Dit zijn tegenwoordig de meest en minst betrouwbare auto’s

Auteur: , 150 Reacties
Dit zijn de meest en minst betrouwbare auto's van het moment

Er zitten een aantal verrassingen tussen.

Wanneer je een nieuwe aanschaft is het wel zo fijn om te weten waar je precies aan toe bent. De ene autofabrikant heeft betrouwbaarheid nu eenmaal hoger in het vaandel staan dan de ander. Daarbij bestaan er bepaalde stereotiepes die maar lastig te doorbreken zijn. Er is maar een manier om uit te vinden of deze ook daadwerkelijk kloppen.

Het Britse What Car? heeft recentelijk de resultaten gepubliceerd van een uitvoerig onderzoek dat zich hierop richt. Het blad heeft in totaal 18.284 eigenaren ondervraagd. Hieruit hebben ze op kunnen maken welke auto’s vandaag de dag het meest betrouwbaar zijn, en welke je als de pest moet vermijden. Aan de hand van o.a. de hoeveelheid pech, de reparatiekosten en de tijd dat de auto niet te gebruiken was, hebben de Britse onderzoekers de beste en slechtste modellen in tien verschillende categorieën kunnen vinden. Hieronder vind je de resultaten.

Dit zijn de meest en minst betrouwbare auto's van het moment

Compacte auto’s.
Meest betrouwbaar: Toyota Yaris (100%)
Minst betrouwbaar: Peugeot 208 (81.4%)

Gezinsauto’s.
Meest betrouwbaar: Hyundai i30 (98.9%)
Minst betrouwbaar: Peugeot 308 (81.5%)

Hoge middenklasse.
Meest betrouwbaar: Volvo V60 (vorige generatie) (99.3%)
Minst betrouwbaar: Mercedes-Benz C-Class (83.1%)

Luxe auto’s.
Meest betrouwbaar: Mercedes-Benz E-Class (2009-2016) (92.4%)
Minst betrouwbaar: Jaguar XF (81.9%)

Dit zijn de meest en minst betrouwbare auto's van het moment

Compacte SUV’s.
Meest betrouwbaar: Suzuki SX4 S-Cross (100%)
Minst betrouwbaar: Citroen C4 Cactus (82.5%)

Middelgrote SUV’s.
Meest betrouwbaar: Kia Sportage (97.8%)
Minst betrouwbaar: Nissan Qashqai diesel (79.9%)

Grote en luxe SUV’s.
Meest betrouwbaar: Toyota RAV4 (99.6%)
Minst betrouwbaar: Range Rover (67.3%)

Dit zijn de meest en minst betrouwbare auto's van het moment

MPV’s.
Meest betrouwbaar: Mercedes-Benz B-Class (95.9%)
Minst betrouwbaar: Citroen C4 Picasso (86.2%)

Elektrische en hybride auto’s.
Meest betrouwbaar: Nissan Leaf (2011-2017) (99.7%)
Minst betrouwbaar: Tesla Model S (50.9%)

Coupés, cabrio’s en sportauto’s.
Meest betrouwbaar: BMW 2-serie coupé/cabrio (97.0%)
Minst betrouwbaar: Mercedes-Benz C-Class coupé/cabrio (86.2%)

Tenslotte hebben de onderzoekers nog een lijst opgesteld van de meest en minst betrouwbare merken. Door alle 159 modellen van de 31 merken tegen elkaar af te wegen, kwamen ze op de volgende resultaten uit. De Japanse merken scoren als vanouds goed, maar daarachter zien we een opmerkelijke achtste plaats voor Alfa Romeo. Daarnaast blijken de Duitse merken niet enorm goed te presteren en vallen zowel de Britse automerken als Tesla volledig in het water. Bekijk hieronder de complete lijst.

Dit zijn de meest en minst betrouwbare auto's van het moment

1. Suzuki – 97.7%
2. Lexus – 97.5%
3. Toyota – 96.8%
=4. Kia – 95.8%
=4. Mitsubishi – 95.8%
=4. Subaru – 95.8%
7. Skoda – 95.6%
8. Alfa Romeo – 95.5%
9. Hyundai – 95.4%
10. Seat – 95.2%
=11. Mazda – 94.6%
=11. Vauxhall – 94.6%
13. Dacia – 94.1%
14. Fiat – 94.0%
15. Honda – 93.8%
16. BMW – 93.4%
17. Volkswagen -92.9%
18. Ford – 92.7%
19. Renault – 91.7%
=20. Audi – 91.5%
=20. Volvo – 91.5%
22. Mini – 91.2%
23. Porsche – 90.9%
24. Peugeot – 89.4%
25. Citroen – 88.1%
26. Mercedes-Benz – 88.0%
27. Nissan – 87.1%
28. Jaguar – 84.9%
29. Jeep – 82.7%
30. Land Rover – 76.5%
31. Tesla – 57.3%

