• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is de snelste straatauto zonder voorruit

Auteur: machielvdd, gepost 20 februari 2023 om 17:58 – 4 Reacties

330 km/u in een auto zonder voorruit, wie durft?

Een voorruit heeft zo zijn voordelen, maar het neemt wel een stukje snelheidsbeleving weg. In een supercar zonder voorruit kun je jezelf pas echt een Formule 1-coureur wanen. En wie wil dat nou niet?

Supercars zonder voorruit hebben de laatste jaren een kleine renaissance beleeft, met auto’s als de Ferrari Monza SP1 en SP2, de Aston Martin V12 Speedster en de McLaren Elva. Van die laatste auto is er nu een nóg extremere versie. Novitec is namelijk met deze auto aan de slag gegaan.

Standaard is de Elva al redelijk extreem te noemen, met 815 pk en 800 Nm op een gewicht van minder dan 1.200 kg. Toch heeft Novitec er nog een schepje bovenop gedaan, want ja, je bent tuner of je bent het niet.

Dankzij Novitec levert de twin-turbo V8 nu 919 pk. Om dat even in perspectief te plaatsen: de McLaren P1 (met een twin-turbo V8 én een elektromotor) had een systeemvermogen van 916 pk. Qua koppel moet de Novitec McLaren Elva wel zijn meerdere erkennen in de P1, maar 888 Nm is alsnog niet misselijk.

Novitec McLaren Elva
Novitec McLaren Elva
Novitec McLaren Elva
Novitec McLaren Elva
Novitec McLaren Elva

Het resultaat van Novitec’s inspanningen is dat de McLaren Elva nu in 2,7 seconden van 0 naar 100 km/u knalt. Ja, dat is zes tienden langzamer dan in een Model S Plaid, maar de Elva voelt waarschijnlijk alsnog sneller aan. Bovendien haalt de Elva een topsnelheid van meer dan 330 km/u.

Novitec heeft ook het onderstel aangepakt, met veren die de McLaren Elva 20 mm dichter bij het asfalt brengen. Daarmee wordt het zwaartepunt nóg een stukje lager. De auto is tevens voorzien van een setje Novitec-velgen in de maten 20 en 21 inch.

We weten alvast dat Novitec niet veel klandizie gaat krijgen voor deze upgrades, want van de McLaren Elva worden überhaupt maar 149 stuks gebouwd. En we gokken dat de meeste klanten hun auto gewoon standaard willen houden.

Ook interessant!

  • Autoblog Spot van de Week: McLaren 765LT Novitec
  • Deze McLaren 765LT is echt wat voor Rico Verhoeven
  • McLaren GT roadtrip: van Barcelona naar Rotterdam
    McLaren GT roadtrip: van Barcelona naar Rotterdam
  • Dit weten we over de McLaren 720s opvolger
    Dit weten we over de McLaren 720s opvolger

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

elva, McLaren, novitec, tuning

Vorig bericht: « Alpina XB7 – rijtest en video
Volgend bericht: Max Verstappen neemt het op tegen Messi voor grote sportprijs »

Lees Interacties

Reacties

  1. tortuga zegt

    20 februari 2023 om 18:21

    Helmpje op en gaan!

    Login om te reageren
  2. potver7 zegt

    20 februari 2023 om 20:06

    Ook voor een tuner is het af en toe slim om te weten wanneer je moet stoppen, lijkt me.

    Login om te reageren
  3. JanJansen zegt

    20 februari 2023 om 21:56

    Is er een ontwerper hier actief op AB die mij kan vertellen waarom die ontwerpen van McLaren allemaal net niet kloppen? Is het de neus of de verhouding tussen wielbasis en overhang, ik kom er niet uit.

    Login om te reageren
  4. Estate_of_mind zegt

    21 februari 2023 om 07:35

    Ik ben geen ontwerper, en het lijkt me ook nogal smaakgevoelig of je deze auto’s te pruimen vindt, maar ik hou er zelf ook niet van. Deze ontwerpen maken veel gebruik van organische vormen en lange vloeiende lijnen, lastig om daar een krachtig ontwerp mee neer te zetten, het wordt sl snel erg ‘nineties’, slap of uit balans. Vooral de achterkanten van Mclarens vind ik vaak een brij van ronde vormen, alsof die malle Japanse tuner die laatst een Yaris had aangepakt, er met zn handjes aan heeft gezeten.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North