Jaguar heeft in Londen het doek getrokken van de gloednieuwe XF. Deze borduurt verder op het design van de vorige XF, maar vertoont ook duidelijke familietrekjes met de XE.
Ten opzichte van zijn voorganger is de Jaguar XF iets kleiner geworden: de XF meet nu 4,95 meter en dat is 7 millimeter korter dan voorheen. Dat zien we niet vaak, meestal worden auto’s per generatie flink groter. Doordat de wielbasis echter wel iets toenam, zul je in het interieur helemaal niets merken van de iets compactere buitenmaten. Integendeel, Jaguar belooft dat de nieuwe XF vanbinnen ruimer is dan de vorige. Belangrijker is dat ook het gewicht fors omlaag is gegaan, de nieuwe XF weegt ruim 190 kilo minder dan zijn voorganger.
Aluminium is het toverwoord, liefst 75 procent van de structuur van de auto bestaat uit dit lichtmetaal. Niet alleen is de Jaguar XF flink lichter dan zijn voorganger, het nieuwe aluminium frame maakt de auto ook 28 procent stijver. Volgens Jaguar maakt dat de auto dynamischer én comfortabeler. De gewichtsverdeling die bijna 50/50 is, draagt hier ongetwijfeld aan bij.
Jaguar heeft er veel aan gedaan om de luchtweerstand van de nieuwe XF zo laag mogelijk te krijgen. Dat resulteert in een indrukwekkende cW-waarde van 0,26. Dat resulteert, in combinatie met de meest zuinige motor -een 163 pk sterke dieselmotor- in een zeer net verbruik van 4 liter per 100 kilometer. Je kunt deze viercilinder Ignium-motor ook krijgen met 180 pk, leuker wordt het met de 300 pk biturbo diesel, met liefst 700 Nm-koppel.
Wie nog steeds niet kan wennen aan diesels in een nobele Brit, kan opgelucht ademhalen. Ook aan benzine motoren is voldoende keus. Instappen kan in de 2.0 turbo met 240 pk en 340 Nm. Daarnaast kun je de XF ook krijgen met de V6 Supercharged die we kennen uit de F-Type. Net als in die bloedmooie sportwagen, komt deze motor ook in de XF naar keuze met 340 of 380 pk. Een V8 staat nog niet op de optielijst, maar kijk niet raar op als Jaguar op een later moment nog een XF R en XFR-S presenteert met de 5.0 V8.
Standaard komt de XF met achterwielaandrijving, maar permanente vierwielaandrijving komt beschikbaar als optie. Dit systeem werkt met wat Jaguar ‘Torque on Demand’ noemt: de aandrijfkrachten kunnen naar de wielen worden gestuurd die deze het hardst nodig hebben.
De nieuwe Jaguar XF staat vanaf deze herfst bij de Nederlandse dealers.
Rip c-klasse
@richman: e-klasse bedoel je neem ik aan.
@timjan365: beste taxi deze Jag!
@richman: Het is een E-klasse concurrent. De XE is de tegenhanger van de C-klasse.
@gtwillem: ik op uw reactie aan het wachten :)
@richman: dit is toch echt een A6/5-Serie/E-Klasse concurrent en geen A4/3-Serie/C-Klasse concurrent daar hebben ze de XE al voor
@richman: Ik snap dat je e-klasse bedoeld maar hoezo rip?
@henkhupelschoten:
Yep, eerder A6 rust in pieces..
Wat een heerlijke bak is die XF toch.
@tupperware: Mooie auto is de XF, maar de Lexus GS is dat ook vind ik.
@richman: dit is toch de xe !?
@rauto: alleen dan groter, ze gaan Audi achterna
@richman: Ik blijf zeggen dat Ian Callum z’n inspiratie meer ergens in het Oost Europa van de jaren ’60 gehaald heeft.
FSO Syrena Mikrobus
http://oldconceptcars.com/1930-2004/fso-syrena-mikrobus-prototype-1960/
@sydney: hoe kom je er op! HAha
Zei het laatst al bij de BMW 1 face lift….
Vroeger had je bij merken verschillende auto’s, niet alleen qua type en grootte.
Bij Jaguar gaan ze nu ook al het x1,5 principe toepassen.
Niettemin mooie auto geworden!
