Dit is hoeveel de Megane R.S. Trophy kost

Auteur: , 72 Reacties

Betalen voor die pk's!

Dit is hoeveel de Megane R.S. Trophy kost

Renault bracht de nieuwe Megane R.S. tegen het einde van 2017 op de markt, ongeveer een jaar later was het tijd voor de krachtigere Trophy-uitvoering. De onthulling van de 300 pk sterke R.S. is ondertussen alweer enkele maanden geleden. Hoog tijd dus voor Renault om de prijzen bekend te maken. Vandaag is het moment daar.

De Franse autofabrikant heeft zojuist medegedeeld dat de krachtigste Megane in de markt gezet zal worden tegen een prijs van tenminste 55.540 euro. Daarmee is hij ongeveer 4 mille duurder dan de R.S. 280, die gisteren nog in dit lijstje verscheen van goedkoopste auto’s die harder kunnen dan 250 km/u. De snellere Megane R.S. Trophy haalt 260 km/u, tegenover de 255 km/u van de R.S. 280.

Wie 55.540 euro betaalt voor de Megane R.S. Trophy, krijgt de auto geleverd met een EDC-automaat. Deze versie heeft een 1,8-liter turbomotor die 300 pk en 420 Nm produceert. De handgeschakelde versie, die 56.340 euro kost, moet het redden met 20 Nm aan koppel minder. Standaard staat de R.S. Trophy op een 25 procent stijver cupchassis en heeft hij een sportuitlaat, 19″ lichtmetalen velgen en Recaro-stoelen.



72 reacties

Sinds wanneer is handgeschakeld duurder dan een automaat?
@thebest07111: sinds een automaat lagere CO2-waarden oplevert…
@thebest07111: only in the Netherlands…

