• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is de World Car of the Year 2018!

Auteur: jaapiyo, gepost 28 maart 2018 om 15:30 – 38 Reacties

XC60-grille


Herken jij ‘m?

Volvo pakt dit jaar snoeihard de dubbel. Met de XC40 scoorden ze al de Europese auto van het jaar-titel en zojuist is bekend gemaakt dat Volvo dit jaar ook wereldkampioen is geworden. Niet met de XC40 overigens, maar met de iets grotere en mooiere XC60. Sowieso zijn de WCOTY’s over het algemeen wat spannender dan de zaaddodende gebakjes die geprefereerd worden door de relikwieën die gaan over de Europese COTY-verkiezing. De XC60 wordt als WCOTY de opvolger van de Mercedes C-Klasse (W205), Mazda MX-5 en Jaguar F-Pace, die in de drie voorgaande jaren met de hoogste eer aan de haal gingen.

Op weg naar de titel won de XC60 eerder dit jaar ook al een NACTOY (North American Car, Utility and Truck of the Year Awards) én scoorde de auto de hoogste score in EuroNCAP’s bots-bonanza. Jaja, collega @dizono had een vooruitziende blik toen hij twee jaar geleden schreef dat iedereen opeens een Volvo wil.

Volvo CEO Håkan Samuelsson is uiteraard in zijn nopjes met de prijs en liet deze woorden optekenen voor het nageslacht:

All I do is win win win no matter what
Got money on my mind I can never get enough
And every time I step up in the buildin’
Everybody hands go up
And they stay there
And they say yeah
And they stay there
Up down, up down, up down
‘Cause all I do is win win win

Geintje uiteraard. Hoewel dit episch zou zijn geweest en ongetwijfeld door Håkans hoofd schoot, hield hij het wat zakelijker en saaier:

I am pleased to see our company’s product investments paying off. We are up against some tough competition, but this award for the XC60 shows that Volvo has the right combination of design, connectivity and safety that appeals to customers across the world.

Waarvan akte. Loop jij ook al warm voor zo’n Volvo?

Ook interessant!

  • Volkswagen ID.4 is World Car of the Year 2021
  • Dít is de International Van of the Year 2022
  • Volvo C40 Recharge rijtest
    Volvo C40 Recharge rijtest
  • Minimale facelift Volvo XC60
    Dit kost de vernieuwde Volvo XC60

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

hakan-samuelsson, new-york-2018, Volvo, wcoty, xc60

Vorig bericht: « Concurrentie doet huilie-huilie om Ferrari-Haas feestje
Volgend bericht: Opgelet iedereen: je Pagani moet terug naar de dealer »

Lees Interacties

Reacties

  1. 1001pk zegt

    28 maart 2018 om 15:42

    De XC60 kan ik het nog enigszins in vinden. Dat de XC40 de europese prijs heeft gewonnen, dat is voor mij een raadsel. Prijs/kwaliteit van de XC40 is niet geweldig.

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      28 maart 2018 om 16:13

      @1001pk: uiterlijk ook niet. Nu weet ik niet hoe het qua storingen in deze modellen zit. Maar de XC90 is een ramp op dat gebiedt. Verwacht dit dan eigenlijk ool bij deze modellen

      Login om te reageren
      • fredkroket zegt

        28 maart 2018 om 17:53

        @kennone: vertel eens, hoe erg is het nou precies met die storingen

        Login om te reageren
      • hehe zegt

        28 maart 2018 om 17:54

        @kennone: ervaring? Ik rijdt al 2,5 jaar redelijk probleemloos in een XC90 T8. Wel eens een garantie gevalletje gehad, maar de BMW’s die ik hiervoor had, hadden het minstens zoveel.
        Wil verder geen taalnazi zijn, maar sommige ‘dt’ fouten zijn echt onbegrijpelijk ?!?

        Login om te reageren
        • 1001pk zegt

          28 maart 2018 om 18:13

          @hehe: ik snap waar kennone wel. In de begin fase van de XC90 was het software matig een drama. Vele problemen die vaak op afstand opgelost konden worden. Echter moest er vaak meer gebeuren. Met de huidige modellen XC90 is dat wel verholpen. Bovendien waren de grote problemen vooral bij de diesels aanwezig.