Dit zijn de meest en minst betrouwbare auto's van het moment



150 reacties

Leuk hoor, maar is garantie op je auto nog steeds belangrijk? Check het HIER!
Als de Britten aangeven dat hun eigen automerken zuigen, mag je er dan vanuit gaan dat deze test best betrouwbaar is? ;)
@berlinetta: nee, dit zou ik minder serieus nemen. Iemand die minmaal een ton stuk slaat op een Range Rover verwacht er ook veel van, waardoor de koper vindt en verwacht dat alles ook perfect moet werken. Terecht, je betaalt ervoor. Iemand die een Dacia koopt, geeft er geen bal om of wilt lekker goedkoop een auto rijden, verwacht er minder van en zal ook minder snel muggenziften. Ik hecht dus weinig waarde aan dit onderzoek.
@enjoypunani: nou kan je vertellen dat je bij een Range Rover ook wel mag verwachten dat je navi werkt, of je entertainment achter in. Banken die niet plat willen, deuren die niet open willen. Zo beetje alles wat er bij ons thuis op de nieuwe Range zit werkt vaak niet vanwegen storingen. Zelfde gezeur als dat we bij de Jaguar hadden. Dus vind deze uitkomst heel erg serieus. Enige wat goed is aan die auto is de motor, maar met een standaard verbruik van 1 op 5 als je niet al te wilt doet valt ook die eigenlijk een beetje tegen
@kennone: aaargh, ik leef met jou mee. Mijn ervaringen zijn minder erg, maar jij krikt ’t gemiddelde dus goed op. Echter, naar aanleiding van de tekst, die ik nu nogmaals lees, hebben de onderzoekers ook de reparatie kosten meegenomen. Die zal bij de Engelse merken flink meewegen, tov de Franse merken. Nogmaals sterkte met jouw RR.
Komt ook doordat de Duitse auto’s veel nieuwe technologie in de auto’s stoppen kinderen ziektes enz
@mcarre:

En Tesla gebruikt de eigenaren als testengineer.
@mcarre: ik hoop toch dat ze af fabriek geen kinderen en ziektes in die auto’s stoppen!
@autodidact: zo vroeg al zo flauw
@mcarre: sorry…
@mcarre: Maar wel komisch :)
@autodidact: als de mama ipv van die kinderen zonder ziekte met die auyo zou komen denk ik dat die meer verkoop zullen genereren.
@mcarre: Yep zoals sjoemelsoftware…voorsprong door bedrog ;)
@mcarre: dit is dus niet helemaal waar. Tegenwoordig gaan er dingen kapot bij duitse auto’s bij heel lage km standen. En dat zijn geen kleine dingen/storingen.
@mcarre: onzin, Japanse merken stoppen ook nieuwe technieken in hun voertuigen.

Opvallend in het totaal lijstje:

Skoda beter dan Volkswagen
Dacia beter dan moederconcern Renault.
@erik2907: Skoda eigenaren kiezen minder opties, want budget bewust, dus mogelijk minder storingen en een betere ranking.
@karhengst: Wat is jouw bron om deze stelling te staven?
@karhengst: Skoda’s hebben juist meer opties dan VW, je redenatie gaat imo dus niet op.
@karhengst: bij VAG zitten de storingen vaak in essentiële zaken zoals in de motor.. de storingen in interieur is dan weer minder van toepassing..
@erik2907: Dacia gebruikt simpele reeds in de praktijk geteste techniek.
@bitteeinbit: helaas, Dacia gebruikt exact dezelfde techniek uit de schappen van Renault, alleen het jasje aan de buitenkant is anders. Trek de motorkap maar eens open en lees welk merk overal op staat.
@erik2907: Jawel, maar dan toch de oudere onderdelen. Zo begon Dacia pas na 5 jaar met de downsize turbo-motoren, en was de hele eerste generatie gebouwd op een platform van meer dan 10 jaar oud.
@erik2907: uit de schappen van Renault van een paar jaar geleden inderdaad. Vervolgens haal je daar alle storingsgevoelige onderdelen uit want goedkoop en je hebt een succesformule.
@720s: klopt helemaal, Dacia had tot voor kort nog de oude 1.6 16v motoren als benzine blok.. ze zijn later met de 0.9 turbo blokken gestart.
@erik2907: skoda en seat beter dan VW en AUDi… idd
@erik2907: Nog opvallender: Nissan bungelt ergens onderaan, ver onder concerngenoot Renault.
@potver7: NOG opvallender: Honda op plaats 15! Test deugt dus niet. ;)
@tymo: Renault staat nog 4 plaatsen lager. Goed nieuws voor VER!
@erik2907: Op de interne lijsten van Volkswagen scoort Skoda al jaren beter dan Wolfsburg, alleen Ingolstadt zou nog hoger scoren.
Ik snap alleen niet waarom er een foto van de Renault Mégane RS wordt getoond. deze wordt toch niet in het lijstje genoemd of kijk ik daar overheen?
@hondafn2: de Alfa ook niet, maar dat schijnt iedereen een mooie auto te vinden ;-)
@supra1981: Lees nog maar eens. Aangezien de Giulia zo’n beetje de enige Alfa Romeo in productie is kun je automatisch concluderen dat het om een Giulia moet gaan in de statistieken.
Beetje raar dat de Mercedes c-klasse minst betrouwbaar is en de Mercedes E-klasse het meest betrouwbaar.
@lekkerlinksrijden: even afgezien van het feit dat er niet staat welke C klasse. Van de w203 kan ik het me voorstellen, maar de 204 en 205 niey
@lekkerlinksrijden: C klasse sedan wordt in Zuid Afrika gebouwd. C klasse stationwagen wordt in Duitsland gebouwd. Ik heb begrepen dat daar al het eerste verschil in kwaliteit vandaan komt; de sedan zou onbetrouwbaarder zijn dan de station.
Weet niet waar de coupe en cabrio gebouwd worden.
@camber24: sinds 1 augustus 2018 wordt de sedan ook in Bremen gebouwd. Blijkbaar heeft Mercedes iets aan dat probleem gedaan: https://media.daimler.com/marsMediaSite/de/instance/ko/Mercedes-Benz-Werk-Bremen-startet-Produktion-der-neuen-C-Klasse.xhtml?oid=40811643
@mashell: wist ik niet. Thanks
@camber24: Dank voor info. Hoezo is Mercedes Premium? Made in Germany? Dan doet Alfa Romeo het toch een stuk beter (ook in deze lijst met een mooie 8e plek) en altijd made in Italy.
Ik ben aangenaam verrast door Alfa Romeo, twijfel of ik de Giulia zou kopen maar wou dat niet doen vanwege…. onbetrouwbaar. Collega heeft de Veloce en heeft ondertussen een nieuwe motor gekregen.
@olivierc: ik zou je niet op dit lijstje concentreren om een auto te kopen. Onduidelijk is waar de percentages voor staan. Is het 1 van 2 reacties = 50%, enz. Gewoon een Giulia kopen. Daar ga je geen spijt van krijgen!
@olivierc: Dat je collega een nieuwe motor in z’n Alfa heeft gekregen, dat noemen ze nu ‘anekdotisch bewijs’. Daar blijken mensen erg gevoelig voor.
Het is een beetje als het argument van verstokte rokers. Die kennen ook allemaal wel een oud opaatje die elke dag zijn sigaartje rookt en toch al 95 jaar is “het zal dus allemaal wel meevallen met die gezondheidsrisio’s”…
Gelukkig kennen we ook nog zoiets als statistiek: Alfa’s zijn dus best betrouwbaar. En roken is toch echt ongezond !
@ramshoek: Dit. En bovendien, collega heeft een nieuwe motor gekregen. Prima opgelost dus lijkt me. Dat is niet altijd vanzelfsprekend.
@ramshoek: bedankt maar je volledig terechte post valt toch in dovemansoren. Ik moet al jaren aanhoren dat alfa rotzooi is terwijl het een van de meeste probleemloze autos is die ik heb gehad (GT en giuletta). Dit tegenstaande tot de bmw, seat en mijn huidige Ford waar ik continue problemen mee heb…
@boomhauwer: en nu ben je alleen maar meer anekdotisch bewijs aan het aandragen.
Wat volgens mij ook belangrijk is, is een auto kopen waar le verliefd op bent (en blijft).
Heeft veel invloed op hoe je kleine ongemakken ervaart
@hehe: maar linksom of rechtsom je komt toch weer uit bij Alfa ! ;-)
@hehe: Het is net als een vrouw. Ze kan volgens enquêtes de leukste en knapste vrouw gevonden worden, maar als je daar niet verliefd op bent zul je er ook gauw klaar mee zijn. Zo is een auto rationeel kopen ook niet verstandig (leuk zo’n paradox); het kan alleen maar tegenvallen als je denkt de – statistisch gezien – perfecte auto te kopen.
@olivierc: had die maar warm moeten rijden. Ik heb erge twijfels bij het verhaal wat je omschrijft, en ik geloof het niet zo.
@olivierc: Giulia diesel hier, momenteel 48.000km gereden in 7 maanden. Hij heeft een beurt bij gehad 20.000 en 45.000km en 0 problemen. Nieuwe olie bij 30.000km. Olie was nog steeds netjes op peil en nog niks tussendoor bijgevoegd. Nu is hij ook nog steeds op peil en nog niks bijgevoegd. Volgende olieservice staat gepland voor 60.000km.
Ik ben super blij met deze auto en ik denk dat menig Duitse auto jaloers kan zijn op Alfa (of in ieder geval dit exemplaar). Ik rij veel en hard als het kan (dus niet alleen als het mag en veel km’s 200+ in DE), ook serieus stuurwerk. Ik laat hem altijd eerst net warm worden. In mij ogen echt een aanrader deze auto!
@jeroen83: word enthousiast bij het lezen van je verhaal xD #alfaaltijdplus1
@jeroen83: je hebt 48.000km gereden en de wagen is al 3 keer bij de garage geweest voor regulier onderhoud? Is dat niet erg vaak? Mijn BMW kreeg zijn 3e onderhoudsbeurt bij 89.000km. Als veelrijder (wat jij duidelijk ook bent) zou ik geen auto willen met zulke kleine onderhoudsintervallen.
@mashell: Het voelt inderdaad wel als heel vaak ja, tussen de eerste beurt en eerste olie service zaten slechts 6 of 7 weken. Zeker omdat onderhoud om de 20.000 is en olie om de 30.000km. Vandaar 20.000, 30.000, 40.000 en bij 60.000 vallen beide samen. Met de 45.000 beurt was ik dus al 5.000 km te laat.
Ik kan er op zich niet heel erg mee zitten, zo word ik in ieder geval gedwongen om af en toe een thuiswerkdagje te plannen. Zou er de auto niet voor willen ruilen.