@jvthof: toen vond ik al dat je gelijk hebt en nu weer… inderdaad beide mooie auto’s, maar het is zo makkelijk scoren… ik kan je nu al precies vertellen hoe de nieuwe BMW X7 of de nieuwe XJ eruit gaan zien.
@deVia: bedankt dat je me gelijk vind hebben, al wel 2x ;)
Maar idd, het is makkelijk scoren.
Maar het toont weinig lef!
@jvthof: ze zeggen toch altijd “never change a winning team”?
@deVia: Aleen de naam zegt het al, een hoger cijfer of letter betekent gewoon een tikkie groter. Als ze daar nu eerst eens vanaf stappen dan wordt het ook voor de fabrikanten makkelijker om andere styling toe te passen lijkt mij.
Dik!
Wat een geslaagd ding! Lekker strak en tijdloos design, doet bijna Duits aan wat dat betreft. En de vorige XF was al een beauty, deze is zowaar nog mooier.
Die voorkant, WOW!
Het is gelukkig een zeer mooie auto gebleven. De XE achtige achterkant past zowaar beter op de XF.
Doe mij maar een in het British Racing Green, met wijntood interieur, wortelnoten hout en die 3.0 diesel met 700(!) Nm.
@gtwillem: Groen met rood interieur? Over smaak valt niet te twisten, maar ik zou het bij een groene met een beige interieur houden ;)
@citroen4life: Bij een Jaguar kan dat, deze kan dat goed hebben. Beige is ook mooi, maar iets saaier. In elk geval beter dan zwart met zwart leer.
@gtwillem:
@erro: ja?
@gtwillem: sorry, dikke vingers;)
@erro: Nu je tekst nog :)
Op het eerste “gezicht” mooi, maar er klopt gewoon iets niet. Neus oogt te lang in vergelijking met de korte kont.
@ablogjunk: ik heb het gevoel dat de XF te hoog is.. Misschien gevalletje in het zonlicht pas een echte conclusie trekken. Tot nu toe een 6’je
Beetje jammer van de achterlichten
Ben nog niet weg van de achterlichten, ze lijken een beetje Audi-achtig. Hoe dan ook, erg strakke bak!
Mooi hoor! Die gaat meteen op mijn “wil ik eens hebben” lijstje
De voorkant is zeer geslaagd, alleen die verlengde Audi a5 lichten aan de achterkant… Man, man, man…
Eindelijk krijgt Jaguar weer een mooie familie met de XF als nieuwe knapste zoon. Dat mocht ook wel met dergelijke voorouders.
Mooie poes.
@axel968: altijd goed , wat strakker genaakt!
Behoorlijk zonde dat er geen station komt, anders was het over 10 jaar een leuke occasie :-)
@ejs: waar heb je dat gelezen?
@rikus: dat heeft Jaguar zelf bekend gemaakt, zoek de artikelen over Jaguar de afgelopen maanden maar op. In plaats daarvan gaan ze van de ‘suf’ dingen bouwen.
@ejs: oke oke, het is mij helemaal ontgaan.
190kg eraf !! En een cw van 0,26… I’m impressed.
@w0o0dy: CLA doet 0,22.
@gop1: totaal andere klasse en formaat.
@awesome: maakt niet uit denk ik, het gaat om de vorm van de wagen, die kan ook goed zijn als de wagen groter is.
@gop1: ehm die is 3 cm lager en maar liefst 10 cm smaller… In de berekening van de cw waarde staat ook het frontaal oppervlak.
@w0o0dy: niet zo, Cw (of Cd of Cx) is een coefficient in relatie tot het frontale oppervlak dat wel, maar wil je de luchtweerstand van een auto bekomen moet je Cw vermenigvuldigen met het frontale oppervlak, Cw x A of Cw*A.
Trouwens, die 0,26 geldt doorgaans enkel voor de zuinigste versie, de V6 zijn vast 0,3 ofzo…
@awesome: 0,24 Tesla Model S. De XF-ripoff :)
De “oude” xf vindt ik mooier persoonlijk
owee als ze die nieuwe achterlichten ook op de nieuwe xj zullen toepassen
Mooi, maar ik ben benieuwd hoeveel ruimte je achterin hebt als ik die foto’s zie.
