Dit is de enorm gestegen waarde van Volvo

Auteur: , 24 Reacties

Li Shufu wil graag cashen.

V90

Je moet een beetje visie en geluk hebben in deze wereld, dan zijn er mooie dingen mogelijk. Neem nou Li Shufu. De Chinees begon ooit met het verkopen van koelkasten en is inmiddels uitgegroeid tot miljardair in de autobranche. Met Geely verdient hij een fortuin in eigen land. Wij Europeanen kennen hem echter vooral omdat Geely de eigenaar is van Volvo en Shufu onlangs een belang van net geen tien procent in Daimler nam.

De Volvo-deal lijkt nu een gouden greep te zijn geweest van de Chinese zakenman. Geely kocht Volvo in een periode dat de (auto)wereld het lastig had. De crisas was net losgebarsten, de olieprijs was sky high en de Amerikaanse autofabrikanten stonden (dus) aan de rand van de afgrond. Chrysler en The General moesten noodgedwongen een beroep doen op de Amerikaanse staat om overeind te blijven. Ford stond er nog net wat sterker voor en probeerde zich te redden door alle ‘buitenlandse’ kroonjuwelen uit hun Premier Automotive Group te verpatsen. Jaguar, Land Rover, Aston Martin, Volvo, alles mocht voor een appel en een ei de deur uit. Weg is weg en op is op.

Veel interesse uit de oude wereld was er niet, dus gingen de merken naar onder andere TATA en Geely. De Chinezen betaalden naar verluidt 1,8 miljard Dollar voor het Zweedse merk. De deal werd getekend op 28 maart 2010. Nu, een dikke acht jaar later, wil Shufu Volvo naar de beurs schuiven. Drie Amerikaanse banken zijn ingeschakeld om de beursgang dit jaar nog te faciliteren. Er moet een notering komen op de beurzen van Hong Kong en Stockholm. De verwachte waardering van het bedrijf: ergens tussen de 16 en 30 miljard Dollar. KA-CHING-A-LING.

Misschien was Victor Muller dus zo gek nog niet met zijn plannen voor Saab. Alleen lukte het hem niet lang genoeg te overleven om weer relevant te worden…



24 reacties

Toch mooi om te zien hoe ondernemers een internationale taal kunnen spreken. Van Zweden tot China. Ik hield toen Volvo verkocht m’n hart vast, maar ze hebben sindsdien reuze stappen gezet!

Al verlang ik ook wel terug naar de robuuste no-nonsens Volvo’s van weleer…
@jaapies: Jaa met dikke 5 cilinder… mooi was die tijd
@sameshitdifferentday: of nog vierkanter en met RWD…
@tazmania: zei daar iemand… Volvo 940??
@jaapies: geef je gelijk, geely doet het best netjes. Echter, de kwaliteit is niet meer wat het geweest is. Design is wel echt heerlijk geworden.
@jaapies: ik moet zeggen dat ze van de nieuwe V90 best wel een ‘no-nonsens robuustste’ auto hebben gemaakt, met mooie historisch verantwoorde Volvo elementen
@pindakoning: wat is er historisch aan dan?
Ding hangt juist vol met nonsense, en is uitsluitend leverbaar met 4-cilindertjes
@jaapies: niet alleen robuust, maar ook weer graag betrouwbaar en ‘build to last’
Slimme stappen van de chinezen. Voor een appel-en-een-ei een a-merk met de benodigde tech die ze in de rest van hun chinese gamma kunnen inzetten.
@BrutaalAapje: je kunt je afvragen waar de tech vandaan komt
@cas01: Area 51?
@fredkroket: ben ik van de week nog geweest, niets gezien…
Doen ze goed. Ik vind de V90 en de suvjes ook goed geslaagd, en de nieuwe V60 gewoon werkelijk prachtig. Zou die nieuwe V60 wel voor de deur willen hebben. Interieurs ook erg fraai en echte p0rno stoelen. Nog nooit lekkerder gezeten in een auto dan in een volvo op de kuipstoelen in een Alfa GT na.
@allesmetturbo:

Zweedse vlaggetjes erop naaien in China en suggestie doet de rest ..
@allesmetturbo: die kuipstoelen in een gt zijn inderdaad perfect!
Volvo maakt momenteel zeer mooie stations, ik denk dat ze haast wel de mooiste in hun klasse zijn.
Zo’n V60 of een V90 zijn supergaaf om te zien!
Grappig hoe erg de rollen zijn omgedraaid. Jaguar Land Rover doet het nu beter dan ooit in Indiase handen en Volvo hetzelfde met een Chinese eigenaar. Ik zie de gigantische stappen die Azië doormaakt dagelijks en eigenlijk lopen ze qua durf en ambitie al ver vooruit op de Europeanen, het moet alleen nog even inzinken.
@mopar:

Alle auto fabrikanten doen het beter dan voorheen ..
8 jaar geleden draaiden ze allemaal verlies ..

Europese merken liepen stuk voor stuk op staatssteun ..
Sommige nog steeds ..
@lincoln: Kan aan je plusjes zien hoe naïef de meeste reaguurders hier zijn.. Jij lijkt me wel een slimme vent.. Je weet waar je het over hebt.
@mopar: het zijn maar enkele landen in Azië waar grote stappen worden gemaakt. In de meeste landen is het nog gewoon een rotzooitje.
@ikleesookoverautos: Nope, woon er al 5 jaar en zie duidelijk welke kant het op gaat. Wacht maar af.
@mopar: ik woon er al 14 jaar en kan er dus over mee praten. Ligt er alleen aan waar je woont. Woon nu in de Filipijnen maar daar is nog een hoop te doen. En er zijn 48 landen in Azie en ook daar zitten genoeg landen tussen waar ze nog heel erg achter lopen. Maar landen zoals Japan, Z-Korea, Singapore, Hongkong, Taiwan, China zijn er al en in mindere mate zijn Indonesië en Vietnam met een grote inhaal slag bezig.
Heb mijn vorige leasert, een V60 D4, volgas naar de 200.000km getrapt, zonder enige problemen. Topauto, en na die 200k zag ie eruit én reed hij nog steeds zoals bij de 0km stand. Topding, hulde Volvo.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).