Dit valt op aan de prijzen van de MINI Cooper SE

Auteur: , 30 Reacties

Elektrisch en toch MINI, het klinkt als dé uitkomst voor fanaten van het Britse merk. Bij de prijzen van de fluisterstille nieuwkomer is iets opvallends aan de hand.

Je merkt bij sommige merken er nog niet iets concreets van, maar reken maar dat elk automerk momenteel bezig is met een vorm van nieuwe mobiliteit. Veel merken zwichten voor elektrisch. Al lijkt BMW met hun nieuwste waterstof-X5 te kijken naar andere vormen, bij dochtermerk MINI wél gegaan voor een volledig elektrisch model. De MINI Cooper SE, een gewaagde naam door de ‘S’ die eraan vastgeplakt zit. De Cooper S is namelijk het sportmodel van MINI. De Cooper SE, ook al zal de acceleratie door de elektromotor meevallen, zal niet per definitie een sportieve elektrische auto zijn. Maar goed, dat moet blijken in de rijtest.

Voor nu mogen we alvast in de brochure kijken. Daar valt iets op. Nieuwe hoofdredacteur en tevens MINI-goeroe Michael vond de prijs ietwat meevallen. De MINI Cooper SE Basic is namelijk van jou voor 34.900 euro. Met een aantal voorgeselecteerde uitrustingspakketten kun je die prijs opkrikken tot 42.900 euro. Maar daar blijft het ook bij. Dan kun je alleen kiezen uit velgen, carrosseriekleur en dakkleur. Verdere opties zijn er niet te selecteren. 42.900 euro is het duurste wat de MINI Cooper SE kan worden.

Vergelijk je dat met de échte MINI Cooper S, dan is dat best een redelijk bedrag. De benzineversie van de Cooper is namelijk kaal zo’n 36.000 euro. Gooi hier een paar opties op om op het niveau te komen van de Cooper SE en je komt in de buurt bij die 42.900 euro. Je kan met een beetje je best doen de MINI Cooper S tot ongeveer 50.000 euro aankleden. Dat is dus meer dan de duurste MINI Cooper SE.

Enerzijds zou je kunnen zeggen dat het daarmee de eerste elektrische auto is die goedkoper is dan zijn benzine-equivalent. Anderzijds toont het aan dat de volledige uitrusting van de Cooper SE niet indrukwekkend is. Sportpakketten, interieurbekleding, verdere (kleine) losse opties: die kun je allemaal niet kiezen. Ook kan de benzine-MINI 18-inch velgen krijgen, de SE niet. Bestel je nu een MINI Cooper SE, dan zal hij rond maart 2020 op je oprit staan.



30 reacties

Ik vind vooral die luchthapper in de motorkap heel interessant om te zien. Ik denk dat daar de turbo van de Taycan verstopt zit!
@cossiekiller: Dat is het meest vernuftige aan de SE.

Als je de accelerator loslaat, dan opent daar een klepje en worden er 7 mini-windmolentjes geactiveerd die de weerstand regenereren in energie voor de accu. True story.
@skid: nu maar hopen dat BMW-Mini mee leest, ik vind het een top idee!!
Als ik weinig te kiezen wil hebben dan neem ik wel een Tesla. De USP van MINI is juist dat ze ontzettend de personaliseren zijn, gemiste kans dit.
@mashell: en de USP van Tesla is oa ook de range. Deze Mini haalt geloof ik net ’t einde van de straat.
@drdre1: Berg af ja. Berg op moet je halverwege lopen.
“De Cooper S is namelijk het sportmodel van MINI. De Cooper SE, ook al zal de acceleratie door de elektromotor meevallen, zal niet per definitie een sportieve elektrische auto zijn” Waarom niet precies? Model 3 is al net zo sportief als een goede 3 Serie of Alfa.
@stfu: inderdaad, deze Mini Cooper SE rijdt bijzonder leuk, precies zoals je mag verwachten van een Mini met Cooper S in de naam. Ik zou hier graag een cupraceklasse van zien, volgens mij best een leuke formule. Het zal alleen geen endurance racing worden…
“rick-dos
20-09-2019 om 9:48 3 ANTWOORD RAPPORTEREN
Het elektrische tijdperk begint nu serieus te worden. Het aanbod ziet er goed uit. Leuke autootjes stuk voor stuk.

Sta te kijken van de prijs van de MINI. Toch wel heel erg concurrerend geprijsd.”

