Drie keer raden waar de Spaanse politie mee komt aanzetten

Auteur: , 58 Reacties

Dan hoef je alleen maar even in het gamma van SEAT te zoeken, toch?

Als een overheid politieauto’s wil kopen, hoef je meestal niet verder te kijken dan wat je eigen land produceert. Daarom rijdt de Duitse politie veelal in Mercedessen, de Franse politie kom je meestal tegen in een Peugeot, Renault of Citroën en de Tsjechische politie zweert bij Skoda’s. Het heeft er tot op zekere hoogte mee te maken dat je als land je eigen producten het liefst gebruikt, maar meestal is het bespaarde geld de reden.

Er zijn ook uitzonderingen. Zo moet Parijs aan de bezuiniging en gebruiken zij momenteel Volkswagens, want PSA en Renault maken (nog) geen hybrides en elektrische auto’s. En kijk eens naar ons eigen kikkerlandje! Omdat Donkervoorts niet de meest praktische politieauto’s zijn, klopte de overheid maar aan bij de Oosterburen om een zwik Audi’s en Mercedessen te bestellen. Een land wat eigenlijk geen problemen heeft met eigen productie is Spanje. Het warme Zuid-Europese land is nog steeds lekker bezig met auto’s bouwen, bovendien doen ze dat nog steeds in Martorell, in eigen land.

Even daar aankloppen en een grote set Ateca’s aan laten rukken zou dan geen probleem moeten zijn, nietwaar? Nou, kennelijk wel. De Spaanse Guardia Civil Tráfico (verkeerspolitie) haalt hun nieuwe SUV’s uit een ander warm Zuid-Europees land. Italië, waar ze tegenwoordig een rasechte Alfa Romeo SUV bouwen. De Stelvio.

Stelvio Spanje politie

Als het binnen het budget valt, waarom niet? De Stelvio (rijtest) is groot zat voor alle spullen, maar omdat emozione hoog in het vaandel staat bij Alfa, is het ook geen straf om met de auto te rijden. Wat ons betreft is het dus een prima keuze, maar als we heel eerlijk zijn, een Ateca is ook een prima auto. Misschien dat de Spaanse politie wel vol zit met petrolheads die rasechte emozione prefereren boven Auto Emoción.

Met dank aan Patrick voor de tip!



