Digitale tellers hebben vele voordelen, maar creatief zijn met de ontwerpen ervan is misschien wel het grootste voordeel wat er is.
Het behoeft geen uitleg dat veel auto-interieurs tegenwoordig een waar scherm-bonanza zijn. Dat geldt ook voor de tellers. De tijd van twee ronde klokken met een schermpje er tussen zit veelal achter ons ten faveure van een digitaal scherm met verschillende info waar je uit kunt kiezen. Audi liet met hun Virtual Cockpit, één van de eerste bekende voorbeelden van deze technologie, zien dat dat ergonomisch veel voordelen heeft (zoals het kunnen afbeelden van de kaart in full screen).
Stylingvoordeel
Een ander voordeel is dat het qua styling ook ruimte geeft voor leuke oplossingen. Uiteraard zorgen de meeste fabrikanten dat er een gelikte nieuwe interface is met hypermoderne digitale tellers. Maar kun je niet de klok juist terugdraaien? Dat deden verschillende merken.
Neem Hyundai en de Pony EV Concept. Als hoedtik naar het verleden deden zij een digitale twist op oude gloeilampen als tellers. Een ander voorbeeld vinden we bij Ford. De gloednieuwe Mustang heeft een digitaal scherm dat normaliter gewoon moderne tellers toont, maar optioneel ouderwetse klokken met groene cijfers laat zien. Dit om je terug te laten denken aan de jaren ’80, toen dit soort klokken met groene achtergrond te zien waren in bijvoorbeeld de toenmalige ‘Foxbody’ Mustang.
Volkswagen ID. 2All
Volkswagen blijkt eenzelfde tactiek toe te passen in de ID. 2All. De kleine EV is futuristisch ontworpen, maar het nieuwe tellerblok kan iets leuks. Je kunt namelijk het scherm een oude teller laten tonen die doet denken aan de centraal geplaatste snelheidsmeter van de Kever. Ook de roosters om de teller heen lijken op de Beetle. Niet alleen een gave ode aan de Kever, maar ook een mooi simplistisch design. Het heeft meerdere voordelen.
Ook krijg je een bijpassende interface voor de bediening van de radio, in de vorm van een oude radio om de frequentie in te stellen.
En zoals je bovenaan dit artikel hebt kunnen zien zijn er meerdere opties voor je digitale tellers, waaronder een jaren ’80 ontwerp dat doet denken aan vroege modellen van de Golf. Het idee is fantastisch als je het ons vraagt, maar tegelijkertijd kunnen we ons voorstellen dat het fijn is dat er verschillende tellers zijn.
En dat is waarom digitale tellers geweldig zijn: je kunt voor elk wat wils maken. Niet alleen verschillende designs zoals in de Volkswagen ID. 2All en Ford Mustang, maar ook verschillende opties qua indeling. Wil je de kaart zien, wil je juist je toeren zien? Of wil je een compleet ander scherm als je naar de sportmodus schakelt? Ook al kunnen sommige merken nog even goed kijken naar de integratie van het scherm in de rest van het interieur, de mogelijkheden voor digitale tellers zijn eindeloos. Helemaal vanwege de geinige retro-dingen die fabrikanten ermee doen.
towi1989 zegt
Die ‘gloeilampen’ heten nixie tubes ;) lekker nostalgisch. Die mustang tellers vind ik er een heel stuk overtuigender uit zien dan die overduidelijk fake VW meuk.
20klepper zegt
Kleine merkvoorkeur begrijp ik uit je reactie? Klein beetje boos?
ukbob zegt
Yes, das dan inderdaad weer een leuk voordeel! Toffe flashback naar m’n golfje 1 cabrio :)
Hey BMW, regel dat eens Ff snel als optie op huidige schermpje voor de neus van de bestuurder, ik zie het wel zitten om een klassiek E36 dash voor m’n neus te hebben.
kniesoor zegt
Gadgets, de markt vraagt er kennelijk om. Doe mij maar een ouderwetsche klokkenwinckel, bevalt prima, vind digitale instrumentatie te gladjes. Al is de hier gepresenteerde klokkenwinkel van de Mustang niet onaardig.
