• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De laatste Bugatti Centodieci: dit is ‘m

Auteur: machielvdd, gepost 19 december 2022 om 20:01 – 8 Reacties

De laatste Bugatti Centodieci

Het einde van het W16-tijdperk is in zicht. Met de Centodieci is Bugatti alvast klaar.

Bugatti zit momenteel in een afbouwende fase. Het W16-tijdperk is namelijk bijna ten einde. We hoeven dus niks nieuws meer te verwachten, tot de opvolger van de Chiron verschijnt. Het nieuws vanuit Bugatti is nu vooral dat ze het laatste exemplaar van iets gebouwd hebben. Na de laatste Divo is het nu tijd voor de laatste Centodieci.

We moeten er meteen bij zeggen dat de laatste Centodieci niet zo’n mijlpaal is, want van deze auto zijn er maar tien gebouwd. Dan ben je vrij snel bij de laatste. Toch ziet Bugatti dit als een belangrijke mijlpaal. Hiermee komt namelijk een einde aan het “moderne coachbuilding-tijdperk” van Bugatti.

Ten tijde van de Veyron deed Bugatti nog niet aan coachbuilding, want alle ‘special’ editions hadden gewoon hetzelfde koetswerk. Ten tijde van de Chiron kwam Bugatti echter met een aantal derivaten die een compleet ander koetswerk hadden. Daarmee gingen ze dus verder in de oude traditie van coachbuilding.

De laatste Bugatti Centodieci
De laatste Bugatti Centodieci
De laatste Bugatti Centodieci

Na de Divo en de krankzinnig dure La Voiture Noire kwam in 2019 de Centodieci. Dit was bedoeld als hommage aan de Bugatti EB110. Het design zit daarom vol met verwijzingen naar de legendarische supercar uit de jaren ’90. Van deze Centodieci heeft Bugatti nu het tiende en tevens laatste exemplaar gebouwd.

Die valt vooral op met zijn interieur. De buitenkant is gewoon wit, maar de binnenkant is volledig uitgevoerd in Bugatti-blauw. Een gewaagde keuze, maar de Centodieci kan het goed hebben. Aan de buitenkant zijn er nog subtiele blauwe details in de vorm van de remklauwen en de tekst op de spoiler.

Hoewel het bij coachbuilding vooral om de carrosserie gaat heeft de Centodieci toch meer vermogen gekregen dan een reguliere Chiron. Die heeft ‘maar’ 1.500 pk, terwijl de Centodieci het 1.600 pk sterke blok uit de Chiron Super Sport 300+ heeft.

Nu de laatste Centodieci de deur uit is, kan Bugatti zich focussen op de Chiron. Daarvan moeten er nog minder dan 100 gebouwd worden. Daarnaast moeten er nog 99 W16 Mistral’s gebouwd worden en 40 Bolides. Daarna is het echt klaar en zal er waarschijnlijk nooit meer een auto met een W16 van de band rollen.

Ook interessant!

  • Bugatti doet iets opvallends met de exclusieve Centodieci
    Bugatti doet iets opvallends met de exclusieve Centodieci
  • Champagne op maat voor Bugatti rijders
  • Ziehier, de laatste Bugatti Chiron
  • Eindelijk verliest de Bugatti Chiron zijn dak
    Eindelijk verliest de Bugatti Chiron zijn dak

Nieuwste artikelen

  • Documentaire over auto’s spotten op NPO 3
  • Maak je eigen hardcore Temerario voordat Lambo het doet
  • Maserati sloopt viercilinder uit instapmodel
  • Benzineprijs op laagste niveau sinds maanden
    Grote verschillen tussen het goedkoopste en duurste tankstation van Nederland
FacebookTweetPinLinkedIn

Bugatti, centodieci, chiron

Vorig bericht: « Nederlands bedrijf levert wat Mercedes NIET kon leveren
Volgend bericht: De geschiedenis van de kleine Volvo! »

Lees Interacties

Reacties

  1. rob5nismo zegt

    19 december 2022 om 20:22

    De lelijkste tot nu toe

    Login om te reageren
  2. rollingstoned zegt

    19 december 2022 om 20:32

    Van voren lijkt het net een Cylon of Stormtrooper die door een kudde olifanten is platgedrukt…

    Login om te reageren
  3. MaartenD zegt

    19 december 2022 om 20:44

    Wat een misbaksel. doe mij maar een originele EB110 SS

    Login om te reageren
  4. bietje zegt

    19 december 2022 om 22:00

    Hij kan dit blauw alleen maar hebben als hij in een gesloten hok wordt opgeborgen, want als je hier ooit mee zou moeten rijden, heb je binnen 3 bochten pijn aan je ogen.

    Verder zijn die Centodieci wel vet, wat ik ook zeg als fan van de EB110. Al had Emile Ratelband er eentje die door zijn garage-meneer in de prak werd gereden.

    Login om te reageren
  5. flyerbunch zegt

    19 december 2022 om 22:40

    De volgende Bugatti zal wrs hybride worden, maar over de motor zijn nog geen echte details bekend dus wie weet..

    Login om te reageren
  6. mashell zegt

    20 december 2022 om 06:56

    Interieur helemaal gemaakt van smurfenpenisleder, dat zal flink wat kosten.

    Login om te reageren
  7. mc96 zegt

    20 december 2022 om 08:29

    Ik vond dit tot nu toe een beetje goedkoop voortborduren op de EB110. Maar ik dit zijn eigenlijk de eerste echt goede foto’s die ik zie. Ik vind m toch wel fraai. Met name de achterkant.

    Login om te reageren
  8. petroldrinker zegt

    20 december 2022 om 09:00

    Schitterend met zo een fel blauw interieur, zoaos het hoort bij een supercar

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North