58 reacties

Heet de Alfa Romeo importeur in Spanje toevallig “El Pon”?
@mashell: el poncho?
Jawel hoor, land is failliet en dan met zo’n bakbeest aankomen…
Humor
Dit is Guardia Civil. Kun je het beste vergelijken met de Marechausee
@dees: Die zijn toch nog steeds Spaans? Of maakt het verder iets uit…?
@dees: zeg maar wannabe politie die het net niet konden maken
Kennelijk hebben ze in Spanje tegenwoordig ook door dat je je aan de Europese aanbestedingsregels te houden hebt. En dan kan er wel eens een merk uit ’t buutnland als winnaar uitrollen.
@donvincenzo: inderdaad! Anders reed de politie hier allemaal in X1’s rond.
@kenner: de Model S en X worden ook in Nederland gebouwd ;) Al reizen de reparatiekosten dan wel de pan uit
@flutterby: gebouwd is wellicht een beetje een groot woord voor wat ze daar in Tilburg doen.
@mashell: gebouwd is uberhaupt wat veel eer voor een Tesla. In elkaar gespuugd is meer op zijn plek als je kijkt naar hoe schots en scheef alles zit…
@donvincenzo: Niet alleen dat: de Ateca wordt in Tjechië gemaakt. Dus daarmee gaan ze de Spaanse fabriek toch niet helpen…
Lijkt mij een goede keus. Beter op hogere snelheden dan de ateca en toch wel wat groter naar mijn idee. En misschien spelen de iets grotere motoren wel mee, die kunnen toch wat meer hebben dan de driecilindertjes met turbo. Niet dat deze slecht zijn maar voor fanatiek rijden, zoals de politie Doet, is gebleken dat ze daar niet ideaal voor zijn. In Nederland zullen we helaas geen alfa Romeo als politie zien. Nouja in flikken Maastricht maar verder niet
@flik2punt0: Tegenwoordig heeft Seat toch ook het Kodiaq equivalent boven de Ateca? Of worden die nog niet uitgeleverd?
@phaeton: Taracco, is volgens mij er net bij de dealer. Ik zag pas een demo rond rijden.
@flik2punt0: driecilindertjes met turbo? En de 1.5 en de 2.0 dan? Beide viercilinders…. met turbo.
@skelter: maar je hebt het wel over Volkswagen spullen. Dat blijft niet heel
@henkhekje: die ervaring deel ik niet met je.
@skelter: ik wel, samen met vele anderen.. vooral de motoren zijn erg slecht. Storingen, olie verbruiken, inhouden, alle elektronica rondom het blok gaat aan stront.
Vroeger hadden ze degelijke blokken.
Alfa vind ik altijd een beetje van die wegwerpautootjes maken, die binnen de kortste keren al mankementen vertonen, piepen en kraken. Beetje zoals vroeger de wegwerpcamera’s, bedoeld voor kortstondig gebruik.
Rijdt leuk, ziet er wel aardig uit maar kwaliteit is ruk.
@alcantara: U heeft uitgebreide ervaring uit eerste hand? Zo te lezen niet…..
@trustmeiamanengineer: ach, wat je vind mag je houden toch? ☺️
@alcantara: MiTo hier. Aantal kilometers; 228.000. Aantal piepjes; 0. Kraakjes; 0. Problemen tot nu toe; airco compressor kaduuk. Tis geen 1980 meer he…
@superfred: 1 april is geweest
@clk63bs: dat weet ik, daarom maak ik ook geen grap. Tis serieus. M’n MiTo heeft werkelijk waar nog geen slag verkeerd gedaan en rammelt kraakt en piept geheel niet. Tis echt een topauto. En ik weet toch echt wel wat rammelen en kraken en piepen is na een xsara en 306 cabrio te hebben gehad…
@superfred: super, Fred!
@alcantara: GT en giuletta gehad. Beste auto’s tot nu toe. Helaas moeten inleveren bij veranderen van werk..
@alcantara:
Grappig. Vriend van me heeft net zijn 159 2.4JTD op de 300.000km gezet.
Zijn vorige 1.9JTD heeft ie met 450.000km maar eens ingeruild. Niet omdat het ding slecht werd, maar na zoveel jaar wilde hij wel eens een andere.
Nissan/Renault maakt toch best wat elektrische auto’s? Ik dacht dat ze juist voorliepen op VAG?
@a110: niet formaat Golf of Passat.
Ieder voordeel heb zijn nadeel…