dromedaris zegt
Ik vraag me sinds dit artikel oprecht af waarom dat automerken geen app store hebben om zulke thema’s te kunnen downloaden. Zo kan iedereen zijn auto personaliseren zoals een smartphone.
pomoek zegt
Dat zat ik eigenlijk ook al een tijdje te denken, ik had verwacht dat dit er al lang was…
karhengst zegt
De enige reden waarom BMW dit niet reeds op de markt heeft is waarschijnlijk hun eigen trots, omdat ze er mee toe zouden geven dat hun basis waardeloos is. En met alle telemetrie zouden ze er nog keihard mee worden geconfronteerd ook.
stekkerkoning zegt
Hiertoe kan ik me slecht verhouden. Veel digitale dashboards vind ik niet enorm goed. Het scherm kan een nabootsing zijn van een ouderwetse tellerbak, of juist geheel nieuw vormgegeven maar dan wat rommelig of priegelig.
Bij elektrische auto’s is het probleem vaak dat de grafische weergave van de accustand zeer matig is, zodat het percentage een grote gok is, tot overmaat van ramp wordt dat accupercentage soms weggestopt ergens in een menu. Ik kom er wel, dat is het probleem niet. Maar ik rij in veel verschillende auto’s en doorgaans niet op een vast traject. Dan is het handig om een beetje in de gaten te houden wat de auto qua verbruik doet.
Hoe dan ook. Grafisch erg goed is de Polestar 2. Tegels op het middenscherm met een indeling in categorieën. Op het scherm achter het stuur precies de informatie die ertoe doet, goed gerangschikt en met subtiele kleuren. BMW is ok in Expressive, alleen staat dan de maximum snelheid niet aan de kant van de snelheidsweergave en dat stoort (mij dan toch). Nog altijd goed is de BMW i3, met niet meer informatie dan nodig is. Eén van de weinige auto’s waarbij het accupercentage aardig exact afleesbaar is zonder de getallen te hoeven hebben. Er staan op het dashboard vier staven, die langzaam leeg raken. Iedere staaf is een kwart accu. Een i3 heeft natuurlijk niet enorm veel rijhulpsystemen, dus dat scheelt knoppen en symbolen. Een Tesla Model 3 is simpel en effectief, op het saaie af.
Retro lijkt me trouwens niet het beste idee. Want hoe ga je alle functies die een moderne auto heeft in een ouderwets dashboard plakken. Ik word juist blij van een nieuw ontwerp, waarbij alle benodigde informatie in één oogopslag te zien is.
Wicos zegt
En dan vragen we ons af wat toch de oorzaak is van de toename van het aantal ongevallen. Afleiding door de telefoon? Nee, bezig met andere thema’s op het dashboard te zetten. Of die alle aandacht bij het verstellen van die nostalgische radio. Houd toch op met die onzin. Waarom hebben de instanties die auto’s toelaten op de weg hier geen oog voor?
flyerbunch zegt
Zelfs Porsche gaat met de 992.2 volledig digitaal waarbij de analoge toerenteller verdwijnt! Deze krijgt ook het volledige scherm van de Taycan. Het lijkt nostalgie, maar alles heeft idd zo z’n voor- als nadelen.
Fernando zegt
Doe minstens 300km per dag, afwisselen ( schrik niet) in een 2022 Genesis G80, 2021 Ford Mustang 5.0 V8, 2002 Renault Laguna 3.0 V6 24V ( wolf in schapevacht) en een 2002 Saab 93 Cabrio. Stop met werken om 22-23u en wat ik in iedere auto mis is de Night Panel knop van de Saab. Als je die indrukt dat zie je nog enkel de kilometerteller, al de rest word donker. Zalig on in het donker te cruisen met een zo donker mogelijk interieur dat veel weg heeft van een cockpit. De G80 is een heerlijke luxe sedan om mee te rijden maar ik erger mij aan al die schermpjes die je niet kan uitschakelen. Ook in de Mustang is het dashboard in de donkerste stand te lichtgevend.
cloverleaf zegt
2 redenen dat digitale tellers helemaal ruk zijn:
1: het ziet er heel snel verouderd uit.
