Dit zijn de 10 best presterende automerken van 2014

Auteur: , 39 Reacties

Na de gisteren de losers te hebben behandeld, doen we vandaag de winners. Welke merken pakten tegen de trend in een vette buit in 2014?

2014 was het jaar van de Ghibli

Het lijstje omvat vandaag 10 merken, omdat de uitschieters hier wat diverser zijn. Aan kop – met een verviervoudiging – gaat Maserati, dat profiteerde van de Ghibli (97 verkopen) terwijl Jeep dankzij de Renegade (125) en Cherokee (73) bijzonder goede zaken deed.

Met name bij Skoda, Nissan en Peugeot tikken de percentages flink aan, omdat zij ook de grote volumes draaien. Peugeot werd van het vierde merk in 2013 de een-na-grootste speler op de Nederlandse automarkt, en Skoda denderde -met bijna 14.000 Octavia’s– vanaf plek 13 de top 10 binnen, met een nette achtste plek.

Bij Porsche ving de Macan eigenhandig het afzetverlies van alle andere modellen (de Cayenne deed -44%, de Boxster -38%) op, en zorgde met 252 verkochte exemplaren voor een dikke plus onder de streep.

 
MERK / MODEL
Verkopen 2014
Verkopen 2013
Verschil
1Maserati12525+400%
2Jeep326166+96,4%
3Nissan10.9086.676+63,4%

4Skoda20.23812.414+63,0%
5Dacia
4.3752.998+45,9%

6Smart463347+33,4%
7Tesla
1.4651.195+22,6%

8Peugeot36.94030.224+22,2%
9Porsche1.025848+20,9%
10Seat11.0139.321+18,2%

Nemen we de merken die minder dan 100 auto’s verkochten in beschouwing, dan moeten we ook Rolls-Royce en Infiniti vermelden: zij verkochten repectievelijk 15 en 29 auto’s, een stijging van respectievelijk 400% en 107%.

Bron cijfers: Bovag / Rai vereniging



39 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
In feite mag alles die minder verkoopt dan 1026 stuks wel buiten beschouwing gelaten worden.

Ik wist niet dat Dacia zo klein is, zeker als je het vergelijkt met Skoda…
@Esprit_de_Flandre: Waarom zou je merken weglaten wanneer je een berekening doet op basis van percentuele groei? De uitkomst die jij verwacht en wilt zien doe je op basis van aantallen, dan krijg je alleen de grote merken in beeld. Iets weglaten uit deze berekening zou hetzelfde zijn als een cheeseburger maken om vervolgens de kaas eraf te halen…

OT: ik had Volvo hier ook wel bij verwacht? Ik zie zoveel lease versies de laatste tijd.
@6cilinder: Volvo daalde 10% in 2014, maar bezet wel een vijfde plek qua aantallen.
@6cilinder: Cheeseburger en vervolgens de kaas eraf halen? Rare vergelijking :)

Tja, procenten zeggen ook maar vrij weinig hé. Als ik dit jaar één klein brommobieltje in elkaar draai en volgend jaar tien, dan is dat een stijging van 1000%. Dan ben ik wel de grootste groeier, maar hoe relevant is zoiets?

In feite zouden er gewoon twee lijstjes mogen gemaakt worden. Een met de ‘doorsnee’ merken, en één met allerlei meuk die slechts marginale economische en maatschappelijke waarde heeft…
@Esprit_de_Flandre: bij Skoda is er bezuinigd op geluidsisolatie, een Dacia (Logan MCV) hebben ze volgens mij dove testrijders, ik vond het een naar herriehok voor die ene (leenauto) dag.
@paddoswam: Mja, nog niet mee gereden. Heb destijds wel eens een Logan MCV (1e gen) van dichtbij bekeken, en vond de afwerking te laag. Ik was vooral zeer verbaasd over het feit dat de gordels achteraan tussen de deur terecht kwam toen ik die dichtsloeg – wat dus niet ging, want het was het klikding dat eigenlijk UIT de auto viel. Onbegrijpelijk! Wat een ontwerpfout! Telkens als je uitstapt achteraan die gordel moeten goed leggen, dat is gewoon mensenkl°°terij…
Infiniti heeft ook nog een lange weg te gaan…
@Esprit_de_Flandre: of een hele korte…
@autoblogger: het is wel heel exclusief!
@autoblogger: Verklaar je nader.

Bestellinkje geplaatst van 100 Infiniti’s om te schenken aan lieve AB-bezoekertjes?