Waar BPM elke gram CO2 zwaar de kop indrukt..
@thebest07111: sinds efficiëntere dubbele koppeling automaten en CO² belastingen.. dus al een paar jaar zo niet al bijna 10..
De standaardversie iets kietelen en de sportuitlaat los aanschaffen zou ik zelf doen. Ben ik goedkoper uit en heb je wat meer ‘comfort’ in het dagelijkse verkeer.
@punicaoase: cup-chassis valt best mee, maar het stuurt nog zoveel beter.
@breakingpoint: merk je daar veel van onderweg naar de Albert Heijn of in de file naar je werk? 😉
@sirprize: ik leef in België, geinig om alle putten te ontwijken, goed in de slalom zo’n cup chassis
@breakingpoint: hahaha 😂
Ze hadden de standaard versie al 300pk moeten geven en deze 320/350. Concurrentie doet dat al een tijdje.
@thomasthomas: Bij dit soort auto’s gaat het niet zo om pk’s in mijn ogen. Het zijn voorwielaandrijvers dus die pk’s kun je toch niet altijd kwijt. Het gaat om het onderstel. Dat is nu juist hetgeen wat bij deze Trophy is aangepakt.
@thomasthomas: op de voorwielen?
@breakingpoint: Ford Focus RS
@thomasthomas: FRS is 4wd hé (en niet meer te koop). Enkel de Type R is meer met 320pk op de voorwielen…
@thomasthomas: maar de Focus RS mk2 bestond idd als een speciaaltje met 350pk…
@breakingpoint: Golf GTI Clubsport
@thomasthomas: de S was 310pk, gelimiteerd en zonder achterbank. Cupra R mét. Clubsport was 265/290, TCR is nu 300. Zoals deze dus.
@thomasthomas: weet ik ook wel. Dat is gewoon een dick measuring contest. Die auto’s zijn veel vaker uit balans.
@thomasthomas: klopt, alleen krijgt de concurrentie de pk’s vaak niet goed op de weg en daarom heeft Renault al vaak de snelste rondetijd voor voorwielaangedreven auto’s in handen gehad!
260kmh is hard hoor maar voor 300pk moet dat toch wel harder kunnen? Met mijn 850R heb ik de 264kmh op de tomtom gehaald en die had ongeveer 280pk en maar 4 versnellingen..
@kennone: andere bak verhouding.
@kennone: valt mij inderdaad ook op veel auto’s. De acceleratie is flink verbeterd t.o.v jaren terug, maar vroeger was vaak de top wel hoger. Een ST220 loopt ook 250 met maar 226 pk om een voorbeeld te noemen.
@nopetrolnofun: 243 km/h. Maar goed, nu zijn we aan het mierenneuken.
@SimonMc: in theorie inderdaad, wij hebben 8 jaar een ST220 gehaald en 253 km/h op de GPS aangetikt…
@nopetrolnofun: Standaard wielen? En ik veronderstel dat niet iedere auto exact hetzelfde is en wie weet kunnen de omstandigheden ook een factor zijn.
@nopetrolnofun: mwah, een nieuwe E200 benzine gaat (volgens de specs) 240kmh met 184pk en ook heel wat kilootjes.
@weetikveel: nieuw E heeft een erg goede stroomlijn. Nog een reden SUVs dikke onzin te vinden…
@weetikveel: de kg’s hebben er niks mee te maken. Met meer kg’s duurt het gewoon wat langer op op die snelheid te geraken.
@simonmc: helemaal waar is dat ook niet, rolweerstand is direct afhankelijk van het gewicht, maar speelt idd niet zo hard mee omdat de vermogensbehoefte slechts liniair stijgt met de snelheid. Maar ironisch genoeg, hoe lager de luchtweerstand, hoe groter de rol van de rolweerstand…
@Onehp: rolweerstand merk je niet zoveel meer van bij dit soort snelheden.
@hotze: rolweerstand is grootteorde 1% van het gewicht. Een zware E met wat belading is dat ruwweg 20kg of ~200N. Aan 240km/h = 67m/s. Vermogen 200Nx67m/s=13,4kW=18pk of 10% van het vermogen in het geval van een E200. Een lichtlopende of een zwaar rollende band (verschil kan redelijk makkelijk x2 zijn) zal dus een meetbaar verschil opleveren qua topsnelheid, maar als chauffeur ‘merk’ je daar uiteraard weinig van…
@Onehp: ok, dan zou ’t effect 10% zijn, niet helemaal verwaarloosbaar maar wel van veel kleiner belang dan de luchtweerstand.
@hotze: mijn relaas was dus in reactie dat kilos er ‘niks’ mee te maken hebben. Niks is bij mij alvast 0%…. All good :)
@nopetrolnofun: ik vraag me af of de stroomlijn er ook niks mee te maken heeft. Zo’n doorsnee hatchback ziet me er een stuk minder gestroomlijnd uit dan zo’n Mondeo. De Calibra stond bekend as een zeer gestroomlijnde auto, en heeft een top van 245 km/h met 204 pk. Nog indrukwekkender vind ik dat een versie met 170 pk een top heeft van 235 km/h!
@SimonMc: bakverhoudingen…
@kennone: Ik vermoed dat de luchtweerstand van die 850 vele malen beter is. Die grote wielen, flinke spoorbreedte, dikke brede bumpers met alle openingen, het ziet er fantastisch uit maar het is niet bepaald aerodynamisch.
@dutchdriftking: Maar die Volvo 850 heeft ook de cw-waarde van een flatgebouw.
@berlinetta: cw waarde van een 850 is 0.29 , een bugatti veyron heeft cw waarde van 0.36. Dus volvo 850 doet dat niet slecht kwa aerodynamica.
@room850: Volvo is inderdaad best laag…maar die Veyron is best hoog.
@simonmc: Frontaal oppervlak staat compleet los van cw. Je hebt beide nodig om de daadwerkelijke luchtweerstand uit te rekenen, maar dat is het wel, qua verband tussen die twee.
@vaakbenjetebang: Juist, is ook weer waar. Ik had gehoord dat de bizarre hoge topsnelheid van de Mclaren F1 bijvoorbeeld, vooral lag aan een heel klein frontaaloppervlak.
@simonmc: Frontaal oppervlak dus.
@simonmc: Veyrons cw valt best mee (=goed) als je bedenkt dat die ruwweg 4 tot 5 maal meer moet koelen…
@kennone: Heeft te maken me aerodynamica
Dan vind ik de laatste Civic type-R toch vele malen zotter.
@atrak:
Voor sommige is dat net het probleem van de Type-R…
Ach, leuk toch zoveel keuze!
@StijnB: Allez een i30N mag ook.
Volgens mij is vandaag helemaal niet ‘het moment daar’…
Ik heb 2 weken geleden namelijk zo’n Trophy al samengesteld in de configurator op Renault.nl, met daarbij gewoon de prijzen van de auto incl. alle opties.

