Voor als je écht nergens op wil inleveren.
Bedrijfswagens zijn wezenlijk anders ontworpen dan personenauto’s. Logisch, de eisen van de afnemers zijn compleet anders. Toch zien we geregeld een vervaging optreden. Bedrijfsauto’s worden steeds volwassener, comfortabeler en fijner. Vroeger, heel lang geleden, was rijden in een bedrijfsauto nog echt afzien, tegenwoordig valt het heel erg mee.
Toch kan het zijn dat je puur uit fiscale redenen een bedrijfsauto wil hebben, maar zo min mogelijk wil inleveren op uitstraling, prestaties en comfort. Nu moeten we aantekenen dat de pickups van tegenwoordig erg luxe zijn, met name de Dodge RAM’s zijn in Nederland erg populair. Over een bedrijfsauto wordt geen BPM gerekend, dus ze zijn verrassend betaalbaar.
Maar mocht ook een V8 en een ladderchassis iets te rudimentair zijn, dan is er een oplossing in deze tweedehands bedrijfsauto. In de vorm van een, eh, dieselende X5. Ja, deze X5 heeft een dieselmotor, maar wel een heel bijzondere. Het is een X5 M50d, dus een drie liter zes in lijn met maar liefst drie turbo’s. Dankzij die drie föhns pompt de motor er 381 pk en 700 Nm uit. Meer dan voldoende om de 2.335 kg zware X5 voort te bewegen.
Nu zijn er meerdere X5’s te krijgen met deze motor, dus wat is er nu zo bijzonder aan deze zwarte? Welnu, het is er eentje op grijs kenteken. De achterbank is verwijderd en er zit een tussenschot in. Zie het als een soort BMW X5 CSL. De zijruiten lijken geblindeerd te zijn, maar zijn dus daadwerkelijk helemaal zwart. Natuurlijk, 49.995 euro maakt het geen goedkope bestelbus. Aan de andere kant, die pickups zijn ook vrij prijzig en de X5 staat qua verfijning wel een niveau of vier hoger. Interesse? Bekijk de advertentie hier.
raoufff zegt
Handig voor de nachtapotheker die ook wel eens koud vlees moet vervoeren!!
dare2think zegt
@raoufff: de geweersteunen en granaathouders ontbreken nog net. Dit is precies zo’n specificatie (incl. de snelheid om weg te komen) voor mannetjes met geweren.
lompey zegt
Over paar jaar weer bankje erin. Scheelt weer beetje bpm
2wheeler zegt
@lompey: volgens mij is dit niet mogelijk als de auto is omgebouwd. Correct me if I am wrong, maar volgens mij had dit te maken met de gordelpunten.
dutchneon zegt
@lompey: duurt een beetje langer, geloof dat dat na 5 jaar pas kan en dan alsnog de rest bpm aftikken, als is die dan wel mooi gedaald
jesper_schouten zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
rob5nismo zegt
Ik krijg een beetje het idee bij deze auto ik wil hem wel rijden maar kan hem eigenlijk niet betalen. Dus dan maar via een maas in de wet vinden
E550 zegt
@rob5nismo: dat heb ik dus ook. Verschrikkelijk lelijk en bijzonder raar.
Daarnaast kun je voor hetzelfde geld (of goedkoper!) ook een X5 uit het buitenland halen en die op NL kenteken zetten.
reactief zegt
@e550: MRB is wel 75% lager + geen BPM. Dan scheelt het toch wel heel fors.
Ik vind het ook vreemd, maar heb jij een goede trek auto nodig en rijdt je daar heel veel zakelijke kilometers mee, dan is dit wel een hele fijne ‘werkauto’. Beter dan een luxe Transporter of een F150.
ukbob zegt
@reactief: precies. Stel je bent met z’n tweeën en je sleurt vaak een flinke aanhanger…
E550 zegt
@ukbob: ja, dan is het op zich een uitkomst. Maar wordt grijs kenteken bij luxe auto’s Nederland in de meeste gevallen voor dit soort gevallen gebruikt? Of meer om andere reden (goedkoper uit zijn)?
johnhert zegt
@rob5nismo: Dit is meer een geval niet wíllen betalen in plaats van “niet kunnen”. Helemaal prima overigens, betalen al genoeg belasting !
frank2b zegt
Goh.
mopar70 zegt
“De zijruiten lijken geblindeerd te zijn, maar zijn dus daadwerkelijk helemaal zwart.”. Geblindeerd dus.
reactief zegt
@mopar70: Officieel mag het glas niet geblindeerd worden, maar moet het echt een dicht paneel zijn. Niet geblindeerd dus!
saxoke zegt
@reactief: door de achterste zijramen van deze X5 kan ik blijkbaar wel door kijken
reactief zegt
@saxoke: Ik vind het niet heel duidelijk op de foto’s. Maar op de foto vanuit de achterdeur aan de passagiers kant kijk je tegen gestoffeerde/matte ramen lijkt het.