(ik was wel bijna voor de 4GC gegaan, maar kreeg hem niet samen gesteld zoals ik graag wilde voor 60K. Of er ontbraken te veel opties die ik graag wilde hebben of 40 diesel pk’s en de Alfa heeft nu wel echt alles wat ik wil hebben)
@jeroen83: Bij een stevige rijstijl zou ik ook eerder de olie verversen.
@olivierc: Ik zou even op de achterbank gaan zitten. Prijs van een 4 serie GC of VW passat, ruimte van een 1-serie/ polo.
Man wat een krap hok. Tuurlijk is ruimte niet alles, maar in dit segment mag je wel wat meer verwachten. Iemand achterin meenemen voor 50K is wel fijn.
Wellicht een causaal verband te herleiden? Minder innovatie is meer betrouwbaarheid (m.u.v. Toyota)…
@topcom: er is in ieder geval géén causaal verband dus priemiejumprijs en betrouwbaarheid. Er is wel een causaal verband tussen Frans en onbetrouwbaarheid.
@topcom: welke innovatie heeft Toyota? Hun verbrandingsmotoren zijn niet de modernste en qua hybride techniek is het ook allemaal al zo oud dat het helemaal uitgerijpt is. Typisch Toyota, niet modern, wel super stabiel.
@mashell: Klopt eigenlijk wel ja, de laatste tijd weinig gezien van Toyota. Dan klopt de stelling des te meer😀 of jammer genoeg eigenlijk😏
@topcom: dan heb je de nieuwe Corolla gemist 😉
Dit lijstje verbaasd mij helemaal niks..
@techniekmeneer: Die “d” verbaast mij wel.
@Vanquish: hahahaha+100 punten
@Vanquish: Het was nog vroeg…
@techniekmeneer: maar nu is ’t te laat..
@enjoypunani: Jammer maar helaas..
Typisch dat in 4 van de 10 categorieën de verliezers een Peugeot of Citroen is. In 2018.
@dare2think: er is altijd een verliezer als er een winnaar is.
@erik2907: er is maar één winnaar op autoblog en dat is Max Verstappen!
@dare2think: Het is maar wat je wilt lezen.
2 vd 10 Citroen
2 vd 10 Peugeot,

Maar bijvoorbeeld ook;
2 vd 10 Mercedes

Bij het volledige merklijstje staat Mercedes ook onder beide merken. Sowieso staan de Duitsers ongeveer rondom de Fransen.

Maar goed, zo’n lijstje zegt helemaal niets als er niet te herleiden is hoe de uitkomsten tot stand zijn gekomen.
Jammer dat journalistiek altijd maar al te graag uitkomsten flutonderzoeken deelt zonder zelf de kwaliteit ervan te onderzoeken.
@reactief: amen!
@reactief: de bron die Autoblog vergeten is te vermelden: https://www.whatcar.com/news/reliability-survey-2018-11/
@henk_he: sorry, ab is de bron niet vergeten. Hij staat er wel.
@henk_he: Maar die bron geeft ook geen info over de onderzoekswijze.
Zou het nu dan eindelijk afgelopen zijn met die idiote ongefundeerde borrelpraat over Alfa Romeo? Zijn gewoon meer dan prima auto’s. Natuurlijk zijn er gevoelige punten maar dat heeft elk merk/ model. Iets wat ik zelf ook al jaren ervaar. Genoeg merken gereden en voornamelijk Alfa Romeo.

