als de accu slecht wordt, je hem zo kunt omruilen voor een nieuwe. Toch knaagt het wel, want je betaalt bij Renault ook niet jaarlijks 948 euro om de benzinetank te mogen leasen voor een Megáne.

Renault CLuence Z.E.

Maar hey, ben je op zoek naar een tweede auto voor de boodschappen en om de kinderen te vervoeren, dan is het eigenlijk best een logische keuze. Je zit dan wel in een automobiel verdomhoekje. EV-gekkies en milieuridders zien je over het hoofd en de petrolheads geven er ook niet om. De advertentie kun je HIER bekijken.

Renault Fluence Z.E.

Ook interessant!

  • De comeback van de Renault 4 is nabij!
  • Niet eerder leverde een Renault Clio V6 zoveel geld op
    Niet eerder leverde een Renault Clio V6 zoveel geld op
  • Renault wanbetalers
    Wanbetalers kunnen gewoon doorrijden met hun Renault
  • Keert de Renault 4 na precies 60 jaar terug als EV?

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

autotrack, Elektrisch, ev10daagse-2018, fluence, geld, occasion, Renault

Vorig bericht: « De lak op deze auto kost 800 uur om aan te brengen
Volgend bericht: Lijstje! 12 opmerkelijke koppelmonsters »

Lees Interacties

Reacties

  1. aalt zegt

    3 juni 2018 om 21:16

    De Twizy is echt een super leuk autootje voor erbij, ik heb er een aantal keer in gereden.. Maar de ‘leaseconstructie’ maakt hem net te duur voor ‘erbij’ je rijdt in een kart maar dan elektrisch, parkeren geen probleem en je zoeft lekker door de stad… De Fluence…. tja…. no words… niet voor mij.

    Login om te reageren
    • detroitv8 zegt

      3 juni 2018 om 21:51

      @aalt: hey! Ik heb een goede oplossing voor je: een scooter!

      Login om te reageren
      • aalt zegt

        3 juni 2018 om 21:53

        @detroitv8: haha, idd een optie maar niet echt de interesse voor een genotoriseerde 2 wieler… ;)

        Login om te reageren
        • theblazerunner zegt

          15 mei 2019 om 19:33

          @aalt: quad dan?

          Login om te reageren
    • dutchneon zegt

      3 juni 2018 om 23:59

      @aalt: 3 jaar geleden stonden ze nog regelmatig met maagdelijke kilometerstanden (onder de 40.000) te koop voor rond de 6000 euro…. Volgens mij was er een eco taxi bedrijfje rond schiphol die hier een tijdje mee rond hebben gereden.

      Login om te reageren
  2. lincoln zegt

    3 juni 2018 om 21:18

    Gaston Plante .. Camille Alphonse .. Charles Jeantaud ..
    leggen te shaken in hun kissie ,,

    Login om te reageren
  3. pietertjep85d zegt

    3 juni 2018 om 21:24

    ,, ? Nieuw handelsmerk?

    Login om te reageren
    • pietertjep85d zegt

      3 juni 2018 om 21:25

      @pietertjep85d: @lincoln

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        3 juni 2018 om 21:27

        @pietertjep85d:

        taalnazi ..

        Login om te reageren
        • FieRo zegt

          3 juni 2018 om 22:45

          @linkie: Adolf H. draait zich om in zijn virtuele graf…

          Login om te reageren
  4. drdre1 zegt

    3 juni 2018 om 22:29

    En profil een vreemde auto, de kofferbak lijkt meer bij een groter model auto te horen. Verder wel een grijze auto, maar niet echt lelijk wat mij betreft.

    Login om te reageren
  5. lekbak zegt

    3 juni 2018 om 22:40

    Dat huren van die accu is echt jammer. Voor een nieuwe auto is het nog redelijk maar je zit nu in een segment waar mensen met iets minder ruime portemonnee shoppen. Dan is die 80 euro per maand gewoon teveel. Over een paar jaar wil niemand deze auto nog hebben en kunnen ze het museum in. Of er moet een 60kwh accu beschikbaar komen, dan kan je er nog echte kilometers mee maken.

