• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Door nieuwe functie Google Maps ligt het missen van een afslag helemaal aan jezelf

Auteur: Bas Leesberg, gepost 5 november 2025 om 13:03 – 8 Reacties

Schelden op de navigatie is niet meer gerechtvaardigd.

Ik had graag de tijd willen meemaken waarin ouders voorin met enorme landkaarten zaten te worstelen om de weg naar Noord-Italië te vinden. Niet alleen om de chaos te ervaren, maar ook om van nature niet afhankelijk te zijn van een digitaal navigatiesysteem. Omdat ik al verpest ben, is de nieuwe livebegeleiding van Google Maps een welkome toevoeging voor automobilisten die voor elk wissewasje de navi aanzetten, zoals ikzelf.

Wat houdt de nieuwe functie in? Nou, het helpt je op ingewikkelde snelwegen en in de spits om op tijd op de juiste rijstrook te rijden. Het AI-systeem van Google ziet op welke rijstrook je rijdt, maar leest ook rijstrookmarkeringen en verkeersborden. De livebegeleiding laat rechtstreeks zien waar je bent en – nog belangrijker – waar je heen moet, zodat je op tijd van rijstrook wisselt.

Polestar 4 heeft de primeur

Hier hoort een nieuwe weergave van Google Maps bij. Die zie je hieronder. Ziet er overzichtelijk uit, toch? Polestar krijgt bij de 4 de eerste auto met de livebegeleiding van Google Maps. Het merk werkt vanaf de afscheiding van Volvo met Google systemen die prima werken. De nieuwe functie komt op het 10,2-inch bestuurdersdisplay, waardoor je je ogen niet op het middenscherm hoeft te richten tijdens het rijden. Scheelt ook weer.

Volgens Polestar neemt het nieuwe hulpje stress weg bij de bestuurder en wordt ook nog eens de veiligheid verbeterd ”omdat het risico op een gemiste afrit en/of een last-minute rijstrookwisseling wordt beperkt.”

Nederlanders die ondanks de vernietigende rijtest van @wouter alsnog voor een Polestar 4 hebben gekozen, moeten net als de niet-Polestar 4-rijders nog even wachten op de nieuwe functie. De livebegeleiding wordt de komende maanden in eerste instantie geïntroduceerd voor Polestar 4-modellen in de VS en Zweden. Zodra de functie beschikbaar is, is een over-the-air update voldoende om livebegeleiding van Google Maps in jouw Polestar te activeren.

Bekijk en beluister hieronder wat @wouter vindt van de Polestar 4!

Ook interessant!

  • Tesla Model Y-concurrent van Polestar komt eraan!
  • Is de goedkoopste Polestar 2 op Marktplaats betaalbaar genoeg?
  • Polestar 7 wordt de eerste Polestar die in Europa wordt gebouwd
  • Google Maps gehackt door boze boeren

Nieuwste artikelen

  • Documentaire over auto’s spotten op NPO 3
  • Maak je eigen hardcore Temerario voordat Lambo het doet
  • Maserati sloopt viercilinder uit instapmodel
  • Benzineprijs op laagste niveau sinds maanden
    Grote verschillen tussen het goedkoopste en duurste tankstation van Nederland
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, ev10daagse-2025, google-maps, navigatie, Polestar, polestar-4

Vorig bericht: « Gymkhana is terug met een waanzinnig project
Volgend bericht: Laat de 911 Dakar staan en ga voor een offroad Ferrari GTC4 Lusso! »

Lees Interacties

Reacties

  1. ttr6 zegt

    5 november 2025 om 13:22

    Zal technisch best wel knap in elkaar zitten, maar maakt dat van de bestuurders niet nog grotere onbenullen die nergens meer op letten (zoals borden en anticiperen) en nu zelfs geattendeerd worden op hun schermpje dat ze nu toch echt van rijstrook moeten wisselen. Nu!! Shit….niet in spiegel gekeken en weer een 30 km ochtendfile veroorzaakt door een onbenul van een bestuurder.

    Login om te reageren
    • maarteno zegt

      5 november 2025 om 15:19

      Nou dat heb ik dus ook het gevoel bij al die hulpmiddelen die tegenwoordig verplicht zijn…idee dat veel te veel mensen maar uitgaan van dat hun auto alles oplost….die mensen kunnen maar beter wel volledig zelf rijdende auto’s nemen…zijn we helemaal van ze af…

      Login om te reageren
  2. potver7 zegt

    5 november 2025 om 13:31

    Smart gadgets make stupid people.

    Navigatiesoftware geeft doorgaans vrij duidelijk aan welke richting je aan moet houden, dus dan hoef je alleen maar op de borden te kijken om te weten welke rijstrook je aan moet houden. En ja, er zijn altijd automobilisten die in de war raken van complexe(re) knooppunten, maar daar helpen gizmo’s echt niet voor.

    Dit soort oplossingen zorgt er alleen maar voor dat mensen meer op hun scherm zitten te koekeloeren dan op de weg voor zich, met alle gevolgen van dien.

    Login om te reageren
  3. mashell zegt

    5 november 2025 om 15:03

    Op basis van het getoonde beeld van het instrument cluster zou ik gewoon rechtdoor rijden en niet de afrit nemen…

    Login om te reageren
  4. Geenonzin zegt

    5 november 2025 om 15:23

    Mijn (notabene) Skoda uit 2021 heeft dit al standaard in de navigatie zitten. Niet echt een primeur dus :-)

    Login om te reageren
    • a_buis zegt

      6 november 2025 om 07:51

      Het gaat volgens mij niet om welke rijstrook dat doet iedere navi. Gaat erom dat je eerder met je Skoda naar links gaat omdat het straks (km verderop) te druk is om alsdan naar links te gaan. Anticiperen omdat systeem de drukte vooruit “ziet”

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      6 november 2025 om 08:26

      Je Skoda weet toch niet op welke rijstrook je nu rijdt?

      Login om te reageren
  5. gallardogt zegt

    5 november 2025 om 17:33

    Het zag er grafisch misschien niet uit maar hoe TomTom 10 jaar geleden duidelijk op tijd liet zien welke rijstrook je moest nemen daar kan Google maps nog steeds van leren.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North