• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Drie keer raden wat WLTP met de verkopen heeft gedaan

Auteur: willeme, gepost 2 oktober 2018 om 12:27 – 45 Reacties

Tesla Model S


A. De verkopen stegen
B. De verkopen bleven gelijk
C. De verkopen daalden.
Het hing al in de lucht. We zijn afgestapt van NEDC en overgegaan naar WLTP cijfers. Dit betekent dat de consument een veel betere, eerlijke en meer transparanter beeld krijgt van het verbruik dat hij kan verwachten van een nieuwe auto. Dit was hard nodig, want de NEDC zorgde er namelijk voor dat er behoorlijke hiaten zaten tussen het opgegeven verbruik en het daadwerkelijke verbruik. De hiaten zijn nu verleden tijd en de overheid heeft, zoals je mag verwachten, de rekening neergelegd bij de burger.

Aangezien we hier in Nederland extra belasting betalen over auto’s dat gerelateerd is aan de uitstoot, heeft dit voor Nederland grote consequenties. Dit kon je vorige maand zien aan de verkoopcijfers. Die waren extreem hoog. De verwachting was dat er een dipje zou plaats vinden in september 2018 en man, oh, man wat klopte die verwachtingen.

De verkopen kelderden namelijk als een baksteen. Er werden namelijk 29.527 auto’s verkocht afgelopen maand. Voor de goede context, vorig jaar waren dat er in deze maand 35.430 nieuw verkochte auto’s. Dat is een daling van 16,7%! Augustus was erg goed doordat alle NEDC auto’s op kenteken werden gezet (en wellicht nu pas worden verkocht).

Dat is niet het enige dat opvalt. Het is namelijk het Amerikaanse Tesla dat enorm succesvol is geweest deze maand. Sterker nog, Tesla staat in de top 5 van best verkochte modellen en de Model S is de op één na best verkochte auto van de afgelopen maand. De top 5 van best verkochte modellen ziet er als volgt uit:

1. Opel Karl
2. Tesla Model S
3. Kia Picanto
4. Peugeot 108
5. Ford Fiesta

Een aparte top 5: een peperdure elektromobiel, een Fiesta en drie maal kukident-transport. Qua merken ziet de top 5 er als volgt uit:

1. Opel
2. BMW
3. Peugeot
4. Kia
5. Tesla

Verwacht wordt dat de Model S nog wel even goed zal blijven verkopen. Ook is er de verwachting dat de Jaguar I-Pace nog erg goed gaat verkopen. De bijtelling van elektrische auto’s gaat namelijk in 2019 omhoog. Als je je nieuwe elektrische auto na 2019 regiestreert, ga je vanaf 50.000 euro meer bijtelling betalen. Dus tot de eerste 50.000 euro blijft het 4%, daarna gaat het in rap tempo omhoog.

Ook interessant!

  • Tesla maakt Model 3 en Model Y nu ook kneiterduur
  • Tesla maakt Model S en Model X kneiterduur
  • Tesla Model 3 station beter dan een Model Y?
    Tesla Model 3 station beter dan een Model Y?
  • Tesla verkoopcijfers Q1 2021 zijn indrukwekkend

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

108, autoverkoop, BMW, fiesta, i-pace, Jaguar, karl, Kia, model-s, Peugeot, picanto, Tesla, wltp

Vorig bericht: « Is de Tarraco de eerste fraaie VAG-SUV?
Volgend bericht: Nieuwe Audi A1 is best een lekker ding »

Lees Interacties

Reacties

  1. mashell zegt

    2 oktober 2018 om 12:35

    Met zulke top 5 lijstjes zal er wel overgewerkt moeten worden op het Pon hoofdkantoor.

    Login om te reageren
  2. theblazerunner zegt

    2 oktober 2018 om 12:44

    Kut overheid.

    Login om te reageren
    • vroaaar zegt

      2 oktober 2018 om 13:26

      @theblazerunner: “ieder volk krijgt de leider die het verdient”

      Login om te reageren
    • BaRa zegt

      2 oktober 2018 om 23:48

      @theblazerunner: Zeuren is ook een kunst. Harder oefenen dus.