    Login om te reageren
  6. kempenaer zegt

    3 juni 2018 om 22:47

    Actieradius 100 km… Niet eens vooruitgang tov stoommachine met kolen.
    Je vraagt je af welke sukkel zo’n ding ooit gekocht of geleasd heeft.

    Login om te reageren
  7. stationcar zegt

    3 juni 2018 om 23:12

    Waarom zou je die accu leasen als je die auto tweedehands koopt? Die accu zit er gewoon in toch? Je koopt dat ding en rijdt ermee weg, Renault hoeft daar niks van te weten. Of ben ik nou zo dom?

    Login om te reageren
    • postzegel zegt

      3 juni 2018 om 23:47

      @stationcar: Jep. Zo dom.

      Nee, de lease accu heeft een simkaartje ( of iets waarmee Renault ‘m kan schakelen ). Niet betaald? Accu dood.

      Overigens: belangrijkste reden nummer 4 waarom ie zo goedkoop is: Niet kunnen snelladen.
      Of beter, met deze actieradius is snelladen wel een fijne als je eens iets verder weg wilt/moet. De Fluence laad op één fase en daar doet ie dus heul lang over.

      Login om te reageren
  8. stfu zegt

    3 juni 2018 om 23:18

    Ooit deze EV gereden en wat was ‘ie slecht. Kofferbak vol met accu’s dus amper gewicht op de vooras. Veel gripverlies. Enorm zwabberend als je van links naar rechts stuurde. En een dramatisch bereik.

    Login om te reageren
  9. timdawg zegt

    4 juni 2018 om 00:20

    Jammer van die merkwaardige accu-constructie van Renault. Voor de biaatch hier zou dit ding ideaal zijn. Haar huidige auto rijdt ze nu dik 4 jaar en dit weekend is ze voor het eerst door de magische grens van 50km enkele reis gegaan. Dit zijn echt ideale woon-werk en boodschappen-hokken.

    Login om te reageren
    • laptom zegt

      4 juni 2018 om 09:26

      @timdawg: Yep, ik zou er hier ook wel eentje willen voor de vrouw. Maar ik vertik het om de accu te huren voor zoveel geld.

      Login om te reageren
  10. henkp1 zegt

    4 juni 2018 om 05:14

    Zijn wij het nu alweer vergeten dan?
    Het interessante aan het concept van deze Fluence is/was dat het accupakket snel verwisselbaar is. De laadtijd is daarmee van ondergeschikt belang geworden. De bedoeling was dat tankstations met een accu-omruil systeem zouden worden uitgerust; accu bijna leeg? Hop naar een station en een paar minuten later zit er een vol pakket in.
    Het was ook nog expirimenteren met een makkelijk bereik- en verwisselbaar pakket. Bij de Fluence staat het accupakket tussen de achterbank en de kofferbak. Voor bagageruimte en wegligging niet de ideaalste plek, maar hé: pionieren gaat altijd met groeipijntjes. Bij Schiphol was zo’n station, maar dat is een paar jaar geleden gesloten. Dit project (Better Place geloof ik, shit ik ben het ook al bijna vergeten!) draaide ook in Denemarken en Israël.

    De Fluence is inderdaad de sedanuitvoering van de Mégane III. De EV-versie is verlengd om het accupakket te herbergen.
    De gewone Fluence werd in de halve wereld geleverd, ook in België volgens mij, maar niet in Nederland. In Korea is deze auto bekend met een Samsung badge erop.

    Login om te reageren
    • quincy zegt

      4 juni 2018 om 07:01

      @henkp1: Oh ja… dat was ik ook alweer allemaal vergeten. Goede toevoeging!

      Login om te reageren
  11. mopar zegt

    4 juni 2018 om 10:00

    Bagger auto die fluence. Paar keer als huurauto meegekregen toen ik op vakantie was. Keihard interieur en rijeigenschappen waar de 15 jaar oude Kia van mijn buurman zich nog voor zou moeten schamen. Duidelijk een budget auto voor opkomende markten.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North