@reistje: voldoende. Zal niet minder zijn als zijn voorganger
Ziet er goed uit!
die achterkant klopt niet met de rest… Niet zo mooi.
De voorkant is echt prachtig!!
Mooi, heel mooi. En dan zie je opeens het interieur, precies 10 jaar terug in de tijd! In deze klasse neem ik wel de A6 of CTS!
@kapiteinaudi: en de Lexus GS 2015 interieur?
http://image.motortrend.com/f/wot/2013-lexus-gs-450h-2012-ct-200h-f-sport-debut-in-frankfurt-116635/59207566/2013-lexus-gs-450h-interior-dashboard.jpg
Doe mij de voorganger maar. Die opengerekte gaten, zoals je ze enkel op een pornoset aantreft, aan de voorkant doen het helemaal niet voor mij. Evenmin de achterlichten à la Audi achteraan…
Mocht nog iets strakker getekend worden naar mijn mening
zo saai dat zijn eigen grill er moet van gapen
Al met al vind ik het een geslaagde wagen. Toch wel een paar opmerkingen: het onderscheid met de XE wordt zo wel klein. Hoewel ik deze wel mooier vind, zal het lastig zijn om ze van een afstandje uit elkaar te houden. Het interieur vind ik ook een tegenvaller. Komt misschien ook door de kleuren. Toch zou dit voor mij op dit moment de eerste keus zijn in dit segment. Liefst met de 380 pk V6 benzine.
Ik vind het extra zijruitje achter de achterdeur niet mooi, doet met een beetje Audiësque aan. Ik begrijp waarom Audi dat doet maar een auto met RWD proporties heeft dit niet nodig.
Zelfde verhaal als bij de BMW 4 GC.
Ik vind de XE mooier.
@jaapiyo: En wat heeft RWD daarmee te maken? De 5-Serie heeft trouwens ook zo’n raam, dat nog veel groter is. Past niet bij het design.
@kapiteinaudi: Nee, dat heeft de 5-serie niet.
@kapiteinaudi: Hallo kapitein, wanneer je minachtend wegkijkt bij het zien van een 5 mis je waarschijnlijk net de nuance van ‘in’ of ‘achter’ het achterportier…
@kapiteinaudi: Ze willen het middenstuk van de auto visueel lengte meegeven. Dat is er bij een FWD auto minder omdat de voorwielen verder naar achter staan en je een langere frontoverhang hebt. Daardoor krijg je een soort blokkendoos design, zoals een kind een auto tekent; dikke frontoverhang, wiel, raampjes, wiel, dikke achteroverhang.
Bij een BMW merken mensen vaak op dat de auto ‘een lange neus’ heeft. Soms is dat zo maar grotendeels is het ook optisch, door de RWD kan je het voorwiel vooraan de auto zetten en daardoor heb je ruimte tussen het voorwiel en de A-stijl/deur. De neus lijkt daardoor langer en de passagierscabine lijkt verder naar achter geplaatst (cab backward). Dat geeft de auto automatisch een sportieve look.
Het extra zijruitje van de Audi sedans is letterlijk een manier om een meer cab backward look te krijgen door de ‘cab’ met het extra ruitje wat langer naar achteren te laten doorlopen.
De volledig nieuwe Jaguar XF!
…waar dan? Ik zie alleen een facelift.
Wat is ie mooi geworden!
Prachtige auto! Voor mij zou dit voor een 5/A6/E klasse gaan. Wat een beauty!!
Voorkant: prachtig
Achterkant: net iets minder mislukt dan die van de XE
Wat een elegante cleane auto! De mooiste in zijn klasse, by far!
Prachtig! Die wil ik ook al!
Ik vrees dat Jaguar Saab achterna gaat..
De voorkant vind ik zonder ze naast elkaar te leggen moeilijk te onderscheiden van de oude. De achterkant is daarentegen duidelijk XE met die veel te grote, uitdrukkingsloze lichtunits.
Over het ‘kontje’ ben ik nog niet helemaal uit. Wellicht is het de chrome sierstrip tussen de achterlichten. Voor de rest is het een net gestileerde auto geworden. Thumbs up!
Audi a4
Leuke auto geworden van de buitenkant, maar het interieur blijf ik net zoals de vorige XF een van de mindere punten.