2: bij ‘s nachts rijden is het veel vermoeiender voor de ogen.
Het mooiste instrumentariuam had ik op mijn Alfa 166. Prachtige klassieke witte klokken met chrome randen. Schitterend. Dat hele interieur was zoveel mooier dan de Duitsers en Jappanner die erna kwamen.
mashell zegt
Nummer 2 is je reinste nonsens. Ik ben behoorlijk lichtgevoelig, rijdt altijd met zonne- of nachtbril en beweer zelfs het tegendeel. Omdat, anders dan de klassieke van achteren belichte meters waarbij een LED door een papiertje schijnt, de LCD schermen als instrumentenpaneel volautomatisch en dynamisch dimmen zijn ze juist veel minder vermoeiend. Ik snap dan ook niets van mensen die smartphones moet zuignappen aan de voorruit hangen, die dingen zijn veel te helder en dimmen niet automatisch.
rollingstoned zegt
“Ik snap dan ook niets van mensen die smartphones moet zuignappen aan de voorruit hangen, die dingen zijn veel te helder en dimmen niet automatisch.”
Ik weet niet wat voor knaken-smartphone jij hebt, maar fatsoenlijke smartphones kunnen wel degelijk automatisch dimmen e.d. 😜
mashell zegt
Zo’n iPhone, die best een stapeltje knaken kost, kan automatisch dimmen om de kleur goed te houden. Maar niet om je niet te verblinden in de auto. Smartphones zijn eigenlijk behoorlijk domme apparaten.
karhengst zegt
Daar zeg je wat ja. Hoe vaak ik wel niet naar rechts kijk en de completer auto dus verlicht is door de telefoon. Hoe kan je zo rijden?
Geen wonder dat ze de rechter rijstrook niet zien.
potver7 zegt
Als je LCD’s automatisch kunt laten dimmen, dan kun je dat met normale dashboardverlichting ook. Dat dat vroegah niet gebruikelijk was is een tweede, maar het kan gewoon.
En ook telefoons passen de schermverlichting wel degelijk aan op omgevingslicht, maar dat is niet geoptimaliseerd voor gebruik in de auto. Dan zul je dus als gebruiker moeten bijsturen.
potver7 zegt
Tof hoor, maar ik zie liever dat die fabrikanten hun tijd en energie steken in het bouwen van veilige, gebruiksvriendelijk dashboards. Met genoeg knoppen bijvoorbeeld. Die schermpjes zijn leuke spielerei, maar ook niet meer dan dat.
mout zegt
Dat zijn ongeveer dezelfde argumenten als waarom je beter een Tamagotchi dan een echt huisdier kunt hebben…
Ik geef de voorkeur aan een instrumentenpaneel dat op de tast te bedienen is, en waar je domweg niet zo veel naar hoeft te kijken.
Ik rijd voor mijn werk in verschillende B- en C-segmenters uit een pool, en tref de instrumenten meestal in standje solarium + aan. Dan heb je in het donker in elk geval geen last meer van verblinding door tegenliggers, want je ziet sowieso niet veel meer.
Bovendien: schermen die er niet zijn hebben minder last van backlight bleeding.
kennone zegt
Verschrikkelijk. Doe mij maar een dashboard vol analoge klokjes. Vroeger een Volvo 240 Turbo gehad met alle meters die je kon krijgen. Beter dan dat is het nooit meer geworden
Dutchdriftking zegt
Ik vind analoge meters juist zo gaaf. Zo veel mogelijk graag. Ik ben dan ook blij met de analoge naalden in mijn 159.
Gele koplamp zegt
Voelt toch een beetje als een fancy achtergrond op je smartwatch vergelijken met het echte werk.
Gaat toch niks boven iets al dit:
https://i.pinimg.com/originals/47/e0/6d/47e06dd38506f0921bcb3e5d7fa8792b.jpg
Ot92 zegt
Doe mij maar een analoge teller. In de Passat heb ik een virtuele cockpit, maar deze staat op de meest analoge teller-achtige stand.
Een voordeel tov de analoge teller is wel dat ik meer informatie kan zien op mijn teller, maar of ik dat vaak nodig heb… Neuj