• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is de nieuwe Porsche 911 RSR

Auteur: jaapiyo, gepost 6 juli 2019 om 15:01 – 16 Reacties

Afbeelding Dit is de nieuwe Porsche 911 RSRAfbeelding Dit is de nieuwe Porsche 911 RSRAfbeelding Dit is de nieuwe Porsche 911 RSRAfbeelding Dit is de nieuwe Porsche 911 RSRAfbeelding Dit is de nieuwe Porsche 911 RSRAfbeelding Dit is de nieuwe Porsche 911 RSR

911
Met de ‘RSR’ van Rappe Snelle Racer. En een veelbelovend snoepje onder de kap waarvan we misschien nog wel wat terug gaan zien in een GT3?

Rijkaards met Le Mans-ambitie opgelet: Porsche heeft op deze zomerse zaterdag het doek afgehaald van de nieuwe 911 RSR. Mocht je dus afgelopen maand naar de 24 uur gekeken hebben en dacht je toen ‘dat wil ik ook’ is nu de tijd om je racelicentie te halen en aan te kloppen in Zuffenhausen. Dan sta je mogelijk als eerste op de lijst om er voor seizoen 2020/2021 eentje te bemachtigen. Pas dan gaat Porsche de auto namelijk uitleveren aan klantenteams. Eerder zal ‘de nieuwe’ wel door Porsche’s fabrieksteam(s) ingezet worden in het nieuwe FIA WEC seizoen (dat later dit jaar start) en in ‘Murica bij de International Marihuana Smugglers Association (het IMSA kampioenschap).

Wat je wellicht direct opvalt aan de nieuwe RSR is dat deze nog de looks heeft van de 991 generatie 911 en niet die van de nieuwe 992 generatie 911. Apart, zeker gezien het feit dat de auto pas over twee jaar aan klanten geleverd zal worden en dan dus nog relevant moet zijn. Misschien dat Porsche de auto nog van wat plastische chirurgie voorziet voordat het zover is. Dat deden ze eerder immers ook bij de legendarische GT1, die aanvankelijk 993-looks had maar waarschijnlijk ergens op het Mulsanne-straight tegen een aantal spiegeleieren aanreed en daarna op een 996 leek.

Hoe dan ook belooft Porsche dat de nieuwe RSR echt helemaal nieuw is ten opzichte van het vorige model uit 2017. Maar liefst 95 procent is anders, aldus de Duitsers. ‘Alleen’ componenten zoals de koplampen, het remsysteem, de koppeling, de bestuurdersstoel en delen van het chassis zijn bij de nieuwe 911 RSR ongewijzigd overgenomen van de voorganger. Klinkt als meer dan vijf procent als je het ons vraagt, maar Porsche zal een speciale calculator hebben voor dit soort dingen.

Eigenlijk doet dat er ook niet zoveel toe: wat je wilt weten is wat er onder het blik zit, te beginnen met de motor. Wel, dat is nu een een 4.194 cc grote zescilinder boxermotor met natuurlijke aanzuiging, die een heerlijke 515 pk levert. Het is de grootste boxermotor die Porsche ooit in een 911 heeft geschroeft. De vorige RSR had nog een blok van 4.0 liter groot. Misschien een hint naar waar de nieuwe 992 GT3 naartoe gaat?

Wat niet is veranderd, is de plaatsing van het blok. Porsche maakt er geen geheim meer van dat deze niet meer op of achter de achteras ligt, maar daarvoor. In dat opzicht is het meer een Cayman eigenlijk. Wel veranderd is de plaatsing van de uitlaten: deze verlaten de auto nu Viperesque voor het achterwiel. Volgens Porsche maakte dat ruimte voor een nieuwe diffuser die nog meer downforce genereert.

Voor de liefhebbers van spec sheets bij deze nog wat kerndata:

  • Gewicht: circa 1.245 kilo
  • Lengte: 4.593 mm (zonder splitter, achterspoiler en diffusor)
  • Breedte: 2.042 mm (vooras) / 2.050 mm (achteras)
  • Wielbasis: 2.513 mm
  • Remmen voor: eendelige zeszuiger remklauwen van aluminium met snelkoppeling; stalen geventileerde remschijven met een diameter van 390 mm
  • Remmen achter: eendelige vierzuiger remklauwen uit aluminium met snelkoppeling; stalen geventileerde remschijven met een diameter van 355 mm
  • Velgen voor: eendelige gesmede velgen van lichtmetaal 12,5 J x 18 ET 25 met centrale wielmoer
  • Velgen achter: eendelige gesmede velgen van lichtmetaal 13 J x 18 ET 37 met centrale wielmoer

Hieronder kan je als klap op de vuurpijl nog een video bekijken van de nieuwe race-Porsche. Zie jij jezelf als door de Porsche Esses blazen?
RSR

Ook interessant!

