
Een negende generatie Volkswagen Golf is in de maak, wat kunnen we verwachten?
De Golf 8.5 is nu inmiddels weer een tijdje onder ons. Het model heeft een decennialange geschiedenis binnen Volkswagen en het merk is van plan om de Golf nog een generatie door te trekken.
Negende generatie Volkswagen Golf
Volkswagen gaat de naam ID aan de Golf verbinden. Dat betekent dat de negende generatie Golf elektrisch gaat worden. Waar de 8 en 8.5 eigenlijk een sterke doorontwikkeling waren van de Golf 7, komt de negende generatie op een geheel nieuw platform te staan. Daarover bericht Autocar.
De negende generatie wordt verwacht in 2028 of 2029. Het model is volledig als EV ontworpen. De ID.3 was een leuk probeersel, maar met een volledig elektrische Golf durft Volkswagen deze iconische naam aan een EV te verbinden.
De ID Golf staat op het gloednieuwe SSP-platform, waarbij elementen van de MEB- en PPE-platformen worden meegenomen. Deze flexibele basis maakt uiteenlopende aandrijflijnen en accugroottes mogelijk en biedt ondersteuning voor de nieuwe, modulaire software-architectuur die Volkswagen samen met Rivian ontwikkelt. Dankzij deze technologie zijn over-the-air updates standaard, wat niet alleen nieuwe functies toevoegt maar ook rijgedrag en onderstelsoftware kan verbeteren. Modern hoor!
Designchef Andreas Mindt wil het design van de ID Golf vooruitstrevend maken, maar het moet wel echt in verbinding staan met de Golf. Mindt was eerder betrokken bij het ontwerp van de Golf 7. Een nog altijd zeer geliefd design en volgens sommige liefhebbers een piek qua ontwerp. Dat belooft veel goeds voor de negende generatie.
Knopjes keren terug
Het moet geen retro-ontwerp worden, maar er moeten wel herkenbare Golf-kenmerken terugkomen. De Golf is echt een Europees model en de focus ligt ook op wat Europeanen mooi vinden aan een auto. Fysieke knoppen keren ook weer terug in het interieur. Hoera! Het is een reactie op de kritiek op de aanraakgevoelige bediening van de Golf 8. Volkswagen heeft duidelijk geluisterd alle kritiek van de afgelopen jaren.
Dikke varianten: jawohl
Liefhebbers van leuke Golfjes kunnen opgelucht ademhalen: er komen gewoon GTI- én R-versies van de ID Golf. De GTI wordt waarschijnlijk weer voorwielaangedreven, trouw aan zijn roots. Ook kun je torque vectoring verwachten zodat je het gaspedaal kunt vloeren als je de bocht uitkomt.
De R krijgt een vierwielaandrijving via een dual-motor setup en zal een snelle allrounder worden. Volkswagen wil duidelijk goedmaken van alles wat geflopt is met de anonieme en saaie GTX-lijn.

De productie van de ID Golf vindt plaats in Wolfsburg, waar de Golf sinds 1974 van de band rolt. De bestaande Golf 8.5 blijft voorlopig leverbaar als plug-in hybride. In Europa moet de Golf PHEV tot uiterlijk 2035 op de menukaart staan. De Golf met plofmotor verhuist in 2027 naar Mexico, waar hij mogelijk langer in productie blijft voor markten die nog niet volledig op EV’s zijn overgestapt.
Kortom, er lijken mooie dingen in het verschiet voor de negende generatie Volkswagen Golf. Het merk zegt geleerd te hebben van beslissingen die zijn gemaakt met eerdere ID’s en de Golf 8. Gaat de negende generatie liefhebbers weer blij maken, net als dat met de zevende generatie het geval was?





Hopelijk met 800V
Waarom 800 V? Sneller laden is ook mogelijk met 400 V, maar het is een balans tussen kosten en performance. Nuchter bezien is 800 V niet noodzakelijk voor personenauto’s. Je voegt kosten toe voor functionaliteit die je een paar keer per jaar gebruikt. Een hogere spanning leidt inderdaad tot minder verliezen (dus warmteontwikkeling) bij gelijk vermogen, maar alle componenten moeten geschikt gemaakt worden. Dat betekent dat met name voor de isolatie meer geld en ruimte nodig is in het systeem. Tesla blijft niet voor niks vasthouden aan 400 V voor de personenwagens.
Tesla is natuurlijk ook nog wat gebonden aan zijn laadpalen die 400 volt zijn. En ja, ze halen met 400v mooie laadsnelheden maar denk dat ze hier wel ver aan het maximum zitten. Vergelijk maar met de ioniq 5/ev6 die qua laadtijden een aanzienlijk stuk sneller zijn.
Voor een model dat binnen 3 a 4 jaar gelanceerd wordt wil je toch zeker de modernste technologie en niet gewoon meehobbelen met de huidige rest als je terug aantrekking wilt hebben. De golf zit in een segment dat toch al snel als reisauto voor jonge koppels en gezinnen gebruikt wordt en is nooit echt een koopje geweest.
Tesla heeft de Cybertruck op 1000V ontworpen en ontwikkeld de bestaande wagens maar beperkt door. 800V is wel degelijk zinvol, dat die je misschien maar een paar keer per jaar maar als je op reis bent wel vaak meerdere malen per dag en dan telt de tijdswinst.
Liever met 16V 😁
“Waar de 8 en 8.5 eigenlijk een sterke doorontwikkeling waren van de Golf 7…”
Waar ‘sterke’ staat, past m.i. beter ‘gekortwiekte’ of ‘uitgeknepen’. Aan werkelijk alles is te merken dat er kostenreducties moesten worden doorgevoerd om de winstgevendheid per auto te vergroten.
Dietz is weg, de man die zich spiegelde aan, guess who, Musk.
(ik hoop dat het alleen maar om rationalileren aan kwam)
De laatste Golf kan me niet bekoren, zelfs de 4e generatie was beter.
Volkswagen wordt links en rechts ingehaald.