@kevin1989: Alfasud. Kun je nagaan wat een slecht model doet voor je merkimago.
50% voor tesla is wel bizar slecht. in de jaren 70 was dat te doen, nu echt niet meer.
“Nee maar Franse auto’s zijn de betrouwbaarste auto’s hoor.” Met daaraan allemaal loze argumenten gekoppeld. Aldus 90% van de ab lezers. Het klopt dus nog steeds. Wil je betrouwbaar? Japans, wat minder betrouwbaar, Duits, en daarna komen de Fransen en Britten
@1audi1: en de Italianen, Americanen, Koreanen enz enz?
@1audi1: https://www.telegraaf.nl/nieuws/2500257/volkswagen-het-vaakst-terug-naar-garage?utm_source=whatsapp&utm_medium=nieuwsbericht&utm_campaign=broadcast

Weet je het zeker audi?
In je Audi zit gewoon Franse spulletjes
@rufctr01: Weet ik dat dat in audi’s zit ja. Heb er dan ook geen. Ik houd het lekker bij Japanners:)
Meest betrouwbaar “volvo v60”, die hebben wel even geluk dat de v60 hybrid apart geplaatst wordt…
@kareljansen: inderdaad. Vaker met die auto problemen gehad dan met alle voorgaande volvo’s bij elkaar. Als er geen bandenspanningssensor-systeem in zou zitten dan viel het wel weer mee. Dat houdt er om de 2 weken mee op…
@kareljansen: hahah precies wij hebben thuis ook al de nodige problemen gehad. O.a. Een heel nieuw entertainment systeem. Hield er zomaar mee op een paar weken geleden.
Waar zijn de VAG haters nu? Toch weer Franse auto’s onderaan…
Alfa blijkt dus gewoon een kwalitatief sterk te zijn! Leuk om te zien deze lijst
@20klepper: niet zo hard roepen he? Zelfs Fiat staat hoger dan 2 van de 4 VAG merken
@w0o0dy: Ja.. en je punt is ? Gerenommeerde merken als Nissan, Volvo en Mercedes staan lager dan alle VAG merken in deze lijst. Dat zijn volgens ‘kenners’ zoals jij altijd véél betere en betrouwbaardere auto’s die auto’s uit de VAG stal. Blijkt hier ook anders te zijn. In mijn optiek doet VW het precies volgens de charme van het merk. Niets uitmuntend, niets uitermate slecht. “Middle of the road” voor een dito aanschafprijs. Je zal een Dacia doet het beter dan Honda, Skoda beter dan Mazda… Ik vind het nogal een verrassend lijstje op sommige punten. Op sommige punten ook helemaal niet. Suzuki, Lexus en Toyota bovenaan en je zal maar een Ultra-Premium Tesla of Range Rover hebben……..
@20klepper: ik ben er…alleen maar Franse auto’s onderaan?🧐
Het is maar net wat je wilt zien. Van de week toch een ander artikel gelezen dat VAG auto’s het vaakst kapot gaan! Staat hier ook wel ergens tussen de reacties!
Ik ben geschokkeerd en teleurgesteld dat een Skoda 0.1% betrouwbaarder is dan een Alfa. Dit heeft mij alle vertrouwen ontnomen en kom ik nooit meer te boven. Gelukkig ben ik geen Mercedes fan.
@alfapeter: ik ben ook geen Mercedes fan
Waar zijn de VAG haters nu? Toch weer Franse auto’s onderaan…
Alfa blijkt dus gewoon een kwalitatief sterk te zijn! Leuk om te zien deze lijst
De huidige Mercedes C-klasse is ook echt een rampenbak, diverse bakken gewisseld binnen 10k km.
Slecht nieuws voor de toekomst van Opel dus zo te zien…
Zelfs wanneer ze alle 159 modellen van 31 merken vergelijken weet Alfa het niet verder te schoppen dan de 8e plaats…
Mijn vooroordeel dat Tesla’s bagger zijn wordt iig bevestigd.
@borrelnoot: Wat gaat er zo al stuk aan een Tesla?
Liefst niet antwoorden met 1 op 2 van de onderdelen.
@wimof: 1 op de 2 auto’s
Altijd weer de beste die Toyota’s. Zeker de hybrides. Daar is nooit wat mee aan de hand.
@toyotavenray: Moet je eens gaan horen bij de monteurs van je ‘eigen’ Toyota dealer hoeveel voorruiten ze al vervangen hebben van de door hen verkochte CH-R’s. Het gemiddelde bij onze dealer is al 2 x een nieuwe voorruit per, de door hun verkochte, auto. Of telt dat niet als ‘gebrek’ ?
@numpty: is gewoon een productie foutje. Dat gebeurt bij elke auto een foutje.
@toyotavenray: En vervolgens gewoon gratis vervangen.
@frank2b: ja dat bedoel ik. Dus die mensen hebben niks te klagen. Wordt allemaal geregeld. Dat is bij andere merken wel eens anders geweest. Die doen dan helemaal niks terwijl ze weten dat er iets fout is. Kijk maar naar de tfsi motoren. In Amerika wordt alles geregeld onder garantie. En hier in Europa wordt je van alle kanten genaaid en er word niks geregeld en je moet alles uit eigen zak betalen. Ik vind dat echt een schande.
@toyotavenray: ‘Gewoon een productiefoutje’… Uhuh ! Maar een ‘gemiddelde’ van 2 ruiten per auto… dat is niet normaal. Dan is het allereerst een productiefout, maar het is meer dan dat. De carrosserie van de C-HR is fout gevormd waardoor er te veel spanning op de ruit komt en deze barst. Dat gaat alleen een nieuwe ruit niet oplossen. dan blijft deze barsten. Fijn voor de mensen die de auto nieuw kopen of leasen, maar je zal hem na 4 of 5 jaar als ex.lease auto privé kopen. Neem maar een abonnementje op de Car-Glass. Succes.
In het verleden was van de errste genaratie Galaxy, Alhambra en Sharan de Seat het meest betrouwbaar en de VW het minst in zo’n test.