      Login om te reageren
  3. zesinlijn zegt

    2 oktober 2018 om 12:47

    Hoe komt BMW nou ineens op twee te staan? Heeft iemand daar een verklaring voor?

    Login om te reageren
    • harrie zegt

      2 oktober 2018 om 12:56

      @zesinlijn:
      Batch nieuwe i3’s?

      Login om te reageren
    • zezinho zegt

      2 oktober 2018 om 13:13

      @zesinlijn: Het is bij bmw niet 1 auto die veel verkocht wordt maar ik denk dat uit hun hele gamma van auto’s er gewoon een hoop verkocht zijn waardoor ze op 2 staan. Qua verkoopcijfers per model niet voldoende verkocht om top 5 te halen.

      Login om te reageren
    • cupsport zegt

      2 oktober 2018 om 13:55

      @zesinlijn: BMW had zijn WLTP typegoedkeuring al veel eerder voor elkaar en had dus niet te maken met noodzakelijke registraties in augustus. Daarnaast compenseren ze eventuele BPM stijgingen.

      Ze verkopen en leveren dus alsof er niets aan de hand is en hebben zo geen last van WLTP.

      Login om te reageren
    • berrrryyyy zegt

      4 oktober 2018 om 09:14

      @zesinlijn: Voornamelijk kwartaal doelstellingen behalen, dus alles op kenteken zetten. BMW’s verkopen ook gewoon goed.

      Login om te reageren
  4. gove zegt

    2 oktober 2018 om 13:02

    met verkocht bedoellen jullie geregistreerd

    Login om te reageren
  5. widodh zegt

    2 oktober 2018 om 13:04

    Heel veel EV rijders kopen nu nog een Model S of X omdat (zoals al beschreven) de bijtelling boven de 50k serieus omhoog gaat.

    Begin 2019 zie ik de nieuwsberichten al verschijnen: Verkoop Tesla in Nederland stort in!

    Het is vervolgens even wachten tot Maart/April 2019 alvorens naar verwachting Model 3 in grote getalen in Nederland geleverd wordt.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      2 oktober 2018 om 16:10

      @widodh: waarschijnlijk in december al. De meeste Tesla rijders kopen hun auto liever een maand eerder dan het risico om te laat te zijn.

      Nu maar hopen dat ze opschieten met de Model 3…

      Login om te reageren
  6. nownow zegt

    2 oktober 2018 om 13:07

    Ik snap hem wel, ik heb ook een tesla model S (al ruim 2 jaar trouwens) en het is een heerlijk auto. Verder veel voordeel met de bijtelling (4%) en ik rij elektrisch voor maar 25% t.o.v. benzinekosten. Daarnaast al 2 x volledig gratis (gratis laden bij Tesla) naar italie gereden. En niet te vergeten, in de winter eerst lekker opwarmen, ruiten laten ontdooien en dan pas gaan rijden, ideaal! Mijn volgende auto, media 2020 wordt weer elektrisch, ondanks dat de bijtelling dan omhoog (1e 50K =4%, rest 22%) gaat, blijft elektrisch financieel nog steeds aantrekkelijk!

    Login om te reageren
    • nownow zegt

      2 oktober 2018 om 13:12

      @nownow:@widodh, klopt maar gedeeltelijk. ook in 2019 en 2020 blijft het voor leaserijders boven de 50K aanschafwaarde interessant, zeker tov een benzine/diesel auto. Als ik in 2019 of 2020 een Tesla van 100K ga rijden, dan ben ik nog steeds ‘maar’ 13% (4%x50% + 22%x50% : 2) kwijt en dit is nog steeds veel aantrekkelijker dan een auto van 70K met 22%. Daarnaast zijn de kosten per gerede km, maar 25% tov benzine/diesel auto’s. Verder hoef je je geen zorgen te maken of je in Duitsland of Frankrijk wel bepaalde steden op bepaalde tijden in mag. Daarnaast heb je aparte, eigen parkeerplekken met laadpalen. En niet te vergeten komen er steeds meer elektrische auto’s onder de 50K aanschafwaarde. De bal is gaan rollen en hij is niet meer te stoppen!