Great minds think alike zullen we maar zeggen…
@rick-dos: Ik was van morgen eigenlijk aan het twijfelen of je serieus was of aan het trollen.
Blijkbaar was je niet aan het trollen maar ik ben dus totaal niet onder de indruk van wat we zagen op de IAA. En de Mini was voor mij nog wel de grootste grap van de hele autoshow, met een actieradius van “230km” wat realistisch gezien meer 150km zal zijn (aldus Groen7 en Wouter zijn magische formule).

Als het over elektrisch rijden gaat zijn allerlei beperkingen ineens prima, terwijl we normaal juist 10.001 dingen verwachten van een auto. Ik begrijp het niet.
@cabriohater: voor de meeste is 150-200 km genoeg. Met max 100 km/u is de WLTP gewoon haalbaar. Rond de steden ben je blij als je dat haalt, laat staan dat het ook mag.
@flutterby: Is ook wel genoeg, maar voor 35k ook? Ben benieuwd wie dit koopt/least.
@berlinetta: de perfecte EV voor moeders met een carrière. Daarnaast is die ook kosteloos onherkenbaar te krijgen en dan is het gewoon een veel beter alternatief dan de e-Golf die nu ook best goed verkoopt (beter als de directe concurrentie).
@cabriohater:
Het blijft boeiend om te zien hoe makkelijk de kudde het jargon en het gebrek aan logica van de klimaatalarmisten overneemt.
De actieradius is gewoon erbarmelijk van de electro wagens. De milieubelasting bij sloop van al die honderdduizenden, als de gekte doorzet zelfs miljoenen, accu’s is enorm.
Mooie velgen en grille.
🤮
Helaas een actieradius van 3x niks. Even flink doortrappen en het ding is leeg. Doen anderen (helaas soms) toch beter.
Fictief goedkoop. Elektrische auto’s zijn (op dit moment!) de enige auto’s die in Europa enigszins vergelijkbaar kosten in bijvoorbeeld Duitsland en België. Wacht maar tot er de komende jaren BPM over berekend gaat worden, dit is echt maar tijdelijk
@mler: voor de BPM hoef je niet bang te zijn. Die moest ooit van Europa afgeschaft worden omdat het percentage van de cataloguswaarde was. Dus kwam er een nieuwe belasting, ook BPM geheten, op auto’s die op CO2 gebaseerd is. En dat zal dankzij Europa zo blijven. Maar over de belastinginkomsten van de overheid hoef je ook geen zorgen te maken, de accijns op electriciteit zijn nu al hoger dan op brandstof en dan wordt de bijtelling natuurlijk de komende jaren voor electrische auto’s gewoon weer richting de 25% verhoogt.
Ik weet niet of iemand nog steeds omrekenen maar €42.900 is nog steeds bijna een ton aan guldens! En dan kom je misschien 150km ver in de winterdag.
@kvgorp: in het gulden tijdperk reed ik LPG, 40l donut tank, actieradius 110km. Deden we graag want lekker goedkoop. Overigens leek me toen een ton in guldens een heel hoog salaris, nu beleef ik dat als toch wel een beetje weinig. En je moet al helemaal niet kijken naar hoeveel woningen in waarde hebben toegenomen, gewoon vanzelf meer waard geworden. De tijden veranderen.
@mashell: nee die LPG actieradius was net onder de 200km. Nog steeds belachelijk weinig naturlijk en dat LPG stonk naar spruitjes, elke keer stond je in een spruitjes walm als je klem losmaakte.Vroeger was zeker niet alles beter.
@mashell: als kind vond ik die wolk LPG bij het loskoppelen fantastisch, nu wordt ik nog steeds elke 350 kilometer blij van die 50 cent de liter…dat is zelfs als je het omrekent naar guldens nog schappelijk.
@kvgorp: ikke wel. Voor Een ton guldens kocht je een splinternieuwe Mercedes-Benz E200 avantgarde automaat. Nu koop je daar een A klasse voor!!! Auto’s zijn niet duurder geworden het is de hoge inflatie van het geld. Je kunt er steeds minder mee kopen dus dan moet je er meer van neer leggen.
En dan zit je met de ouderwetse techniek van de i3 in je mini….
@rudyv: dat houdt het betaalbaar..
Wel lekker 105 foto’s😂😂😂
Prima strategie, over 10 jaar valt er weinig meer te kiezen en is alles inclusief…
@djohnson: je gaat straks betalen voor betere sound, light, speed, en color. Dat alles gaat dan over the air in de form van pay and use. Ow ja, de auto is dan niet van jou, maar die roep je dan op met je slimme horloge. Dan begint de meter te lopen totdat je m weer neer zet. Wil je zelf sturen dan kost dat ook extra.
die velgen wissel je toch zelf na aankoop…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).