Ongelooflijke saaie auto. Zit geen spanning in. Vooral achterkant is dodelijk saai. Achterkant doet me aan Honda Accord denken
Jeeeej, eindelijk weer een Jag die ik toe wil voegen aan een potentieel lease-lijstje. Lekker!
Ik ben benieuwd hoe het interieur in het echt is en hoe het zich kan meten met een E-klasse/A6 interieur. Op de foto’s ziet het er wat recht toe recht aan ouwbollig uit. Maar ik zal niet te snel oordelen. Dat front is wel heel gaaf maar ook dat is weer een ander gezicht met zo’n lelijk geel rechthoekig ding er op.
@kvgorp: Huidige XF viel in dat opzicht voor mij flink tegen. Ook het ruimtegevoel leek meer op die van een 3 Serie
Prachtig ding, zowel het exterieur als het interieur. Dit zou op dit moment mijn keuze in het E-segment zijn. Maar er is 1 ding dat wel vermeldenswaardig is, het lijkt wel of ze de oude XF hebben gepakt en daar een XE-sausje over hebben gegooid. Dat zorgt voor een auto die van voren niet echt wezenlijk kanders is dan z’n voorganger en ook nog eens als twee druppels water op een XE lijkt. Er wordt bij Audi en BMW nog wel eens over te grote gelijkenissen en te weining vooruitgang gesproken (die laatste vooral bij Audi), maar dit vind ik nog een stapje verder gaan.
F type is zo mooi zo niet de mooiste maar dit nee… Er klopt iets niet. Niet mijn auto.
Voor mij persoonlijk met de wat zachtere lijnen die hij nu heeft de mooiste in het segment. chiquer dan BMW. en ik als audi fan vind de rechte vierkante lijnen die audi nu gebruikt verschrikkelijk. nu de prijs nog… of de bankrekening, een van de twee.
Bad ass achterlichten!
Dit is toch veel mooier dan die Duitse merken?!
@v60polestar: Daar ben ik het helemaal mee eens. Als ik in de positie was om te mogen kiezen tussen Audi A6, BMW 5 serie, Mercedes E Klasse of Jaguar XF zou ik zondermeer voor de Jaguar gaan. Trouwens ook als het om 3 serie, A4, C Klasse en XE ging. Jagaur is goed bezig, I like it!
@mazdarx: Don’t forget Lexus! De GS is ook een hele fraaie.
Mooie auto! Jammer dat Jaguar nu overal dat groene rondje met een letter op plakt. Vroeger was dat alleen met de r versies.
Als die 190kg van de 1770kg van de v6 diesel af gaan dan komt die op ongeveer 100kg MINDER uit dan de BMW 530d… dat maakt deze xf dan gelijk inteinteressant ligt de concurrentie…
Jammer van dat spuuglelijke stuur.
Wat een ontzettend mooie bak is dit zeg!! Ver buiten budget maar als het kon zou ik het wel weten, doe maar met 380pk V6, meer dan genoeg power en niet de allerzwaarste van het stel!
Jammer van de achterkant. Waar de vorige XF echt een “WAUW” factor had bjj zn lancering, is dit gewoon de zoveelste saaie sedan. Die achterkant! ): echt zonde..
Het is een beetje een nieuw model op z’n Audi’s: zoek de verschillen. In dit geval vind ik dat een prima keuze, want de XF (na facelift, dat wel) was gewoon een prachtige wagen en een tijdloos ontwerp. Onder het motto ‘if it ain’t broke, don’t fix it’ dan ook niet teveel aan doen!
De buitenkant is gewoon standaard, niet mooi niet lelijk. De binnenkant is lastig te beoordelen op deze donkere plaatjes maar die klepjes voor de ventitlatieroosters links en rechts zijn echt spuuglelijk.
Volgens mij heb ik deze afgelopen zaterdag ingepakt op de A28 zien rijden. Amersfoort richting Zwolle, rond 14.30.
Was een kolonne met nog meer ingepakt spul. Helaas reden ze te hard en was mijn camera niet snel genoeg opgestart.
Jaguar heeft een mooie auto geleverd, de Lexus GS stond ook hoog in mijn lijstje en krijgt nu concurrentie van de Jag. Uit Duitsland vind ik de 5-serie het mooist.
Doe de XF in een lekker kleurtje en dan klaar.