      Login om te reageren
      • widodh zegt

        2 oktober 2018 om 13:15

        @nownow: Zeker! Maar mijn S100D was 128k bij aanschaf vorige maand. Ik zou met de nieuwe regels geen 128k uitgeven omdat de bijtelling simpelweg te hoog wordt.

        Een Model 3 zou dan eerder passen. Maar ik had nu de keuze om na 5 jaar weer een nieuwe Model S te kopen, dus dat heb ik gedaan.

        Maar zodra deze nieuwe S ook de 5 jaar aan tikt ga ik geen >100k meer besteden aan een EV. Elektrisch wordt het zeker weten, maar er zit een limiet aan wat ik in totaal wil uitgeven.

        Login om te reageren
        • nownow zegt

          2 oktober 2018 om 13:21

          @widodh: ik snap wat je zegt, maar dat zij ook iedereen toen de hybride van 7% naar 14% gingen en toch was er een ‘run’ op de auto’s van 14%, want daarna gingen ze naar 22%. Dit zal niet veel anders gaan. Jij hebt het er niet voor over, want je hebt andere vergelijkingsmateriaal dan de leaserijders die nu in de 22% zitten. Als zij de komende 2 jaar een nieuwe auto mogen leasen, dan kan het zo maar zijn, dat zij dit toch nog als een voordeel zien. Dezelfde verkoopgroei krijgen wij eind 2020 als dit het laatste jaar is, dat je tot 50K maar 4% bijtelling krijgt.

          Login om te reageren
        • bartsmit zegt

          2 oktober 2018 om 15:06

          @widodh: allemaal bijtellingsvluchtelingen die Tesla-rijders. Het bewijs.

          Login om te reageren
          • widodh zegt

            2 oktober 2018 om 15:40

            @bartsmit: Heerlijk kort door de bocht :)

            Een EV blijf ik rijden, een ICE nooit meer. Alleen ben ik er eerlijk in, ik ga geen 128k uitgeven met daarbij óók 25% bijtelling. Dan kies ik liever voor een Model 3 of een andere EV met een lagere aanschafprijs.

            Jij lijkt het te stellen alsof ik enkel elektrisch rijd vanwege de bijtelling. Dat is echter niet waar. Heeft het geholpen mij over de streep te trekken? Zeker!

            Login om te reageren
            • bartsmit zegt

              2 oktober 2018 om 19:34

              @widodh: het is ook logisch maar het geeft aan dat geen toekomst heeft.

              Login om te reageren
          • flutterby zegt

            2 oktober 2018 om 16:12

            @bartsmit: bijtelling is maar helft van het verhaal. VAMIL doet ook nog mee.

            Login om te reageren
            • bugboy zegt

              2 oktober 2018 om 21:44

              @flutterby: Je bedoelt de MIA. VAMIL is al een aantal jaren niet meer…

              Login om te reageren
      • 2wheeler zegt

        2 oktober 2018 om 13:15

        @nownow: ja oke, helema waar en ik ben ook zeker positief t.o.v. elektrisch rijden. Maar als je zegt dat je je geen zorgen hoeft te maken over welke steden je in mag, moet je daar wel tegenover stellen dat je toch enigszins moet plannen hoe je je route rijdt i.v.m. bij”tanken” van je accu. Het is niet alleen maar hosanna.

        Login om te reageren
        • nownow zegt

          2 oktober 2018 om 13:17

          @2wheeler: Je hoeft zelf geen route te plannen. Dat doet het navigatiesysteem. Je ziet hoe vaak je moet laden, hoeveel accu (percentage) je nog hebt, als je aankomt bij de laadpaal en zelfs hoeveel plekken er nog vrij zijn om te laden. Veel relaxter dan dit kan je niet krijgen

          Login om te reageren
          • henk_he zegt

            2 oktober 2018 om 15:11

            @nownow: jawel: tanken aan een pomp en 3 minuten later weer op weg zijn.

            Login om te reageren
            • exyll zegt

              2 oktober 2018 om 16:25

              @henk_he: Elke 600km minimaal 3 minuten moeten tanken, als je elektrisch rijd hoef je dat praktisch nooit te doen tenzij je op vakantie gaat.