De Alhambra eigenaar was iedere dag weer blij dat zijn auto startte maar de Sharan eigenaar kwam drie keer terug bij de dealer voor windgeruis bij de B-stijl boven de 130 km/u.
@rutgerk: Dit is inderdaad altijd het lastige bij dit soort onderzoeken. Moet ook bekennen dat ik niet goed weet hoe je het anders moet doen. Misschien garagebezoeken bij gaan houden..
@siebren: Laat maar, die gozer met de Sharan staat dan natuurlijk ook vaker bij de garage…
@siebren: pechgevallen langs de snelweg tellen zoals ADAC in Duitsland doet geeft ook een vertroebeld beeld. De vertegenwoordigers die 100 duizend km per jaar rijden met hun E-klasse staan gewoon vaker met pech dan opa die maar 3x per jaar het dorp uitkomt met z’n Toyota Avensis.
Grappig dat merkwaardering en betrouwbaarheid weinig met elkaar te maken hebben. Ik ben nog geen ontevreden Tesla rijder tegen gekomen.
@pomoek: Tesla is ’n beetje het Apple onder de auto’s. Niet het beste, maar zo absurd duur dat je alle negativiteit over je merk wel moet verdedigen, omdat je anders jezelf iedere avond in slaap moet huilen waarom je voor minder geld tóch niet wat beters hebt gekocht. (Applefans incoming in 3..2..1..)
@henk_he: ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb een iPhone en een Android toestel en ondanks dat er bijvoorbeeld een betere camera op mijn Android zit en vast ook een snellere processor vind ik de algehele interface van een iPhone gewoon fijner werken. Dan is het voor mij waard om er bijvoorbeeld meer voor te betalen. Bij Tesla is dit denk ik hetzelfde, ja de auto’s zijn kwalitatief miss minder dan andere (elektrische) merken maar er is geen elektrische aandrijflijn die zo soepel is als die van Tesla (als ik alle testreviews moet geloven).
@kevin1989: ik heb een iPhone en ipad van m’n werk, en en Android privé. Ik vindt de algehele iOS ervaring zwaar ruk. Ik kan er niet aan wennen. Daarnaast ken ik meer mensen die van iOS zijn overgestapt en het beter vinden, dan andersom. Maar het is waarschijnlijk maar wat je gewend bent.
@henk_he: *van iOS naar Android
@pomoek: hoeveel ken je er?
Een (groot) deel van de Tesla rijders zal de problemen met de mantel der liefde bedekken “want innovatief e.d.” Bij doorvragen zullen ze wel bijna allemaal bevestigen dat de afwerking kwaliteit stukken lager is dan de Audi / VW / Merc / BMW of Volvo die de voorganger was van die Tesla. Voor een uitgave van 100k euro is de kwaliteit mager al is de 2018 auto echt stukken beter dan die uit 2015.
@spideriv: haha, euh, 2 of 3 dus. Daar heb je me…Maar de paar Tesla rijders die ik hier wel eens online tref zijn ook allemaal happiedepepie. Ik denk dat er er inderdaad een soort ” fanbase” is dat niets negatiefs wil horen over Tesla en dat er een groep is die de problemen onderkent maar de nadelen min of meer voor lief neemt. Ik heb dat een beetje met de V60 hybride die ik rij. Die gaat te vaak stuk, maar het blijft een heerlijke auto. als ie het doet.
@spideriv:

