
Herken jij ‘m?
Volvo pakt dit jaar snoeihard de dubbel. Met de XC40 scoorden ze al de Europese auto van het jaar-titel en zojuist is bekend gemaakt dat Volvo dit jaar ook wereldkampioen is geworden. Niet met de XC40 overigens, maar met de iets grotere en mooiere XC60. Sowieso zijn de WCOTY’s over het algemeen wat spannender dan de zaaddodende gebakjes die geprefereerd worden door de relikwieën die gaan over de Europese COTY-verkiezing. De XC60 wordt als WCOTY de opvolger van de Mercedes C-Klasse (W205), Mazda MX-5 en Jaguar F-Pace, die in de drie voorgaande jaren met de hoogste eer aan de haal gingen.
Op weg naar de titel won de XC60 eerder dit jaar ook al een NACTOY (North American Car, Utility and Truck of the Year Awards) én scoorde de auto de hoogste score in EuroNCAP’s bots-bonanza. Jaja, collega @dizono had een vooruitziende blik toen hij twee jaar geleden schreef dat iedereen opeens een Volvo wil.
Volvo CEO Håkan Samuelsson is uiteraard in zijn nopjes met de prijs en liet deze woorden optekenen voor het nageslacht:
All I do is win win win no matter what
Got money on my mind I can never get enough
And every time I step up in the buildin’
Everybody hands go up
And they stay there
And they say yeah
And they stay there
Up down, up down, up down
‘Cause all I do is win win win
Geintje uiteraard. Hoewel dit episch zou zijn geweest en ongetwijfeld door Håkans hoofd schoot, hield hij het wat zakelijker en saaier:
I am pleased to see our company’s product investments paying off. We are up against some tough competition, but this award for the XC60 shows that Volvo has the right combination of design, connectivity and safety that appeals to customers across the world.
Waarvan akte. Loop jij ook al warm voor zo’n Volvo?
De XC60 kan ik het nog enigszins in vinden. Dat de XC40 de europese prijs heeft gewonnen, dat is voor mij een raadsel. Prijs/kwaliteit van de XC40 is niet geweldig.
@1001pk: uiterlijk ook niet. Nu weet ik niet hoe het qua storingen in deze modellen zit. Maar de XC90 is een ramp op dat gebiedt. Verwacht dit dan eigenlijk ool bij deze modellen
@kennone: vertel eens, hoe erg is het nou precies met die storingen
@kennone: ervaring? Ik rijdt al 2,5 jaar redelijk probleemloos in een XC90 T8. Wel eens een garantie gevalletje gehad, maar de BMW’s die ik hiervoor had, hadden het minstens zoveel.
Wil verder geen taalnazi zijn, maar sommige ‘dt’ fouten zijn echt onbegrijpelijk ?!?
@hehe: ik snap waar kennone wel. In de begin fase van de XC90 was het software matig een drama. Vele problemen die vaak op afstand opgelost konden worden. Echter moest er vaak meer gebeuren. Met de huidige modellen XC90 is dat wel verholpen. Bovendien waren de grote problemen vooral bij de diesels aanwezig.
@hehe: Ik weet niet of je nu sarcastisch bent of niet … maar je schrijft zelf “ik rijdt” met dt.
@daihatsucuore: Proest. Facepalm. Had een balk in mijn oog, haha
@hehe: dt en andere spellingsfouten zeggen mij genoeg over de intelligentie en sociale klasse van een persoon. Ze uitten zich vaak ongenuanceerd. Ze horen wat en nemen dat meteen aan, daarom is fake-news zo gevaarlijk.
@kennone: stel je verwachting maar bij. En de eerste XC90’s waren zeker niet foutloos, maar zo goed als alles is opgelost. Ook met de vroege exemplaren.
De V90 en XC60’s rijden probleemloos vanaf de start rond.
@kennone: Vind ik sowieso vreemd dat zo’n auto die net uit is (XC40) nu al beoordeeld kan worden op storingen…
@hight96: Waarom vreemd? Mensen gebruiken zo’n ding toch. Dus dus dan kom je gewoon problemen tegen
@shadowbroker: Snap ik zeker! Maar niet alle storingen kom je direct tegen, dat bedoel ik meer.
@1001pk: dat model is net uit, wat weet je dan van prijs/kwaliteit?
@tmenges: ik had inderdaad wat specifieker moeten zijn. De degelijkheid van het interieur wat andere modellen van volvo hebben, dat mist in de XC40. Het kraakt en het is voor deze prijs niet voldoende qua kwaliteit naar mijn inziens.