              Login om te reageren
            • mashell zegt

              2 oktober 2018 om 16:28

              @henk_he: alleen als je voor een 10tje tankt. Een volle 50l tank diesel duurt inclusief afrekenen precies 5 minuten. Als het meisje aan de kassa leuk is, mogelijk wat langer.

              Login om te reageren
            • laptom zegt

              2 oktober 2018 om 18:51

              @henk_he: Jij staat oom de 2 dagen aan de pomp met stink handen in een plas diesel. Mijn tank is iedere ochtend vol. Alleen op vakantie moet ik soms even extra wachten. Laatste met de Tesla S90d en Audi S6 naar Oostenrijk gereden. S6 deed het in 14uur. Wij met de Tesla 15,5 uur. Zelfde route gereden en op het zelfde tijdstip weggereden. In de Tesla was de reis gratis overigens..

              Login om te reageren
          • tge1 zegt

            2 oktober 2018 om 15:25

            @nownow: Wat een onhandig gedoe… Jij liever dan ik.

            Login om te reageren
  7. eelco74 zegt

    2 oktober 2018 om 13:13

    Dat het aan de ndec ligt is natuurlijk onzin. Het punt is dat de fabrikanten onder de CO2 druk steeds meer de randen van het toelaatbare zijn op gaan zoeken. 10 jaar geleden hadden we ook de ndec en toen week het verbruik veel minder af. Mijn auto’s uit 2006, 2006 en 2003 zaten allemaal binnen 10% afwijking. Degene die ik nu heb uit 2015 wijkt 35% af.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      2 oktober 2018 om 13:32

      @eelco74: Ah joh, dat is simpel op te lossen, dat verschil in praktijkverbruik met moderne auto’s.

      Gewoon je reservewiel, je krik en je familie thuis laten. Vervolgens tape je alle deurennaden dicht, en ga je via het raam naar binnen.
      Daarna mag je ongeacht verkeerslichten of snelweg gewoon 15km/u rijden en laat je hem uitrollen tot stilstand. Dit graag herhalen tot 30 en daarna 50km/u. En zie daar, geen verschil meer :P

      Login om te reageren
    • bartsmit zegt

      2 oktober 2018 om 15:09

      @eelco74: het aandeel EV is echt mega klein. Stel dat 50% van het wagenpark elektrisch zou zijn. Hoe vind je dan nog een laadpaal die niet bezet is? Kansloos.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        2 oktober 2018 om 16:43

        @bartsmit: zou er als er mee vraag is niet ook vanzelf meer aanbod komen van laadpalen? Dan wordt het immers zeer interessant om daar in te investeren. Ik verwacht dat je parkeergarages krijgt waarin elke plek een wallbox heeft. Parkeertereinen bij bedrijven waar elke plek een laadpaal heeft.

        Login om te reageren
      • laptom zegt

        2 oktober 2018 om 18:53

        @bartsmit: ieder ev eigenaar heeft zijn eigen laadpaal. De tank zit iedere dag vol. Als je het niet haalt op een dag hen je een laadstation nodig. Dat is echt niet voor iedere auto.

        Login om te reageren
        • marinepower zegt

          4 oktober 2018 om 18:58

          @laptom: omdat alle EV eigenaren allemaal redelijk betaalde banen hebben of ondernemers zijn. Maar Jan modaal die schilder, monteur, baliemedewerker of in de fabriek werkt, en een appartementje, of een rijtjeshuis heeft waar de de straat al vol met blik staat heeft die luxe niet. Hier in de wijk staan alleen maar model X en S, GTE’s dikke Duitse/Zweedse hybrides en outlanders op de oprit aan de stekker.

          Login om te reageren
  8. smoked zegt

    2 oktober 2018 om 13:19

    Kukident transport *proest*

    Login om te reageren
    • bartsmit zegt

      2 oktober 2018 om 19:42

      @smoked: Dat is het probleem niet. Het gaat om ritten van 400km-500km per dag. Ik rij regelmatig van Den Haag naar de regio Groningen om klanten te bezoeken (eerste bezoek in regio Amsterdam) en dan ga ik na een paar bezoeken in Friesland weer terug. Dat zijn ritjes die je niet op een lading haalt. Je moet dus “tanken” en als het zo druk (omdat iedereen elektrisch rijdt) heb je misschien wel 200 laadplekken nodig. Dat kost veel grond en die is duur (en schaars) in de randstad.