Een kerel die bij ons de ict regelt rijdt zijn tweede Tesla en is er lyrisch over.
Zijn vorige auto’s waren een E46 M3 cabrio , E39 M5 en daarvoor had ie een Safrane biturbo.
Niet de minste auto’s in mijn ogen.
Dat Land Rover zo laag uitkomt verbaast me niet echt, een combinatie van de toch wat gevoeligere techniek met de permanente 4 wiel aandrijving en alle offroad gadgets die duidelijk ook Jeep parten speelt en het type gebruik (zowel kilometervreten als offroad gebruikers). En dan nog is het verschil tussen de nummer 1 en Land Rover vergelijkbaar met het verschil tussen Land Rover en Tesla. Dat lijkt mij het echt schokkende. Een Tesla is ongeveer even slecht en onbetrouwbaar als een Austin Allegro die tussen de stakingen door de fabriekspoort uitgeglipt is.
Niet echt verrassend dat de Franse merken onderaan bungelen. En in die Nissan ligt ook gewoon een Renault blok. Wel jammer, qua looks kan ik de Franse auto’s wel waarderen..
Vraag me dan toch meteen af welke meetmethode er achter zo’n onderzoek zit… Het meten van issues zegt me namelijk erg weinig. Een ‘issue’ is niet echt een absolute waarde… Ik heb liever 20 issues met mijn infotainmentsystem dan 1 serieus issue met de motor of versnellingsbak. Ik zou liever een onderzoek zien naar beschikbare ‘uptime’ van de auto’s…
@harie: of dd mean time between failures, als we toch op de ITIL tour gaan..
Toch weer die Fransen die ergens onderaan bungelen.
@ikleesookoverautos: en sommige Duitse merken ook!
Grote en luxe SUV’s: “Toyota RAV4” 😂
@hanso: ik zat net ook te lezen. Iets klopt r niet
@hanso: het gaat over betrouwbaarheid, niet over luxe of zo. Je moet wel goed lezen he.
@toyotavenray: B.S. Ze scharen de RAV4 onder grote, luxe SUV’s. Daar hoort deze gewoonweg, qua maat, prijs en uitrusting, niet thuis. In dat rijtje zou de Landcruiser horen.
@toyotavenray: De RAV4 is getest in de categorie “Grote en luxe SUV’s”, los van de geteste eigenschap is dit een categorie waar een RAV4 niet thuis hoort. De RAV4 is namelijk een compacte/crossover SUV. Leer eerst begrijpend lezen voordat je commentaar levert op iemand.
@hanso: een c-hr is een compacte crossover. Een rav4 is gewoon een luxe SUV als je deze goed vol hangt met opties. En een landcruiser is daar weer te groot voor. Dus doe nog maar een keer lezen dan.
@toyotavenray: Weg relativeren kan je goed als het jouw favoriete merk is, niet? De RAV hoort niet thuis in het segment ‘Grote en luxe SUV’s’ Daar is hij niet groot genoeg voor, daar is hij niet duur genoeg voor en daar is hij niet luxe genoeg voor. En prima auto, maar hoort niet thuis in een vergelijking met een Range Rover van € 150.000,= +
De meest luxe uitvoering van de Landcruiser of de Lexus LX570 horen, wat Toyota betreft, in dát vergelijk thuis. De RAV4 hoort 1 stapje daarboven, in de ‘middelgrote SUV’s’ Met de KIA Sportage en de Nissan Qashqai
Een k*t lijstje weer. Hou er toch mee op. Een RAV een luxe SUV. En Range Rover vanaf 2013 slecht. Ik weet het niet hoor… volgens mij was de P38 juist slecht en de eerste lichting van de L322 van 2002 t/m 2006.
@drommedaris: Mwoah, onze buurman kreeg 2mnd geleden z’n nwe Range Rover, eerste regenbui stond er water in de binnenverlichting. Daar valt op zich nog wel wat te winnen.
@E34M5Touring: anekdotisch bewijs, zegt niets
@henk_he: Vertel hem dat maar. Sta je dan met je 200k kostende Range.
@e34m5touring: geef z’n nummer maar
En dan 18.000 mensen interviewen. Is die steekproef wel representatief? Veelal mensen die ontevreden zijn willen gehoord worden. Selectiecriteria worden niet gegeven dus fake news
ik denk dat het multimediasysteem peugeot/citroen de gas om gedaan, zowel de 208/c3 als de 308/c4 cactus maken gebruik van een systeem wat nog eens wil falen. In mijn 208 is het vervangen door de vorige eigenaar (leasemaatschappij), voor de rest heeft de auto mij nog niet laten staan op een lampenpitje na…

