![winnaar](https://static.autoblog.nl/images/wp2016/mazda-mx5-cabrio.jpg)
Goed bezig daar bij Mazda.
Dat Mazda met de nieuwe MX-5 goed bezig was wisten we wel. Zo schreven we gisteren nog over een leuke nieuwe variant. Blijkbaar zijn wij niet de enigen die de MX-5 kunnen waarderen, want hij gaat er in New York nu met de titel World Car Of The Year 2016 vandoor.
De MX-5 was namelijk één van de finalisten en verslaat hiermee auto’s als de Jaguar XE en de nieuwe Audi A4. De winnaars uit de verschillende categorieën zijn ook bekend gemaakt, maar Mazda is de échte winnaar. Overzicht van de aparte categorieën:
2016 World Luxury Car of the Year – BMW 7-Serie
2016 World Car Design of the Year – Mazda MX-5 (goed bezig)
2016 World Green Car of the Year – Toyota Mirai (FCV)
2016 World Performance Car of the Year – Audi R8
Echt een mooi modellengamma bij Mazda tegenwoordig, zelfs de suvjes vind ik geslaag. Keep up the good work
@allesmetturbo: juist
@allesmetturbo: Mee eens! Goedkopere merken worden tegenwoordig tof! Zelfs Dacia!
@zweed: niet overdrijven.
@sleepyj: cool toch, dumpvalve op je nieuwe hippe dustert, vvvvvvvv psssssj
@sanderm3: Brap brap brap stu tu tu met je Dustert!
@sleepyj: Een Dacia duster is gewoon een no-nonsens allround auto! Ik vind hem zelfs mooi!
@zweed: liever een plumeau.
@zweed: ik vind alleen de reclame op tv mooi.
@allesmetturbo: Absoluut, het enige Japanse merk dat tegenwoordig nog zoveel mooie auto’s maakt.
Hip
De Algemene Nederlandse Kappers Organisatie heeft hier ook al een vinger in de pap zo te zien.
@mikkeloentje: want?
@mikkeloentje: Mogen ze bij Audi ook een keertje positief in het nieuws staan…
De R8 is trouwens niet alleen populair bij kappers, onder meer Gordon heeft er ook één gehad.
@moveyourmind: Dus naast al die kappers voor de MX-5, hebben ook de schaapscheerders een stem gehad voor de R8?
Ik dacht dat de Opel Astra met deze prijs ervandoor ging? Of zit er een verschil tussen de “Car of the year” en de “World car of the year”?
Overigens kan ik me in het bovenstaande rijtje wel vinden, op de R8 na. Niet omdat het een slechte auto is, maar het is een omgekatte Huracan.
@berlinetta: die MX-5 is World, de Astra was European :)
@MauritsH: Dankjewel!
@berlinetta: daarom is het ook zon goede auto waarschijnlijk. De ultieme gt .
@rolov: De R8 bedoel je?
@berlinetta:
Die eerste prijs kun je kopen. (en is dus ook ziek vaak gewonnen door het advertentiegeld van golfjes, polo’s en passatjes)
Deze is door geografische spreiding van de jury-leden iets minder gevoelig voor dat soort beïnvloeding.
Bijzonder dat ze steeds beoordeeld worden op technische snufjes en veiligheidssystemen en toch voor de MX-5 gaan. Als je het mij vraagt had de Jag mogen winnen. Maar de MX-5 is ook gewoon een hele leuke auto. Maar volgens mij niet de auto van het jaar.
Autoblog wat denken jullie van een eigen car of the year? Zou een fantastische video op kunnen leveren. Een beetje zo net als EVO
@pixeltrooper:
Was er ..
Uitkomst .. Volvo XC90 !!
Ja ja .. Het zaaddodende elektro leasehok ..
Kruising van een tuinhuisje en koelkast ..
NLers en smaak dus ..