      Login om te reageren
  9. drommedaris zegt

    2 oktober 2018 om 13:21

    Ik denk dat er van die 29.527 circa 5000 op kenteken zijn gezet door dealers vanwege de hogere aanschafprijs. Die willen er eind van dit jaar van af. Dus:

    1. Mega korting
    2. In de fik en cashen

    Login om te reageren
  10. redneck zegt

    2 oktober 2018 om 13:29

    Geweldig om te zien dat de overheid een totaal gebrek aan inzicht heeft. Iedereen blijft doorrijden in zijn/haar auto omdat het onbetaalbaar wordt. Nieuwe auto’s vervuilen minder maar worden onbetaalbaar. Op dit moment rij ik het milieu vriendelijkst in mijn Toyota van 2002 en 1998. Niet als uitstoot maar wel met betrekking tot duurzaamheid . Alhoewel de 98’er Corolla gewoon op zijn sloffen 1 op 16 rijdt. En weet je wat: ik blij lekker doorrijden in mijn Toyo’s. Andere opties zijn onbetaalbaar

    Login om te reageren
  11. bitd zegt

    2 oktober 2018 om 13:39

    De diesel is denk ik de winnaar in het CO2 tax verhaal… Benzine zal lastig worden

    Login om te reageren
  12. ghost zegt

    2 oktober 2018 om 13:42

    Den Haag blijft geloven dat wij als land, met het formaat micropenis op de wereldbol, het verschil gaan maken in uitstoot, terwijl China en nog wat grote spelers om ons heen gewoon rustig doorbouwen aan industrie.
    Grootste vervuiler blijft de scheepvaart, stookolie wordt niet eens belast, dus we weten allemaal dat de auto melkkoe is en dansen allemaal in de richting die de overheid ons voorschotelt; 7%, 14%, 4%, 0%, we duiken in elk gat.

    Allemaal een week alle auto’s/vrachtwagens laten staan, allemaal een weekje schorsen en de Nederlandse economie ligt volledig op z’n reet. Zie het als een grote staking om te laten zien dat we het beleid zat zijn. (Niet dat het ooit zal gebeuren). Denk dat de overheid dan wel inziet dat dit beleid nergens op slaat.

    Login om te reageren
  13. bartsmit zegt

    2 oktober 2018 om 13:44

    “Dit betekent dat de consument een veel betere, eerlijke en meer transparanter beeld krijgt van het verbruik dat hij kan verwachten van een nieuwe auto”.
    Bovenstaand citaat had er beter zo kunnen uitzien.
    “Dit betekent dat de consument een veel slechtere, on-eerlijke en veel te hoger prijs betaalt voor het verbruik dat hij kan verwachten van een nieuwe auto”.
    Of deze: Dit betekent dat de overheid een veel hogere belasting vangt dan dat hij al deed op een nieuwe auto.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      2 oktober 2018 om 14:49

      @bartsmit: het vervelende is dat die ome Henken die elke verjaardag weer liepen te jammeren dat hun auto veel meer verbruikt dan het normverbruik nu op elke verjaardag kunnen lopen klagen die nieuwe test de auto’s zo duur maakt!

      Login om te reageren
      • bartsmit zegt

        2 oktober 2018 om 15:27

        @mashell: Ome Henk zou eens moeten beginnen met z’n fietsenrek te demonteren…:-) om nog maar te zwijgen over z’n spatlappen.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          2 oktober 2018 om 16:23

          @bartsmit: ome Henk klaagt ook altijd dat Halfords failliet is, daar kocht hij namelijk van die windgeleiders aan de zijruiten. Want als je die hebt kunnen op de snelweg de ruiten een stukje open, dan kan de airco uit en zo bespaar je brandstof!

          Login om te reageren
  14. tstile zegt

    2 oktober 2018 om 15:56

    VAG is nergens te bekennen in de lijst. Ze waren van plan om voor het begin van de maand nog even snel de laatste software te installeren van voor het gesjoemel. Helaas was die floppydisk onvindbaar

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North