wel jammer dat de algehele tendens van auto’s die anders betrouwbaar worden niet wordt weergegeven.
Mechanisch worden auto’s steeds betrouwbaarder , electronisch worden ze steeds gecompliceerder en storingsgevoeliger.
Toch apart dat in dat Britse lijstje de V60 zo hoog staat terwijl deze in o.a. de Belgische, Duitse en NL lijsten deze auto niet in de top 10 staat… zie bijv https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180131_03331266
Dus tja… de waarheid van dit soort statistieken zal wel ergens in het midden liggen..
Persoonlijk kan ik wel oordelen dat idd de japanse auto’s mij nooit in de steek hebben gelaten en de Duitse (VW), Zweedse (Volvo) meer dan eens.. Tegenwoordig rijd ik dus Lexus (IS 300H) en deze is ook volledig probleemloos.. Letterlijk 0.0 problemen.. Enige wat ze bij dat merk een keer moeten veranderen is de navigatie want die is zowel van de Fransen als de Duitsers toch echt (veel) beter..
Als die gekke Elon Musk dit ziet…
Ik zat nog te twijfelen of het een BMW of een Volkswagen zou worden. Uiteindelijk ben ik voor betrouwbaarheid gegaan en werd het een Alfa Romeo 🤣
Allemaal GELUL … Net zo zinvol als een droptest van een smartphone, kortom je hebt er niks aan.
Je moet gewoon geluk hebben met een auto, simpel.
Als jij een Suzuki hebt en je hebt er pech mee dan kan je niks met dit soort cijfers want je staat gewoon langs de weg.
Kijk eens naar de cijfers van Tesla, bedroevend … MAAR als dat echt zo was dan vlogen ze niet de showroom uit en kocht niemand meer een nieuwer model.
@turbobrick: Je onderschat de aantrekkingskracht van ‘status’ en ‘populisme’.
De slechte Peugeots zullen wel de thp motoren zijn geweest…
Allemaal gelul… ik rijd al jaren Alfa.. vanochtend nog volgetankt.. en nu alweer terug naar de garage omdat de tank leeg is… waardeloos…
o ja.. er is ook wel eens een lampje kapot gegaan…
@hans75: Dat jij geen problemen met je Alfa hebt zegt niet dat andere mensen dat niet hebben..
Alfa liefhebbers roepen altijd als eerste dat ze nooit iets hebben met hun auto.
Totdat er weer ergens een meeting is, dan duiken er op facebook of forums altijd wel weer 1 of 2 dagen van te voren berichten op van lui die hysterisch worden omdat er een lampje is gaan branden, ding niet door de apk is gekomen of omdat de de koppakking eruit ligt. :P
@specht: Gek , ik krijg dat gevoel altijd bij Audirijders.
@specht: Nee, dat zie je verkeerd. Als er bij een Alfa is mis gaat is dat ‘emotie’ als dat bij een Mercedes, Peugeot of VW gebeurd is het een defect. Eerlijk, een paar Lancia’s gehad en ik heb geleerd me pas zorgen te gaan maken als er géén lampjes branden op het dashboard.
Mijn tip is: wil je een betrouwbare wagen, koop dat een model dat al wat langer op de markt is, z’n facelift gehad heeft. Een jaar of 5 na introductie of zo. Dan zijn eigenlijk alle wagens heel stabiel. Koop je een wagen die net op de markt is dan weet je vrijwel zeker dat je de chef werkplaats zo goed leert kennen dat je je verplicht gaat voelen deze op je verjaardag uit te nodigen.
Eindelijk gerechtigheid, al is er op elk onderzoek wel iets af te dingen. Ik ben bezig aan mijn 7e Alfa op rij en heb nooit zorgen over de betrouwbaarheid. Met liefde berijden, rustig aan als-ie nog niet warm is, op tijd regulier onderhoud. Dan doen ze het gewoon. Voor mijn eerste Alfa had ik een lease-Opel, die ging letterlijk al op de eerste dag stuk en dat ging ruim drie jaar zo door. Storingen in het motormanagement, afbrekende gasdemper van de achterklep (!) en ga zo maar door. Daarna gunde ik mijzelf een Alfa: prachtige vormgeving, heerlijk om te rijden. Eventuele storingen nam ik dan wel voor lief. Dat laatste bleek niet nodig, ze doen het gewoon.
@spiderman: ik deel bijna een identieke ervaring!
Met je ‘premium’ duitse auto’s, topkwaliteit! Vind Alfa Romeo opvallend hoog staan.
Waarom vallen de Sportage en de Rav4 niet in dezelfde categorie? In prijs wel, niet echt in grootte en uitrustingsnivo.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).