Vond het uiteindelijk te duur en ben voor een Ford Focus RS ‘met de kop eraf’ gegaan :)
Dit moet toch wel een heel fijn speeltje zijn.
focus rs heb je ook voor dat geld…. 4wd……50 pk meer…..niet frans….
@gove: en een interieur om van te huilen.
@sr20det: Wat is er mis met dat interieur?
@sr20det: idd rlink bij renault is altijd ruk geweest
@gove: 100-150kg meer ben je vergeten ;) Al rollend zijn ze even snel vermoed ik…
@gove: vervang heb maar voor had, tenzij je op tweedehands doelt.
@gove: “niet Frans”. Renault heeft zich eigenlijk wel bewezen een fantastische rijmachine te zijn, dus ik vind dit nergens op slaan.
@simonmc: fout, en met cup chassis heb je een niergordel nodig , stuiterbak
@gove: Daarom is het ook een cupchassis. Dat is niet bedoeld voor comfort.
@gove: als je een stuiteren wil, moet je de Peugeot 208gti by ps proberen. Ik rij zelf met een rs met cup als daily en ik heb geen idee waar over je het hebt. Waarschijnlijk zelf nog nooit met 1 gereden…
@veilside_tuner: velen hier geven graag een “oordeel” over auto’s zonder er zelf iets over te weten of gaan graag mee in alles wat de media zegt. Jammer, maar wel werkelijkheid!
@ds3thp: true, het grootste minpunt van de megane rs als daily wordt bijna nergens vermeld en dat zijn de bridgestone banden.
@veilside_tuner: Die kunnen er vast wel af…
@henrie: tuurlijk, ze zijn al vervangen door Michelin pilot sport 4 banden
@gove: Ik heb een Renault Clio RS R27 gehad, die heeft dus standaard een Cup chassis. En in BELGIE ;-). Mijn nieren leefden nog na 3 jaar !
Netto kost de handbak versie 23K,dus de belastingen zijn hoger dan de netto prijs…

Welke gek gaat dit nog betalen voor dit autootje hier in Nederland?
@brera22: de liefhebber die het kan missen of het er voor over heeft. Helaas zijn dit soort prijzen “normaal” tegenwoordig! Zelfs voor een aangeklede Fiesta ST of Clio RS betaal je 35k
Vroeger (2010l kostte zo’n RS in de basis 32.995,-…
€55.000….VOOR EEN MEGANE?! Welke idioot gaat dat doen
Full option in de duurste kleur – na fleetkorting die iedere zelfstandige kan krijgen – kost deze net geen € 40k incl BTW hier in België. Een jaar of 7 terug betaalde ik € 35k voor een “Edition 2012′ met cup chassis en alle opties.
@morph: Mmmm, Liquid Yellow. Ik zou die kleur ook nemen. Is een opleg van een 1500-2000 EUR dacht ik?
Als ik 55.000 euri voor een Mègane zou uitgeven, dan zou ie ook wel meer mogen opvallen, en daarom zou ik de Type-R nemen.
55k voor een Renooit, wat een geld. En krijg je een berg aan plastic in het interieur en vermogen op de voorwielen…
Doe mij maar een jong gebruikte RS3 : https://www.autowereld.nl/audi/a3-sportback/2-5-tfsi-rs3-quattro-full-options-blauw-29902674/details.html
2.5 liter 5 cilinder en quattro ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).