
Mocht je interesse hebben, kun kun je de ruigste Mercedes Vito aan je wagenpark toevoegen.
De Mercedes-Benz Vito is een auto die inmiddels al bijna niet meer opvalt. De bedrijfswagen zien we geregeld in allerlei gedaantes voorbij komen. Naast de verplichte bestelbus uitvoering, zie je ze ook als camper, luxe taxi of dubbel cabine.
Stoer
Kortom, je kan alle kanten op met de Mercedes-Benz Vito. Er zijn zelfs best wel vlotte Vito’s van de firma Brabus, maar vandaag gaan we niet kijken naar een luxe, snelle of juist hele gele Vito. Nee, vandaag gaat het maar om één ding: hoe stoer kun je een Vito maken?

Iglhaut
Nou, zo stoer als de Vito die je ziet op de foto’s. Dit moet namelijk wel de stoerste Vito zijn die we ooit zagen. Helemaal standaard is de Vito niet meer. De populaire bedrijfsbus is namelijk flink onder handen genomen door de firma Iglhaut. Iglhaut doet eigenlijk hetzelfde als wat Dangel doet met Peugeots en Citroens.

Bodemspeling
De Vito is behoorlijk verhoogd. Dit uiteraard om meer bodemspeling te creëren. Maar het zijn niet alleen maar cosmetische wijzigingen puur en alleen vanwege de looks. Er is namelijk een zeer serieus vierwielaandrijvingsysteem geinstalleerd. Deze is voorzien van drie differientelen, net zoals de Mercedes-Benz G-Klasse dat ook heeft.

2017
Het leuke is dat de zwarte bumpers van de Vito nu extra stoer staan, maar gewoon standaard zijn. Het plaatje klopt zo helemaal bij de ruigste Mercedes Vito van vandaag. Dit exemplaar komt uit 2017 en heeft in de tussentijd slechts 8.145 km gelopen. Heel veel haast moet je niet hebben, want de zware bus is voorzien van een dieselmotor met 190 pk.

Alpenlanden
In Nederland ga je deze auto niet snel tegenkomen, naast de prijs van 77.390 euro. Er zijn vrij weinig situaties waarbij er sprake is van personenvervoer en een lastige ondergrond. In Alpenlanden daarentegen zijn ze behoorlijk populair. Mocht je overigens een andere bus willen voorzien van vierwielaandrijving met tussenbak en differentiëlen, dan kan dat overigens ook. Bij Iglhaut pakken ze ook de VW Transporter, Crafter en MB Sprinter aan.

Kost wel een paar centen, maar hier is wel een leuke camper van te maken.
Dat kan veel goedkoper. Mijn camper is wat ruimer, en heeft vergelijkbare aandrijflijn en bodemvrijheid. Ik heb alleen geen 3 difflocks, dat is wel heel veel. Wel is mijn camper veel ouder en niet zo luxe.
@henkp1: idd als je dan toch een blokje rond de aarde wilt rijden is dit zeker een goeie basis.. echter ben ik dan wel benieuwd hoe deze het in de warmere landen/woestijnen het doet…
Zag bij de titel van de laatste alinea even de L niet staan in alle vluchtigheid ?
Wat doet Dangel dan? De angel uit Peugeot/Citroen halen?
@yzord: foei! Een beetje kenner weet wat ze daar doen. En anders is er Google!
@marinepower: foei! Verwijt iemand niet dat hij iets niet weet, wat jij vanzelfsprekend zou vinden!
De sprinter kan he toch gewoon af fabriek in 4×4 krijgen , zelfs met difflocks?
ze gaan wel een stap verder dan alleen 4-matic met 3 spers bv.
De Vito is ook als 4-matic leverbaar, maar is basis natuurlijk.
@bpc: de Sprinter 4×4 is ontwikkeld door Mercedes samen met Iglhaut en Oberaigner, deze laatste 2 leveren ook de componenten aan Mercedes voor de “fabrieks” 4×4.
Bij Iglhaut en Oberaigner kun je je niet af fabrieks 4×4 Sprinter en Vito laten ombouwen naar een 4×4 of deze nog wat extremer laten uitvoeren. Oberaigner bouwde op basis van de vorige Sprinter 516/519 een 716/719 in 6×6 uitvoering met 7 ton Max gewicht.
https://www.oberaigner.com/uploads/tx_sbdownloader/OBE_DB_A4_Sprinter_6x6_ENG_sicht.pdf
VW T3 Synchro wellicht leuker..
Gaaf ding zeker de 190pk uitvoering, je hebt het niet nodig maar handig is het wel.
Geldverspilling
Gaaf ding, maar waarom geen UAZ Bukhana?
Kost minder, kan hetzelfde en is overal te repareren….