@1001pk: er kraakt echt niks. En jouw perceptie van kwaliteit heeft weer eens totaal niet met kwaliteit te maken. Maar goed. Die perceptie zijn veel mensen kwijt geraakt.
@pa045: niets met kwaliteit te maken? Ten eerste is kwaliteit iets wat in perceptie van de klant is. Laten we zeggen dat ik hier de klant ben. Als we kijken naar het interieur van de XC40 dan is het naar mijn mening van slechte materialen samengesteld. Ik ben erg positief over het interieur van de XC60 en XC90, maar niet over het interieur van de XC40. Mijn verwachtingspatroon was groter en dus ervaar ik de kwaliteit als matig.
@1001pk: wat weet jij dan al over de kwaliteit van dit model?
Auto is net uit.
Zonder de diagonaal in de grille is hij ineens een stuk knapper! Kun je zien wat symmetrie doet… zelfs op d
@svenska_aeroplan_ab: Ik vind het juist géén verbetering. De grille oogt daardoor ineens een stuk groter en leeg. Dat vind ik ook het enige kritiekpunt van de Polestar 1. Prachtige wagen, maar een klein detail als die Polestar ster op de plek waar normaal het Volvo-logo zit zou de auto echt enorm goed doen.
@edge: Ter aanvulling: De Polestar 1 lijkt daardoor een beetje op zo’n auto zoals ze die in reclames voor producten gebruiken die niks met auto’s te maken hebben. Dan photoshoppen ze ook vaak het logo weg zodat er geen gezever kan komen vanuit de autofabrikant.
@Edge: jaaa, dat snap ik. Moet wel een logo in, maar gewoon niet die streep…
@svenska_aeroplan_ab: Juist het gebrek aan symetrie maakt de Volvo in het front juist zo krachtig. Grote zwarte nietszeggende gaten vind je bij Audi.
Ik vind de huidige volvo’s nogal log over komen. Zo’n S80 lijkt wel een amerikaanse sloep uit de jaren zeventig.
@martingtv: s80?? Die is zowaar ik weet tot 2016 in productie geweest, en zelfs ietsjes kleiner als de huidige s90 die je waarschijnlijk bedoelt.
@gasskaas: neeeeeeee beter hè
@gasskaas: DAN de huidige S90…
@vroaaar: uiteraard bedoel ik dat?
@martingtv: als je de s90 bedoelt dan wel ja. Met name de S90 station. Daar kunnen 4 kisten in
@jamesbond007: zoals het een Volvo station betaamt
vind de nieuwe V60 echt heel erg mooi. Maar die volvo SUV’s zijn ’t voor mij niet… sowieso de eerste generatie XC60 had voorin minder beenruimte dan mijn hatchbackje… leuk dat het een luxe bak is, maar ik kon met 1m87 mijn benen niet strekken…
@rnej: Snap jou wel met gestrekte benen, ik ben even lang en baal nog elke dag dat ik niet rechtop kon staan in de eerste serie XC60. Wanneer fixen ze dat nou eens.
@marklevinson: daarom moet je een XC60 ook altijd met panaromadak bestellen. Kun je tenminste de benen strekken.
@marklevinson: waarom zou je rechtop willen kunnen staan?
Vind het heel knap van Volvo, snappen doe ik het niet en kopen al helemaal niet. Zit niet in de doelgroep.
Zo’n XC60 lijkt me wel wat wanneer ik kleinkinderen heb.
Het zal wel aan mij liggen maar wat is die XC40 toch een foeilelijke auto gezien vanaf de zijkant. Ik kende het hele ding niet maar passerde er pas een. Dacht : wat een lelijk Japans ding, bleek het een XC40 te zijn. Die achterstijl kan echt niet. Kan in 1 adem genoemd worden met een Ssang Yung of een Suzuki Ignis
@seicilindri: Precies dat heb ik nou met de audi q2. Wat een gedrocht. Vind ik de XC40 toch echt mooier/minder lelijk
Ik werk voor Volvo. En spaar voor een ander automerk die ik nieuw wil aanschaffen.
Mijn collega’s rijden niet allemaal Volvo, en de meningen zijn gepeperd over het automerk.
Dat komt deels doordat men zich wil onderscheiden door niet allemaal dezelde auto te willen.
Ik heb veel collega’s die zweren bij BMW, en ik heb er niets mee.
Wat ik graag mag zien is een Toyota C-HR. Lekker markant en gaat niet kaduuk.