![Dit kost de Mazda CX-30 in Nederland](https://static.autoblog.nl/images/wp2019/cx-30-08.jpg)
De voorlopige prijs is bekendgemaakt van de Mazda3 op hoge pootjes.
Mazda presenteerde in Genève de CX-30. Een nieuwe crossover die het ‘gat’ tussen de CX-3 en CX-5 moet gaan opvullen. Vandaag komt de Japanse autofabrikant met een prijskaartje voor het model, maar ren zeker nog niet naar de dealer als je een leuker sturende auto wil.
De CX-30 komt voorlopig alleen als Skyactiv-G 122 (benzine) en als Skyactiv-D 116 (diesel) op de markt. Beide varianten zijn wat truttig qua vermogen voor een auto als deze. Wat dat betreft is het verschil met een concurrent als de Nissan Qashqai niet heel groot. Net als bij de Mazda3 is het beter om te wachten op de latere Skyactiv-X motor die 181 pk gaat krijgen.
Prijzen voor de CX-30 beginnen bij 29.990 euro voor de Skyactiv-G 122 met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Vanaf september staat de crossover bij de dealer. Wat de diesel moet gaan kosten is nog niet bekend. Net als dat informatie over de Skyactiv-X vooralsnog schaars is.
Het nadeel van die latere Skyactiv-X motor gaat ongetwijfeld de prijs zijn. 30 mille voor een lullige 122 pk is al geen feest. Laat staan een 181 pk variant die met de Nederlandse CO2 belasting de prijs flink kan opdraven. Eén voordeel heeft deze CX-30 ten opzichte van die Mazda3. Het verschrikkelijke dode hoek-ontwerp van hier tot Hiroshima is niet meegenomen naar de crossover.
Niet echt vol lof geschreven over deze auto, lol.
@ladapowa: waar ik de CX-3 wel een gaaf ding vind, krijg ik bij deze CX-30 een hoog ‘omdat het kan’ idee. Techniek van Mazda3, iets hoger op z’n pootjes zetten en een nieuw model is daar. Want er waren nog niet genoeg crossovers, of zo.
@rubenpriest: Eens, maar dat geldt voor zoveel crossovers. Een GLA, X1/2, Q2/3 en al die andere meuk zijn ook gewoon opgehoogde versies van hatchbacks.
@RubenPriest: Tsja. Audi Q2, Q3, Q5, Q7, Q8. BMW X1, X2, X3, X4, X6, X7. Mercedes GL weet ik veel. Elke fabrikant poept de ene na de andere container op wielen uit. Mazda ook.
@rubenpriest: Je snapt de plaatsing van dit model gewoon niet. De schitterende CX-3 koop je vanwege het design, de CX-5 omdat je een brave huisvader/moeder bent. De CX-30 biedt meer ruimte dan de krappe CX-3 en Mazda3 zonder teveel lijnen en details te hebben. De verstandige broer van de CX-3 dus maar dan met een prachtig interieur
kan hier niet echt warm van worden
@gove: Allemaal klein grut. De enige die er toe doet is de CX-9. Als ze die nou leveren met 400pk of meer, dan hebben ze een klant er bij.
Geen milieuvriendelijke wagen, een tsunamie van plastic aan de buiten-en waarschijnlijk ook binnenzijde. Ban Plastics !
@dwfc: ???? Veel van auto’s, en dus ook plastics, zijn te recyclen. De auto-industrie is daar al heel lang mee bezig
@lekkerlinksrijden: met recycleren ga je het niet oplossen, plaatwerk moet het zijn!
@dwfc: want?
@lekkerlinksrijden: Ban plastics …
@dwfc: Sterk argument…
@barendbotje: lekker kort ook
@lekkerlinksrijden: plastic materialen in auto’s zijn echt enorm kut. Wordt gewoon gedaan omdat het goedkoper te fabriceren is en omdat het minder lang meegaat, kom je dus vaker bij de dealer om droog in de poepert genomen te worden.
@baklava: ga je wel naar het juiste soort dealers?
Mazda is goed bezig de laatste tijd ..
Sky activ .. fuck Yeah ..
Vanaf welk uitrustingsniveau worden de wielkasten meegespoten?
@karhengst: uitrustingsniveau ‘DIY’ dacht ik
Mazda’s zijn wel lekker te tunen. Met name de Sky Active 2.2L Diesel. Doen lekker niet aan downsizing. Zo heb je al snel een leuke leaseauto met 200pk>
”Het verschrikkelijke dode hoek-ontwerp van hier tot Hiroshima” Held!
De aanname dat de Skyactive-X een hele klap duurder wordt lijkt onterecht. Bij de Mazda3 is die vanwege de uitstoot maar € 950,- duurder. De BPM doet rare dingen met prijzen.
@bernoulli: Waar vind je die prijzen dan? Op de site van Mazda kan ik niks vinden.
@berlinetta: https://nieuws.mazda.nl/mazda-maakt-prijzen-nieuwe-mazda3-bekend/?gclid=EAIaIQobChMIkd-etOGf4gIVhuF3Ch0xswwEEAAYASAAEgLtm_D_BwE
@bernoulli: Hmm 950 euro extra is niet veel. Dan zou je gek zijn om niet voor die versie te gaan.
@bernoulli: SkyActiv-X ja.. trieste aanname van iemand die hier zogenaamde autojournalistiek moet voeren
Peugeot 208, Mazda CX3 beide gerekend tot mooiste uit hun klasse, beide met plastic optisch bedrog. Ik vind deze CX30 eigenlijk ook best geslaagd. In elk geval niet afzeikwaardig.
Ik ren zeker niet naar de dealer. De Mazda 3 en 6 zijn schitterend, maar dit is niks.
Met dit soort berichten kan RubenPriest zich beter RubenTriest noemen
@Soulmaster: Weinig objectiviteit inderdaad. Ik vraag me af wat de artikelschrijver vindt van de zoveelste crossover uit de Audi of BMW fabriek.
@tge1: Ik heb zelf een Mazda met de kleur zoals op de foto :) En ik vind die Duitse hokken evenmin cool.
@rubenpriest: wat jij vind interesseert mij niets, liever gewoon objectief schrijven, er zijn legio mensen die dit soort auto’s wel heel mooi vinden en daar hang jij dan direct een label aan. Beetje geenstijlistisch schrijven zo.
@soulmaster: tja Blog eh
@Soulmaster: voor droog nieuws met enkel feiten moet je niet op een blog zijn..
geeft de vrouw met haar kont antwoord, goede beheersing van de sluitspier dan. ik krijg er maar een paar toontjes uit
Zolang de skyactive X niet uit is zijn alle Mazda’s niet relevant
@hollandbest: of ze het “zijn”, daar durf ik over te discussieren. Als jij ze niet relevant “vindt”, dat vind ik prima.
@tge1: alles onder de 300pk is niet relevant
@tge1: mooizo
BPM verhoging door de Skyactiv X??? Volgens mij was het juist dat de Skyactiv X vanwege de nieuwe techieken zuiniger zou zijn en daardoor minder zou verbruiken. Bij de Mazda 3 zou het in NL een meerprijs gaan geven van €1000. Dat vind ik voor 60pk extra niet veel. Eenzelfde verhaal gaat natuurlijk op voor de CX-30