Het lijkt misschien een mooie aanwinst, een nieuw stel fantastische Stelvio’s. Maar het is toch een hele stap achteruit ten opzichte van de vloot nóg fantastischer 159’s die ze hadden.
@moveyourmind: alles is een stap achteruit t.o.v. de 159
@shenkie: Zo is het maar net!
ik zie ook JEEP’s
@robertmeijer: En een Dacia!
Leuke wagens! In Spanje ook voordeliger in te stappen dan in NL, omdat in NL alleen duurdere modellen worden aangeboden met 4×4 en dergelijke. In Spanje heb je ook 4×2 modellen, scheelt alweer.
@ghost: Hoezo, je kunt hier toch ook gewoon een ‘kale’ RWD Stelvio bestellen?
@alfalfa: niet voor de prijs dat ie in Spanje kost .
@ghost: Dat maakt bij een aanbesteding voor de overheid toch niet uit?
@stijnson: tuurlijk wel, dan wil je juist je geld goed besteden.
Mooi voor Alfa, toch weer wat verkopen en lekker verdienen op de onderhoud.
Leuk geregeld. Zo hadden onze agenten ooit een 911 Targa. Dit daar deze goed achteruit kon rijden zonder warm te worden, en door het Targadak kan je makkelijk aanwijzingen geven aan het verkeer. De man die om deze redenen de aanbesteding heeft gewonnen verdiend een standbeeld!
@dutchdriftking: die zijn vooraf gegaan door de 356, waarschijnlijk in een tijdperk dat die koeling nog een goede reden was ook. Verder reed de politie namelijk ook in Kevers en T2 ’s (?)
sinds mensenheugenis en ik woon hier al ruim 30 jaar, rijdt de Guardia Civil met Nissan, de Alfa 159 is kort en in kleine aantallen aan bod geweest. Seat hebben ze nooit gereden, mischien in de tijd van Franco. Tráfico, waar deze wagens voor bestemd zijn, rijdt Nissan als we het over SUV’s hebben, Renault/Citroën als sedan. Dit is duidelijk een europese aanbesteding, verbaasd ben ik wel. De spanjaarden (en Italianen) kennende zal er wel wat over of onder de tafel geschoven zijn. Pikant puntje: de Nissans worden gebouwd in Cataluña, en dát ligt bij de Guardia Civil op dit moment héél gevoelig.
@edhageman: Kijk, da’s tenminste journalistiek -soort van- waar we wat aan hebben. Bedankt voor de achtergrondinformatie.
@edhageman: De Ateca wordt in Tjechië gebouwd, dus verdient het geen voorkeursbehandeling in de aanbesteding…
Ook de Spaanse overheid heeft zich ook gewoon aan de Europese aanbesteding te houden. Kortom, dit was net als onze A6 de voordeligste optie binnen de functionele eisen.

Oh ja en Renault maakt wel degelijk elektrische auto’s, maar een achtervolging met een Zoë zal niet zo succesvol zijn.
Prima wagens! Zou in Nederland ook een stuk beter zijn dan die B klasses, met 5 cm grondspeling. Om over de Tourans nog maar te zwijgen. Zag er net nog een langskomen met 3 blauwe petten erin. Hing vanachter helemaal op de grond en helde over als een 2CV in de bocht…. Ik zou gewoon bang zijn als ik daar een spoedrit mee zou moeten maken….
@trustmeiamanengineer: geen enkele auto is bestand tegen het misbruik van de politie. Dat maakt het ook zo belachelijk dat ze technisch niet wat aangepast worden. Zowel de touran als de b-klasse kunnen makkelijk gefikst worden.
Lol. En de Italiaanse Polizia rijdt al een aantal jaren SEAT.

http://www.umbriaon.it/2015/wp-content/uploads/2015/08/Polizia-Perugia-Seat-2.jpg
De sjoemel-Audi ’s eruit en de Stelvio er voor terug, Nederland zal er van opfleuren. In ruil daarvoor mag Pon een paar Gazellefietsen leveren voor de lokale hermandad. Iedereen tevreden 🚙
@monsieurleloure: het enige wat Pon nog zou moeten leveren is service op die vreselijke troep die ze in het verleden geleverd hebben
Viva Ita… España!
Er is de laatste tijd veel drugs onderschept in Spanje
En dan nu ineens een nieuwe vloot, zet je toch aan het denken
@juniorclk: Heel verwonderlijk ja, een tiental auto’s zonder belastingheffing voor een land met een BBP van 1200 miljard euro…
VAG heeft anderhalf decennium geleden al beloofd om van SEAT het Alfa Romeo van de VAG groep te maken.
Zelfs daar in Spanje zien ze dat kennelijk echt niet meer gebeuren… Dan maar The Real Thing.
De Guardia Civil rijdt al jaren met Alfa, dus niks nieuws onder de zon. Wel mooi!
Werktplaats Alfa : Feestje straks
Guardia Civil : Geen auto’s, want werkplaats. Dus lenen van ander merk

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).