          Login om te reageren
        • daihatsucuore zegt

          28 maart 2018 om 19:09

          @hehe: Ik weet niet of je nu sarcastisch bent of niet … maar je schrijft zelf “ik rijdt” met dt.

          Login om te reageren
          • hehe zegt

            28 maart 2018 om 19:49

            @daihatsucuore: Proest. Facepalm. Had een balk in mijn oog, haha

            Login om te reageren
        • bartsmit zegt

          29 maart 2018 om 07:12

          @hehe: dt en andere spellingsfouten zeggen mij genoeg over de intelligentie en sociale klasse van een persoon. Ze uitten zich vaak ongenuanceerd. Ze horen wat en nemen dat meteen aan, daarom is fake-news zo gevaarlijk.

          Login om te reageren
      • pa045 zegt

        28 maart 2018 om 18:10

        @kennone: stel je verwachting maar bij. En de eerste XC90’s waren zeker niet foutloos, maar zo goed als alles is opgelost. Ook met de vroege exemplaren.
        De V90 en XC60’s rijden probleemloos vanaf de start rond.

        Login om te reageren
      • hight96 zegt

        28 maart 2018 om 20:22

        @kennone: Vind ik sowieso vreemd dat zo’n auto die net uit is (XC40) nu al beoordeeld kan worden op storingen…

        Login om te reageren
        • shadowbroker zegt

          28 maart 2018 om 23:00

          @hight96: Waarom vreemd? Mensen gebruiken zo’n ding toch. Dus dus dan kom je gewoon problemen tegen

          Login om te reageren
          • hight96 zegt

            28 maart 2018 om 23:50

            @shadowbroker: Snap ik zeker! Maar niet alle storingen kom je direct tegen, dat bedoel ik meer.

            Login om te reageren
    • tmenges zegt

      28 maart 2018 om 17:30

      @1001pk: dat model is net uit, wat weet je dan van prijs/kwaliteit?

      Login om te reageren
      • 1001pk zegt

        28 maart 2018 om 17:33

        @tmenges: ik had inderdaad wat specifieker moeten zijn. De degelijkheid van het interieur wat andere modellen van volvo hebben, dat mist in de XC40. Het kraakt en het is voor deze prijs niet voldoende qua kwaliteit naar mijn inziens.

        Login om te reageren
        • pa045 zegt

          28 maart 2018 om 18:12

          @1001pk: er kraakt echt niks. En jouw perceptie van kwaliteit heeft weer eens totaal niet met kwaliteit te maken. Maar goed. Die perceptie zijn veel mensen kwijt geraakt.

          Login om te reageren
          • 1001pk zegt

            28 maart 2018 om 19:04

            @pa045: niets met kwaliteit te maken? Ten eerste is kwaliteit iets wat in perceptie van de klant is. Laten we zeggen dat ik hier de klant ben. Als we kijken naar het interieur van de XC40 dan is het naar mijn mening van slechte materialen samengesteld. Ik ben erg positief over het interieur van de XC60 en XC90, maar niet over het interieur van de XC40. Mijn verwachtingspatroon was groter en dus ervaar ik de kwaliteit als matig.

            Login om te reageren
    • pa045 zegt

      28 maart 2018 om 18:07

      @1001pk: wat weet jij dan al over de kwaliteit van dit model?
      Auto is net uit.

      Login om te reageren
  2. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    28 maart 2018 om 15:44

    Zonder de diagonaal in de grille is hij ineens een stuk knapper! Kun je zien wat symmetrie doet… zelfs op d

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      28 maart 2018 om 16:36

      @svenska_aeroplan_ab: Ik vind het juist géén verbetering. De grille oogt daardoor ineens een stuk groter en leeg. Dat vind ik ook het enige kritiekpunt van de Polestar 1. Prachtige wagen, maar een klein detail als die Polestar ster op de plek waar normaal het Volvo-logo zit zou de auto echt enorm goed doen.

      Login om te reageren
      • Edge zegt

        28 maart 2018 om 16:37

        @edge: Ter aanvulling: De Polestar 1 lijkt daardoor een beetje op zo’n auto zoals ze die in reclames voor producten gebruiken die niks met auto’s te maken hebben. Dan photoshoppen ze ook vaak het logo weg zodat er geen gezever kan komen vanuit de autofabrikant.

        Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        28 maart 2018 om 17:49

        @Edge: jaaa, dat snap ik. Moet wel een logo in, maar gewoon niet die streep…

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      28 maart 2018 om 17:45

      @svenska_aeroplan_ab: Juist het gebrek aan symetrie maakt de Volvo in het front juist zo krachtig. Grote zwarte nietszeggende gaten vind je bij Audi.

      Login om te reageren
  3. martingtv zegt

    28 maart 2018 om 15:55

    Ik vind de huidige volvo’s nogal log over komen. Zo’n S80 lijkt wel een amerikaanse sloep uit de jaren zeventig.

    Login om te reageren
    • gasskaas zegt

      28 maart 2018 om 15:58

      @martingtv: s80?? Die is zowaar ik weet tot 2016 in productie geweest, en zelfs ietsjes kleiner als de huidige s90 die je waarschijnlijk bedoelt.

      Login om te reageren
      • keeper1 zegt

        28 maart 2018 om 16:09

        @gasskaas: neeeeeeee beter hè

        Login om te reageren
      • vroaaar zegt

        28 maart 2018 om 16:18

        @gasskaas: DAN de huidige S90…

        Login om te reageren
        • gasskaas zegt

          29 maart 2018 om 11:16

          @vroaaar: uiteraard bedoel ik dat?

          Login om te reageren
    • JamesBond007 zegt

      28 maart 2018 om 16:12

      @martingtv: als je de s90 bedoelt dan wel ja. Met name de S90 station. Daar kunnen 4 kisten in

      Login om te reageren
      • henk_he zegt

        28 maart 2018 om 18:17

        @jamesbond007: zoals het een Volvo station betaamt

        Login om te reageren
  4. rnej zegt

    28 maart 2018 om 16:11

    vind de nieuwe V60 echt heel erg mooi. Maar die volvo SUV’s zijn ’t voor mij niet… sowieso de eerste generatie XC60 had voorin minder beenruimte dan mijn hatchbackje… leuk dat het een luxe bak is, maar ik kon met 1m87 mijn benen niet strekken…

    Login om te reageren
    • marklevinson zegt

      28 maart 2018 om 17:20

      @rnej: Snap jou wel met gestrekte benen, ik ben even lang en baal nog elke dag dat ik niet rechtop kon staan in de eerste serie XC60. Wanneer fixen ze dat nou eens.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        28 maart 2018 om 17:47

        @marklevinson: daarom moet je een XC60 ook altijd met panaromadak bestellen. Kun je tenminste de benen strekken.

        Login om te reageren
      • ikleesookoverautos zegt

        28 maart 2018 om 18:15

        @marklevinson: waarom zou je rechtop willen kunnen staan?

        Login om te reageren
  5. marklevinson zegt

    28 maart 2018 om 17:03

    Vind het heel knap van Volvo, snappen doe ik het niet en kopen al helemaal niet. Zit niet in de doelgroep.

    Login om te reageren
  6. misterdrogba zegt

    28 maart 2018 om 17:09

    Zo’n XC60 lijkt me wel wat wanneer ik kleinkinderen heb.

    Login om te reageren
  7. seicilindri zegt

    28 maart 2018 om 19:56

    Het zal wel aan mij liggen maar wat is die XC40 toch een foeilelijke auto gezien vanaf de zijkant. Ik kende het hele ding niet maar passerde er pas een. Dacht : wat een lelijk Japans ding, bleek het een XC40 te zijn. Die achterstijl kan echt niet. Kan in 1 adem genoemd worden met een Ssang Yung of een Suzuki Ignis

    Login om te reageren
    • gasskaas zegt

      29 maart 2018 om 11:34

      @seicilindri: Precies dat heb ik nou met de audi q2. Wat een gedrocht. Vind ik de XC40 toch echt mooier/minder lelijk

      Login om te reageren
  8. tarquesh zegt

    29 maart 2018 om 23:46

    Ik werk voor Volvo. En spaar voor een ander automerk die ik nieuw wil aanschaffen.
    Mijn collega’s rijden niet allemaal Volvo, en de meningen zijn gepeperd over het automerk.

    Dat komt deels doordat men zich wil onderscheiden door niet allemaal dezelde auto te willen.
    Ik heb veel collega’s die zweren bij BMW, en ik heb er niets mee.

    Wat ik graag mag zien is een Toyota C-HR. Lekker markant en gaat niet kaduuk.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North