Ik zeg geen nee hoor :)
Echt goed van maserati, jammer dat het waarschijnlijk komt door de diesels.
Hopelijk blijft Maserati zo doorgroeien, dan rijden we over een aantal jaren allemaal eentje!
@motiondrive: Lekker dieselen met z’n alle!
Mooi! Kan ik over een paar jaar fijn een tweedehands Ghibli aanschaffen!
Ik denk dat een iCar veel beter rijdt dan een Mercedes omdat de airbag niet los ligt;;;;;;;;;;;;;
Mooie prestatie van Nissan en Skoda!
tja met maserati en jeep is het een beetje zo van 2 keer niks is ook niks. ik zou nooit een maser willen, mooie bak maar onderhoudskosten door t plafond.
@bas_bzb: Dat geld voor meerdere merken hoor…………… onderhouds kosten doen niet ter zake in deze klasse indien nieuw aangeschaft. Het zijn de 2/3/4de hands kopers die zich daar druk over maken.
@bas_bzb: Waar baseer je dat op?
@bas_bzb: onderhoud oudere bi-turbo misschien maar ik denk dat je met de Ghibli diesel slechts voor de standaard onderhoudsbeurtjes langs komt.
Nissan, Dacia = Renault, slim gedaan van die Fransen, wie koopt er nu nog een Renault?, behalve dan de RS modellen.
@Sracerr: al die mensen die de Clio of de Captur kopen.
@mashell: en vergeet ook de bijtellingsvriendelijke Megane modellen niet.
@Sracerr: Ik zou zeggen kijk eens om je heen als je buiten bent.En al die Renault’s die je ziet, wat denk je? Dat zijn voornamelijk geen RS’en.
@Sracerr: Ik! Heb er zelfs 4.
Ah nice masserati :)
Vorige week een rondje mee geweest met een grand sport van 2004, wat een wagen man.
Die heerlijke dikke V8 brult er weldadig op los. Super wagen.
@bofkont: inderdaad, een monument van een motor. Later nog vergroot van 4.2 naar 4.7 en doorontwikkeld voor de F430 en F458. En het is de laatste atmosferische V8. Altijd feest!
@alfablog: Ah thx voor de info, een feest is die motor zeker, man man man wat hangt dat lekker aan het gas :)
@bofkont: Inderdaad mooie auto, alleen jammer genoeg is 90(?)% van de verkochte Maserati’s een diesel.
@e550: zal ongetwijfeld zo zijn.
@sir_smokalot:

Misschien wel een klein onderzoekje waard: observeren of het niet telkens dezelfde merken zijn die sterk dalen en sterk stijgen. Zeker merken met een kleiner modellen gamma zakken enorm (wanneer hun populaire model op zijn einde loopt) en stijgen ook weer veel (wanneer het nieuwe model er is).

Misschien iets om te kijken over de afgelopen 10 jaar welk merk het meest stabiel (stijgend) was qua verkopen.
@gtwillem: Tuurlijk, verkopen zijn sterk afhankelijk van nieuwe modellen en als je het ene jaar inzakt is de kans op een sterke rebound het jaar erop groter.

’t is echter nogal een werkje om dit op 10 jaar te betrekken..
Hoe heeft Jaguar het dit jaar gedaan? Het model waar ze het denk ik van moeten hebben qua afzet is de XF, maar die is ondertussen al aardig op leeftijd. Iedereen die er eentje wil heeft er ondertussen wel eentje.

Het wachten is op de XE. Ben wel benieuwd hoe die het gaat doen in Nederland.
@Rob:
Dat moest dus niet als antwoord op Smoke…..
@gtwillem: Ik hou wel van dit soort lijstjes, maar jij kaart precies het probleem aan welke procentuele lijstjes hebben.De losers van gisteren staan in verkopen eerder bovenaan en hoe het Maserati is vergaan qua aantallen is daarmee weer niet te vergelijken.
Tesla verkoopt in Nederland meer auto’s dan Porsche… Die zag ik niet aankomen!
@TimoBac: Als je een keer in Amsterdam komt, dan begrijp je wel waarom.
Leuk voor maserati! Maar……. Het merk moet wel een beetje vaag blijven vind ik. Gewoon niet te sophisticated. Voor mij was maserati altijd dat vage obscure (en toch sjieke) andere beroemde merk uit Italië. Veel mensen kennen lambo’s en ferrari’s maar nog steeds hebben veel mensen geen beeld bij een maserati. Dat vind ik mooi. Maarja, die walgelijke SUV komt al en ik zie het ook nog wel gebeuren dat er een kleinere sedan of crossover komt in de toekomst. DAT KAN NIET…DAT MAG NIET!!!!! Ach ik kan evengoed dromen van een shamal en een grancabrio sport.
manmanman, een smart is gewoon zeldzamer dan een porsche

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).