  • GT3
    Video: nieuwe Porsche 911 GT3 RS gespot in actie
  • Ex-Escobar Porsche 911 RSR kost een vermogen
  • Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
    Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
  • nieuwe Porsche kleur
    Nieuwe Porsche kleur is heel erg duur

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 991, motor, Porsche, Racing, rsr

Vorig bericht: « Autoblog advies: vierzits cabrio met 300 pk voor 30 mille
Volgend bericht: Huh? Hebben Nederlandse auto’s geen energielabel meer? »

Lees Interacties

Reacties

  1. karaya zegt

    6 juli 2019 om 15:24

    Motor in het midden, ze zijn eindelijk wakker bij Porsche.

    Login om te reageren
    • gandini zegt

      6 juli 2019 om 15:38

      @karaya: Dat doen ze al een tijdje Sherlock.

      Login om te reageren
      • karaya zegt

        6 juli 2019 om 21:03

        @gandini: Weet ik. Maar het blijft toch ironisch dat Porsche de motor van de 911 elke keer een stukje opschuift terwijl de aanhangers van dit model stug de vermeende voordelen van de motor achterin blijven opsommen.

        Login om te reageren
    • rhellema zegt

      6 juli 2019 om 18:22

      @karaya: ???…iets met de kok wel horen fluiten maar niet weten waar de lepel hangt?

      Login om te reageren
      • karaya zegt

        6 juli 2019 om 21:03

        @rhellema: Ik weet precies waar die hangt, niet achter de achteras.

        Login om te reageren
      • C220AMG zegt

        7 juli 2019 om 06:00

        @rhellema: ik mag hopen dat je weet dat het om een verhaspeling gaat? ?

        Login om te reageren
        • rhellema zegt

          7 juli 2019 om 08:54

          @c220amg: spelen met de Nederlandse taal blijft leuk, we willen toch niet dat het volledig uit de klauwen escaleert??

          Login om te reageren
  2. sirprize zegt

    6 juli 2019 om 15:49

    De bijrijder kan mooi Netflixen als ’t te saai wordt ?

    Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    6 juli 2019 om 17:09

    Mooi speeltje weer hoor

    Login om te reageren
  4. bfvo zegt

    6 juli 2019 om 18:48

    Rete Snelle Racer

    Login om te reageren
  5. leaper035t zegt

    6 juli 2019 om 18:49

    Straatlegaal maken en als daily inzetten jongeuh.

    Login om te reageren
  6. lefty00 zegt

    6 juli 2019 om 19:24

    oh, die 2017 rsr, zon vet geluid.
    maar de 2019 iets anders klinkt
    https://www.youtube.com/watch?v=7r-RnX1EaO8

    Login om te reageren
    • Svensson zegt

      6 juli 2019 om 20:45

      @lefty00: Inderdaad, de oude 2017/2018 RSR met dubbele uitlaat aan de achterkant klonk zoveel beter… echt kippenvel: https://www.youtube.com/watch?v=kQ8riM4qNwE

      Nu ze bij de 2019 versie de uitlaten uit elkaar hebben gehaald en sidepipes hebben gemonteerd, is het krijsende geluid verdwenen. Natuurlijk is er nu meer ruimte voor de diffusor, maar voor het geluid is het eeuwig zonde.

      Login om te reageren
  7. Daanvk911 zegt

    6 juli 2019 om 23:01

    Geil.

    Login om te reageren
  8. rickthestig zegt

    6 juli 2019 om 23:51

    Daar is maar 1 woord voor; HEBBEN!

    Login om te reageren
  9. anon zegt

    7 juli 2019 om 11:20

    “Leuk” stukje. Alleen jammer dat de schrijver zijn afkeer van de 996 moet uiten in een wat …… opmerking en dan overduidelijk niet eens weet wat Porsche “spiegeleieren” zijn. Men spreekt over “spiegeleieren als het onderste knipperlicht deel oranje is. Is dit niet het geval zijn het ook geen spiegeleieren koplampen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North