Het raam van die deur is wel geblindeerd, maar dat is ook een raam wat officieel niet dicht hoeft.
TheEdge zegt
@reactief: Het raam in het linker achterportier moet dicht zijn, hier zit inderdaad een paneel in met bekleding. Het raam in het rechter achterportier mag geblindeerd zijn met folie i.v.m. met zicht naar de rechterkant van de auto. Handig als je een baan naar rechts wil opschuiven bijvoorbeeld.
moveyourmind zegt
Het is een wat anders voor de viskar dan een Mitsubishi Pajero.
Bovendien valt het van buiten niet eens zo op omdat de veel X5’s toch al privacyglas achter hebben. En stukken beter dan de Gran Cherokees e.d. met een soort skibox op het dak geplakt die je jaren terug veel zag rijden.
garp zegt
@moveyourmind: “privacyglas”, zodat de kids in privacy zitten en je auto op een aannemersbusje lijkt. Ik heb het nooit begrepen in ieder geval.
Arnoud zegt
Dit verfijnd? Dan is een moker met een fluwelen handvat dat ook.
Een verfijnde bedrijfsauto zo zijn: een Maserati Quattroporte. Een Jaguar XJ. Een Mercedes S Maybach.
jpsienen zegt
@Original_Arnoud: Dat wordt een beetje lastig op grijs
slowland zegt
Misschien leuk als je een grote hond hebt ofzo. Of een handeltje in allerhande poedertjes.
Maar je hebt hier dus helemaal niks aan….
wimof zegt
Enig minpuntje, je moet jaarlijks naar de technische keuring (BE)
jpsienen zegt
@wimof: met die wegenkwaliteit in België vind ik slechts 1 keer per jaar nog steeds vrij mager..
saxoke zegt
Ik vind dit als Belg niet zo raar. Kameraad van me rijd een Focus RSmk2 als “bestelwagen”…. achterbank heeft ie nog nooit gemist
vroaaaaaaaaaar zegt
Van de 30 foto’s zijn er 20 met oninteressante interieurdetails. Kunnen jullie niet even een zinvolle voorselectie maken? Of is dit tegenwoordig een autoverkoopsite?
tenaci zegt
Leuk voor de goed boerende marktkoopman/vrouw
mwti zegt
@tenaci: blijkbaar boer je niet zo goed als je je op deze manier moet profileren.
rrfm zegt
Vind een v klasse dan mooier van binnen en met de nieuwe 300d ook nog razend snel vooral voor een busje
ozzytrk zegt
@rrfm: Heerlijke busjes inderdaad, rijdt als een S klasse ook
mwti zegt
Hoe zit het met bijtelling? Dan betaal je wel over de volle mep dus meneer de pauper-zzp-er moet ook nog een km-registratie bijhouden om indruk te maken op de buurman. Triest als je dit op deze manier moet rijden. Wie houd je nou voor de gek?
cazzo046 zegt
@mwti: Triest als je zo oordeelt over motieven die je niet kent.
mwti zegt
@cazzo046: ik mag dit toch vinden? Ik speel toch niet op de man.
2wheeler zegt
Prima oplossing toch? Zeker als je met zijn tweeën bent en veel groot spul voor de zaak mee moet nemen. Stuk luxer dan een busje en een pick-up is ook niet voor iedereen. Niemand hier weet of de auto ook privé wordt ingezet, dus die speculaties kunnen de koelkast in. Snap sowieso de negativiteit eigenlijk niet zo, het is in mijn optiek niet iets waar je je voor hoeft te schamen.
mwti zegt
@2wheeler: groot spul? Zo groot is een X5 niet hoor, zeker niet met zo’n tussenschot wat ver naar binnen komt.
jometdebanjo zegt
En in een handomdraai heb je weer een gewone dikke bak met geel kenteken. Gaat veel te makkelijk