@lincoln: 13 ‘E’s en 12 puntjes. De E’s winnen dit keer, gefeliciteerd E!
@phaeton: Nou, 14 dus. 2 Doelpunten voorsprong vandaag. Maar da’s niet zo gepast op’t ogenblik.
@pixeltrooper: http://www.autoblog.nl/nieuws/volvo-xc90-is-autoblog-auto-van-het-jaar-2015-82816 hebben we :)
@MauritsH: een mooi concept zou zijn, laat mensen een top 10(of 5) maken, neem die mee in een video en kies daaruit wat jullie het best vinden. Als daar de mogelijkheid voor is dan he
@pixeltrooper: @autoblogger, lees je mee? :)
@pixeltrooper: Wereld idee, maar gaat erg veel tijd kosten. Bereken maar hoe veel tijd het gaat kosten (incl. wissels, etc.) om 20 man 5 auto’s te laten sturen over een parcours van één of twee kilometer.
Maar een groter ‘probleem’ is mijns inziens dat normaliter iedere vertegenwoordiger voor een club staat, of een land. In jouw voorstel zouden het gewoon uitverkoren reaguurders zijn, wat het niet geheel democratisch maakt. Dan kan de nummer vijf uit de voorronde van van 25 op de ‘praktijkdag’ ineens de nummer één worden. Ik denk dat het met wat geven en gunnen wel kans van slagen heeft, maar het idee heeft een goede uitwerking nodig.
@phaeton: heeft zeker een goede uitwerking nodig, ik zou reaguurders eerst via een open poll (open ended poll) laten stemmen, daaruit de top 5 ergens mee naartoe nemen en dan een paar mensen van AB meenemen voor de uiteindelijke beslissing
@pixeltrooper: Met al die VAG hatende BMW verkopers hier vind ik dat niet zo’n interessant idee. Of als er dan een VAG product in de top staat lopen al die reclame inkomsten ook meteen terug omdat die lui dan voortaan lekker bij Autoweek gaan reaguren.
Zo .. Meteen alle charme en onschuld verloren ..
Van cult naar kut car in 3 seconden tijd ..
Kijk ‘m eens lachen! Beetje terecht. Wel.
Er bestaan 195 landen op deze wereld, 23 daarvan gaan eens even bepalen wat de beste auto van de wereld is. Om het nog schever te maken komt meer dan de helft van de juryleden uit China, Duitsland, India, Japan en de VS. Dat verklaart ook gelijk waarom de Chevrolet Volt en Camaro tweede en vierde zijn geworden in de categorieën green en performance.
@knipperlichtje:
Waarom zou Peru Zimbabwe en Nederland mee mogen beslissen dan ??
@knipperlichtje:
Deze is nog lang niet zo erg als de Europese verkiezing.
Die wordt georganiseerd door 6 autobladen, die allemaal financieel afhankelijk zijn van de advertentie-inkomsten van de mogelijke winnaars.
Bij deze verkiezing heeft tenminste nog een auto gewonnen, waarvan je zegt ‘dat is best een leuk dingetje’. Bij de Europese verkiezing, hebben de afgelopen jaren (op de Zoë na) alleen maar auto’s gewonnen die extreem saaie allrounders waren.
Verrassend de MX-5. De Cayman GT4 is mijn world car of the year.
Kijk, doen ze goed!
Mooie wagens, maar lees eens wat duurtesten etc…
@luxaeterna:
Je bedoeld dat Mazda het meest betrouwbaar is?!?
Gaat echt goed de laatste tijd bij Mazda. Die modellen zien er ook echt top uit, en rijden uitstekend!
Vind het vorige model toch leuker
@mrrallycross:
Dan ben je 1 vd. weinige :-) De meeste MX-5 liefhebbers zijn het erover eens dat de NC ’n mislukking was.
Ik vind het geen design-hoogstandje, maar de concurrentie was dat ook niet.
Doen ze goed daar bij Mazda! Terechte winnaar.